Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Maar is wel heel fraai zo'n volle rio!

Zeker prachtig, lekker door laten groeien 🙂

De slabak ! Van links. 🙂

8A8A97DD-70A1-42EA-BC0C-CF7C9F82653C_zps61vpo2xj.jpg

Er staan een paar plantjes in geloof ik ?😀

Richvio zei:
Er staan een paar plantjes in geloof ik ?😀
Hier en daar ja. 😉

Crash Cowboy zei:
Eitje erdoor en een uitje of verse bieslook, wat kruiden een beetje cocktailsaus. :chef:

Wel mooi zo de bak. 🙂

Die is echt mooi geworden!

Crash zei:
Crash Cowboy zei:
Eitje erdoor en een uitje of verse bieslook, wat kruiden een beetje cocktailsaus. :chef:
En een biefstuk om mijn bakkes mee af te vegen. :petjeaf:

Crash Cowboy zei:
En een biefstuk om mijn bakkes mee af te vegen. :petjeaf:
😀 😀

Mooi hoor!
Leuk om te zien hoe je rio vanaf pagina 1 zo'n kunstwerk is geworden ondertussen.

Ben erg benieuwd hoe doe 160cm gaat worden!
Je hebt er meer geduld mee dan het hele forum bij elkaar volgensmij :>

Qua bemesting zit je goed zo te zien 😀.
Hoe ga je de stroming in je 160cm regelen?

franketrank zei:
Qua bemesting zit je goed zo te zien 😀.
Hoe ga je de stroming in je 160cm regelen?
Ik denk dat goede doorstroming in de Rio het verschil heeft gemaakt. Die werd helemaal algenvrij nadat ik er een simpel waterpompje bijgezet had, en alle CO2 en voedingsstoffen overal in de bak konden komen. De stroming moet dus in de 160 cm net zo goed worden !

Er komen twee filters in; een JBL Crystalprofi 1501 en een grote Eheim. Als ik daarmee niet genoeg stroming overal in de bak kan krijgen moet er nog ergens een waterpomp in. Waar de spraybars moeten komen ga ik nog uitzoeken; ik denk allebei tegen de achterwand, naar voren gericht. Desnoods heb ik ook nog de Eheim Classic 250 die nu in de Rio zit. In totaal zou ik dan bruto ongeveer 2500 l/u kunnen filteren. Wat denken jullie ? Tips zijn welkom !

Nog een vraag: lost een Aqua Medic 1000 CO2 reactor genoeg CO2 op met een Eheim Classic 250 (440 l/u bruto) voor een aquarium van 450 liter ? Dan zou ik die Eheim als opvoerpomp voor de CO2 kunnen gebruiken; met een spraybar boven aan een achterruit dwars op de bak dus, en de twee spraybars van de grote filters aan de achterruit, naar voren gericht dus. Probleem kan de diameter van de kleine Eheim slangen zijn. Die zijn volgens mij 12/16, en de reactor 16/22 ?

De eerste plaatjes hout zitten vastgeschroefd !

46E043E2-2195-477C-A3BD-32D9B45C866E_zpssunjog5y.jpg

BBC4F6B6-E7DC-48D3-A99D-14798664A8ED_zpscnmd8zge.jpg

4B665C64-FB8E-4751-A910-6AE4A56AEB1A_zpshkni3law.jpg

Ik heb het frame trouwens niet meer gelakt; het blijft gewoon blank staal. Ik heb alleen de hoeken waar de houten panelen opgeschroefd worden geverfd met zwarte Hammerite lak tegen het roesten.

De vraag over de Aqua Medic staat in dit topic !

Doorvoergaten voor water en elektra:

E79C0DEA-1CE2-46D6-A548-52E3D044DCA0_zpstti8kyec.jpg

9E2B112C-C6D9-4B4C-9ACE-1E3B58A89117_zps8uzec9e0.jpg

46E51CDF-049D-4185-9F48-BC91B1BA4F45_zpsig25jfsc.jpg

4F86EA14-9F88-4765-8C3A-876C5035105E_zpsgoi1mz4s.jpg

Nou, en dan is dit zo'n beetje het idee. Ik zal zo langzamerhand blij zijn als dit topic dicht kan, en ik kan beginnen met een nieuw fotoalbum van het inrichten en het verloop van de 450 liter !

A04DCD81-DB7E-4E4F-8E29-4F803B7D20C4_zpstycwwxit.jpg

Crash Cowboy zei:
Nou, en dan is dit zo'n beetje het idee. Ik zal zo langzamerhand blij zijn als dit topic dicht kan, en ik kan beginnen met een nieuw fotoalbum van het inrichten en het verloop van de 450 liter !]

Wij ook!

eric79 zei:
Crash Cowboy zei:
Nou, en dan is dit zo'n beetje het idee. Ik zal zo langzamerhand blij zijn als dit topic dicht kan, en ik kan beginnen met een nieuw fotoalbum van het inrichten en het verloop van de 450 liter !]

Wij ook!
Haha, dan ga ik jullie daar weer lastig vallen met allemaal onderwaterplantjes en hoe ze allemaal groeien (of niet). Saaie hobby eigenlijk ...

Jullie zijn hier bijna van af. Bijna ...

😉

Vind het hout van je nieuwe aquarium erg geslaagd, ziet er zeer goed uit!
Ben benieuwd hoe het oogt als de bodem en de planten erin zitten:d

Maar je oude bak is ook een plaatje!mooi om te zien hoe volgroeid alles is:d

Ga je alle oude vissen overzetten naar de nieuwe aquarium?
komen er ook nog nieuwe soorten bij?
Oftewel wat zijn je plannen qua vissen bestand wat betreft je nieuwe aquarium?

Sorry als je dit al eerder hebt beantwoord maar heb nog niet de tijd gehad om heel je dagboek aandachtig door te lezen, heb ik later weer wat te doen:😛

Komt helemaal goed hoor :thumbs:

MickDD zei:
Vind het hout van je nieuwe aquarium erg geslaagd, ziet er zeer goed uit!
Ben benieuwd hoe het oogt als de bodem en de planten erin zitten:d

Maar je oude bak is ook een plaatje!mooi om te zien hoe volgroeid alles is:d

Ga je alle oude vissen overzetten naar de nieuwe aquarium?
komen er ook nog nieuwe soorten bij?
Oftewel wat zijn je plannen qua vissen bestand wat betreft je nieuwe aquarium?

Sorry als je dit al eerder hebt beantwoord maar heb nog niet de tijd gehad om heel je dagboek aandachtig door te lezen, heb ik later weer wat te doen:😛
De oude vissen (20 kardinalen en 10 kegelvlekken) gaan mee naar de nieuwe bak, net als veel planten. Dat wordt nog een hele planning, want ik laat dus een tijd de twee bakken tegelijk draaien, en ik ga dus planten uit de Rio overzetten naar de nieuwe bak. Die laat ik eerst maar eens rustig indraaien na het beplanten, en dan gaan de oude vissen er in. Als de bak flink groeit en aanslaat dan ga ik eens rustig nadenken over het visbestand. Aan de ene kant kan ik de schooltjes die ik nu heb groter maken, maar het lijkt me ook wel leuk om eens wat andere vissen te hebben. In de 450 liter zouden zelfs maanvissen kunnen, maar dat hangt af van hoe de bak er uiteindelijk uit komt te zien. In veel aquascapes zitten vooral scholen kleine visjes, en een mooie aquascape is een beetje het plan (tot nu toe).

Morgen ga ik eerst maar eens shoppen bij De Maanvis in Nijmegen. Ik moet grind en zand hebben, een tweede filter, kijken of ze een Aqua Medic reactor hebben, en overleggen of ik een lading planten kan bestellen over een tijdje. En dan moet ik even kijken of ik een lading stenen kan halen bij de Intratuin hier in de buurt. Volgende week kan ik dan met de hardscape beginnen !

De aankopen van vandaag bij De Maanvis in Nijmegen. Altijd leuk daar !

Eerst naar de Intratuin voor lavasteen:
CF88635D-AD1D-4052-AC95-96BD2F418CBE_zpsw7qkrtli.jpg

Toen de dure zaken:

4 x 20 kg fijn grind, en ��n zak zand (voor het strandje):
DCC8734F-31BA-4238-A443-ADC966969CF0_zpstwymeuxt.jpg

Aqua Medic 1000 reactor:
CD91A0B8-9637-4B43-80D1-249445EDD7AE_zpsw58w5azy.jpg

Eheim Classic 600 (1000 l/u bruto):
2A71E3C3-2A09-4342-A9CB-D2AF025C4C87_zpsvv6m4wna.jpg

De CO2 verdeling: bij De Maanvis adviseerden ze om op de Eheim 600 de CO2 reactor en de Hydor inline verwarming (die ik nog moet kopen) aan te sluiten, en voor de doorloop alleen spons in het filter te doen. In de JBL 1501 zitten andere filtermedia.

In de showbakken van De Maanvis (in grootte te vergelijken met mijn bak) is ook maar ��n CO2 set aangesloten op een Aqua Medic 1000 reactor.

ik heb het laatste uur dit topic zitten bekijken, wat een prachtbak, kan niet wachten tot je met de grote bak gaat beginnen (en vooral delen). Ik ben trouwens helemaal niet klaar met je plantengroei, supermooi! en zeker plantjes die ik zelf wil gaan aanschaffen.

Liesseling zei:
ik heb het laatste uur dit topic zitten bekijken, wat een prachtbak, kan niet wachten tot je met de grote bak gaat beginnen (en vooral delen). Ik ben trouwens helemaal niet klaar met je plantengroei, supermooi! en zeker plantjes die ik zelf wil gaan aanschaffen.
Dank je ! <bloos>

Er zitten wel lastige plantjes tussen, maar lees maar eens over de Estimative Index.

Het schema hoe ik denk dat de stroming en de CO2 het beste verdeeld kunnen worden:

stroomschema%202_zpst7n4r1xz.jpg

Meubeltje voor het eerst op z'n plaats ! Het moet nog een keer weg om de stroom aan te leggen.

D1D8AC7D-FEBB-4F5C-8473-505D98269CBE_zpsn04yeuca.jpg

29BE9045-7FD2-40E2-B74C-36F02C29B40D_zpszfitfr1j.jpg

En De Knots staat zo lang ergens anders ...

A5D297EB-E0BB-4116-9F50-312F8F75EAAF_zps6kmzevdh.jpg

Past niet precies! Ik zou even een nieuwe maken als ik jou was 😀 😀

Ja idd,jammer hoor maar gelukkig is een nieuwe zo gemaakt! 😀

Hahaha, collega's ! Er is geen mooier vermaak dan leedvermaak ... Als de vissen er nou maar in passen ! Je weet maar nooit ...

En een nieuwe maken ? Dan word ik denk ik van dit forum geschopt ...

🙂 🙂 🙂

Ik heb wel een vraagje: je voegt CO2 toe aan je Rio (mooie bak) en dat ga je bij deze 450l bak (mooi werk ook) ook weer doen. Hoeveel water ben je van plan te verversen? Is het dan niet het beste om, bij toevoeging van CO2 en de EI methode, wekelijks 25-50% van het water te verversen? Dat lijk me behoorlijk wat als je zo een bak hebt. Of zit ik er helemaal naast? Zelf ga ik binnenkort ook een bak van die maat opstarten en ik ben me goed aan het inlezen over aquascaping met en zonder CO2. Nu ben ik eens benieuwd naar jouw ervaring!

Groetjes,
Jalou

Ik ga wekelijks 50% verversen. Ik maak daarvoor in de kast naast het aquarium een thermostatische mengkraan met een (Gardena ?) koppeling voor een stuk tuinslang. Water afhevelen gaat met een andere slang naar de tuin of naar de wc ! Het wordt geen automatisch systeem, dus ik ben met de wissel een uurtje per week zoet.

De EI m�t CO2 bevalt me prima, ik denk zelfs dat sommige scapes z�nder niet mogelijk zijn, en bij de EI horen wekelijkse flinke waterwissels.

Ik weet ook al waar mijn volgende aquarium komt te staan. Een metertje langer moet goed zijn.

:6

916229E9-278F-442D-BD25-D31F8AB3FC78_zpsvyu7rsgs.jpg

Haha,prima plan idd!
Heb jij een tekening van je vrouwtje gemaakt? 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan