Uitstekend Filtermedium Kaldness K1


Maar @gpatton een refugium in je bioloog is mooi, zeker als je geen planten in je aquarium hebt.
Ik zou ook niet weten waarom niet meer mensen dat doen, of een plantenfilter.
Je gaat het mijn inziens niet alleen terug zien in een lagere NO3 en PO4 maar ik verwacht eigenlijk ook dat er meer word opgenomen, ook wat wij niet kunnen meten en dus hiermee de algehele verontreiniging in het aquarium word gedrukt.

@janjdk voor de gelegenheid ff een filmpje gemaakt van mijn filter.
Ik durf met redelijke zekerheid te stellen dat ik nooit een biofilm zal krijgen die dik genoeg zal zijn voor denitrificatie.
Althans niet zichtbaar dik genoeg.
Puur vanwege het feit ik gruwelijk teveel media heb gebruikt als ik jouw verhaal lees.
Ook denk ik niet dat ik de echte heb (Sws heb ik de K1 mini)

 
Nu heb ik mij regelmatig verdiept in bewegend bed filters in het algemeen.
Maar deze info is lekker "compact" en begrijpbaar, grote complimenten daarvoor!

Als ik het goed begrijp, is er aldus jou maar 1 merk waarvan je zeker weet dat je de juiste te pakken hebt: K1 van Evolution Aqua

K1 is overigens ook zeer populair bij de grote kwekers, vaten vol met K1... maar die gaan dan dus eigenlijk alleen voor nitrificatie en niet voor denitrificatie.

Mag ik vragen hoe jouw totale filtermedia in je bioloog eruit ziet? wat heb je behalve de 500ml K1 er nog meer in zitten?
Zit namelijk echt met grote verbazing naar die 500ml te kijken... dat is echt niks! maar neem aan dat je zelf ook niet denkt dat die 500ml K1 je volledige nitrificatie op zich (kan) nemen?

Heb al meermaals met het idee gespeeld om 1 van mijn filtervakken te veranderen in een bewegend bed... dit zet mij zeer aan het denken :)
 
K1 is overigens ook zeer populair bij de grote kwekers, vaten vol met K1... maar die gaan dan dus eigenlijk alleen voor nitrificatie en niet voor denitrificatie.

Mag ik vragen hoe jouw totale filtermedia in je bioloog eruit ziet? wat heb je behalve de 500ml K1 er nog meer in zitten?
Zit namelijk echt met grote verbazing naar die 500ml te kijken... dat is echt niks! maar neem aan dat je zelf ook niet denkt dat die 500ml K1 je volledige nitrificatie op zich (kan) nemen?

Heb al meermaals met het idee gespeeld om 1 van mijn filtervakken te veranderen in een bewegend bed... dit zet mij zeer aan het denken :)

Evolution Aqua in Engeland maakt onder licentie K1 en voegt hier voor aquarium specifieke toeslag stoffen toe.
EA is het bedrijf die ergens rond 2002 met destijds anox kaldnes een overeenkomst kreeg voor het toeleveren van MBBR filtertechnieken en K1 medium aan de vijver wereld.
EA ontwikkelde daarvoor de NEXUS filter, superieur biologisch filter. ( ik schreef al,

Mijn setup;
voorfilter een een vliesfilter van Theiling
1e compartiment 250 ml syporax in upstream, hier worden mbt doseerpomp toeslagstoffen toegevoegd en verdampingswater. tevens zit er de ph meting en 1e temp meting
2e compartiment, 500 ml syporax in downstream, tevens komt in dat compartiment de CO2 circulatie pomp en verwarming
3e compartiment 500ml Kaldnes in downstream, temperatuur meting 2.
4e compartiment, opvoerpomp 3000 liter en CO2 pomp 1000 liter die water via reactor en static mixer terug pompt naar 2e compartiment.

Oh jawel hoor, die 500 ml kan die hoeveelheid ammonium van 9 discussen en 15 corydoras makkelijk aan.
Nogmaals, de meeste mensen denken nog steeds in oppervlakte dat zo groot mogelijk moet zijn....maar die gedachtegang is niet van toepassing bij K1 omdat dit medium voor 90% gekoloniseerd wordt door chemo autotrofe....nitrosomas en nitrobacter soorten.
Syporax en andere media die statisch, zeg maar die stil liggen, zullen ook zweefvuil afvangen.
Dat zweefvuil wordt middels mineralisatie door heterotrofen omgezet naar ammonium. En juist deze bacteriesoort deelt zich snel en zal dan een groot deel van het oppervlakte gebruiken.

Let wel, alleen K1 gebruik raad ik af, je zult een voorfiltratie nodig hebben. en de mooiste is een vliesfilter, maar ook een powerfilter werkt goed, of zelfs sokken op de inlaat in de bioloog.
Het vliesfilter is gewoon makkelijk, 1 x per 2 maanden vervang ik het vlies en de rest doet dat ding zelf.

In mijn fotodagboek beschrijf ik hoe ik ben opgestart met die 500ml K1 en er per dag tot zelfs 2 gram ammonium werd opgenomen.
Ben niet meer zo thuis in conversie en in de tussentijd zal er wel vernieuwde inzichten zijn maar om 2 gram ammonium te krijgen heb je dacht ik 15 gram eiwitten nodig.
In de meeste visvoerkorrels zit iets van 25% tot 30% eiwit, dan zou je dus per dag 50 gram korrels voeren.

Een K1 filter kan zo eenvoudig worden gemaakt, de meesten gooien het gewoon in een bioloogkamer maar als die kamer bij stilstand kan overstromen krijg je ergernis.
k1 is dan niet de schuldige maar het concept van plaatsing. Ik zou dan liever een petfles plaatsen.
De CO2 gebruiker kunnen een pompje toepassen, anderen een luchtpompje.
Ik zelf gebruik dus de stroming door de bioloog hiervoor. downstream.
20190721_171713.jpg


k1jdk2.jpg
 
K1 is overigens ook zeer populair bij de grote kwekers, vaten vol met K1... maar die gaan dan dus eigenlijk alleen voor nitrificatie en niet voor denitrificatie.

Naast waste water zuivering was een andere doelgroep fish agriculture.....kweken van vis.
Ik zelf heb een tilapia kwekerij gezien die op K1 draaiende met een hoeveelheid dagelijks voer waarvan ik schrok.
Denitrificatie is niet hun doel, wel conversie van ammonium en nitriet.


Weliswaar zie je hier de biochip van anoxKaldnes, maar die had zo vervangen kunnen worden door de k1.


Tijd staat hier niet stil.
 
Ook denk ik niet dat ik de echte heb (Sws heb ik de K1 mini)
Als ik goed kijk, lastig te zien weliswaar, heb je een kloon.
De echte K1 is het kruisje van veel dikker materiaal en zal niet vervormen.
De meeste klonen worden geleverd in grote bulkzakken, hoog opgestapeld in containers en dan zijn ze door het gewicht al vervormd.
Je kunt ze ook makkelijk plat knijpen tussen twee vingers.
Kaldnes verkoopt in plastic zakken met logo erop, en daar mag je iets harder in knijpen.
K1 verkocht door EA is beslist goed, verkocht door Nikoi weet ik 100% zeker dat je de goede hebt.

Haak ik ff in op vervormen en afbreken........
Om iets te deformeren heb je energie / kracht nodig. Behalve als iets zo ellendig in elkaar is gezet of van inferieur materiaal is gemaakt dat het van zelf uit elkaar valt.
In een bewegend bed kamer is de enige energie die je er vind die van of de luchtbellen of de stroming van het water.
Een luchtpompje zal iets van 20 watt energie verbruiken, het grootstee gedeelte van die energie gaat verloren als compressie warmte in de luchtpomp zelf.
Dan blijft er een zeer gering aandeel energie in de luchtbel agv de "compressie"...en die is echt niet genoeg om ook maar iets te vervormen in het water.
Het water zelf werkt als een buffer tussen de wieltjes, ze zullen elkaar nauwelijks raken., net zoals tandwielen elkaar niet zullen raken door de olie.
Kom ik op dat vermalen verhaaltje.....als er vaste zweefdeeltjes al worden "vermalen" dan zal dat eerder gebeuren in de opvoerpomp die achter de K1 kamer staat dan tussen de wieltjes.
Maar dat steeds weer herhalen van internet.... kijk ik weet ook iets en herhaal dat ook weer... staat op facebook.... copy en paste, heeft Internet op dit moment gemaakt tot een medium waar je heel selectief mee moet omgaan.

Het is nu een kunst om te selecteren, niet meer om te zoeken.

Je hebt inderdaad een royale hoeveelheid, zeker voor de hoeveelheid vissen die je nu hebt maar de kleur ziet goed uit.
 
Als ik goed kijk, lastig te zien weliswaar, heb je een kloon.
De echte K1 is het kruisje van veel dikker materiaal en zal niet vervormen.
De meeste klonen worden geleverd in grote bulkzakken, hoog opgestapeld in containers en dan zijn ze door het gewicht al vervormd.
Je kunt ze ook makkelijk plat knijpen tussen twee vingers.
Kaldnes verkoopt in plastic zakken met logo erop, en daar mag je iets harder in knijpen.
K1 verkocht door EA is beslist goed, verkocht door Nikoi weet ik 100% zeker dat je de goede hebt.

Haak ik ff in op vervormen en afbreken........
Om iets te deformeren heb je energie / kracht nodig. Behalve als iets zo ellendig in elkaar is gezet of van inferieur materiaal is gemaakt dat het van zelf uit elkaar valt.
In een bewegend bed kamer is de enige energie die je er vind die van of de luchtbellen of de stroming van het water.
Een luchtpompje zal iets van 20 watt energie verbruiken, het grootstee gedeelte van die energie gaat verloren als compressie warmte in de luchtpomp zelf.
Dan blijft er een zeer gering aandeel energie in de luchtbel agv de "compressie"...en die is echt niet genoeg om ook maar iets te vervormen in het water.
Het water zelf werkt als een buffer tussen de wieltjes, ze zullen elkaar nauwelijks raken., net zoals tandwielen elkaar niet zullen raken door de olie.
Kom ik op dat vermalen verhaaltje.....als er vaste zweefdeeltjes al worden "vermalen" dan zal dat eerder gebeuren in de opvoerpomp die achter de K1 kamer staat dan tussen de wieltjes.
Maar dat steeds weer herhalen van internet.... kijk ik weet ook iets en herhaal dat ook weer... staat op facebook.... copy en paste, heeft Internet op dit moment gemaakt tot een medium waar je heel selectief mee moet omgaan.

Het is nu een kunst om te selecteren, niet meer om te zoeken.

Je hebt inderdaad een royale hoeveelheid, zeker voor de hoeveelheid vissen die je nu hebt maar de kleur ziet goed uit.
Ik kan het inderdaad vrij makkelijk plat knijpen, althans het kost mij niet overdreven veel moeite.
Ik denk trouwens dat het groot deel van de kleur komt door de tenso.
Het is van normale thee naar sterke thee gegaan sinds ik tenso gebruik
 
@janjdk fijn dat je dit topic gemaakt hebt! Had al wel van K1 gehoord maar er nooit mee gewerkt. Nu maar een emmertje van 5 L besteld om mee te experimenteren. :)

Ik ben benieuwd of het ook in beweging te houden is in een potfilter... Hmmm
 
@janjdk fijn dat je dit topic gemaakt hebt! Had al wel van K1 gehoord maar er nooit mee gewerkt. Nu maar een emmertje van 5 L besteld om mee te experimenteren. :)

Ik ben benieuwd of het ook in beweging te houden is in een potfilter... Hmmm
Toevallig heb ik hier ook nog over zitten nadenken en je hoort er zo weinig van. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het daar niet voor is bedoelt maar ik vond wel een video van iemand waar het redelijk lijkt te werken. Al denk ik dat de werking verre van optimaal is. Wellicht kan Jan hier nog wat over zeggen.

 
lijkt mij vergelijkbaar met de hel-x 13 van oase die in de biomaster zit draai daar al 1,5 jaar probleemloos mee
 
ik denk dat je gewoon het zelfde berijkt met een mooie hoeveel heid lava stene aleen hoef je dan geen lucht pompje te gebruiken en het bied dan ook ruimte voor andere leven
 
Ik kan het inderdaad vrij makkelijk plat knijpen, althans het kost mij niet overdreven veel moeite.
Ik denk trouwens dat het groot deel van de kleur komt door de tenso.
Het is van normale thee naar sterke thee gegaan sinds ik tenso gebruik
Dat met de Tenso was mij de eerste keer ook opgevallen, dan zal die kleur waarschijnlijk tgv de tenso zijn
 
ik denk dat je gewoon het zelfde berijkt met een mooie hoeveel heid lava stene aleen hoef je dan geen lucht pompje te gebruiken en het bied dan ook ruimte voor andere leven
Maak daar ff een eigen topic van......
en voor de rest vind ik je vergelijking van lavastenen versus K1 een teken dat je de materie totaal niet snapt...tenzij jij je die lavastenen kunt laten zweven in het water.
Verder geen discussie hier.
 
Toevallig heb ik hier ook nog over zitten nadenken en je hoort er zo weinig van. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het daar niet voor is bedoelt maar ik vond wel een video van iemand waar het redelijk lijkt te werken. Al denk ik dat de werking verre van optimaal is. Wellicht kan Jan hier nog wat over zeggen.



Nog nooit eerder gezien in een potfilter, maar het werkt.....het is een MBBR
zolang als de K1 wieltjes in water bewegen praten we over moving bed...en dat is de basis van dit filtermedium.
Het moet bewegen, het moet geen vuil afvangen maar puur beschermd oppervlakte beiden voor chemo autotrofe bacteriën, niet gehinderd door grote hoeveelheden heterotrofen die "organisch vuil"zijn aan het omzetten.
 
Jan , is dit degene die je bedoelt :


Ga misschien eens uittesten en vergelijken met mijn wervelbed met fijn metselzand .
Met zand houd je de film dun , kijken welk verschil ik opmerk .
Had een tijd terug al eens een glazen wervelfilter gemaakt , die kan ik daar wel eens voor gebruiken .
 
Maak daar ff een eigen topic van......
en voor de rest vind ik je vergelijking van lavastenen versus K1 een teken dat je de materie totaal niet snapt...tenzij jij je die lavastenen kunt laten zweven in het water.
Verder geen discussie hier.
bio film groeit overal hedden die dingen nie voor nodig en dat over de water stroom is gewoon geen probleem.. als je dat bedoeld...
 
bio film groeit overal hedden die dingen nie voor nodig en dat over de water stroom is gewoon geen probleem.. als je dat bedoeld...
Dat mag dan wel zo wezen, maar het gaat hier niet zo zeer om de biofilm.
Het gaat hier om de drager van de biofilm en de toepassing van die drager.

maar @janjdk was het ook niet zo dat een dikkere biofilm leidt tot een hogere PO4?
 
Bedankt voor je uitgebreide verhaal, er gaan heel veel fabels over dit medium rond. Bovenstaande reactor is overigens goed zelf te maken, maar zal je topic niet vervuilen 👍
 
Bedankt voor je uitgebreide verhaal, er gaan heel veel fabels over dit medium rond. Bovenstaande reactor is overigens goed zelf te maken, maar zal je topic niet vervuilen 👍
laat zien, je vervuilt niet....zelf maken van zon reactor is mooi in lijn met dit topic.
poging om lavastenen te laten zweven daartegen hoort thuis in de rubriek magie
 
Mijn kingsize cerges kan ook gevuld worden met K1
Heb je voor iets minder dan €100 per stuk een best bewegend bed ;)
ik heb het in mijn cergesreactor gehad maar door het bewegen van de k1 werd het heldere glas mat door de schurende werking.werkt prima maar kijkt niet zo mooi.bij gekleurd pvc zal het niet opvallen
 
was mijn punt ook nie wat ik zij is dat je op de zelfde ruimte iets veel effiecenter hebt dan dit labiel systeem. wat ook nog eens heel veel geld kost
 
was mijn punt ook nie wat ik zij is dat je op de zelfde ruimte iets veel effiecenter hebt dan dit labiel systeem. wat ook nog eens heel veel geld kost
Als dat zo is waarom werkt de rioolwaterzuivering dan niet met lava steen?
Of grote kwekerijen?

moving bed of wervelbed net hoe je het wilt noemen is gewoon heel erg efficiënt in meerdere opzichten zoals hiervoor al meermaals is aangehaald.
Maar als je dat niet wilt geloven helemaal prima maar houd gewoon op met doordrammen met oude technieken die hier niet worden besproken en eigenlijk ook al bijna achterhaald zijn
 
ik heb het in mijn cergesreactor gehad maar door het bewegen van de k1 werd het heldere glas mat door de schurende werking.werkt prima maar kijkt niet zo mooi.bij gekleurd pvc zal het niet opvallen
Kon je nog wel zien dat het bewoog of dat ook niet meer?
 
Als dat zo is waarom werkt de rioolwaterzuivering dan niet met lava steen?
Of grote kwekerijen?

moving bed of wervelbed net hoe je het wilt noemen is gewoon heel erg efficiënt in meerdere opzichten zoals hiervoor al meermaals is aangehaald.
Maar als je dat niet wilt geloven helemaal prima maar houd gewoon op met doordrammen met oude technieken die hier niet worden besproken en eigenlijk ook al bijna achterhaald zijn
het enige dat achterhaald is dat jullie techniek alleen bij de winkel vandaan komt :LOL: water zuivering(riool) is wel ander verhaal dan een ecosysteem dat eigelijk op constant waardens loopt
 

Terug
Bovenaan