Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Wordt nu net gedaan alsof ik iets geks heb gezegd... mensen, ik heb alleen aangegeven dat een ander biotoop of waterbereiden optimaler is. Dit omdat deze waarden dat niet zijn voor de maanvissen. Dat hij gelijk in de aanval schiet en zo reageert zegt meer over hem dan over mij en mijn posts.
 
meksjoef zei:
Wordt nu net gedaan alsof ik iets geks heb gezegd... mensen, ik heb alleen aangegeven dat een ander biotoop of waterbereiden optimaler is. Dit omdat deze waarden dat niet zijn voor de maanvissen. Dat hij gelijk in de aanval schiet en zo reageert zegt meer over hem dan over mij en mijn posts.
Ik had het toch niet negatief over jou?
Het is gewoon algemeen bedoeld, en ik geloof zeker dat jij het ook goed bedoeld. ;)
Het zijn adviezen, en meer moeten we er niet van maken.
Maar er zijn vele wegen naar Rome :D
Kevin heeft een mooie bak waar ik toch meer van wil zien, dus jammer als hij het verkeerd opvat, moet hij ook niet doen, dus zand erover hoop ik, en net wat Peter zegt, het is Kevins album. :rolleyes:
Dus Kevin, gewoon doorgaan :foto:
 
Het is niet zo zeer dat er dingen verkeerd worden gezegd maar gewoon weer zo van ik weet wel hoe het moet en zo zal het dan ook moeten gaan. Ik zeg duidelijk dat ik de watdrwaardes niet ga aanpassen en toch door blijven gaan dat het zou moeten dan zakt bij mij de broek af.
En ja ik had misschien niet zo moeten reageren maar er gaat bij mij in het aquarium op het gebied van de planten heel veel mis en als er dan op die manier gereageerd word en gezegd word dat ik het verkeerd doe en mn vissen verkeerd behandel is het denk ik niet gek dat je dsn zoiets hebt doe ik nog wel iets goed ;)

Ik ga niet mn excuses aanbieden maar zal er voortaan rekening mee houden niet te snel zo te reageren.

of ik van de week een foto update ga doen weet ik nog niet wil eerstalles op orde hebben met de planten voordat ik weer update straks is dat weer niet goed en zo blijf ik bezig.
 
Khoppie zei:
Het is niet zo zeer dat er dingen verkeerd worden gezegd maar gewoon weer zo van ik weet wel hoe het moet en zo zal het dan ook moeten gaan. Ik zeg duidelijk dat ik de watdrwaardes niet ga aanpassen en toch door blijven gaan dat het zou moeten dan zakt bij mij de broek af.
En ja ik had misschien niet zo moeten reageren maar er gaat bij mij in het aquarium op het gebied van de planten heel veel mis en als er dan op die manier gereageerd word en gezegd word dat ik het verkeerd doe en mn vissen verkeerd behandel is het denk ik niet gek dat je dsn zoiets hebt doe ik nog wel iets goed ;)

Ik ga niet mn excuses aanbieden maar zal er voortaan rekening mee houden niet te snel zo te reageren.

of ik van de week een foto update ga doen weet ik nog niet wil eerstalles op orde hebben met de planten voordat ik weer update straks is dat weer niet goed en zo blijf ik bezig.

Toch mooi dat je het nu zo opvat en het is denk ik ook meer een goed bedoeld advies geweest hoor.
En natuurlijk is het aan jou of je wel of niet daarmee iets wil doen.
Soms kan een geschreven stukje net even anders overkomen bij iemand en dat is af en toe vervelend.
Ik hoop ook dat je gewoon verder zult posten.
 
Kop op Kevin, problemen zijn er om opgelost te worden, hier ontvang je ook goede adviezen van mensen met ervaring en kennis.
Oplossingen zoeken met elkaar maakt een forum leuk, maar het moet wel te verhapstukken blijven voor de topicstarter.
Iemand overladen met technisch geklets helpt vaak niet omdat de mensen niet weten waar ze het over hebben.
Maar het komt goed hoor, er is geen vraag dom, en geen antwoord heilig.
Soms is een algprobleem een kwestie van uitproberen om uiteindelijk de balans in je bak te krijgen waar plant en vis zich goed bij voelt.
Dus Kevin, gewoon je vragen blijven stellen, er komt altijd wel ergens een oplossing ;)
 
Ik moet gewoon weer het vertrouwen terug zien te krijgen met de planten. Het is nog steeds knudde want heb net de No3 waarde gemeten en na 6ml easy life nitro nog steeds 0 mg/L. Daarop weer 6ml toegevoegd dus ga morgen weer opnieuw meten wat het doet.
volgens de gebruiks aanwzijzing verhoogd 6ml nitro de No3 waarde met 2 mg/L op 500 liter water. Dus je zou denken dat op 300 liter water het ongeer verhoogd word met 4 mg/L.
Dus hoop morgen zo rond de 10 mg/L uit te komen en vanaf dan dagelijks meten hoe snel het zakt.
Tevens ben ik volgens mij van de week genoodzaakt nieuwe planten te halen. De 2 kleine echinodorussen zijn zo goed als dood en helemaal bruin en lelijk. De braziliaanse klimop doet het net zoals brazilie op het wk niet goed. Deze word ook bruin en er komen gaten in.
Het enigste wat aan de waterwaardes niet klopt is de No3 waarde maar wist niet dat dit zo'n negatief effect kon hebben op de planten en deze dus gewoon afsterven.

maar inderdaad dit is op te lossen met nitro.
 
Veel planten hebben helemaal niet graag zo'n hoge pH en KH/GA, dus verlagen zou niet alleen voor je vissen beter zijn ;-)
 
Via deze weg wil ik wel mijn excuses aan gaan bieden.
heb er toch te makkelijk over gedacht en heb net tekst en uitleg gehad van een vriend van mij die bij de LFS werkt.
hij mocht van de baas met hoge uitzondering met mij mee naar huis om te kijken hoe de stand van zaken op het moment was. We hebben samen alle waterwaardes gemeten en ook hij had zo zijn twijfels. Niet zo zeer wat betreft de vissen maar wel met de planten. Hij vertelde dat de schade die ik nu heb aan de planten niet alleen te wijten is een de lage No3 maar ook door verkeerde verhoudingen in PH en KH waardoor mijn Co2 dusdanig uit balans is dat sommige planten hierdoor een soort van brandplekken op kunnen lopen. Vandaar dus ook de gaten in de planten en de kapotte bladeren.
Ook vond hij de drijfplanten te overheersend. Hij vond dat drijfplanten zeker een must waren maar dat ik er nu veel te veel had waardoor alle planten ook de nodige verlichting te kort kwamen.

We hebben nu samen de planten onder handen genomen en de kapotte en beschadigde bladeren eraf gehaald. De 2 kleine echinodorussen waren niet meer te redden deze zijn in de prullenbak verdwenen. De echinodorus bleheri is flink ingekrompen en de braziliaanse klimop hebben we maar even gelaten zoals het was dit vond hij nog wel meevallen.
gelijk een paar laagblijvende echinodorussen terug gezet die ook al flinke uitlopers hadden. Ook hebben we er een hoop drijfplanten uitgehaald en moet zeggen de bak is nog steeds donker genoeg :)

Heb nu hs aqua eikenblad extract om de ph en kh te laten dalen. Hij snapte mijn probleem met berekeningen enzo en vond dan ook dat ik het mezelf niet te moeilijk moest maken vandaar de hs aqua. Vanaf morgen ga ik beginnen met de toevoeging van dit product nadat het aquarium ververst is.
de maximale dosering per dag is 10ml per 100 liter water dus ga beginnen met 30 ml en dan overmorgen meten wat dit gedaan heeft. Vervolgens ga ik iedere dag blijven meten want volgens hem zal de ph wel weer gaan oplopen aangezien de kh door dit product niet zo snel zakt als de ph.
als ik dan eenmaal de waterwaardes op de juiste waardes heb moet ik uit gaan rekenen wat ik nodig heb per verversings beurt.
dus stel ik ververs 120 liter ga ik eerst proberen de waterwaardes in een emmer van 10 liter zo te krjjgen als in het aquarium. Dan weet ik hoeveel eikenblad extract ik nodig heb om het verversingswater gelijk te krijgen met het aquarium water door de hoeveelheid eikenblad extract keer 12 te doen. Volgens hem mag dit gewoon nadat ik ververst heb en hoef dit niet van te voren eerst te doen.

dus sorry meksjoef en ivo had moeten luisteren en niet eigenwijs moeten doen. Voldoende me bekritiseerd en snapte de helft van de uitleg kwa waterwaardes gewoon niet. Ik ben niet goed in wiskunde en scheikunde dus mij zegt het allemaal niks als ikineens heel veel info krijg. Ik moet eigenlijk eerst in praktijk zien hoe het werkt en dan pas kan ik me er een beeld bij vormen.
Dan nog had ikniet zo moeten reageren maar kan wat gebeurd is helaas niet meer terug draaien dus hoop dat jullie mijn excuses willen aanvaarden.
wat mij betreft zand er over hoop dat jullie dit ook willen :)
 
Hopen dat het nu gaat werken joh. Soms werken de adviezen van de ene in iemand anders bakje gewoon domweg niet. Voorbeeld sommige discushouders kunnen geen planten hebben in hun bak vanwege de warmte. De andere lukt het wel dus ja... soms is koppig zijn goed, maar wellicht in jouw geval nu even niet
 
Klopt maar zie dit vaak pas achteraf.....
ik ben daarom ook zeker niet te trots om alsnog toe te geven hoe of wat en hoop alsnog dat ze me met raad en daad bij willen staan want hoe simpel het nou ook uit is gelegd ik ben er heilig van overtuigd dat ik nog ergens tegenaan ga lopen.
net wededom de No3 waarde gemeten en deze zit nu tussen de 0 en 10 mg/L. Dit na toevoeging van 12ml easy life nitro verdeeld over 2 dagen. Net weer een dosering van 6ml erin gedaan dus morgen maar weer meten wat het gedaan heeft.

is de Salvinia Natans niet een No3 vreter vraag ik me nu af nu ik dit bericht aan hrt typen ben. Het is sinds ik dit plantje heb dat mijn No3 zo laag is. Van tevoren was deze alleen al door het voeren van diepvries voer zo rond de 15 mg/L. Voor de rest heb ik alleen de braziliaanse klimop die het op neemt en misschien de echino's en de vallisneria een beetje maar zal ook maar minimaal zijn aangezien de echino' veel voeding uit de bodem nemen en ik de vallisneria al had toen de No3 zonder toevoeging van nitro standaard zo rodn de 15 zat.
 
Joh, iedereen is hier om er ook wat van op te steken, en iedereen probeer je te helpen, dus wees niet bang dat je nu geen hulp meer krijg.
Ieder mens heeft recht op z'n eigen fouten en blunders, je wordt er uiteindelijk alleen maar wijzer van, nogmaals je vragen blijven stellen, en je krijgt heus wel antwoord, daar is dit forum ook voor, om elkaar te helpen en te leren van andere ervaringen en kennis ;)
 
Zo het aquarium is weer een beetje veranderd :)
Heb er nog wat extra hout in gedaan en ben vandaag begonnen met het eikenblad extract.
had er eigenlijk nog meer hout in willen doen maar had nadat ik het ene stuk had toegevoegd eigenlijk geen idee meer waar.

Heb de dagelijkse dosering van het eikenblad exract aangehouden. Op de verpakking staat dat je dagelijks max. 10 ml op 100 liter aquarium water mag gebruiken dus heb vandaag 30 ml toegevoegd en ga morgen weer meten hoe de waardes dan zijn.

ook heb ik de dosering nitro eens opgeschroefd want zag met dagelijks 6ml toevoegen weinig effect. De No3 bleef tussen de 0 en 10 mg/L schommelen. Nadat ik ververst heb heb ik eens 15ml toegevoegd. Morgen ook deze waardes weer meten.
ben al met al dus nog volop zoekende naar een goede dosering maar meer dan proberen en blijven meten kan ik niet doen. Eens zal het toch wel goed zijn :p

Heb vandaag ook een prachtig koppeltje ramirezi's gereserveerd :D deze blijven nog even een tijdje bij de LFS totdat ik de juiste PH en KH waarde bereikt heb :D

is een PH van tussen de 6,5 en 7 en een KH van tussen de 3 en 4 een mooi iets om naartoe te werken of zijn andere waardes nog beter? Ook staat de temperatuur nu op 26,8 graden. Is wel genoeg toch voor de ramirezi's?

Foto's volgen nog heb nu flinke weerkaatsing door al het zonlicht in de woonkamer dus zit er nu nietmin en heb vanaf morgen 8 late diensten dus dsn komt het er ook niet van. Ben dan pas thuis als de verlichting al uit is dus dsn houd het op nstuurlijk :)

Hoor het wel :)
 
Net weer even de waterwaardes gemeten.
Na toediening van 30ml eikenblad extract zijn de waardes nu zo:

Ph: 7,5
Gh: 12
Kh: 7

De Ph is dus met 0,5 gezakt na 1x toevoegen. Ik ga zo nog eens 30ml toevoegen en dan kijken wat er morgen uit komt. Dan laat ik het even een paar dagen met rust want de KH en PH zullen zich aan elkaar aan moeten gaan passen. Dus wel elke dag meten maar even niks doen. Ik verwacht dat de KH nog eel zal zakken en de PH weer iets oplopen maar kan ik dan weer corrigeren door een extra dosis eikenblad extract :)
Kan dit zo of moet ik er meer tijd tussen laten dus bijvoorbeeld 2 dagen wachten en dan weer toevoegen?

Heb gisteren ook 15ml easy life nitro toegevoegd en de No3 waarde is nu nog steeds tussen de 0 en 10 mg/L.
vandaag dus maar weer toevoegen en kijken wat het morgen doet pfffff.....
 
Je vindt het misschien niet leuk om te horen, maar waarom gun je je vissen niet wat rust? Want de afgelopen tijd heb je best wat veranderingen gehad. Met het combineren van territoriale vissen heb je altijd een risico dat het fout gaat. Kan ook goed gaan hoor, hangt ook van het formaat.

Ramirezi's kunnen ook felle donders zijn, wel minder dan cacatuoides heb ik ervaren. Ramirezi's deinzen er soms ook niet voor terug om grote(re) en vooral rustigere vissen te pesten. Hangt ook af van het karakter van de vis(sen) en mogelijk ook de inrichting. Nou weet ik niet of maanvissen assertief zijn, zo niet, dan denk ik dat de ramirezi's wel wat onrust kan veroorzaken bij de maanvissen.

Ben zelf meer een voorstander van turf en/of osmose om het water zacht en zuur te maken. Met turf ging/gaat het bij mij geleidelijker. Gebruik dat eikenextract alleen voor het verversen.

Met aleen eikenextract had ik best wel grote schommelingen.En met grote schommelingen gaan je ramirezi's er zeker weten aan.
Zou daarom eerder met turf en/of osmosewater werken als je je water zachter wilt maken dan alleen eikenblad.
 
Hoezo wat rust? Heb alleen wat planten gesnoeid en wat planten toegevoegd en een stuk hout :)
Het lijkt zelfs of de vissen na 1 toevoeging al wat rustiger ogen. Klinkt misschien raar maar die verlaging van 0,5 in de PH lijkt toch iets aan het gedrag veranderd te hebben :)
De maanvissen zijn opzich niet erg agressief maar laten niet over zich heen lopen dus denk dat de combinatie wel goed zal gaan :)

Mij was verteld dat ik de waterwaardes eerst stabiel moet zien te krijgen met eikenblad extract en dan vervolgens uitrekenen hoeveel ik dan wekelijks moet toevoegen tijdens de verversing en dat de schommeling dan ook wel mee zou vallen. Heb namelijk met turf niet zulke goede ervaringen en dit moest ik toen elke maand verwisselen. Toen was dat niet zo erg want moest bijna 2x per maand de filterwatten schoonmaken (intern filter) maar heb nu een extern filter en laat deze het liefste gewoon door draaien. Deze hoeft maar 1x per halfjaar open en kan volgens mij nog langer als het moet want de vorige keer was deze ook nog niet eens zo heel vuil :)
Bestaat er turf die dan wel zo lang kan blijven zitten want dan wil ik het wel overwegen maar niet als ik het elke maand moet vervangen.
ook slaat de vallisneria eindelijk aan :D er komen overal nieuwe bladeren en er zijn er al een aantal nasr het wateroppevlak gegroeid :D
dus toch nog een positief iets met de planten :)

kijk anders ook even in minn topic bij waterchemie en onderhoud dan kunnen we daar verder gaan wat betreft de waterwaardes dan blijft het misschien wat overzichtelijker :p
 
Had het in het topic bij waterchemie en onderhoud ook al vermeld maar zal het hier ook nog even doen :)

Heb net na de middag mijn waterwaardes nog eens gemeten en ik denk dat het de goede kant op gaat.

Eergisteren gemeten waardes:

PH: 7.5
GH: 12
KH: 7

Vandaag gemeten waardes:

PH: 7.5
GH: 10
KH: 6

Dus zoals jullie kunnen zien zijn zowel de GH als de KH gezakt. De PH is stabiel gebleven maar deze zal wel weer verder zakken als de KH ook zakt. Vandaag weer 30 ml eikenblad extract toegevoegd dus morgen weer meten :p Morgen ook even naar de LFS en kijken of ze hier JBL tormec hebben en hoe duur deze is. Bij APO kan ik deze bestellen voor 9,90 incl. verzendkosten. Dus mocht deze bij de LFS duurder zijn bestel ik deze bij APO omdat bij de andere webshops het nog duurder is :)
Schijnbaar gaat deze minimaal een halfjaar mee dus is prima :)

ook de No3 is nu naar mijn zin en staat op 10mg/L dus ga nu proberen deze zo te houden. Mij is verteld dat dit meer dan voldoende is voor de planten die ik heb :)

Ook ben ik vanavond onverwacht eerder klaar met werken dus kan ik als het een beetje meezit vanavond nog foto's maken van het aquarium en uploaden :D kan ik morgen eventueel nog wat hout meenemen van de LFS als jullie nog goede tips hebben m.b.t. de plaats enzo :p

Dus al met al begint het een beetje de goede kant op te gaan :D
 
Kom ik net thuis van het werken stond me een hele leuke verassing te wachten :D
Ik werd behoorlijk ge�ntimideerd door 1 van mijn maanvissen en de reden was snel achterhaald. Ik mocht niet te dicht bij het aquarium komen want het mannetje klapte telkens vol tegen het glas om zelfs mij aan te vallen :p Dus ik houd maar afstand zorgt voor minder stress. De overige maanvissen worden goed links gehouden maar niet echt afgeslacht ofzo :)
Ook de rest van de vissen worden gewoon met rust gelaten :) wel op afstand gehouden maar niet aangevallen ofzo :p

Zie hier de trotste ouders :D

856664khoppie_0_82_p6260031.jpg


Ze hebben goed geoefend de laatste tijd en dit is het resultaat. Nog een bescheiden legsel maar toch :p

859537khoppie_0_82_p6260032.jpg


Mama bewaakt goed:

951511khoppie_0_82_p6260035.jpg


Nog even een totaaltje:

114397khoppie_0_82_p6260038.jpg


Mochten jullie nog tips hebben voor eventueel extra hout dan hoor ik het wel :D ik ga nu zoals jullie begrijpen niks veranderen i.v.m. de eitjes. Aan de ene kant hoop ik dat ze snel weer weg zijn maar anderzijds vind ik het wel weer een leuk iets :p

Dus toch nog iets leuks te melden :D :D
 
Leuk van de eieren.

Ziet er goed uit zo. In het midden achteraan zouden wat extra takken (stuk of 2), of een mooie brede bos Hydrocleys niet verkeerd staan denk ik.
 
Zat ik ook al aan te denken en dan van onder de hangende tak uitkomend ofzo lijkt me wel het mooiste :)

Ik dacht dat ze al klasr waren maar ze gaan nog even vrolijk door want er zijn net weer een aantal eireren bij gelegd :p
Ja inderdaad toch weer een lichtpuntje :D
of dit nu te maken heeft met de toevoeging van eikenblad extract weet ik niet maar sinds ik dit gedaan heb waren ze merendeels van de dag aan het poetsen ipv alleen savonds.
Hopen dat ze de nacht overleven met de algeneters en de garnalen maar zal ik morgen wel zien :)
Laat gewoon de natuur zijn gang gaan want heb nog nket de plek om de jongen groot te brengen en heb er eerlijk gezegd ook niet de tijd voor :p
Ga morgen even kijken voor wat stukken hout en ga die er wanneer het kan in plaatsen.
Ook kijken voor JBL tormec maar dit word ook pas nadat de eieren weg zijn of de jongen.

Bedankt voor de leuke reacties :D
 
Eerst maar eens zien,of er wel jongen komen. Twee vrouwen vertonen ook vaak dit gedrag :D
 
Ow okeej dat wist ik niet haha :p dan is het inderdaad maar afwachten :p
 
En de eitjes zijn er allemaal nog :D
Dus zelfs in het donker weten ze het nestje aardig te verdedigen :p
 
Kom ik terug van boodschappen doen is alles weg pffff :(
Ik verdenking de kardinalen want deze zwommen met een hele groep bij het bals waar de eieren op zaten. De ouders zijn nog steeds bij het blad maar zullen zich denk ik oom wel snel realiseren dat de eitjes weg zijn :(
 
Denk niet dat de kardinalen het zo snel en zoveel kunnen hoor. De ouders doen het ook vaak zelf he?
Maar las dat je er niet op zat te wachten toch? Daarbij gaan vaak de eerste paar legsels mis. Maar jammer is het wel, altijd een leuk schouwspel....
 
Ow okeej zou ook nog kunnen ja gebeurt ook wel vaak :)
Nee opzichte wou ik niks overhouden maar had zoals je al aangeeft wat langer willen genieten van het mooie schouwspel :p
 
@Khoppie:Dacht dat vissen pas ouders waren na larfjes.Nu ze al ouders zijn na eitjes heb ik weer wat geleerd.Thnx. :thumbs: :D
 
Nee hoor ze letten nu toch al volop op de eitjes en verzorgen deze dus ik vind dat ze dan al ouders zijn :D

Even het volgende. 2 van mijn maanvissen hebben het een en ander aan beschadigingen :( ik vermoed het koppeltje want die zitten nog steeds samen. De ene heeft wat wondjes op zijn kop en bij de andere is de rechter borst vin gespleten en beschadigd :( mort ik hier iets aan doen of gewoon even aankijken? Wel is het koppeltje nog steeds de plek waar de eitjes zaten aan het verdedigen maar zal vanzelf wel over gaan toch?

Hoor het graag :)
 
Ze gaan vanzelf weer hun gang straks, denk dat dat vanavond al is. Heb je ook een foto van de beschadigingen ?
 

Terug
Bovenaan