Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Kevin, ziet er goed uit. De Valllisernia staat prachtig.Nou hopen sat de drijfplanten en Echinodorus aanslaan, meer dan dat heb je volgens mij niet nodig.
Erg mooi zo, hopelijk gaan de rest van de planten nu ook wat beter groeien.
Wat is dat voor bleke vis trouwens op foto 5 (rechts van de Apisto's)? Een killi?
Dat heb je goed gezien Rene 🙂
Die heb ik al een behoorlijke tijd en heb die toen der tijd eigenlijk gekocht voor mn vriendin want die vond ze echt prachtig mooi. Toen ik eenmaal echt de Zuid Amerika kant op ging wou ik deze 2 dan ook elders onderbrengen maar stuitte op een hoop verzet.
Ik mocht deze vissen dus niet weg doen van mn vriendin want het zijn haar vissen......
Het zijn australe's
het gaat allemaal wel goed samen met de maanvissen en de apisto's dus dat is een geluk maar eigenlijk horen ze niet in dit aquarium thuis vind ik maarja vriendin lief wil ook wat
Bedankt visstick ben erg ook blij met hoe de vallisneria nu staat 😀 alleen de maanvissen niet en die trekken er regelmatig een stekje uit omdat ze er dan persee daar langs willen maarja zal ook wel minder worden als de stekken zich beter geworteld hebben 🙂
Bedankt Astrid 😀 moet er zelf nog ontzettend aan wennen dat het aquarium nu weer anders belicht is maar merk nu al aan mijn planten dat ze het kunnen waarderen. De Braziliaanse klimop is nu echt naar boven aan het groeien. Van te voren ook wel maar nu zie je echt dat de toppen recht naar boven gericht zijn ipv een beetje hangend 😛
Ook de vissen moeten nog enorm wennen en blijven het liefste een beetje onder de drijfplanten maar is ook natuurlijk gedrag 🙂
Ik vermoed tevens dat de caca's een nestje hebben want er word een holletje zeer agressief verdedigd. Zelfs de maanvissen worden goed op afstand gehouden maar trekken zich anderzijds weinig aan van het gesnauw van de caca's 😛
Ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden mee en wil eigenlijk de killi's weg doen maar als ik dat doe kan ik denk een week op de bank slapen want zijn de vissen van mn vriendin en mochten dus absoluut niet weg pfff......
Het zijn hele mooi vissen maar passen absoluut niet in mijn visbestand en vind ze nogal oversekst om het zo maar te noemen. Het mannetje zit zowat heel de dag achter het vrouwtje aan om te paren en is hij even rustig dan begint het vrouwtje weer...... Is dit normaal gedrag voor killi's want heb dit bij nog geen enkele andere vis meegemaakt.
Als deze 2 uit de tijd zijn is denk ik mijn visbestand wel zoals het wezen moet. Misschien wel overbevolkt maar heb een groot filter en ververs wekelijks zeker 120 Liter water dus bijna de helft van het aquarium 🙂
Ik zat er zelf namelijk nog over te denken er oppervlakte vissen of een koppeltje ramirezi's in te doen maar ik denk dat de laatste zoiezo niet echt een goede combi gaat worden met de Cacatuoides. oppervlakte vissen heb je er niet zo heel veel van die uit zuid amerika komen en vind bijlzalmpjes al niet zo mooi. tevens gaan de kardinalen nu met de drijfplanten ook steeds hoger zwemmen dus is ook al een vooruitgang 🙂
Ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden mee en wil eigenlijk de killi's weg doen maar als ik dat doe kan ik denk een week op de bank slapen want zijn de vissen van mn vriendin en mochten dus absoluut niet weg pfff......
Het zijn hele mooi vissen maar passen absoluut niet in mijn visbestand en vind ze nogal oversekst om het zo maar te noemen. Het mannetje zit zowat heel de dag achter het vrouwtje aan om te paren en is hij even rustig dan begint het vrouwtje weer...... Is dit normaal gedrag voor killi's want heb dit bij nog geen enkele andere vis meegemaakt.
si se�or das normaal. Die van ons waren in de emmer met overwennen al bezig.
Khoppie zei:
oppervlakte vissen heb je er niet zo heel veel van die uit zuid amerika komen en vind bijlzalmpjes al niet zo mooi. tevens gaan de kardinalen nu met de drijfplanten ook steeds hoger zwemmen dus is ook al een vooruitgang 🙂
Een killibakje word hem niet want dat ken ik dan kan ik die ook nog eens gaan onderhouden en daar pas ik voor 😛 tevens als het meezit krijgen we eind dit jaar begin volgend jaar een Franse bulldog pup dus dan gaat daar even wat meer aandacht naartoe dus word nog een aquarium erbij teveel van het goede 🙂
Kan me niet voorstellen dat die killi's dan een lang leven hebben zeg lijkt me niet echt goed voor het hart 😛
Zal vanavond op het werk eens kijken watvde mogelijkheden zijn maar heb ik nu nog geen over bevolking dan?
En zou een combi caca's en ramirezi's goed kunnen gaan of is dit een combi die veel slachtoffers gaat opleveren?
Ik denk dat ik het toch maar houd bij het bestand wat ik nu heb 🙂
Zou er graag een koppeltje Mikrogeophagus Ramirezi bij stoppen omdat ik deze helemaal geweldig vind maar denk dat het dan toch teveel cichlides word en dit voor veel bonje in het aquarium gaat zorgen. Ook denk ik dat de Ramirezi's niet op kunnen tegen de Cacatuoides.
Denk dat het, het verstandigst is dat ik even afwacht wat de caca's gaan doen. Ook deze zullen nog wel groeien en regelmatig een nestje hebben. Het nestje wat er was is er volgens mij niet meer want het holletje word niet meer verdedigd dus ik vermoed of opgegeten door de moeder/vader of door een van de L-nummers die sneaky het holletje in is gegaan en een lekker maaltijd gehad heeft.
Zo ik vond het weer eens tijd worden voor een foto update 😀
De elzenproppen maken het water lekker bruin en in combinatie met de verlichting geeft dit een hele mooie gele gloed in het water 🙂
Net ook maar gelijk weer even ververst want het was weer nodig 😛 Heb nu even geen bladeren meer omdat de "bladeren" die er lagen amper nog bladeren genoemd konden worden. Het was allemaal pulp en waaide alle kanten op 😛
Ik ook eerst met een gieter maar kreeg het hier steeds zo van in mijn rug dat ik eens ben gaan zoeken naar iets anders. Aangezien de badkamer eigenlijk net om het hoekje zit was het idee van een tuinslang al snel ontstaan. Voor mij een stuk prettiger want ik heb geen rugpijn meer en voor de vissen ook wel beter want nu komt er constant water van dezelfde temperatuur in het aquarium 🙂
Ook vinden de meeste vissen het lekker om door de uitstroom van de tuinslang te zwemmen 😛 Ja ook vissen houden van een bubbelbad en een goede water massage hahahaha 😛
Overigens zet ik de kraan maar minimaal open hoor ik vul liever langzaam dan dat ik straks weer al mn planten terug kan stoppen in de grond omdat ze eruit geblazen zijn 🙂
Mooie inrichting, een paar echte donkere takken met twijgen die in het water hangen, zouden hier niet misstaan! Ik denk ook dat het mooi zou worden als je de achterwand minder zou belichten.
Dat geklooi met emmers ja, daar ben ik ook vanaf gestapt (ik had notabene 10 jaar lang de keukenkraan op 2 meter van het aquarium. Je kan zo'n gardena koppeling kopen waarmee je heel gemakkelijk de snelkoppeling van een tuinslang op iedere kraan zet.
Ik vind inderdaad zelf ook dat mijn achterwand er nog te veel uit springt om het zo maar te noemen maar heb nog niet echt een manier gevonden om dit minder te krijgen. De achterste lamp is namelijk een special plant van Dennerle (speciaal gekocht omdat de planten niet groeiden) maar ik ben bang als dat ik deze weer gedeeltelijk af ga dekken met PVC dat de planten dan weer niet groeien.
Ben inderdaad ook nog van plan wat meer hout in het aquarium te gaan plaatsen en dan zit ik meer te denken om een mooi stuk spiderwood aan mijn dwarsbalk te bevestigen en deze dan een beetje links van de echinodorus te hangen. Ik ben daarvoor op zoek naar een stuk hout dat dan een beetje aan het oppervlak van het water hangt maar niet echt richting de bodem rijkt. Ik moet namelijk nog wel rekening houden met de maanvissen.
De Vallisneria zal straks ook nog wel flink gaan groeien dus deze zal ook weer een ander effect geven aan het aquarium 🙂 Of ik hoop in ieder geval dat deze willen gaan groeien maar de voortekenen zijn goed en sommige stekjes groeien al meer de hoogte in en maken uitschieters 😀
Ja inderdaad heb ook gewoon een gardenen koppeling die je op de kraan kan aansluiten en klaar is kees. Gemak dient de mens zeggen ze toch altijd 😛
Dat is er inderdaad het nadeel van. Hier past die koppeling ook niet overal hoor maar gelukkig wel op de thermostaat kraan 🙂 Dacht pas geleden ook nu ik toch een tuinslang heb zal ik de planten bakken op de balkonnen voor en achter ook eens doen maar dit ging niet op 😛 Zowel op de keukenraan als het kraantje bij het toilet paste de koppeling niet. Dan toch maar weer met de gieter 😛 (wat overigens net zoveel werk is maarja 😛 )
Ik doe het ook met een tuinslang hoor.
Ik doe het via de badkamer, en schroef de koppeling op de mengkraan waar de douschekop vast zit.
Ook heb ik een pompje die de slang aanzuigt, anders is het te ver om aan te zuigen hahaha
Sinds gisteren mijn bestand weer een beetje uitgebreid.
Heb nu 7 volwassen Japonica garnalen an het aquarium toegevoegd. Ik was in de LFS aan het kijken bij de bak met nog jonge dieren maar durfde het niet aan om deze mee te nemen aangezien de maanvissen ze wel eens zouden kunnen opeten.
Dus ik bedankte de medewerker en vertelde waarom ik het toch niet aandurfde. Toen ertelde hij mij dat ze 2 weken geleden 7 volwassen exemplaren terug hadden gekregen van iemand die gestopt was met de hobby.
Kwam dat even goed uit 😛 De garnalen waren ook nog maar net verschaald want heel het aquarium waar ze in zaten lag onder de lege schalen. Gunstig dacht ik dan hoeven ze dat in mijn aquarium de eerste tijd niet te doen en kunnen ze rustig overwennen 🙂
Kreeg de volwassen exemplaren mee voor een klein prijsje in vergelijking met de jonge dieren. Ze waren zo blij dat ik de volwassen exemplaren mee nam want bijna niemand wil die schijnbaar hebben omdat ze zien opgroeien natuurlijk leuk is en daarom kopen mensen ze vaak klein. Dit was dus ook de reden dat ze goedkoper waren.
Ik heb ze sinds ze losgelaten zijn in mijn aquarium nog niet gezien maar dat was bij de japonica's die ik in mijn rio 125 had ook het geval. Die waren voornamelijk snachts actief. Zal nu ook wel zo zijn want ik denk dat de garnalen de maanvissen toch als serieuze bedreiging zien ook al tonen de maanvissen geen enkele interesse 😛
Nu heb ik toch een sorrt van grondtroepen die het voer pakken wat is blijven liggen zonder dat mijn aquarium er te zwaar door belast word. Neem je bijvoorbeeld corydorassen dan had dit veel meer geweest dan met de garnalen. Als ze goed bevallen dan haal ik er over een maand nog een stuk of 7 bij zodat ik er 14 heb. Heb ook bij de LFS gevraagd dat als ze nog volwassen exemplaren terug krijgen of ze deze dan apart willen houden voor mij.
Dit vonden ze geen probleem aangezien garnalen niet veel ruimte in beslag nemen 🙂
Dus al met al weer goed er vanaf gekomen bij de LFS 😛
Bedankt Astrid haha 🙂
Zoals verwacht zijn ze snachts aktief en schieten dan door heel het aquarium 😛
wel leuk om te zien als er zo'n witte schim voor het raam langs schiet hahaha 😛
Bij mijn kikkerbak heb ik om de achterste lamp een reflector zitten die ervoor zorgt dat er geen licht op de achterwand schijnt, dit geeft veel diepte.
Als je niet precies weet wat ik bedoel kan ik er wel een foto van maken.
Bedankt voor de leuke reacties 😀
Ik denk dat ik het wel snap 😛 gewoon een reflector op zijn kop aan de Tl bevestigen toch?
Krijgen mn planten dan nog wel voldoende licht want heb noujuist die special plant gekocht omdat de planten het minder deden 🙂
Weer een foto update 😀
Er is niet veel veranderd heb alleen vandaag het aquarium maar weer eens ververst wat kunnen die vissen poepen zeg 😛
Heb net ook 2 stukken komkommer in het aquarium gelegd voor de L-nummers maar tot nu toe pikken alleen de manvissen er het 1 en ander af en zijn de japonica's aan het twijfelen of ze de gok gaan wagen hahaha 😛 die zitten echt met zn 4en op een soort van rijtje tussen de Vallisneria een overweging te maken of het wel veilig is 😛
Kan er alleen niet echt een foto van maken dat is dan weer jammer 🙁
Hier de foto's:
Totaaltje:
Maantjes:
Toch een losse garnaal:
L204:
L168 aan het loeren naar de komkommer 😛 :
Apistogramma Cacatuoides:
En heb je nog zoveel holletjes waar denk je dat mevrouw haar nestplaats maakt:
Juist ja schijnbaar zit er tussen die 2 stenen een inimini spleetje en heeft zei mooi verder uitgegraven pfff 😛
Ziet er leuk uit hoor.Heb ervaren dat Apistogramma's niet graag bij grote holen afzetten,maar het liefst in kleinere holen/spleetjes.
Misschien zijn de legholen te groot.
Dankjewel 😀
ik merk het inderdaad ze kan er zo maar net doorheen dus vraag me af hoe het mannetje er moet komen om de eieren te bevruchten 😛 die kans zit er inderdaad wel in wanr het mannetje zit soms wel eens in de grijze grotjes maar de vrouwtjes amper. Alleen in het bruine grotje en nu dus in dst kleine spleetje 😛
maar maakt niet uit de L-nummers gebruiken de grotjes ook dus worden ze toch nog benut 🙂
Ziet er mooi uit hoor maar blijven de maanvissen wel van de kardinaaltjes af heb ergens gelezen dat ze die pakken namelijk weet niet of dit overal is of verschillende soorten maanvissen.
De mijne kijken er totaal niet naar om dus ze zijn veilig 🙂
Mijn eerdere school met kegelvlekken hebben ze wel een gedeelte van doodgepest maar niet doodgemaakt door te bijten ofzo. Tevens hebben de kardinalen nu een sfmeting bereikt dat ze niet meer in de mond passen van de manen 😛
vermoed dat ze het toen der tijd leuk vonden om achter de kegelvlekken aan te jagen (pubergedrag) maar doen ze nu totaal niet meer alleen af en toe achter elkaar aan maar dat is normaal 🙂
Maar inderdaad ook ik heb die horrorverhalen gelezen en gehoord maar bij mij gaat het goed.
is denk ik ook per maanvis soort verschillend. Heb ook al eens normale scalare's gehad maar die waren veel feller dan mijn rio nanay's nu zijn 🙂
Oh en ik zie trouwens dat je in Roosendaal woont naar welke winkel(s) ga jij voor planten en vissen enz.
je hebt trouwens ook hele mooie maantjes zitten.
Ja klopt. Voor de gewone dingen ga ik gewoon naar brouwers in Roosendaal maar als ik iets speciaals wil dan rijd ik naar bubbels in hoogerheide.
Daar hebben ze vaak toch net wat apartere vissen en veel groter assortiment aan planten dan ze in Roosendaal hebben 🙂
Bedankt beide 😀
Ondanks dat de L-nummers steeds op de loer lagen hadden ze vanochtend nog niet veel gedaan aan de komkommer zag ik in de donkerte. Misschien dat ze het niet kennen en is het een kwestie van wennen maar denk dat het voor nu ophoud. Hoelang kun je er komkommer eigenlijk in laten liggen?
Heb dat ook met mijn Golden Nugget, Kevin. Die kijkt ook totaal niet naar de komkommer. Misschien omdat ze genoeg spirulina ed aan wafertjes krijgen..who knows?