Trofis collisa 1000 van Nickey


Leuk bakje en misschien helpt het om die snelgroeiers wat uit elkaar te poten zodat er beter stroming langs kan.
 
Gaat zekaah lekkaaah
Bedankt John voor de tip, ik denk ook dat ik het eens enorm kort ga snoeien. Ook wil ik proberen de uitstroom ver verlengen of om hem aan de andere kant te zetten...
 
Stroming is zeker belangrijk en daarbij voldoende voeding zoals de no3 en de po4, sporen en co2.
 
Ik zal de stroming vandaag een verlengen (nog een extra stromingbuis drbij )
 
Ziet er leuk uit :)

Bij mij groeien de snelgroeiers de bak uit.
Kan ze elke week wel inkorten,.. soms wel 2x per week :)
 
Bij mij moet het ook elke week, en 1x in de 3 weken echt de schaar erin, maar dat doe ik dus nu niet, ik ben echt benieuwd hoe het eruit als oerwoud, bovendien zitten er nu tijdelijk ook 2 zeer jonge mollies in die hierin de beste kans op overleven hebben, die hebben dan ook genoeg schuilplekken!
 
Nickey zei:
Bij mij moet het ook elke week, en 1x in de 3 weken echt de schaar erin, maar dat doe ik dus nu niet, ik ben echt benieuwd hoe het eruit als oerwoud, bovendien zitten er nu tijdelijk ook 2 zeer jonge mollies in die hierin de beste kans op overleven hebben, die hebben dan ook genoeg schuilplekken!

Ik moet ze wel snoeien, anders gaan ze te veel voor het licht zitten en nemen de verlichting weg voor de andere planten.

Jonge visjes wil ik liever niet en die overleven het toch niet in mijn bak denk ik, want er liggen rovertjes op de loer, de Rouwtetra's.
Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken als ik ga snoeien.

Verder knip ik zo nu en dan bij de Echinodorussen oud blad weg, als ik zie dat ze elkaar in de weg zitten.
Heb namelijk nog enkele Echino's erin die bezig zijn te transformeren naar de onderwatervorm.
Om nieuw blad zo veel mogelijk de ruimte te geven, help ik ze soms even een handje door oud blad weg te knippen.
 
ik dus ook cedric, komt vanzelf XD de lotus is er al goed mee bezig in ieder geval.
 
Mooi hoor! Wat doe je ook alweer aan plantenvoeding en co2?
 
Bedankt ;)
Ik heb de uitstroombuis verlengd en nu is er dus betere stroming ;)

Qua co2 voeg ik niks toe, eventueel heb ik wel carbo in huis. Op het moment zie ik regelmatig belletjes omhoog komen van de planten dus het is niet nodig momenteel ;) voor de rest volg ik de EI methode met 25% verversing en het complete pakket+voedingscapsules van forumlid Backplay
 
Die steek je in de grond? Wat voor capsules zijn dat dan?
 
Ja, die steek je in de grond bij de planten die het nodig hebben (cryptos etc.) Ik was de samenstelling aan het zoeken en ik heb hem maat heb er even een screenshot van gemaakt ;)
thw3URK.png

Dat dus.
 
Bedankt, lijkt me erg interessant om te proberen voor m'n nieuwe bak. Backplay handelt in die dingen?
 
Ja daarvoor kun je Backplay een pb sturen hoor. Ik gebruik deze capsules ook naar tevredenheid.
 
uiteraard allemaal belangrijk haha zal hem eens even berichten. Ik denk echt dat de planten van nickey het o.a. hier zo goed door doen. Geen co2 toevoegen en die planten knallen de bak uit.
 
Yep, ik ben er errug tevreden over! Eigelijk voeg ik ook nog te weinig toe voor de EI methode, je moet ongeveer uitkomen op 20 ppm (nitraat) en ik kom maar op 6.1 ppm. Toch groeien de planten uitstekend, ik laat het dus lekka zo ;)

1 ding snap ik niet, ik heb de water verbeteraar van JBL in huis en daar staat op dat ze bijvoorbeeld het "gevaarlijke metaal" zink binden. Maar dan kijk ik op de samenstelling van de plantenvoeding en daar staat zink op!? Snapt iemand dat?
 
Weer even een update :
Ik ben een weekje op vakantie geweest en toen ik thuis kwam was de bak nog heel en behalve 1 cory (die al niet fris was) Niks dood. De planten waren lekker gegroeid maar er was/is wel 1 probleem...

In die week is mijn filterinlaat dicht geslibt en was er dus extreem weinig stroming wat heeft gezorgd voor een draadalg explosie ;(
Ik was dus bezig met een oerwoud wat aardig aan het lukken was maar heb dus moeten snoeien om de draadalg wat weg te krijgen. De Rotala rotundifolia en het mis heeft een snoei beurt gehad, grote waterversing gedaan en nu maar weer afwachten.
Ik heb geen foto's van toen ik net thuis kwam maar ik heb na het onderhoud wel weer wat foto's gemaakt.

MyIZGOv.jpg

3oP8veT.jpg

Jammer genoeg is de Echinodorus latifolius niks geworden, ik denk te weinig licht. Ik heb nog een klein stekje laten staan om te zien of het toch nog wat word maar de rest is eruit.

Zo stond mijn 80cm erbij bij thuiskomst
9GiRGBM.jpg

Ik heb last van alg wat wel word opgegeten door een ancistrus of iets dergelijks maar die zitten er niet in :D het lijkt erger dan het is hoor, het is zo van de ramen af met een gamma pasje ;)
 
:D :D :D
Of een karwei pasje, of een bankpas, action pas, dierentuin Emmen pas :D :D

Zolang het maar geen kartonnen pasje is, daar heb ik me wel eens in vergist. Ik zal het je alvast vertellen, het werkt niet :D
 
Jammer genoeg ziin ze weer terug van weggeweest ;( het ging een tijdje goed maar nu heeft het simpelweg licht tekort en te weinig stroming.
Ik kom erachter dan een oerwoud enorm lastig is, de planten krijgen te weinig licht en te weinig stroming.
Morgen knip ik het waarschijnlijk weer kort en ik heb wat van de drijfplanten aangeboden op het forum.
Ik vind het zeer jammer dat er nu alg opzit waardoor het onverkoopbaar is en ik het dus weg miet gooien.

Hier even een foto van hoe het er momenteel bij staat:
20160828_203931.jpg
20160828_204007.jpg
20160828_204015.jpg
20160828_204024.jpg
 
Wat voor filter heb je Nickey? Je Belgish groen domineert de tank
 
Het filter is een jbl 1500. Genoeg capaciteit zou je zeggen ;)
Wat bedoel je met dat het domineert? Positief of negatief?
 
Ik zie volgens mij baardalg op de planten.
Die krijg je er nauwelijks af.
Ik krijg baardalg meestal op plaatsen waar het te hard stroomt. In combinatie met te weinig CO2.

Ik denk niet dat je te weinig licht hebt. Denk eerder te weinig CO2. Heb je er een indicator in hangen?

Daarnaast krijg je ook veel groene algen, als je teveel plantenvoeding doseerd, maar de planten kunnen er niets mee.
Dan gaat het naar de algen.
Als planten er niets mee kunnen, komt dat door te weinig CO2 of te weinig licht.

Ik mis ook wat structuur planten in je bak. Zie alleen snel groeiers. Denk bijvoorbeeld aan echinodorus.

Misschien zou je eens wat water waarden kunnen geven. Voor de verversing. Dus niet erna.
Hierdoor kun je zien waar eventueel te veel of te weinig van is.
Na de verversing meten geeft een vertekend beeld.
 
Bedankt!
Ik zal de waterwaarden eens meten maar wat ik duidelijk zie is licht tekort wat simpelweg komt door te veel drijfplanten en planten die de rest overwoekeren. Ik kom tot de conclusie: Snoeien!

Ik voeg geen co2 toe momenteel.

Ik heb last van slaghoorn en draadalg.
 

Terug
Bovenaan