Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Dankjewel Astrid :D

Ik vermoed hetzelfde en ze zijn ook volop het hout aan het afschrapen. Klinkt vreemd maar volgens mij hebben ze de bovenste toplaag van het hout er al ver af. Zie op het hout namelijk donkere en lichte plekken en weet zeker dat dit van te voren niet zo was. Ook eten ze inderdaad wel eens een algen tabletje of hikari corydorassen tablet dus ddnkbwel dat ze genoeg binnen krijgen :)
 
Heb mn waterwaardes nog maar eens even gemeten. Het is niet verkeerd denk ik alleen mijn No3 is bagger :( hoe kan ik dit aanpakken?

Hier de waterwaardes:

PH: 8
GH: 11
KH: 7
NH3/NH4: 0 mg/L
No2: 0 mg/L
No3: 0 mg/L
Po4: 1,0 mg/L
Fe: 0,25 mg/L

Heb gisteren het aquarium ververst dus sta versteld van de Fe waarde. Heb gisteren na het verversen wel weer gelijk 15ml JBL ferropol toegevoegd dus dit kan het wel verklaren :p ga nu elke dag de Fe waarde even meten zodat ik ksn zien hoeveel er per dag verbruikt word zo kan ik bepalen hoeveel ik per week toe moet voegen versprijd over 7 dagen :)

Hoor het wel :D
 
Ow okeej want deze loopt niet vanzelf op toch of wel?
Welke middeltje raad jij aan om deze dan te verhogen? :)
 
No3 loopt wel vanzelf op,maar doorgaans niet bij z-a bakken. Ivm het zachte mineraal arm water en het water verversen. Aangezien jij de waarden daarvoor toch al wat hoog hebt,kan no3 toevoegen voor mooie plantengroei mi geen kwaad.
Welke? Ik ben zeer tevreden over de poeders die jezelf met water moet mengen.
Aquaplants online of aquariumbemesting.nl.
 
Gebruik zelf Easy Life (ijzer en no3) of die van Aquariumbemesting.nl.
 
Ow oke zal morgen eens kijken :)
Vind mijn PH, GH en KH ook aan de hoge kant maar heb niet echt zin meer om tijdens het verversen ook nog eens mijn warerwaardes aan te moeten passen dus is meer luiheid maar denk niet dat de wsterwaardes een heel groot probleem zijn aangezien de vissen er allemaal gezond uitzien en lekker actief :)
 
Beter stabiel,niet geheel "volgens de boekjes" Dan instabiel volgens de "boekjes"zo nu en dan dusss
 
Op welk moment van de dag meet je je waarden eigenlijk Kevin?
Wat meer voeren kan ook helpen voor wat extra voeding voor je planten.

~ Ivo
 
Ja is ook weer zo maar denk dat mijn waterwaardes nu wel over het algemeen stabiel blijven dus is niet verkeerd en beter voor de vissen :)
 
Sorry Ivo lees je berichtje nu pas.
Ik heb het gisteren zo rond 17.00 uur gemeten. Is s'morgens of s'avonds meten beter want heb ooit wel eens ergens gelezen dat hier wel verschil in zit :)
Net voor ik ging werken de Fe waarde nog gemeten en deze is niet veel veranderd dus denk dat ik met 1 a 2x per week 15ml toevoeging wel toe moet komen.

Net even het 1 en ander uitgezocht mbt de nitraat waarde en het verhogen hiervan.
Heb gekeken naar poeder vorm en vloeibare vorm en was er al snel aan uit dat voor mij vloeibaar beter te doen is.

Ik ga denk ik voor de Easy-life nitro aangezien ik goede ervaringen heb met de merk. Nu las ik dus dat de bereking van dit product als volgt is:

Een toevoeging van 10 ml easy-life Nitre per 500 liter aquariumwater verhoogd de No3 waarde met 2,0 mg/L en de K-concentratie met 1,3 mg/L.

Wat is de K-concentratie?? Ik vermoed zelf Kalium maar waar is dit goed voor.
En hoeveel zou ik dan dagelijks toe moeten voegen om mijn No3 waarde zo rond de 20 mg/L te houden?
Zoals jullie misschien wel weten ben ik niet goed in deze berekingen dus schakel jullie hulp liever in voordat ik fouten ga maken :)

Hoor het wel :)
 
Aangezien er geen interesse was in mijn aangeboden Salvinia Natans heb ik het over een andere boeg gegooid en dd stoute schoenen aangetrokken. Ik heb de LFS gebeld en verteld dat ik 1x in de 2 weken een behoorlijk overschot heb aan dit plantje omdat deze zo snel groeit.
Ze willen dit graag van me afnemen en willen de eerste 2 ladingen afwachten en kijken wat dit gaat doen. Daarna willen ze wel kijken of ze me tegemoed kunnen komen. Heb al gezegd dat ik dit dan liever in de vorm van levend of diepvriesvoer heb aangezien een blister artemia of muggenlarven �3,50 kost. Als ik dan eens in de maand een blister krijg ben ik weer voor de rest van de maand gesteld :) zo kom ik ook van de plantjes af en help hier de LFS ook mee aangezidn het daar financiel op het moment niet al te best gaat. Ook ben kk tevreden want vind het zonde om goede plantjes weg te gooien.

heb nog rven mijn No3 en Fe gemeten. Dit is eruit gekomen:

No3: 0 mg/L
Fe: 0,25 mg/L

dus de Fe is niet gezakt dus ik vermoed dat 1x per week 15ml ferropol toevoegen meer dan voldoende is :)
De No3 is nog niks gestegen dus ik ga morgen naar de LFS om de plantjes te brengen en neem dan gelijk easy-life nitro mee.
zouden mijn planten bijvoorbeeld ook geel kunnen worden omdat ik pas geleden latiriet heb toe gediend bij de wortels en de verlichting heb veranderd?
De planten maken namelijk wel niewe bladeren aan en deze zijn wel mooi groen :)

Hoor het wel :)
 
Khoppie zei:
De No3 is nog niks gestegen dus ik ga morgen naar de LFS om de plantjes te brengen en neem dan gelijk easy-life nitro mee.
Je zou ook nog wat extra kunnen voeren (bv. met diepvriesvoer), komt er ook wat extra nitraat in je bak terecht en hebben je vissen er ook nog profijt van.

~ Ivo
 
Ik voer al elke dag 2x diepvries dus denk dat meer niet verstandig is :)
Anders worden de vissen weer te dik is ook niks haha :p
doe ook gewoon het smeltwater in het aquarium dus meer kan ik denk ik niet doen :)
 
Je manen zijn toch nog lang niet uitgegroeid?
Hoe veel voer je dan elke keer?
 
Ik voer ze 2x per dag een hele diepvries tablet dus lijkt me meer dan voldoende vermoed dat ze nu bijna een jaar zijn :)
 
En zo af en toe geef ik tussendoor ook nog wel droogvoer en gevriesdroogde muggenlarven en ze pakken ook komkommer en courgette dus denk dat ze niks te kort komen :) ook pakken ze zelfs de algentabletten en de hikari tabletten met vlees suplementen.
Of moet ik nog steeds 6 keer per dag voeren? Lijkt me nogal veel van het goede ;)
 
Khoppie zei:
Heb mn waterwaardes nog maar eens even gemeten. Het is niet verkeerd denk ik alleen mijn No3 is bagger :( hoe kan ik dit aanpakken?

Hier de waterwaardes:

PH: 8
GH: 11
KH: 7
NH3/NH4: 0 mg/L
No2: 0 mg/L
No3: 0 mg/L
Po4: 1,0 mg/L
Fe: 0,25 mg/L

Heb gisteren het aquarium ververst dus sta versteld van de Fe waarde. Heb gisteren na het verversen wel weer gelijk 15ml JBL ferropol toegevoegd dus dit kan het wel verklaren :p ga nu elke dag de Fe waarde even meten zodat ik ksn zien hoeveel er per dag verbruikt word zo kan ik bepalen hoeveel ik per week toe moet voegen versprijd over 7 dagen :)

Hoor het wel :D

Dit zijn toch geen waarden om je Pt. scalare "rio nanay" optimaal te houden? De Nanay is een echte zwart water rivier, met een zand / modderachtige en veel takken bladeren enz enz. Je snapt dat dit wat andere waarden heeft als de door jou gemeten waarden.

Persoonlijk zou ik dus minder lui zijn of een keuze maken of je deze vissen wel kunt geven wat ze fijn vinden ;) Zo niet, is het misschien een idee om te denken aan een ander biotoop als Midden Amerika of de Afrikaanse riftmeren.
 
Ze zitten al zo vanaf dat ik ze heb en ze zijn er niet minder mooi van geworden of minder door gegroeid dus snap niet waar je, je zo druk om maakt ;) ga dan lekker bij 90% van de forumleden zeuren die houden hun vissen ook op kraanwater terwijl ze anders gehouden zouden moeten worden.
Gezeur altijd over die pH, kh verhoudingen. Ze doen het goed en zien er goed uit en eten volop en groeien nog steeds dus waar zit het probleem.........

Gisteren 6 ml easy life Nitro toegevoegd en ga later op de dag eens meten wat dit gaat doen.
Tevens moet ik een aantal van jullie toch gelijk geven mbt de apistogramma cacatuoides. Het mannetje werd steeds agressiever naar de manen en dit heeft me doen besluiten een ander huisje voor ze te zoeken. Ik heb ze gisteren naar een kennis kunnen brengen met een aquarium van 1 meter. Deze had nog geen bodem bewoners dus wou ze graag hebben en vond ze mooi :)
Van de week toch eens kijken voor een koppeltje mikrogeophagus ramirezi. Zag dat ze bij de LFS hele mooi hadden zitten en keuze genoeg dus moet wel goed komen.

Ps. Er hoeft van mij niet meer zo nodig gereageerd te worden op meksjoef z'n reactie want ga hier niet verder meer op in ;)
 
Dat is waar, velen houden hun vissen op gewoon kraanwater, ik dus ook, en heb veel plezier aan wat er rond zwemt.
Ik kijk ook meer naar de samenhorigheid in de bak, zijn ze allen vreedzaam, goed op kleur, eten goed, vertonen goed gedrag enz.
Ook heb ik vissen weggedaan die dus niet goed gingen in de bak, maar soms moet je dat zelf ondervinden en ingrijpen.
Maar ik begrijp de verleidingen helemaal, en ook hoe sommige mensen hier alles tot in de puntjes perfect hebben in de bak.
Ik zeg maar zo, perfect bestaat niet, en ook de mensen die vissen op kraanwater houden doen hun best, en doen het ook goed ondanks kraanwater. ;)
Ik ben benieuwd naar je nieuwe visjes Kevin!
 
Bedankt Astrid :D

ik snap best dat er zo goed als mogelijk voor je vissen gezorgt moet worden maar wat is goed vraag ik me dan af? Ik heb dan zoiets als we echt goed willen doen gaan we allemaal de vissen naar hun oorspronkelijke vindplaats terug brengen en dan pas ben je goed bezig.
ik doe mijn best en ververs iedere week 120 liter water en halverwege de week nog eens 30 liter om de ontlasting af te hevelen dus 150 liter per week. Dit is zeker de helft dus 50% waterwissel. Niet verkeerd denk ik. Ik weet dat er meer hout in kan maar hier ga ik maandag voor kijken en dan meer in de vorm van hangend aan mijn dwarsbalk :)
Ja alleen mijn waterwaardes kloppen niet maar is dit zo een ramp als je vissen gewoon gezond zijn en prachtig mooie kleuren vertonen.
tevens ben ik langzaam de temperatuur aan het opvoeren. Deze stond nu op 25,5 graden en nu op 26. Morgen nog een halve graad erbij zodat deze iotkomt op 26,5 graden. Is beter voor de ramirezi's en de kardinalen en maantjes kunnen dit ook goed hebben :)
Ik ben toen inderdaad eigenwijs geweest en heb tegen veel mensen hun advies toch de caca's gekocht en ja het ging niet zo lekker maar grijp wel gelijk in als het drijgt mis te gaan. Ja ik weet ik ben eigenwijs en vaak gaat het dan toch goed maar nu bleek dat het niet zo was. Ja durf ik eerlijk toe te geven en jullie hadden gelijk. Nus is het eeer rustig in het aquarium :)

Zal maandag of dinsdag wel en foto update maken als alles mee zit :)
 
Klopt maar wil het toch nog eens proberen :) vind ze zo mooi en ooit moet het toch goed gaan lijkt me :)
 
Kraanwater of niet,ik vind het best :D
Maar je maakt wel een rekenfout,als twee maal per week ververst.
Ververs je ook een deel van het reeds ververste water,dus in totaal minder % dan jij net uitlegde. Maar dat terzijde.
Ook hier gewoon kraanwater in de bak,geen vis klaagt.
 
En denk dat ze beter bij de maanvissen passen dan de cacatuoides :) ik weet dat ramirezi's ook behoorlijk fel kunnen zijn maar ik denk minder erg dan de cacatuoides. Ook heb ik nu de temperatuur hoger dan ik ooit heb gehad met ramirezi's puur omdat het visbestand wat ik nu heb dit ook kan waarderen :) was van tevoren niet zo toen had ik vissen die het liever koeler hadden en met mn vorige koppel heb ik denk ik gewoon heel veel pech gehad. Die ze nu hebben ogen ook heel fit en zien er erg gezond uit. e zitten al appart want er hadden zich in de gezamenlijke bak al 3 koppels gevormd dus die zitten nu verdeeld over 3 bakken appart dus kan het mooiste koppel uitzoeken :)
 
Bedankt mondeo :D wist niet dat jij ook gewoon kraanwater gebruikte :p

Ow dat wist ik niet bedankt voor de correctie haha :p ruim in ieder geval 2x per week de poep op haha :p
 
Ik vind het water als ik heel eerlijk ben wel aan de harde kant en qua pH wel erg hoog voor ramirezi's. Je noemt het zelf pech met je vorige koppeltje, maar met dit soort waterwaarden voor een erg gevoelig soortje is dat misschien wel veel te makkelijk gedacht. Ook fitte en gezonde ramirezi's worden snel om zeep geholpen als de omstandigheden niet goed voor ze zijn.

Denk eens na over een groepje van 5 altispinosus. Qua waterwaarden v��l toleranter dan ramirezi's en bijna net zo mooi. Zou mijns inziens een veel verstandigere keuze zijn. En als je toch de ramirezi's wil zou ik je van harte aanraden om een flinke berg turf in je filter te stoppen.

~ Ivo
 
Die gaan het niet worden. Mij te groot dan had ik net zo goed de sleutels kunnen houden ;)
Als ik turf gebruik mort ik ook tijdens het verversen mijn water waardes aanpassen naar de waardes die ik bereik met gebruik van turf anders schiet het ook niet op en heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
Ververs nu met een tuinslang dus word moeilijk om de water waardes dan nog aan te passen. Kan moeilijk eerst vullen met kraanwater en dan eikenblad extact toevoegen. Lijkt me ook niet gezond.
 
Groter dan een cacatuoides M worden ze niet, dus ik snap deze redenering niet helemaal.
 
Khoppie zei:
Ze zitten al zo vanaf dat ik ze heb en ze zijn er niet minder mooi van geworden of minder door gegroeid dus snap niet waar je, je zo druk om maakt ;) ga dan lekker bij 90% van de forumleden zeuren die houden hun vissen ook op kraanwater terwijl ze anders gehouden zouden moeten worden.
Gezeur altijd over die pH, kh verhoudingen. Ze doen het goed en zien er goed uit en eten volop en groeien nog steeds dus waar zit het probleem.........

Hmmz beetje een aparte reactie, merk iets op en geef een suggestie... Ik steek mijn energie wel ergens anders in...

Ik dacht dat het welzijn van dieren je hoog in het vaandel had staan. Tenminste zo liet je blijken in andere topics als het topic van Hans Musketier met zijn 40x20x25 bakje.. Maar meer een gevalletje de pot verwijt de ketel dus :S

Maar ik zal wel ergens anders gaan "zeuren"...
 
Doe dat meksjoef bij Hans zaten de vissen te klein is bij mij niet zo dus een hele andere kwestie en denk dat ik mijn vissen al bij al niet zo slecht verzorg als dat jij nu doet voorkomen ;) jouw vissen zitten perfect wil je zeggen en dan nog wat is perfect of goed??

Mag ik zelf bepalen wat ik mooi vind en wat niet?

Weet je wat ben het weer goed beu hier. Stop er weer mee en doe gewoon geen update's meer gezeik altijd......

Iedereen voor de leuke reacties bedankt maar stop er mee doe vanaf nu wel zoals ik denk dat het goed gaat. De een zegt dit de ander dat en nooit is het goed. Waarom dan nog updaten als het zo moet gezeur krijg je toch wel. Is het niet je inrichting dan w je water waardes is het dat niet dan weer wel je vissen of de wijze van voeren.
Nooit is het goed alleen de mensen die lang op het forum zitten en vaak reageren hebben gelijk en weten het, het beste (denken ze)
Heb het daar wel mee gehad. Ik zie toch dagelijks hoe het met mijn aquarium gaat dus wie kan nou oordelen of mijn vissen gezond zijn en zich goed gedragen??? Volgens mij ik...

Snap trouwens niet waarom ik er nog tegenin ga. Schakel wel over in de mee lees modus....
 
Maak je niet druk Kevin, denk maar zo het zijn goed bedoelde adviezen. ;)
Mijn vader had vroeger een 2 meter bak, met maanvissen tetra's en weet ik veel wat.
Waterwaardes wisten ze toen niet van, hoeveelheden verschonen ook niet , het voer werd onder de stoeptegels vandaan gehaald ( miereneieren) en alles draaide super, weinig tot geen uitval.
Omdat het nu allemaal kan is het ineens beter.
Er is niks mis met kraanwater, en is het aquariumhouden nu een chemische toestand geworden waar we weet ik veel voor moeten aanschaffen om het goed te doen??? :S
Ik ken mensen die er Barleduc in gooien met verschonen, is ook aanzurend en verzachtend, maar die verschonen ook maar 10 %
Laat ieder in z'n waarde, we zijn niet allemaal van de chemie, en vroeger ging alles goed zonder metingen of wat dan ook, en nu gaat het bij heel veel mensen ook goed,
Blijven posten hoor Kevin, ik waardeer je foto's zeer :D
En ik zit hier ook al weer wat jaartjes :D
 
Okee Kevin..het merendeel van de reacties zijn positief en een paar niet. Gewoon foto's blijven posten in JOUW foto album.
 

Terug
Bovenaan