Wat is er nieuw

Tanganyika start...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
De altolamprologus shell neemt idd ook schelpen tot hun huisvesting maar kunnen ook prima tussen de stenen.

Vb bestand:
Groepje multi's
een solo calvus of comprecciseps
klein klasje van 4-5 synodontis white
en van daaruit verder kijken wat mogelijk is.
 
t enigste waar ik nog over twijfel is de vallisneria
De Gigantea kan met gemak 80 cm worden, dus de bladeren zullen de oppervlakte gaan bedekken.
Wat ook mooi kan zijn als je daar van houd.
 
En de spiralis.. blijft die fijner en kleiner??

De altolamprologus shell neemt idd ook schelpen tot hun huisvesting maar kunnen ook prima tussen de stenen.

Vb bestand:
Groepje multi's
een solo calvus of comprecciseps
klein klasje van 4-5 synodontis white
en van daaruit verder kijken wat mogelijk is.

Maar gaat het dan geen strijd worden om de slakkenhuizen, en de synodontis werd afgeraden omdat deze snachts voor onrust bij de multis....
 
Ja, die haalde hier meestal de oppervlakte met moeite (45 cm)

Hmzzz bak is 60 hoog... maar denk wel dat hij mooier zou staan, aangezien die iets fijnere/dunnere bladeren heeft....
 
Haha na heel wat geworstel vind ik t er ook mooi uit zien... t enigste waar ik nog over twijfel is de vallisneria... of ik niet beter de wat fijnere spiralis kan nemen dan deze met t bredere blad....

Ik zou het eens bij de Gigantea laten, als hij straks aanslaat krijg je een prachtig groen dak boven de bak. Moet je van houden. Ik heb hem ooit gehad maar krijg hem nu niet meer aan de praat.
De spiralis is erg fijntjes (wel misschien mooi contrast met de robuuste uitstraling van de bak), heb ik toevallig vorige week nog eens geplant. Val. wil bij mij nooit zo, dat terzijde.
 
Denk dat ik de spiralis mooier vind dan de gedraaide asiatica....
 
Nee toch... alleen de 'bloem' was gedraaid toch.. niet t blad...
 
Die is ook gedraaid hoor😀
Nee volgens mij niet, alleen de bloemstengel daarvan is gedraaid. Heb hem toevallig vorige week gekocht 😉
De asiatica en torta (mogelijk dezelfde) zijn gedraaid.
 
Nee volgens mij niet, alleen de bloemstengel daarvan is gedraaid. Heb hem toevallig vorige week gekocht 😉
De asiatica en torta (mogelijk dezelfde) zijn gedraaid.

Klopt helemaal en dat maakt t juist ook soms zo verwarrend
 
image-2019-03-08.jpg


Inmiddels wat aanpassingen gedaan zodat er echt 2 losse stapels zijn gevormd... zodat de territoria verdeeld worden....
Hij is nog aardig mistig maar ik hoop dat jullie toch wat reacties geven...
 
Wat wel jammer is dat je in deze inrichting het bovenste gedeelte van jouw waterkolom niet gaat gebruiken. Je zou tussen de lange slierten van de vallisneria wat Lacustricola pumilus kunnen houden.
 
Bekijk bijlage 269331

Inmiddels wat aanpassingen gedaan zodat er echt 2 losse stapels zijn gevormd... zodat de territoria verdeeld worden....
Hij is nog aardig mistig maar ik hoop dat jullie toch wat reacties geven...

Mbt de inrichting mis ik de diepte. Je zou in het open gedeelte aan de linkerkant, voorin tussen het zand bijna tegen het raam aan een hoge smallere steen kunnen plaatsen. Ik zou ook wat schelpen links neerleggen als er bv een vis verstoten wordt.Verder denk ik dat de planten bij de schelpen binnen de kortste keren zullen gaan drijven omdat multi's echt enorme gravers zijn.
Verder de vallisneria misschien in 2 plukken plaatsen, en gebruiken om de doorgang naar achteren, tussen de 2 steenstapels, te accentueren.
 
Mbt de inrichting mis ik de diepte. Je zou in het open gedeelte aan de linkerkant, voorin tussen het zand bijna tegen het raam aan een hoge smallere steen kunnen plaatsen. Ik zou ook wat schelpen links neerleggen als er bv een vis verstoten wordt.Verder denk ik dat de planten bij de schelpen binnen de kortste keren zullen gaan drijven omdat multi's echt enorme gravers zijn.
Verder de vallisneria misschien in 2 plukken plaatsen, en gebruiken om de doorgang naar achteren, tussen de 2 steenstapels, te accentueren.

Heey thanks voor je reactie... fine tunen kan altijd nog natuurlijk... en idd die planten daar zullen vast niet lang daar zijn maar goed, en er staat wel wat vallisneria in die doorgang als t helder is, is het misschien wel wat beter te zien...
 
Op zich wel leuk, met dat pad er tussen.......

Kan je met wat extra stenen links nog verder de hoogte in bouwen, zodat je meer naar het oppervlakte komt?
Verder zou ik overwegen om de linker stapel nog wat meer rechts naar voren, richting het raam, uit te bouwen, of heb je specifiek de zandbodem nodig voor zandbewoners zoals een Xenotilapia?
 
Thanks... beter dan dat t was??

Op zich wel leuk, met dat pad er tussen.......

Kan je met wat extra stenen links nog verder de hoogte in bouwen, zodat je meer naar het oppervlakte komt?
Verder zou ik overwegen om de linker stapel nog wat meer rechts naar voren, richting het raam, uit te bouwen, of heb je specifiek de zandbodem nodig voor zandbewoners zoals een Xenotilapia?
Ik wou juist niet zo hoog dat er een beetje eem verschil in de 2 stapels....
Nee ik heb geen zandbewoners, behalve de multis aan de rechterkant... maar dacht dat dit wat meer een open gevoel zou geven en omdat cichlides toch graag zandhappen toch??
 
Even terugkomend op de spiralis. Die draait niet, idd alleen de bloemsteel heeft een spiraalvorm. Ik heb ze al best lang. In mn rio 125 overwoekerde t echt alles.

20181216_152654.jpg
20181216_160356.jpg


Ook in de nieuwe bak staan ze tegen de achterwand en halen via t wateroppervlak de vooruit (hoogte waterstand is 65cm en bak is 55cm diep). Ze halen hier iig wel een meter.
 
Even terugkomend op de spiralis. Die draait niet, idd alleen de bloemsteel heeft een spiraalvorm. Ik heb ze al best lang. In mn rio 125 overwoekerde t echt alles.

Bekijk bijlage 269332 Bekijk bijlage 269333

Ook in de nieuwe bak staan ze tegen de achterwand en halen via t wateroppervlak de vooruit (hoogte waterstand is 65cm en bak is 55cm diep). Ze halen hier iig wel een meter.

Toch denk ik dat de wat fijn bladerigere spiralis mooi vind dan de gigantea....
 
Thanks... beter dan dat t was??
Jazeker, inderdaad al wat meer diepte. Ook wat meer evenwicht zonder symmetrisch te zijn.
Misschien inderdaad links nog wat de hoogte in of schuin naar voren.

Dit inrichten blijkt moeilijker dan ik verwachtte, ook het bestand kiezen. Mooie uitdaging heb je gekozen.
Straks zul je extra genieten van je bak.
 
Toch denk ik dat de wat fijn bladerigere spiralis mooi vind dan de gigantea....

T was meer voor bovenstaande reacties. Ik zou t even lekker bij de giga houden, als alles goed draait en aanslaat kan de spirales er altijd nog bij (eventueel ter vervanging van de giga).

Bak is overigens erg mooi geworden! :thumbs:
 
Wat wel jammer is dat je in deze inrichting het bovenste gedeelte van jouw waterkolom niet gaat gebruiken. Je zou tussen de lange slierten van de vallisneria wat Lacustricola pumilus kunnen houden.

Zouden deze nog wel bij mijn bestand erin passen... en dan de vraag wie heeft deze vissen??
 
Ziet er goed uit, maar ik zou ook zeker links nog wat slakkenhuizen plaatsen. Vind ze nu beetje in de hoek gedrukt rechts
 
Zouden deze nog wel bij mijn bestand erin passen... en dan de vraag wie heeft deze vissen??
Die passen zeker bij jouw bestand, ze zijn niet endemisch voor het meer, maar horen wel in een biotoop correct Tanganyika aquarium. ze worden ook wel eens Aplocheilus pumilus genoemd.
Soms zie je ze bij Verduijn, Aqua Treff. Maar niet zo vaak. Maar dat maakt het ook weer leuk om op zoek te gaan. Informeer gewoon bij enkele importeurs.
 
De Gigantea kan met gemak 80 cm worden, dus de bladeren zullen de oppervlakte gaan bedekken.
Wat ook mooi kan zijn als je daar van houd.
zeg maar gerust 2,5 meter. Ik moet ze wekelijks afknippen omdat de pomp anders voor te weinig oppervlak spanning zorgt

mooie bak ben benieuwd hoe het eruit ziet met de vissen erin

misschien is het wel mooi om een 4 slakken op het zand gedeelte te leggen. Dat oogt wat natuurlijker. In het wild zal ook niet alles naast elkaar liggen.
 
Heb ook hier een gigantea gehad van zeker 160cm lang.

1 van de weinige planten die ik redelijk goed kon houden 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan