Upgrade van 20L naar 54L (60x30x30) aquarium (Tessahol99)


Kortom, als er genoeg bacteriën zijn om ammonium om te zetten, zijn er dus ook genoeg bacteriën om nitriet om te zetten.

Is dat wel zo want als er genoeg nitrificerende bacterien zijn dan zou je geen nitrietpiek krijgen denk ik. Die colonie moet zich vormen en groter worden terwijl de bacterien die de organische stoffen omzetten naar nh3/4 veel sneller groeien en dus sneller veel voorhanden zullen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Zelf heb ik geen problemen ondervonden bij een doorstart in een andere bak met een (goed) ingedraaid filter, als je een complete bodem vervangt doe je in feite hetzelfde.
 
Volgens mij kan er best veel met een goed ingedraaid filter. Vanwege een lek aquarium moest mijn hele bestand ineens 6 weken in een speciekuip wonen. Alleen filter overgezet, planten erin en achterwand er half in. Vreesde vooral voor mijn garnalen en oto's maar alles is goed gegaan.
 
Jawel. 6 weken in een speciekuip. is lang.
Had korter gekunt.
Misschien wel ja. Maar moest eerst een ander aquarium komen en omdat iedereen het goed deed in de speciekuip heb ik het nieuwe aquarium rustig laten indraaien.
 
Volgens mij kan er best veel met een goed ingedraaid filter. Vanwege een lek aquarium moest mijn hele bestand ineens 6 weken in een speciekuip wonen. Alleen filter overgezet, planten erin en achterwand er half in. Vreesde vooral voor mijn garnalen en oto's maar alles is goed gegaan.

In geval van nood zou ik ook rustig de inhoud van een aquarium naar onze 90ltr rechthoekige speciekuip die we altijd alleen voor de aquaria gebruiken verplaatsen. Zeker met bodem en filter en planten, prima tussenoplossing lijkt me.
Soms moet je wat :)
 
Is dat wel zo want als er genoeg nitrificerende bacterien zijn dan zou je geen nitrietpiek krijgen denk ik. Die colonie moet zich vormen en groter worden terwijl de bacterien die de organische stoffen omzetten naar nh3/4 veel sneller groeien en dus sneller veel voorhanden zullen zijn.
Bij het opstarten is die verhouding er niet helemaal inderdaad. Dat komt omdat de bacteriën die no2 omzetten zich niet kan voeden als er geen no2 aanwezig is.
Maar bij ingedraaid filtermedium heb je de bacteriën al in de juiste verhouding.
 
Bij het opstarten is die verhouding er niet helemaal inderdaad. Dat komt omdat de bacteriën die no2 omzetten zich niet kan voeden als er geen no2 aanwezig is.
Maar bij ingedraaid filtermedium heb je de bacteriën al in de juiste verhouding.

Waarom denk je dat?

Ik heb ze hier nooit geteld. Maar ik heb inmiddels veel gelezen over erg veel zaken die de aantallen van de verschillende bacteriën, ook de normaal nitrificerende, kunnen beïnvloeden. En ik heb op basis daarvan geen reden om aan te nemen dat die 2 altijd gelijk zijn.
 
Waarom denk je dat?

Ik heb ze hier nooit geteld. Maar ik heb inmiddels veel gelezen over erg veel zaken die de aantallen van de verschillende bacteriën, ook de normaal nitrificerende, kunnen beïnvloeden. En ik heb op basis daarvan geen reden om aan te nemen dat die 2 altijd gelijk zijn.
Je neemt de cultuur over uit een stabiele bak. Je weet dus dat de bacteriën 100% van de nh3/nh4+ kunnen omzetten in no2. Je weet ook dat de bacteriën 100% van de no2 kunnen omzetten in no3. Oftewel, beide soorten zijn in verhouding. Als er genoeg nh3 wordt omgezet, kun je er vanuit gaan dat er ook genoeg no2 wordt omgezet. Maar voor de zekerheid, meet ook no2. 0 nh3 en 0 no2 geeft aan dat alle bacteriën in orde zijn.
 
Het is ook niet zo belangrijk of ze gelijk zijn. Het ging er om dat als je een ingedraaide filter over zet en je ziet de NH3 converteren naar NO2 kan je er een beetje vanuit gaan dat NO2 ook converteert naar NO3. Al is testen natuurlijk beter dan er vanuit gaan.
 
Het is ook niet zo belangrijk of ze gelijk zijn. Het ging er om dat als je een ingedraaide filter over zet en je ziet de NH3 converteren naar NO2 kan je er een beetje vanuit gaan dat NO2 ook converteert naar NO3. Al is testen natuurlijk beter dan er vanuit gaan.

De omzetting van ammoniak naar nitriet kan worden overgenomen door bacteriën die normaalgesproken de omzetting van organisch afval verzorgen. Ik zeg niet dat het zo is. Ik zeg dat het kan. De nitriet omzetten kunnen ze niet. Dst betekent dan als, door wat voor oorzaak dan ook, de nitrificerende bacterien niet goed op gang komen, het toch kan zijn dat je weinig tot geen ammoniak meet, maar dat er wel nitriet wordt geproduceerd wat dus niet wordt omgezet.
Daarnaast de bacteriën die nitriet omzetten kunnen pas gaan opbouwen wanneer er nitriet is, en dan bouwen ze nog langzamer op.
Ik zou wel/geen ammoniak absoluut niet zien als graadmeter voor wel/niet nitriet.
 
Bij het opstarten is die verhouding er niet helemaal inderdaad. Dat komt omdat de bacteriën die no2 omzetten zich niet kan voeden als er geen no2 aanwezig is.
Maar bij ingedraaid filtermedium heb je de bacteriën al in de juiste verhouding.

Dat klopt Christian maar dan moet je voldoende filtermedium overzetten en vaak voegt men maar een deel toe wat dan voor dat moment te weinig is om alles af te breken en om te zetten. Wanneer je het gehele filter over zou zetten en de nieuwe bak niet groter is dan zou het anders liggen. Wel mis je dan nog de bacteriecultuur in de bodem dus het is maar net in welke omstandigheden je filtermedia overzet denk ik.
 
Ik heb ondertussen toch maar medicijn tegen vinrot besteld. Ik twijfel namelijk of dit echt alleen de beschadigingen van de filter zijn of dat het toch vinrot is aangezien het amper tot niet teruggroeit. Vandaar dat ik toch maar begin met het behandelen van Bubbel. Ik heb hiervoor esha 2000 besteld en ga zorgvuldig de instructies op de verpakking volgen.
 
Ik heb ondertussen toch maar medicijn tegen vinrot besteld. Ik twijfel namelijk of dit echt alleen de beschadigingen van de filter zijn of dat het toch vinrot is aangezien het amper tot niet teruggroeit. Vandaar dat ik toch maar begin met het behandelen van Bubbel. Ik heb hiervoor esha 2000 besteld en ga zorgvuldig de instructies op de verpakking volgen.

Vinrot, en vooral de diagnose ervan in het beginstadium kan een heel lastig iets zijn vind ik. Vooral omdat het er zo heel verschillend uit kan zien bij verschillende Betta's en bij verschillende oorzaken misschien ook. Hoe het er bij onze betta uitziet is heel anders dan de omschrijvingen hier op het forum, maar lijkt weer wel op de filmpjes uit Amerika op Youtube. En die malle Betta's hebben nou eenmaal grote lappen van vinnen die ze niet altijd zo houden dat je ze goed kan inspecteren. En dan verandert het nog maar heel iets per dag.

Esha2000 zou niet mijn eerste keuze zijn. Wij gebruiken dat zelf alleen preventief als we een visje apart zetten vanwege een vers niet ontstoken wondje (1x gebeurt nu). Op deze manier heeft het hier goed gewerkt, maar wat ik lees van veel mensen hier op het forum zou esha 2000 niet meer goed werkzaam zijn door overmatig gebruik in het verleden.

Voor behandeling van vinrot kijkt men meestal naar de ernst van de situatie om een behandeling te kiezen.
In alle gevallen zou ik er voor kiezen de behandeling uit te voeren in een aparte kleine (15-20 ltr) bak. Dat omdat de behandeling een slechte invloed kan hebben op planten, andere vissen (onnodige behandeling is nooit goed en bestaat geen preventieve behandeling tegen vinrot) en de de bacteriën in het aquarium. Daarnaast maakt het de hoeveelheid medicijn die je gebruikt veel lager(wij gebruiken voor 1 week behandeling baktopur direct in totaal 1 tablet op 16-18 ltr water), en dus goedkoper en minder belastend voor het milieu, en bovendien maakt het de enorme hoeveelheid waterwissels die je moet uitvoeren wat minder lastig. Een emmertje water wisselen is nog te doen. Als je er om de dag 4 moet wisselen wordt het lastiger, vinden wij.

In enstige gevallen kan je kiezen voor baktopur direct of voor een combinatie van baktopur en baktopur direct (dat doen wij) gedurende 7 dagen, met daarna een aantal weken (wij doen 5 of 6 weken) met afnemende hoeveelheid aquariumzout (of ander zout waar sowieso geen jodium in zit) en veel catappa blad. Tijdens de hele behandeling wisselen we hier om de dag 50% water. Dus zowel tijdens baktopur als tijdens het zout.

In minder enstige gevallen kan je er voor kiezen de baktopur-week over te slaan, en direct te beginnen met het zout, het catappablad en de frequente waterwissels. Voor genezing zijn die waterwissels echt van belang.

Voor de duidelijkheid, wij combineren dus niet de baktopur en het zout. Wij combineren 2 soorten baktopur en daarna vervolgen we met zout)

Wij doen in elk geval geen zoutbaden (10 minuten of een half uur in een erg hoge zoutoplossing voor een soort schrikeffect).

De details zoals hoeveelheden zijn pas interessant als je denkt dat deze behandeling voor jou een mogelijke optie is. Laat het maar weten.
 
Thumbnail: Tetra - Medica ContraIck
Dit is er beter voor.
 
Als je gewoon de link kopieert en plakt gaat het wel goed denk ik?
 
BBCode
is een speciale vorm van HTML. Of je
BBCode
kunt gebruiken op het forum wordt bepaalt door de beheerder(s). Daarnaast kun je
BBCode
ook uitschakelen via het formulier om een bericht te plaatsen.
BBCode
is gelijkwaardig aan HTML, tags zijn ingesloten in vierkante haken [ en ] in plaats van < en >.
 
Ik ga eerst kijken hoe de medicatie bij mij aanslaat. Wie weet werkt het medicijn wat ik nu heb besteld bij Bubbel wel. Als het vinrot is is het niet in een extreem stadium en voordat ik Bubbel naar zijn nieuwe aquarium kan/mag zetten zijn we toch alweer 2 weken verder. Genoeg tijd om uit te zoeken wat er mis is en wat er in mijn geval tegen werkt. Ik heb de waterwissels al verhoogd van 1x per week 50% naar 2x per week 50% om dus eventuele genezing te versnellen. Wel vraag ik me af of de medicatie schadelijk kan zijn voor slakken, er zitten namelijk wel 4 slakjes bij Bubbel op het moment. Ik heb behalve mijn nieuwe aquarium namelijk niet echt een plek om ze te laten.
 
Esha 2000 kun je overigens overal halen en hoef je niet perse online te bestellen en op te wachten. Denk aan een lokale vis/dieren winkel of zelfs tuincentra waar ook een goudvis verkocht wordt. Kost zo'n 6 a 7 euro waarschijnlijk. Die slakken zou ik alvast overzetten naar je nieuwe aquarium om ze de behandeling te besparen.
 
Esha 2000 kun je overigens overal halen en hoef je niet perse online te bestellen en op te wachten. Denk aan een lokale vis/dieren winkel of zelfs tuincentra waar ook een goudvis verkocht wordt. Kost zo'n 6 a 7 euro waarschijnlijk. Die slakken zou ik alvast overzetten naar je nieuwe aquarium om ze de behandeling te besparen.

Ik zag inderdaad dat ze het ook bij de Zoo&zo (mijn lokale dierenwinkel) hebben. Maar heb het vannacht al besteld. Duurt maar 1 tot 3 dagen dus daar kan ik wel op wachten.

De slakjes ga ik zodra ik het binnen heb overzetten, nadat ik een waterwissel heb gedaan op het nieuwe aquarium.
 
Slakjes naar de nieuwe bak lijkt me een goed plan, zeker na een waterwissel.
De waterwissels nu verhogen is goed, ik zou in dit geval zelfs nog meer wisselen, en als je het hebt, een groot catappablad in je bak. Dat werkt terwijl het oplost licht bacterieremmend. De kleur die het afgeeft is bijna net zo heftig als die met esha2000, maar het kan geen kwaad :)
 
Wellicht ten overvloede, maar toch :)

Ik zei eerder dat er geen preventieve behandeling is tegen vinrot. Dat klopt natuurlijk niet.

Sorry voor de onduidelijkheid.

Natuurlijk is zorgen voor goede omstandigheden, schoon water, goede temperatuur water etc. Ook een vorm van preventief behandelen. En de beste.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het behandelen van een vis die nog geen tekenen van vinrot vertoont met medicijnen, niet maakt dat ze geen vinrot krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke snelgroeiers heb je in de bak? Leuk plantje! (heb er vast ergens overheen gelezen, maar kon het zo snel niet vindne)
 
En alweer een beetje een helderder beeld! :) ondertussen is er wel wat schimmel op het hout ontstaan maar dat schijnt normaal te zijn als je nieuw hout toevoegt. Ook zijn de hoornblad plantjes weer enorm gegroeit.

Ziet er mooi uit. Je hebt wat leuks gemaakt van een 60cm bakje!

Wat ga je doen aan plantenvoeding? Of heb je daar nog niet over nagedacht?
 
Ik ben ondertussen begonnen met het behandelen van Bubbel met eSHa 2000 nadat ik een waterwissel heb gedaan en de slakjes heb overgeplaatst naar het nieuwe aquarium.

Ik heb wel enorm veel last van bruin/zwart achtige algen in mijn nieuwe aquarium. Weet iemand wat hier de beste oplossing tegen is? meer plantenvoeding? let me know :)
 
Ik ben ondertussen begonnen met het behandelen van Bubbel met eSHa 2000 nadat ik een waterwissel heb gedaan en de slakjes heb overgeplaatst naar het nieuwe aquarium.

Ik heb wel enorm veel last van bruin/zwart achtige algen in mijn nieuwe aquarium. Weet iemand wat hier de beste oplossing tegen is? meer plantenvoeding? let me know :)

Kan je misschien een foto plaatsen van de alg die je bedoelt? Is het een soort bruin poeder wat overal een beetje aanzit of heel donkere stukken op delen van je planten? Ik bedoel, hoe ziet het eruit? :)
 

Terug
Bovenaan