Uitstekend Filtermedium Kaldness K1


20200926_165637.jpg
Heeft een inhoud van 1,2 ltr en zijn heel makkelijk in serie aan te sluiten, ook kleinere en grotere maten. Stelt niets voor enkel het voorzien van teflon en zagen van 19mm pvc pijpje šŸ¤£ wel belangrijk is het dat het pompje genoeg power heeft.

In mijn situatie heb ik hem gevuld met gewoon mechanisch en biologisch filtermateriaal vanwege plaatsgebrek, anders zou ik er niet aan twijfelen om een kleinere variant als voorfilter te gebruiken en deze te vullen met k1.

Daarbij lijkt mij denitrificatie, of dit nu wel of niet in alle gevallen haalbaar is, zeker van toegevoegde waarde voor onze hobby. Het zou tot minder waterwissels kunnen leiden en dat maakt alles weer iets duurzamer.
Mijn kingsize cerges kan ook gevuld worden met K1
Heb je voor iets minder dan ā‚¬100 per stuk een best bewegend bed
Vet project trouwens šŸ‘
het enige dat achterhaald is dat jullie techniek alleen bij de winkel vandaan komt :LOL: water zuivering(riool) is wel ander verhaal dan een ecosysteem dat eigelijk op constant waardens loopt
Of je gelijk hebt of niet is helemaal niet relevant. Jan heeft hier echt een hoop onderbouwde inhoud geplaatst die vrij grondig uitlegt hoe dit filtermedium zn werk doet en wat daar de voordelen van zijn. Dit was gok ik vrij veel werk.
Deze inhoud stelt hij beschikbaar zodat iedereen een afweging kan maken.

Jouw opmerkingen lijken aan te geven dat je de stof niet volledig tot je hebt genomen. Jan gaat namelijk vrij diep op het verschil tussen statische en bewegende media in. Namelijk het dan wel niet huisvesten van heterotrofe bacteriƫn en de voor/nadelen hiervan.

Ik kijk dan ook zeer uit naar jouw inhoudelijke stuk van dezelfde kwaliteit over lavastenen, japanse matten, keramische media enz. Dit is jou al herhaaldelijk verzocht
 
Bekijk bijlage 309496
Heeft een inhoud van 1,2 ltr en zijn heel makkelijk in serie aan te sluiten, ook kleinere en grotere maten. Stelt niets voor enkel het voorzien van teflon en zagen van 19mm pvc pijpje šŸ¤£ wel belangrijk is het dat het pompje genoeg power heeft.

In mijn situatie heb ik hem gevuld met gewoon mechanisch en biologisch filtermateriaal vanwege plaatsgebrek, anders zou ik er niet aan twijfelen om een kleinere variant als voorfilter te gebruiken en deze te vullen met k1.

Daarbij lijkt mij denitrificatie, of dit nu wel of niet in alle gevallen haalbaar is, zeker van toegevoegde waarde voor onze hobby. Het zou tot minder waterwissels kunnen leiden en dat maakt alles weer iets duurzamer.

Vet project trouwens šŸ‘

Of je gelijk hebt of niet is helemaal niet relevant. Jan heeft hier echt een hoop onderbouwde inhoud geplaatst die vrij grondig uitlegt hoe dit filtermedium zn werk doet en wat daar de voordelen van zijn. Dit was gok ik vrij veel werk.
Deze inhoud stelt hij beschikbaar zodat iedereen een afweging kan maken.

Jouw opmerkingen lijken aan te geven dat je de stof niet volledig tot je hebt genomen. Jan gaat namelijk vrij diep op het verschil tussen statische en bewegende media in. Namelijk het dan wel niet huisvesten van heterotrofe bacteriƫn en de voor/nadelen hiervan.

Ik kijk dan ook zeer uit naar jouw inhoudelijke stuk van dezelfde kwaliteit over lavastenen, japanse matten, keramische media enz. Dit is jou al herhaaldelijk verzocht
Opzich, als je de inlaat van die pomp voorziet van een powerfilter (stuk buis met gaten en filterfleece) kan de uitlaat op het filterhuis met enkel de K1 erin
 
is K1 voor kleinere aqua ook aan te bevelen, ik zie hier meer gebruik voor grotere aqua ?
 
Ik kijk dan ook zeer uit naar jouw inhoudelijke stuk van dezelfde kwaliteit over lavastenen, japanse matten, keramische media enz.
nog maals mijn punt is dat je alemaal niet nodig hebt wat je wil berijken is zo schoon mogelijk water dat ga je niet berijken met dit systeem
 
is K1 voor kleinere aqua ook aan te bevelen, ik zie hier meer gebruik voor grotere aqua ?
Word uitdagender omdat de filters kleiner zijn.
Bijv een superfish 100 zou je op de kop kunnen zetten en vullen met K1, maar dan heb je geen mechanische filtering meer
 
Op een gegeven moment vraag ik mij af of het ook nodig is. Als je een 50L gezelschapsbakje hebt met wat nanovisjes en garnaaltjes dan kijkt het mij nogal overdreven. Het wordt gebruikt in kwekerijen waar de biologische belasting per liter water enorm hoog is. Dat zie je ook bij discus bakken of van die overbevolkte malawi bakken. Daar heeft het nut. Kan het in een aquarium van 50L? Ongetwijfeld maar om nou een SuperFish 100 filter om te gaan bouwen naar een moving bed intern filter? Lijkt mij niet nodig.

Zelf wil ik ook een test doen met een intern moving bed filter met K1 in een 100L bak. Dat is een redelijk overbevolkte bak met veel platies en daar moet ik 2x per week een 50% waterwissel doen om het allemaal goed te houden. Dan heeft het (hopelijk) nut maar in een beplant gezelschapsbakje met een handvol visjes zou ik mij de moeite besparen.
 
Op een gegeven moment vraag ik mij af of het ook nodig is. Als je een 50L gezelschapsbakje hebt met wat nanovisjes en garnaaltjes dan kijkt het mij nogal overdreven. Het wordt gebruikt in kwekerijen waar de biologische belasting per liter water enorm hoog is. Dat zie je ook bij discus bakken of van die overbevolkte malawi bakken. Daar heeft het nut. Kan het in een aquarium van 50L? Ongetwijfeld maar om nou een SuperFish 100 filter om te gaan bouwen naar een moving bed intern filter? Lijkt mij niet nodig.

Zelf wil ik ook een test doen met een intern moving bed filter met K1 in een 100L bak. Dat is een redelijk overbevolkte bak met veel platies en daar moet ik 2x per week een 50% waterwissel doen om het allemaal goed te houden. Dan heeft het (hopelijk) nut maar in een beplant gezelschapsbakje met een handvol visjes zou ik mij de moeite besparen.
Ik zou het eigenlijk alleen in een externe opstelling toepassen, het liefst zo weinig mogelijk techniek in je bak. Ben het met je eens dat het misschien een beetje overkill is.
 
ik heb dan zelf nog een guppen bak waar de belasting / bezetting dus ook wat groter is. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar ook een redelijk groot ( buitenfilter ) op heb en dat lijkt op zich voldoende. Maar het is voor mij ook gewoon nieuwsgierigheid, ik wil graag kijken naar mogelijkheden en leren wat er zoal is in de aqua wereld ( lees een 800l/h voor een bakje van 60 liter )
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook een leuke uitdaging om dit te gaan uitproberen bij mijn Sluierstaarten. We gaan het zien, als het goed is komt het volgende week binnen.
 
En waarom zou dat komen ?
sterker nog, bacteriƫle groei wordt samen genoemd met fosfaat verbruik/ daling.
Orthofosfaten vormen een belangrijke bouwsteen voor bacteriƫn.
Wat late reactie hierop.
Maar als ik je goed begrijp zakt de PO4 door het laten groeien van een biofilm.
Maar in hoeverre blijft de biofilm dan groeien?
Redelijk continu in een ontwikkeling neem ik aan in een bewegend bed?

Maar dacht dat gelezen te hebben in een artikel van Adriaan dat als je biofilm dikker word je PO4 stijgt
 
Wat late reactie hierop.
Maar als ik je goed begrijp zakt de PO4 door het laten groeien van een biofilm.
Maar in hoeverre blijft de biofilm dan groeien?
Redelijk continu in een ontwikkeling neem ik aan in een bewegend bed?

Maar dacht dat gelezen te hebben in een artikel van Adriaan dat als je biofilm dikker word je PO4 stijgt

Was het niet zo dat een hoger fosfaat in de bak vaak samen gaat met veel organisch afval, en dat een biofilm dan dikker kan worden door de heterotrofe bacteriƫn die aan de buitenkant van de biofilm het organisch afval omzetten?

Ik meen me te herinneren dat in dat geval de nitrificerende bacteriƫn onder die heterotrofe bacteriƫn in de biofilm zouden zitten, en vaak zelfs weggeconconcurreerd worden door de sneller delende heterotrofe bacteriƫn waardoor je nitrificatie-cyclus niet stopt (de heterotrofe bacteriƫn zouden het inefficiƫnt overnemen), maar het zou wel minder flexibel zijn.

Wat ik heb begrepen komt er geen organische belasting (of nauwelijks) bij deze media, waardoor, als de biofilm dik wordt, dat een andere oorzaak zou hebben dan een overvloed aan heterotrofe bacteriƫn, waardoor je ook niet perse de met meer vervuiling gepaard gaande hogere fosfaatwaarde hoeft te meten?

Maar misschien is er een heel andere verklaring :)

Volgens de informatie op de site die je noemt kan je ook je fosfaatwaarde verlagen door bacterie-groei (snelle heterotrofe) te stimuleren, zoals bij het schoonmaken van je mechanische filtratie. Aangezien de nitrificerende bacteriƫn en denitrificerende bacteriƫn zoveel trager vermenigvuldigen vraag ik me wel af hoe je dan door deze dikke biofilm tot een lagere fosfaatwaarde komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het in mijn cergesreactor gehad maar door het bewegen van de k1 werd het heldere glas mat door de schurende werking.
:unsure: Really. En is het dan zo dat die reactor op de een of andere manier relatief krasbaar glas had?

Of zal bewegende K1 ook andere oppervlakken "schuren" na verloop van tijd? Ik was dit potentiƫle probleem nog niet tegengekomen.
 
:unsure: Really. En is het dan zo dat die reactor op de een of andere manier relatief krasbaar glas had?

Of zal bewegende K1 ook andere oppervlakken "schuren" na verloop van tijd? Ik was dit potentiƫle probleem nog niet tegengekomen.
was gewoon een standaard 10 inch waterfilter,het kan natuurlijk merk afhankelijk zijn.
 
Ik heb er een goed glas whisky bij gepakt en het hele topic doorgelezen. Zeer interessant. Kan ik ergens zulke informatie vinden over ander filtermateriaal?

Zelf heb ik geen bioloog, maar ik zou het dus wel kunnen toevoegen door een prefilter toe te voegen aan mijn setup.

@janjdk Bedankt voor het samenstellen van dit topic.
 
Ik heb er een goed glas whisky bij gepakt en het hele topic doorgelezen. Zeer interessant. Kan ik ergens zulke informatie vinden over ander filtermateriaal?

Zelf heb ik geen bioloog, maar ik zou het dus wel kunnen toevoegen door een prefilter toe te voegen aan mijn setup.

@janjdk Bedankt voor het samenstellen van dit topic.
hmmm whisky...probeer eens whiskEy uit ierland...red breast bijvoorbeeld.
 
was mijn punt ook nie wat ik zij is dat je op de zelfde ruimte iets veel effiecenter hebt dan dit labiel systeem. wat ook nog eens heel veel geld kost
ff recht voor de raap, als je K1 een labiel systeem noemt en lavastenen veel efficiƫnter dan ga ik helemaal geen discussie met je aan want dat zal een geneuzel worden waar ik geen tijd aan wil besteden.
Je snapt het niet, is niet erg...maar jij wilt het niet snappen en alleen jouw denkbeeld uit 1830 handhaven en daarmee heb je voor mij afgedaan.
 
De K1 micro is binnen. :)

Het idee was om het te testen in een potfilter en in een klein bioloog.
Het potfilter heb ik daarvoor helemaal leeggehaald; ook de mandjes eruit, zodat het binnenkomende water (hopelijk) goed rond kan kolken. De vulling heb ik gehouden op niet meer dan 20-25% aangezien de bak nog amper belast wordt.

Filter aangegooid en het lijkt te werken. šŸ‘ Ik was eerst bang dat het een herrie zou geven, maar je hoort vrijwel niets. Alleen van heel dichtbij hoor je de K1 tegen de wanden tikken.

Helaas is er --want ondoorzichtige pot-- geen manier om na te gaan of er zich misschien K1 vastzuigt tegen het rooster van het pomphuis aan. De uitstroom lijkt in elk geval goed, dus ik laat het maar zo. Bak maar even door laten draaien, meer gaan belasten, en over een tijd eens kijken of de boel een beetje wil verkleuren. Als het allemaal werkt zou dit filter verder nauwelijks onderhouden hoeven worden.

In het bioloogje kreeg ik het nog even niet aan de gang. Wilde de K1 in een voorfilterbuis laten rondgaan, maar de (zwakke) stroming gaat er doodleuk doorheen. (Achja. Is er weer een extra reden om voor dat bioloog een keer een grotere pomp + afvoer te gaan regelen. :cool:)
 
De K1 micro is binnen. :)

Het idee was om het te testen in een potfilter en in een klein bioloog.
Het potfilter heb ik daarvoor helemaal leeggehaald; ook de mandjes eruit, zodat het binnenkomende water (hopelijk) goed rond kan kolken. De vulling heb ik gehouden op niet meer dan 20-25% aangezien de bak nog amper belast wordt.

Filter aangegooid en het lijkt te werken. šŸ‘ Ik was eerst bang dat het een herrie zou geven, maar je hoort vrijwel niets. Alleen van heel dichtbij hoor je de K1 tegen de wanden tikken.

Helaas is er --want ondoorzichtige pot-- geen manier om na te gaan of er zich misschien K1 vastzuigt tegen het rooster van het pomphuis aan. De uitstroom lijkt in elk geval goed, dus ik laat het maar zo. Bak maar even door laten draaien, meer gaan belasten, en over een tijd eens kijken of de boel een beetje wil verkleuren. Als het allemaal werkt zou dit filter verder nauwelijks onderhouden hoeven worden.

In het bioloogje kreeg ik het nog even niet aan de gang. Wilde de K1 in een voorfilterbuis laten rondgaan, maar de (zwakke) stroming gaat er doodleuk doorheen. (Achja. Is er weer een extra reden om voor dat bioloog een keer een grotere pomp + afvoer te gaan regelen. :cool:)
ben benieuwd, maar verwacht niet meteen wonderen...net zoals alle filtermedia zal K1 moeten indraaien.
 
Zou een handjevol k1 in een cerges style co2 reactor kunnen werken? Of creƫert de co2 injectie daar een te ongunstig milieu?
 
Het compartiment voor mijn K1 is waar de CO2 uit de reactor komt, hier is de CO2 dus ook hoog.
Ander voordeel is dat je CO2 wellicht nog iets beter oplost...contactoppervlakte.
Zou zeggen kijk eens of Raoul niet nog een handje los verkoopt per brievenbus post
 
Het compartiment voor mijn K1 is waar de CO2 uit de reactor komt, hier is de CO2 dus ook hoog.
Ander voordeel is dat je CO2 wellicht nog iets beter oplost...contactoppervlakte.
Zou zeggen kijk eens of Raoul niet nog een handje los verkoopt per brievenbus post
In het verleden had ik de micro variant als vaste media in een kleine Co2 reactor voor een nano, om de bellen wat op te breken.
Het was deze K1 micro: https://www.nikoi.nl/k1-kaldness-micro-1-liter, als ik mijn reactor binnenkort nog eens opendoe zal ik wat toevoegen.
Ik neem aan dat die versie ook wel geschikt is?

Mijn 2 kogelvissen zijn behoorlijke vervuilers, dus kwaad zal het zeker niet kunnen.
 
Ja die micro is prima hoor. :) Die is juist ontwikkeld om het K1-concept makkelijker toe te kunnen passen in situaties van beperkt beschikbare ruimte, zoals in de filters v/d meeste aquaria. In theorie heeft de micro ook meer oppervlakte voor baccies en andere beessies om zich op te nestelen. Per volume-eenheid dan.
 
In het verleden had ik de micro variant als vaste media in een kleine Co2 reactor voor een nano, om de bellen wat op te breken.
Het was deze K1 micro: https://www.nikoi.nl/k1-kaldness-micro-1-liter, als ik mijn reactor binnenkort nog eens opendoe zal ik wat toevoegen.
Ik neem aan dat die versie ook wel geschikt is?

Mijn 2 kogelvissen zijn behoorlijke vervuilers, dus kwaad zal het zeker niet kunnen.
Zeer zeker geschikt hoor
 
Nog nooit eerder gezien in een potfilter, maar het werkt.....het is een MBBR
zolang als de K1 wieltjes in water bewegen praten we over moving bed...en dat is de basis van dit filtermedium.
Het moet bewegen, het moet geen vuil afvangen maar puur beschermd oppervlakte beiden voor chemo autotrofe bacteriƫn, niet gehinderd door grote hoeveelheden heterotrofen die "organisch vuil"zijn aan het omzetten.

Nu ben ik toch benieuwd, is het in een potfilter wel echt nodig dat de K1 wieltjes bewegen? Aangezien er in een potfilter gegarandeerd water overal langs en door de wieltjes stroomt. Of is die stroming in een potfilter juist te hard en helpt het vrije bewegen van de wieltjes juist om de biofilm te beschermen?

In deze interessante link wordt onderscheid gemaakt tussen 'static' en 'fluidized' K1. Fluidized doet het dan uiteraard veel beter. Echter dat gaat over gebruik in bijvoorbeeld een sump of wervelbedfilter. Static betekent dan weinig werveling van water langs/door de wieltjes.
In een potfilter is dit anders, want ook stil liggende wieltjes worden van veel (te veel??) stroming voorzien.

De auteur op die website geeft aan dat je K1 prima in een potfilter kan gebruiken en dat het nog altijd een stuk beter werkt dan andere filtermedia:

1609416078562.png


Zelf denk ik dat de K1 niet ontworpen is voor gebruik in een potfilter en dat gebruik in wervelbed optimaal is, maar desondanks lijkt het me dat gebruik in een potfilter prima moet kunnen werken, juist ook als de wieltjes stil liggen.

@janjdk wat zijn hier jouw gedachten over?
 
Nu ben ik toch benieuwd, is het in een potfilter wel echt nodig dat de K1 wieltjes bewegen? Aangezien er in een potfilter gegarandeerd water overal langs en door de wieltjes stroomt. Of is die stroming in een potfilter juist te hard en helpt het vrije bewegen van de wieltjes juist om de biofilm te beschermen?
K1 werd ontwikkeld met 2 uitgangspunten, rendement verhogen van omzetting, en een zon klein mogelijke installatie
Het uitgangspunt van K1 "protected area" de wieltjes MOETEN bewegen heeft te maken met het rendement !!
Daarnaast is de setup van de installatie een veel kleinere footprint dan de bestaande "grote bakken" die je nu nog steeds ziet bij waterzuiveringen

Zelf denk ik dat de K1 niet ontworpen is voor gebruik in een potfilter en dat gebruik in wervelbed optimaal is, maar desondanks lijkt het me dat gebruik in een potfilter prima moet kunnen werken, juist ook als de wieltjes stil liggen.

@janjdk wat zijn hier jouw gedachten over?
Klopt, kijk je naar de biofilm mbt nitrificatie ammonium, nitriet, nitraat moet het wieltje draaien,
Kijk je alleen naar beschikbaar oppervlakte kunnen ze stil liggen en dan zie je op datzelfde oppervlakte Mineralisatie, ammonium, nitriet, nitraat.
En die eerste stap zorgt dat het rendement van de latere stappen verlaagd wordt.
 
K1 werd ontwikkeld met 2 uitgangspunten, rendement verhogen van omzetting, en een zon klein mogelijke installatie
Het uitgangspunt van K1 "protected area" de wieltjes MOETEN bewegen heeft te maken met het rendement !!
Daarnaast is de setup van de installatie een veel kleinere footprint dan de bestaande "grote bakken" die je nu nog steeds ziet bij waterzuiveringen


Klopt, kijk je naar de biofilm mbt nitrificatie ammonium, nitriet, nitraat moet het wieltje draaien,
Kijk je alleen naar beschikbaar oppervlakte kunnen ze stil liggen en dan zie je op datzelfde oppervlakte Mineralisatie, ammonium, nitriet, nitraat.
En die eerste stap zorgt dat het rendement van de latere stappen verlaagd wordt.
Dank voor de toelichting. Het laatste stukje volg ik even niet. Welke stap verlaagt het rendement van de latere stappen? Kun je dat nog uitleggen?
Gebruik in potfilter kan dus, maar er zit wel een nadeel aan als ik je goed begrijp? Namelijk dat het rendement wat lager zal zijn?
 
Dank voor de toelichting. Het laatste stukje volg ik even niet. Welke stap verlaagt het rendement van de latere stappen? Kun je dat nog uitleggen?
Gebruik in potfilter kan dus, maar er zit wel een nadeel aan als ik je goed begrijp? Namelijk dat het rendement wat lager zal zijn?
de mineralisatie stap denk ik
 

Terug
Bovenaan