K1 is overigens ook zeer populair bij de grote kwekers, vaten vol met K1... maar die gaan dan dus eigenlijk alleen voor nitrificatie en niet voor denitrificatie.
Mag ik vragen hoe jouw totale filtermedia in je bioloog eruit ziet? wat heb je behalve de 500ml K1 er nog meer in zitten?
Zit namelijk echt met grote verbazing naar die 500ml te kijken... dat is echt niks! maar neem aan dat je zelf ook niet denkt dat die 500ml K1 je volledige nitrificatie op zich (kan) nemen?
Heb al meermaals met het idee gespeeld om 1 van mijn filtervakken te veranderen in een bewegend bed... dit zet mij zeer aan het denken 🙂
Evolution Aqua in Engeland maakt onder licentie K1 en voegt hier voor aquarium specifieke toeslag stoffen toe.
EA is het bedrijf die ergens rond 2002 met destijds anox kaldnes een overeenkomst kreeg voor het toeleveren van MBBR filtertechnieken en K1 medium aan de vijver wereld.
EA ontwikkelde daarvoor de NEXUS filter, superieur biologisch filter. ( ik schreef al,
Mijn setup;
voorfilter een een vliesfilter van Theiling
1e compartiment 250 ml syporax in upstream, hier worden mbt doseerpomp toeslagstoffen toegevoegd en verdampingswater. tevens zit er de ph meting en 1e temp meting
2e compartiment, 500 ml syporax in downstream, tevens komt in dat compartiment de CO2 circulatie pomp en verwarming
3e compartiment 500ml Kaldnes in downstream, temperatuur meting 2.
4e compartiment, opvoerpomp 3000 liter en CO2 pomp 1000 liter die water via reactor en static mixer terug pompt naar 2e compartiment.
Oh jawel hoor, die 500 ml kan die hoeveelheid ammonium van 9 discussen en 15 corydoras makkelijk aan.
Nogmaals, de meeste mensen denken nog steeds in oppervlakte dat zo groot mogelijk moet zijn....maar die gedachtegang is niet van toepassing bij K1 omdat dit medium voor 90% gekoloniseerd wordt door chemo autotrofe....nitrosomas en nitrobacter soorten.
Syporax en andere media die statisch, zeg maar die stil liggen, zullen ook zweefvuil afvangen.
Dat zweefvuil wordt middels mineralisatie door heterotrofen omgezet naar ammonium. En juist deze bacteriesoort deelt zich snel en zal dan een groot deel van het oppervlakte gebruiken.
Let wel, alleen K1 gebruik raad ik af, je zult een voorfiltratie nodig hebben. en de mooiste is een vliesfilter, maar ook een powerfilter werkt goed, of zelfs sokken op de inlaat in de bioloog.
Het vliesfilter is gewoon makkelijk, 1 x per 2 maanden vervang ik het vlies en de rest doet dat ding zelf.
In mijn fotodagboek beschrijf ik hoe ik ben opgestart met die 500ml K1 en er per dag tot zelfs 2 gram ammonium werd opgenomen.
Ben niet meer zo thuis in conversie en in de tussentijd zal er wel vernieuwde inzichten zijn maar om 2 gram ammonium te krijgen heb je dacht ik 15 gram eiwitten nodig.
In de meeste visvoerkorrels zit iets van 25% tot 30% eiwit, dan zou je dus per dag 50 gram korrels voeren.
Een K1 filter kan zo eenvoudig worden gemaakt, de meesten gooien het gewoon in een bioloogkamer maar als die kamer bij stilstand kan overstromen krijg je ergernis.
k1 is dan niet de schuldige maar het concept van plaatsing. Ik zou dan liever een petfles plaatsen.
De CO2 gebruiker kunnen een pompje toepassen, anderen een luchtpompje.
Ik zelf gebruik dus de stroming door de bioloog hiervoor. downstream.