Uitstekend Filtermedium Kaldness K1


Rendement moet je zien dat al het beschikbaar oppervlakte nuttig gebruikt wordt.
Nuttig is in deze de omzetting van opgeloste ! ammonium in het water.
Als je al het beschikbare oppervlakte beschikbaar stelt aan diegene die het werk doen ben je vwb rendement goed bezig.
Organisch materiaal kun je nl mechanisch verwijderen.
Ga je echter het beschikbaar oppervlakte ook toebedelen aan bacteriën die organisch materiaal weer omzetten naar ammonium ben je dus een deel van dat oppervlakte kwijt.
Om dan toch alle ammonium weer om te zetten moet je meer oppervlakte aanbieden.
Echter daar blijft het niet bij, de heterotrofen bacteriën groeien veel sneller, verbruiken veel zuurstof, de opbouw van de biofilm gaat dan anders uitzien.

Rendement is bij K1 ook het energie verbruik...voor ons niet zo belangrijk....maar je zult dan meer zuurstof moeten toevoeren want de K1 wordt door lucht in beweging gehouden.
 
Ah ok nu snap ik hem denk ik. Er is competitie voor nestelplaatsen op de K1-wieltjes. Normaal gesproken zijn de heterotrofen hierbij in het voordeel want die groeien sneller.
Door de draaiende wieltjes zal organisch materiaal niet in/op de K1 wieltjes blijven hangen en krijg je minder heterotrofen op je K1 wieltjes.
Hierdoor breng je dus een voordeel aan voor de nitrificerende bacteriën waardoor zij in grotere getalen zich kunnen vestigen. Want de competitiedruk wordt minder.

In mijn geval gaat het water eerst nog door flink wat sponzen, dus neem aan dat er dan sowieso al minder organisch materiaal beschikbaar zal zijn voor de heterotrofe bacterien op de K1 wieltjes..
 
Precies !!!!
Ik heb een Theiling rollermat als voorfilter, 80 micron en kleiner gaat erdoor, de rest blijft achter en wordt uit het water gehaald.
Aan totaal filtermedium heb ik 1 1/2 liter Syporax en iets van 600 ml K1.
Ik voer per dag 6 tot 8 grote blokken diepvriesvoer, hoogwaardig met veel proteïne en eiwitten.
Nitraat moet ik toevoegen, fosfaat rond de 1.
 
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar k1 in mijn 3e vak van bioloogfilter, eerst nog 2 vakken met fijn filtering.

Zou het te doen zijn de k1 in het eerste vak te gebruiken dus waar het vieze aquarium water als eerste in komt?
Zou het niet binnen de kortste keren dicht slippen? Zal de beluchting niet zorgen dat vuil mee naar boven gaat ipv naar beneden het volgende vak in.

Ik heb een wat kleiner vak ong. 45x30x45cm dus is prima in beweging, mijn vader heeft een wat groter vak en heeft een stromings pomp om alles goed in beweging te krijgen.
Het lijkt me ideaal de k1 in het eerste vak te houden waar het water al goed snel in stroomt..

Ben hier nieuwsgierig naar en alvast wat info aan het verzamelen voor een mogelijke filter/aqua upgrade.
 
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar k1 in mijn 3e vak van bioloogfilter, eerst nog 2 vakken met fijn filtering.

Zou het te doen zijn de k1 in het eerste vak te gebruiken dus waar het vieze aquarium water als eerste in komt?
Zou het niet binnen de kortste keren dicht slippen? Zal de beluchting niet zorgen dat vuil mee naar boven gaat ipv naar beneden het volgende vak in.
Nee, K1 kan mits voldoende beluchting / beweging niet dichtslibben.


Ik heb een wat kleiner vak ong. 45x30x45cm dus is prima in beweging, mijn vader heeft een wat groter vak en heeft een stromings pomp om alles goed in beweging te krijgen.
Ik zelf gebruik ook een stromingspomp
Het lijkt me ideaal de k1 in het eerste vak te houden waar het water al goed snel in stroomt..

Ben hier nieuwsgierig naar en alvast wat info aan het verzamelen voor een mogelijke filter/aqua upgrade.
Doen.
 
K1 blijft zoals de Engelsen het zeggen een pain in the ass om te handhaven in je bioloog. Die rotzooi gaat overal tussen zitten we hebben het nu een half jaar geleden verwijderd uit ons bioloog en we komen het nog steeds regelmatig tegen in afvoeren stukjes siporax en andere hoekjes en graatjes...
Al dat gezweef en gedrijf kan tot wanhoop drijven. :DD

Onder andere om die reden heb ik afgelopen week een beetje lopen knutselen met een nieuwe lading K1. Er staat nu een kleiner aquarium IN het bioloog. Opvoerpomp erin gegooid zodat het water gegarandeerd via de K1 stroomt. Water kan erin via de onderkant (geboord gat met roostertje) en via de bovenkant rondom het deksel. Heb het geheel verder iets onder water staan zodat luchtbellen minder kans krijgen, en om het geluid van al dat getik wat te dempen aangezien dit bioloog niet in een onderkast staat.

Het filterschuim eronder beschermt de bak en verhoogt het geheel zodat het wat makkelijker te onderhouden is. Moet je er een keer bij dan verlaag je het waterniveau een stukkie en kan het deksel eraf. Wat er eventueel toch nog ontsnapt, wordt tegengehouden door filterschuim.

weird_but_true.jpeg

Geen idee of dit op langere termijn per se handig is hoor. Het is ook maar bij-filtratie, er hangt niet zoveel vanaf hier.
 
Hoeveel K1 ? lijkt mij erg veel.
Als je de K1 vlotter wilt opstarten kun je die beter eerst in een emmer doen met iets kaliumpermanganaat....dat maakt het oppervlakte iets ruwer waardoor de eerste hechting beter gaat.
Zal morgen eens een foto maken van de K1 in mijn bioloog.
 
Het lijkt denk ik meer dan het is doordat de K1 beweegt en zo op de foto "uitsmeert".

Ik heb er vlak voor bovenstaande foto extra K1 in gedaan en zit nu op... 1/3e, zoiets? Gezien de andere spullen in het bakje leek me dat redelijk.

stillness.jpeg
 
Kun je teveel k1 gebruiken dan? Miss ivm circulatie aan het begin niet handig maar maar merkte dat je na verloop van tijd steeds wat meer kan toevoegen, moet eerlijk zeggen dat mijn vak ook bomvol zit en circulatie is prima zonder stromingspomp en alleen lucht.

Nu ben ik ook maar leek op dit gebied want gebruik het voor het eerst, de verkleuring is ook minimaal nu na ong 4 jaar.
Dit kan komen door het vele verversen of de hoeveelheid k1 die erin zit? Vis bestand is niet bepaald understocked.
 
Kun je teveel k1 gebruiken dan?

Nu ben ik ook maar leek op dit gebied want gebruik het voor het eerst, de verkleuring is ook minimaal nu na ong 4 jaar.

Omdat teveel K1 erin zit is de biofilm teveel verspreid.
Je moet het zien alsof jee een 1 ltr potje latex gaat uitsmeren over een helle woonkamer.
Slechts een klein gedeelte zal dekken, de rest is veel te dun.
 
Zal morgen eens een foto maken van de K1 in mijn bioloog.
De morgen, zoals die komen kan
Zo kwam de dag vandaag
Een dag geschikt voor foto's, Jan
Van filters, gezien zo graag
Oh toe nou Jan, geef ons nu toch
Wat beelden uwer bak
Opdat men goed aanschouwen zal
De Kaldness in het vak
 
Hier dus
 
Naast dat de mensen veel te veel K1 erin hebben is het volgende punt de gladheid van de drager.
K1 wordt geproduceerd met machines (extrduers) waarbij er op de kunstof een "vet" achtig laagje blijft zitten.
Dat moet je kwijt worden, daardoor drijft de K1 in het begin veel te lang.
De K1 behandelen met kaliumpermanganaat zou het beste zijn, in warm water doen van 60 graden ( niet hoger) waarbij in het water natriumbicarbonaat zit werkt ook goed.
Evolution Aqua die onder licentie de originele K1 maakt voegt tijdens het extrusieproces zelfs stoffen zoals Calcium, Magnesium en zout toe waarbij het oppervlakte ruwer wordt.
Tja dat doen de imitators niet.

Bekijk bijlage 309101

Bekijk bijlage 309102
Hoeveel kaliumpermagnaat heb je nodig per liter K1 om het gebruiksklaar te maken?
 
een mespuntje....geloof me dat spul is heftig. Goed naspoelen en weg van de kids.
Zelf handschoenen dragen
 
Op een gegeven moment vraag ik mij af of het ook nodig is. Als je een 50L gezelschapsbakje hebt met wat nanovisjes en garnaaltjes dan kijkt het mij nogal overdreven. Het wordt gebruikt in kwekerijen waar de biologische belasting per liter water enorm hoog is. Dat zie je ook bij discus bakken of van die overbevolkte malawi bakken. Daar heeft het nut. Kan het in een aquarium van 50L? Ongetwijfeld maar om nou een SuperFish 100 filter om te gaan bouwen naar een moving bed intern filter? Lijkt mij niet nodig.

Zelf wil ik ook een test doen met een intern moving bed filter met K1 in een 100L bak. Dat is een redelijk overbevolkte bak met veel platies en daar moet ik 2x per week een 50% waterwissel doen om het allemaal goed te houden. Dan heeft het (hopelijk) nut maar in een beplant gezelschapsbakje met een handvol visjes zou ik mij de moeite besparen.
@DanielHoogland Hoe is de test afgelopen?
Ik speel ook met het idee om het interne Juwel Rio125 filter te vullen met bewegend K1 (wel met filterwatten vooraf), maar ik wil met mijn enige bak liever niet pionieren. Ben erg benieuw dus.
 
Laatst bewerkt:
@janjdk
Als ik het goed begrijp is bewegend K1 geweldig voor het afbreken van stikstofverbindingen, juist doordat er minder heterotrofen in het filter zullen zitten.
Echter de heterotrofen breken organische troep af. Bij jou gaat de organische troep je matten in die tot 80 micron wegvangen.

Deze website heb ik via lid trinakria gevonden: aquariumscience.org.
(De maker is iemand met naar eigen zeggen een wetenschappelijke achtergrond. Hij gaat in tegen veel van de mainstream ideeën / verouderde ideeën die men steeds napraat. Veel test hij zelf met zijn vele bakken/tijd en waarsch ook geld. Hij heeft ook fluidized K1 getest en zijn resultaten geven aan dat het een heel goed filtermateriaal is. Hij gebruikt het zelf in al zn bakken, zonder voorfiltering.
Soms is hij zeer ongenuanceerd.)

Echter, waar het me om gaat in dit geval is dat hij een aantal dingen beweert die aansluiten bij mijn 1e alinea:
- kraakhelder water = water met weinig dissolved organic components waar heterotrofe bacterien op wonen = beter voor de vissen
- kraakhelder water krijg je door een extreem goed filter, veel beter dan alleen nodig voor nitrificatie etc
- hier test hij de helderheid van water met o.a. K1, helaas in deze test statisch K1. https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-2-water-clarity-test/

Is de lagere hoeveelheid heterotrofen niet een gemis in een bewegend K1 filter zonder mattenfilter?
Leidt dat niet tot een grotere hoeveelheid rondzwevend (opgelost) organisch materiaal en dus bacterien?

Reden van deze vraag:
@DanielHoogland Hoe is de test afgelopen?
Ik speel ook met het idee om het interne Juwel Rio125 filter te vullen met bewegend K1, maar ik wil met mijn enige bak liever niet pionieren. Ben erg benieuw dus.
 
Kleine duit in het zakje van mij.
Ik werk ook met een rollermat en ik kan je zeggen dat het water helderder is dan ik het ooit heb kunnen krijgen met een “traditioneel” filter.

Denk zelf eerder (puur mijn gevoel) dat de hoeveelheid heterotrofen beter in verhouding zijn tegenover de nitrificerende met een goed voorfilter waardoor alles efficiënter werkt.
Het geen wat ik vooral zie in mijn filter is dat de hoeveelheid slib/sediment af is genomen.
Dat is voor mij (en zover ik de materie heb begrepen) een teken dat hoeveelheid organisch afval minder is en daarmee ook de heterotrofen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
K1 is NIET bedoeld om statisch te werken, kan wel. Vind het persoonlijk onzinnig en de beheerder van de site aqauriumscience geeft dat zelf ook aan vanwege de opbouw van de biofilm.
Ik moet zeggen, heb een hele poos niet meer naar zijn site gekeken, moet zeggen dat hij div dingen heeft aangepast...voortschrijdend inzicht of zoals hij zelf aan geeft...literatuur onderzoek is zijn sterkste kant.
Nieuw zijn die punten van hem niet, ouwe koek zelfs. maar inmiddels weet ik uit eigen ervaring dat de meeste (95%) van de mensen helemaal geen trek hebben in deze materie, 4% zich wel verdiept en blijft hangen in oude kennis omdat het de enigste informatiebron is die ze vonden / kennen. Maar zeer weinig mensen 1% dieper gaan graven, kennis opbouwen en dan moedeloos worden om maar steeds tegen die "het werkt al altijd zo, en we doen dat al jaren zo " op te boxen.

Bewegende K1 neemt uiteraard ook heterotrofen op, EPS matrix ..de gel die ze zelf produceren en waarin de autotrofen zitten vangt nl ook wel iets vervuiling op.
Maar omdat het maar iets is zullen de heterotrofen niet de overhand nemen.
Je moet ook niet denken dat het allemaal zo heel strikt is, een biofilm is een verzameling, een wereldje op zich.
Naast bacteriën hechten er zich in de loop der tijd nog meer organismen die ook deelnemen aan het nitrificatieproces.

Bij filtersysteem hoort een goed voorfilter, dat doen in feite alle systemen, ook dat potfilter met daarin de div schuimen.
Dat voorfilter zou ik het liefste dagelijks schoon hebben bij grote visbezetting. En juist dat doet een vliesfilter, bijna dagelijks rolt die bij mij een stukje op.
En als ik zie wat na 2 maanden in die opgerolde rol zit......

Kijk even vanaf 2.50 minuten.
 
1 is NIET bedoeld om statisch te werken, kan wel. Vind het persoonlijk onzinnig en de beheerder van de site aqauriumscience geeft dat zelf ook aan vanwege de opbouw van de biofilm.
Wat bedoel je met die laatste zin? :) Ik dacht juist dat die man vrij enthousiast was over K1 als statisch medium, n.a.v. zijn eigen testresultaten in een vergelijking met andere media. Ik heb nog niet gelezen dat hij daarop terug is gekomen. Maar misschien heb ik iets gemist hoor, ik kijk ook niet elke dag op die site.

Ik heb zelf mijn filters zoveel mogelijk gevuld met K+ en K1 micro. Dat zijn twee net wat andere typen K1 die een nog groter beschikbaar oppervlak zouden moeten hebben. Van micro is wel jammer dat het spul zo duur is, anders had dat altijd mijn voorkeur gehad.
 
K1 is NIET bedoeld om statisch te werken, kan wel. Vind het persoonlijk onzinnig en de beheerder van de site aqauriumscience geeft dat zelf ook aan vanwege de opbouw van de biofilm.
Ik moet zeggen, heb een hele poos niet meer naar zijn site gekeken, moet zeggen dat hij div dingen heeft aangepast...voortschrijdend inzicht of zoals hij zelf aan geeft...literatuur onderzoek is zijn sterkste kant.
Nieuw zijn die punten van hem niet, ouwe koek zelfs. maar inmiddels weet ik uit eigen ervaring dat de meeste (95%) van de mensen helemaal geen trek hebben in deze materie, 4% zich wel verdiept en blijft hangen in oude kennis omdat het de enigste informatiebron is die ze vonden / kennen. Maar zeer weinig mensen 1% dieper gaan graven, kennis opbouwen en dan moedeloos worden om maar steeds tegen die "het werkt al altijd zo, en we doen dat al jaren zo " op te boxen.

Bewegende K1 neemt uiteraard ook heterotrofen op, EPS matrix ..de gel die ze zelf produceren en waarin de autotrofen zitten vangt nl ook wel iets vervuiling op.
Maar omdat het maar iets is zullen de heterotrofen niet de overhand nemen.
Je moet ook niet denken dat het allemaal zo heel strikt is, een biofilm is een verzameling, een wereldje op zich.
Naast bacteriën hechten er zich in de loop der tijd nog meer organismen die ook deelnemen aan het nitrificatieproces.

Bij filtersysteem hoort een goed voorfilter, dat doen in feite alle systemen, ook dat potfilter met daarin de div schuimen.
Dat voorfilter zou ik het liefste dagelijks schoon hebben bij grote visbezetting. En juist dat doet een vliesfilter, bijna dagelijks rolt die bij mij een stukje op.
En als ik zie wat na 2 maanden in die opgerolde rol zit......

Kijk even vanaf 2.50 minuten.

je hebt ook van die kleine filters op lucht voor bewegende k1 zou dat dan een vervanging van de spons filters zijn of hoe moet ik dat zien?
ik wil der wel een kopen om te proberen als da moeite waard is
 
Bewegende K1 neemt uiteraard ook heterotrofen op, EPS matrix ..de gel die ze zelf produceren en waarin de autotrofen zitten vangt nl ook wel iets vervuiling op.
Maar omdat het maar iets is zullen de heterotrofen niet de overhand nemen.
Je moet ook niet denken dat het allemaal zo heel strikt is, een biofilm is een verzameling, een wereldje op zich.
Naast bacteriën hechten er zich in de loop der tijd nog meer organismen die ook deelnemen aan het nitrificatieproces.

Bij filtersysteem hoort een goed voorfilter, dat doen in feite alle systemen, ook dat potfilter met daarin de div schuimen.
Dat voorfilter zou ik het liefste dagelijks schoon hebben bij grote visbezetting. E
Kortom: i.c.m. een voorfilter zal K1 wel degelijk in staat zijn om alle dissolved organic components (DOCs) er uit te krijgen?

Ik ben zeer benieuwd of Daniel nog aan de test is toegekomen, want ik overweeg het volgende:

- juwel rio 125 binnenfilter, inhoud 3 L
- met de standaard eccoflow 500 L/u pomp
- alle sponzen en houders eruit en vullen met ong 100-150 ml K1 (niet vanuit het niets, K1 eerst een poosje meedraaien met de sponzen zodat er biofilm op kan komen. Ik kan natuurlijk niet in 1x mn hele filter leeghalen.)
- bovenop wel 2 cm filterwatten als "voorfilter" / mechanisch filter. Deze maak ik nu elke week schoon.

Mijn doel is kristalhelder water met heel weinig DOCs en dus weinig bacterien, zodat mijn vissen een lagere infectiedruk hebben.

Op het bijgesloten plaatje zie je de stromingen in dat filter. Gaat van boven naar beneden. Komt echter geen luchtpompje aan te pas, maar ik vermoed dat er genoeg O2 in het water zit. De stroming zal denk ik fors zijn, aangezien die nu door een berg sponzen heen moet en dan niet meer.
De charme van dit plan zit hem in de zeer kleine moeite die het kost.

Hoe schat jij de haalbaarheid hiervan in?
 

Bijlagen

  • juwel-juwel-filter-bioflow-30-m-600-l-h-binnenfilt.jpg
    juwel-juwel-filter-bioflow-30-m-600-l-h-binnenfilt.jpg
    40.6 KB · Weergaven: 73
Bacteriën groeien overal op, echter een mooie nitrificerende biofilm ontstaat efficiënt op kaldnes die beweegt in de waterstroom.
Beweegt het niet is het gewoon net zoals alle andere statische filtermediums gewoon...filtermedium dat ligt en waarop van alles en nog wat zich gaat nestelen.
De beweging is de clou.
 
je hebt ook van die kleine filters op lucht voor bewegende k1 zou dat dan een vervanging van de spons filters zijn of hoe moet ik dat zien?
ik wil der wel een kopen om te proberen als da moeite waard is
zelf maken....kan met een gewone pet fles....youtube is your friend
 
@janjdk
Als ik het goed begrijp is bewegend K1 geweldig voor het afbreken van stikstofverbindingen, juist doordat er minder heterotrofen in het filter zullen zitten.
Echter de heterotrofen breken organische troep af. Bij jou gaat de organische troep je matten in die tot 80 micron wegvangen.



Is de lagere hoeveelheid heterotrofen niet een gemis in een bewegend K1 filter zonder mattenfilter?
Leidt dat niet tot een grotere hoeveelheid rondzwevend (opgelost) organisch materiaal en dus bacterien?
Als je goed voorfiltert heb je die heterotrofen niet nodig
Die zetten organisch materiaal alleen maar om naar...ammonium.
Voorfiltereen is dus een lagere ammonium belasting.

Wat bedoel je met die laatste zin? :) Ik dacht juist dat die man vrij enthousiast was over K1 als statisch medium, n.a.v. zijn eigen testresultaten in een vergelijking met andere media. Ik heb nog niet gelezen dat hij daarop terug is gekomen. Maar misschien heb ik iets gemist hoor, ik kijk ook niet elke dag op die site.

Ik heb zelf mijn filters zoveel mogelijk gevuld met K+ en K1 micro. Dat zijn twee net wat andere typen K1 die een nog groter beschikbaar oppervlak zouden moeten hebben. Van micro is wel jammer dat het spul zo duur is, anders had dat altijd mijn voorkeur gehad.
Ik doel niet op zijn K1 comment, maar globaal gezien over zijn site heeft hij andere dingen ook iets aangepast.

Wie K1 gebruikt als statisch medium snapt in feite niet de kracht en doelstelling hiervan.
Die ziet dan nl alleen oppervlakte en doorstroming, maar dat kan ook met andere media bereikt worden.
Kaldness...of dat nu 1 of Micro, of zelfs de chip is heeft als uitgangspunt ( zoveel mogelijk) voorkomen van dat organisch materiaal zich op de biofilm gaat vestigen.
Waardoor heterotrofen heet beschikbaar oppervlakte gaan overheersen.
Uiteindelijk komt dan alles wel in balans maar Kaldness was ontwikkeld om zo efficiënt !!!!!! mogelijk het nitrificatie proces te laten verlopen.
En efficiënt is in deze oa energie verbruik, footprint, investering en rendement omzetting.
 
Als je goed voorfiltert heb je die heterotrofen niet nodig
Bedankt voor je antwoord, Jan.
Telt een laag watten mee als voorfilter? Dat is zo'n beetje de enige mogelijkheid tot voorfilteren die ik heb met een binnenfilter.
 
Bedankt voor je antwoord, Jan.
Telt een laag watten mee als voorfilter? Dat is zo'n beetje de enige mogelijkheid tot voorfilteren die ik heb met een binnenfilter.
Zou fleece menen.
Dat kan je op maat knippen en makkelijker wisselen.
Maar gezien bij juwel het water van boven komt zou het voldoende moeten zijn om met 2 lagen fleece te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan