Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Zal het proberen maar weinig succes denk ze zijn nogal beweeglijk :(
Ga het even proberen en als het lukt post ik ze zo nog wel even :)
De beschadigingen op de kop mssk ik me niet al teveel zorgen om zijn gewoon schrammen maar de vin ziet er echt akelig uit.
precies aan de boven en onderkant losgescheurd van een vinstraal dus in het midden een losse vinstraal en voven en onder de vinstraal vinnen zeg maar.
 
Hier 2 foto's van de vin:

319277khoppie_0_82_p6270042.jpg


Hier de losse vinstraal de rest van de vin zit tegen het lijf gedrukt:

436524khoppie_0_82_p6270041.jpg


De beschadigingen aan de kop van de andere vis zijn niet of nauwelijks te fotograferen zo klein zijn ze dus vermoed wel dat deze uit zichzelf weer weg gaan :)
 
Zolang de vinstralen niet zijn gebroken en de waterkwaliteit goed is, geneest een gescheurde vin eigenlijk altijd. Bij mij missen er regelmatig happen uit de staartvin en deze zijn in no-time terug gegroeid ;)

ps. zou niet weten waar ik moet kijken op de foto... zie zo geen beschadiging....

edit, de linker borstvin van onze kant gezien toch? Die is inderdaad wel erg diep ingescheurd... Kan niet veel meer advies geven dan bovenstaand... Heb wel eens gelezen over hechten, maar probeer het eerst maar eens zo :)
 
Klopt is de linker vin.
Deze is precies op de vinstraal los gescheurd en dan zowel aan de boven als onderzijde van de vinstraal dus ziet er werg akelig uit. Het is inderdaad ook heel diep ingescheurd zover ik nu kan zien helemaal tot aan het vlees :(

Op de 2de foto is de vinstraal te zien de rest van de vin zit tegen het lichaam gedrukt dus nogal een ernstige beschadiging. (als je goed kijkt zie je onder de vinstraal nog een los stukje vin zitten) Zag ook dat het mannetje een beschadigde borstvin had maar belange na niet zo erg als deze.

Ik vermoed toch dat ze het nestje met alle macht hebben proberen te verdedigen en hierdoor deze beschadigingen hebben opgelopen.

Ik merk wel dat de overige 3 maanvissen ook erg fel tegen elkaar zijn en constant elkaar aan het uitdagen zijn en soms zelfs elkaar aanvallen :( Vermoed dat dit 3 mannen zijn.
Nu begin ik er toch weer aan te denken om alleen het koppeltje nog te houden want zo is het ook geen gezicht. Leverd denk ik ook veel stress op voor de overige 3. Maar weet niet of dit verantwoord is i.v.m. groepsgedrag.

Heb net turf gehaald en nog 2 stukken hout dus ga van het weekend eens aan de gang en kijken of ik er wat moois van kan maken :D
 
Vervelend Kevin, van die beschadigingen.
Ik heb om te erge vechtpartijen mijn bak nu zo ingedeeld dat dmv dunnere takken de bak in stukken verdeeld is. Hebben mijn manen nu mot met elkaar, dan is het over als er eentje zich terugtrekt tussen het hout en de takken. Blijft dan bij dreigen en terugtrekken zonder echt te knokken. Werkt goed.
't is maar een idee ;)
 
Ik heb nu inderdaad wel meer hout maar kan dit pas nadat het ingewaterd is op zijn plek gaan zetten anders gaat dit drijven vermoed ik :(
Ben misschien ook nog van plan toch iets van een snelgroeier in het aquarium te gaan zetten want de braziliaanse klimop is nog niet echt heel groot en moet zeggen dat het midden van het aquarium nog vrij open is nu de echinodorus gesnoeid is. Hierdoor zien ze elkaar dus eigenlijk altijd. Dus misschien rechts in het aquarium een bosje snelgroeiers tussen de echinodorus en de braziliaanse klimop en dan een beetje voorin het aquarium. Zier er misschien niet zo mooi uit maar zou wel een prima zichtbreker zijn :)
De vis die het meeste aangevallen word trekt zich wel helemaal links in het aquarium terug tussen de vallisneria maar dan nog word hij gepest door 1 van de 3 overgebleven maanvissen. Het koppeltje houd zich nu rechts in het aquarium op en heeft weinig last van het getreiter van de overige 3. Aleen als de overige 3 rechts komen worden ze weggejaagd door het mannetje. Het vrouwtje zit nog steeds bij het blad en is volgens mij de eieren aan het zoeken of denkt nog steeds dat ze er zitten.
Echt zielig eigenlijk :(
Het vrouwtje is degene die zo beschadigd is en het mannetje heeft de beschadigingen aan de kop.

Maar ik denk als dat dit zo door gaat er nog meer beschadigingen zullen volgen :(
Misschien toch een te klein aquarium voor 5 maanvissen :(
 
Ik zal morge toch al in moeten gaan grijpen vermoed ik :(
Ben nu helaas op het merk maar mijn vriendin belt mij net helemaal in paniek op dat de 3 maanvissen (dus niet het koppeltje) elkaar onderhand aan het afslachten zijn :( Zoals eerder vermeld denk ik dat dit alle 3 mannen zijn maar wat is nu wijsheid want als het echt zo blijkt te zijn dan heb ik 4 mannen en 1 vrouw. Lijkt me geen gezonde situatie :(
De ene maanvis die zich probeert te verstoppen tussen de vallisneria word het hardste aangepakt en degene die dit weer doet word weer aangepakt door de laatse van de 3.
Pfff wat een ellende weer :( was nog wel zo blij met het nestje maar wou nu dat het er nooit geweest was..... Dan had dit waarschijnlijk ook niet gebeurt.

Kan het komen doordat de temperatuur omhoog is gegaan of is dit de reden niet?
Het aquarium staat nu op ongeveer 26,5 graden. Lijkt me niet overdreven veel voor maanvissen toch?

Het liefste zou ik nu naar huis rijden en actie ondernemen maar dat kan en mag helaas niet :(

Is het misschien een idee om de grote echinodorus in het midden meer naar links of rechts te plaatsebn en dan nog een hoog groeiende plant plaatsen wat meer in het midden van het aquarium zodat dit een soort van muurtje word zoals Peter ook al had voorgesteld alleen dan met hout??

Of is dit gewwon omdat het koppeltje de overige 3 nu weg jaagd en ze hierdoor verplicht worden met zn 3en op een kleiner stuk te zitten en verdwijnt dit weer als het koppeltje weer "normaal" is om het zo te noemen?
 
Niemand??
Wil het nu echt in een keer goed doen.
Ben zelfs bereid de grote echinodorus weg te doen want deze is wel groot maar heeft niet echt veel toegevoegde waarde vind ik. Hij is nogal open en word niet erg hoog. Dus zorgt niet voor veel beschutting/

Hebben jullie tips voor goede planten en dan het liefste vanuit Zuid Amerika em die bij mijn waterwaardes passen? Misschien een echinodorus soort die wel mooi vol word en erg hoog en een aantal mooie bossen planten die ook voller worden en hoog zodat echt de zichtvelden gebroken worden en er meer schuilplaatsen onstaan.

Waardes waar ik naartoe wil werken:

PH: 6.5 - 6.8
KH: 3 a 4

Welke GH is aan te raden bij deze waardes?

Wie kan me alstublieft helpen want wil niet dat er nog meer beschadigingen opgelopen worden vind die ene maanvis al erg genoeg :(
 
Ik heb geen verstand van maanvissen, maar plaats je verhaal eens onder de rubriek discus en maanvissen hier op het forum, misschien krijg je sneller antwoord, en wat je waardes betreft is er ook een rubriek waar je al je vragen kan stellen.
Misschien beter dan al je vragen in je album te stellen, en krijg je wellicht sneller antwoord. ;)
 
Lastige situatie , Kevin.
Dat er eentje het "pispaaltje" is komt natuurlijk vaker voor bij manen. Maar als er genoeg ruimte is en voldoende afgebakende stukken dmv planten en hout/takken dan kan die zich veilig terugtrekken.
Denk toch dat je het daarin moet zoeken...takken erbij plaatsen ..de situatie is nu nogal heftig en dan duurt het te lang om planten hoog op te laten groeien.
Ze kunnen nu eigenlijk geen kant op.
Eventueel moet je er rekening mee houden om alleen het vermeende koppel over te houden.
 
Even een update. Het staat wel in het topic van maanvissen en discussen maar zal het hier ook even posten.

Net naar de LFS geweest en een javavaren moederplant gehaald. Ik deze op het stuk hout gebonden waar ik hem op wou hebben bleek deze veel en veel te groot te zijn en helemaal tegen de voorruit van het aquarium aan te komen. Een prima zichtbreker dat wel maar het kan ook te overdreven zijn.
De javavaren aan het splitsen geweest maar ging ook niet zo snel als ik voor ogen had. uiteindelijk geen tijd meer om de gesplitste planten op het hout te binden dus morgen maar weer verder. Heb de planten in de badkuip gegooid bij de stukken hout die in liggen te wateren.

Nu kwam weer de gedacht op om er defenitief mee te stoppen. Dit komt misschien ook wel omdat alles tegelijk komt maar deze gedachte speelt zich de laatste tijd steeds vaker af in mijn hoofd. Heb het op het moment al ontzettend druk met werken waardoor er al de nodige stress en vermoeidheid is en dan kan ik er dit gesodemieter van de maanvissen niet nog eens bij hebben.

Ze blijven bezig en het lijkt wel of ze elkaar expres opzoeken. ook al zit de ene helemaal links in het aquarium dan komt er een andere helemaal vanuit rechts naar links om die vis aan te vallen. 2 hebben zich voor al het geweld onder het hout bij de vallisneria verstopt maar zelfs deze zijn gewoon niet veilig. Deze worden uit de hoek gejaagd en vervolgens weer door heel het aquarium geduwd, gepikt en gebeukt.
Dus ik vraag me af of het wel zin heeft extra schuilplaatsen te maken want ze blijven elkaar gewoon opzoeken i.p.v. elkaar uit de weg te gaan.

Als het zo door gaat kijk ik het tot maandag even aan en anders gaan ze alsnog weg hoe zonde ik het ook vind. Schijnbaar hebben ze het niet naar hun zin en zitten ze misschien toch te klein gehuisvest. Wou eerst alleen het koppel houden maar ook deze zijn tegen elkaar bezig en heb al verhalen gelezen dat dit niet aan te raden is. Het komt schijnbaar best vaak voor dat er een breuk onstaat tussen het koppeltje en dan heb je alsnog een probleem dus weet het nu echt niet meer :(
Het is heel veel paniek op het moment en durf soms gewoon niet naar het aquarium te kijken. Zelfs mn vriendin die zich er niet veel mee bezig houd en er niet veel verstand van heeft denkt dat de vissen elkaar doelbewust aan het afslachten zijn en zelfs die maakt zich zorgen om de vissen die aangevaalen worden maarja zijn alle 5 de maantjes. Om moedeloos van te worden.....
 
Relax,Kevin. Neem geen overhaaste beslissingen. Zit effe tegen. Rustig de zaak overdenken en weer een modus zoeken om weer te kunnen genieten van je bak.
 
@Kevin:precies de reden waarom ik ook pas ben overgestapt van discusvissen naar satanoperca's en andere Zuidertjes.Heb als vrachtwagenchauffeur een heel drukke baan met lange werkdagen.Als je dan regelmatig problemen met je vissen hebt en doordeweeks nog een keertje extra moet verversen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt dan word het geen hobby meer.Ik was op een gegeven moment aan het werken en dacht constant:Hoe zou het zijn met de vissen als ik straks thuiskom?Heb toen rigoureus het roer omgegooid.De discusvissen voor een habbekrats verkocht.Heb toen allemaal jonge vis gekocht die nu lekker opgroeit.Heb er zoveel plezier voor terug gekregen en geen ellende meer.Nu denk ik als ik weer naar huis rij:Nog effe lekker straks voor mijn bakkie zitten in plaats van denken hoe het er allemaal weer bijzwemt!!!!
 
Heb ik nu dus ook want mijn vriendin is nu bij haar ouders thuis om te eten dus er is helemaal niemand thuis.
Het beangstigd me gewoon dat ik niet weet wat ze elkaar nu aan het aandoen zijn. Als ik straks thuis kom is het licht al uit dus ook geen conctrole en mn vriendin is ook pas laat thuis want die ging helpen bij een evenement van de harmonie waar haar zus en vader bij zitten.

Net heb ik nog even snel gebeld omdat ik het idee had om de verlichting van het aquarium uit te laten doen. Dan is het donkerder in het aquarium dus dacht ik dat de vissen wel minder agressief naar elkaar zouden zijn. Helaas was mn vriendin al weg dus ook niks :(

Is er veel vraag naar bijna volwassen Peru altums dat jullie weten?? en wat zou ik er voor kunnen vragen mocht ik ze weg doen? Vaak is het zo wat de gek er voor geeft maar vind dit toch anders dan bijvoorbeeld bij guppy's ofzo. Het waren al best dure vissen bij aankoop.
 
Wat dacht je van een temperatuur verlaging? Dat helpt mogelijk tegen de perikelen.
 
Niet te gek doen,maar een graad of 2 doet mss de truuk. Geeft je ff wat ruimte om na te denken.
 
ja inderdaad de temperatuur is nu 26,5 denk dat 1 graad naar beneden wel genoeg is toch anders word het weer te koud of valt dat mee :)
 
Ga ik doen. Zal als ik thuis kom de thermostaat een beetje terug draaien en kijken wat het effect is.
Wel denk ik dat de thermostaat al op 25,5 graden saat ingesteld want heb hem tijdens het verversen al terug gedraaid. Maar alsnog blijft de temperatuur zo hoog :S
 
Ja inderdaad het is standaard 23 a 24 graden bij ons in het appartement en word niet echt lager.
Kijk wel wat er gebeurd als ik de thermostaat vanaond nog terug draai en de kap open :)
Ook is de verlichting dan uit dus zou het sneller af moeten koelen :)
 
Nou zoals beloofd hierbij de foto's van de nieuwe inrichting :D ben er zelf enorm over te spreken en de maanvissen ook volgens mij want het knokken is stukken minder :D ieder heeft zo'n beetje zijn eigen plek dus lekker rustig :p

Alleen onderin zouden er denk ik nog wat laag blijvende plantjes bij mogen komen maar dit kan altijd nog nu de vissen tot rust laten komen :) De Vallisneria is al nieuwe stekjes aan het aanmaken dus die ga ik binnenkort door stekken wat verder naar de voorkant en naar rechts :)

Hier de foto's:

658812khoppie_0_82_p7010003.jpg


143597khoppie_0_82_p7010004.jpg



Hoop dat jullie het wat vinden :D
 
Mooi geworden, hij lijkt veel dieper met deze inrichting.
Fijn dat er wat meer rust is nu, hopelijk blijft dat zo.
 
Bedankt Rene :D
in het echt ziet het er nog anders uit hoor en lijkt de bak nog donkerder dus dieper.
ik vermoed dat de verandering er ook mee te maken heeft hoor en dat ze wel weer zullen gaan vechten maar ze hebben nu ook veel meer vluchtwegen tussen het hout door enzo dus alleen maar prima :)

Ook de ramirezi's lijken het geweldig te vinden. Die zwemmen volop tussen het hout door en onderzoeken ieder hoekje en gaatje :p
alleen de kardinalen vallen nu minder op maarja is niks aan te doen :)
 
Heb net ook maar gelijk de waterwaardes maar eens gemeten.

PH: 7,5
KH: 6
GH: 10
NH3/NH4: 0 mg/L
No2: 0 mg/L
No3: 0 - 10 mg/L
Po4: 0,25 mg/L
Fe: 0,1 mg/L

De turf heeft tot nu toe nog niet heel veel gedaan maar dit heeft wel evn tijd nodig vermoed ik :)
Heb weer easy life nitro en JBL ferropol toegevoegd om de No3 en Fe te verhogen.
De ret ziet er niet heel verkeerd uit denk ik behalve dat de PH, GH en KH nog lager moeten maar hier ben ik mee bezig :)
 
Ik denk dat ik binnen nu en een paar dagen weer een nestje kan verwachten........
De 2 zitten weer constant samen en zijn volop aan het poetsen. Gelukkig wel helemaal rechts in het aquarium een beetje achter de Javavaren dus een prima plek vind ik :p

Ook de ramirezi's lijken er zin in te hebben want de buik van het vrouwtje word met de dag steeds feller roze en ze vertonen regelmatig balts gedrag en zijn ook een steen aan het poetsen dus misschien wel 2 nestjes in 1 keer....

Als dat maar goed gaat.....

De verwondingen aan de vinnen beginnen trouwens al te genezen en tot mijn verbazing ook van degen die zo ver was ingescheurd dus goed nieuws :D
 
Hierbij nog even een foto update :D

Totaaltje:
553651khoppie_0_82_p7020005.jpg

948115khoppie_0_82_p7020006.jpg

837223khoppie_0_82_p7020008.jpg


Nieuwe Echinodorus Rose met als je goed kijkt een Japonica garnaal :p
799683khoppie_0_82_p7020009.jpg


Mikrogeophagus Ramirezi vrouw:
739555khoppie_0_82_p7020011.jpg


Man:
686359khoppie_0_82_p7020012.jpg


Maantjes:
375954khoppie_0_82_p7020019.jpg

391152khoppie_0_82_p7020020.jpg

493111khoppie_0_82_p7020021.jpg

287522khoppie_0_82_p7020022.jpg


Enjoy :D
 
Mooi! Dat kienhout heb je gaaf gedaan zeg! Heb je dat ergens aan vast gemaakt bovenaan? :)
 
De lange staande stukken staan gewoon tegen tegen mijn achterwond en het spiderwood in het midden heb ik met bindbandjes vasgezet aan mijn middenbalk van het aquarium :)
Dus lekker makkelijk :p
 
Oke. Ik ga de inzet van kienhout stiekem een klein beetje van je afkijken. Is dat goed? :engel: (ik start momenteel een nieuw Zuid Amerikaans biotoop aquarium op).

Zo te zien doen je Ramirezi's het wel goed op pH 7,5. Of is de pH momenteel al meer gedaald?
 
Dat mag hoor denk je dat ik niet stiekem ideeen heb opgedaan bij andere forum gebruikers :p

Ik weet niet hoe ze het gaan doen want heb ze net een week maar ik ben nog bezig mijn waterwaardes te verlagen dus hoop uiteindelijk met mijn PH rond de 6,5 uit te komen :) Is veel beter voor de vissen. Had ze liever ook bij de LFS laten zitten totdat ik deze waterwaardes bereikt had maar ze wilden ze niet langer houden omdat ze nieuwe vissen in deze bak gingen doen voor de verkoop.
Maar denk dat ze deze waterwaardes wel even kunnen hebben maar wil deze periode zo kort mogelijk houden :)

Dus sabini als je ramirezi's wil verlaag eerst je waterwaardes als je er nog de kans voor hebt, is veel beter voor de vissen :)
 
Khoppie zei:
Dus sabini als je ramirezi's wil verlaag eerst je waterwaardes als je er nog de kans voor hebt, is veel beter voor de vissen :)
Dat ga ik zeker doen! :)
Denk dat ik ga werken met turf in het filter.
 

Terug
Bovenaan