Upgrade van 20L naar 54L (60x30x30) aquarium (Tessahol99)


Ziet er leuk uit zo!

Ik zou nu vooral rust houden en het aquarium lekker z'n gang laten. Minimaal 50% van onze hobby is wachten, geduld en het komt vast allemaal in orde.
 
Ik vraag me wel af of alleen de Profito voldoende zal gaan zijn, met maar één vis in de bak zal er straks weinig Fosfaat en Nitraat aanwezig zijn, en daar houden snelgroeiers toch wel van.
 
Ik vraag me wel af of alleen de Profito voldoende zal gaan zijn, met maar één vis in de bak zal er straks weinig Fosfaat en Nitraat aanwezig zijn, en daar houden snelgroeiers toch wel van.

Wat zou je dan aanbevelen qua toevoeging? :)

Kunnen ook andere vissen zijn. Ik zat zelf aan cory panda te denken alleen ik heb niet de hele bodem zand. Dus ik weet niet of dit handig is.
 
Tsja misschien is het een idee om naar 'complete' over te stappen. Het is alleen zo lastig, wat ga je allemaal inregelen en aan 'overhead' aanschaffen voor een 54L aquarium met 1 Betta. Persoonlijk zou ik lekker voor simpele planten gaan die met weinig genoeg nemen, anubia en javavaren bijvoorbeeld. Anders wordt het uiteindelijk zo'n enorme berg waar je tegen op gaat zien en ik vraag mij af of Tessa hier op zit te wachten en hier het geld voor wil uitgeven. Indien je het leuk vindt natuurlijk vooral uitbreiden en dingen beter maken. Echter maak die beslissingen na verloop van tijd. Elke verandering die je doorvoert zie je over het algemeen de uitkomst pas van na zo'n twee weken. Van dag tot dag beoordelen en dingen aanpassen is erg lastig.
 
Tsja misschien is het een idee om naar 'complete' over te stappen. Het is alleen zo lastig, wat ga je allemaal inregelen en aan 'overhead' aanschaffen voor een 54L aquarium met 1 Betta. Persoonlijk zou ik lekker voor simpele planten gaan die met weinig genoeg nemen, anubia en javavaren bijvoorbeeld. Anders wordt het uiteindelijk zo'n enorme berg waar je tegen op gaat zien en ik vraag mij af of Tessa hier op zit te wachten en hier het geld voor wil uitgeven. Indien je het leuk vindt natuurlijk vooral uitbreiden en dingen beter maken. Echter maak die beslissingen na verloop van tijd. Elke verandering die je doorvoert zie je over het algemeen de uitkomst pas van na zo'n twee weken. Van dag tot dag beoordelen en dingen aanpassen is erg lastig.

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb geen idee wat overhead inhoud namelijk hihi.
 
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb geen idee wat overhead inhoud namelijk hihi.
Ik bedoel daarmee wat voor extra dingen je wil gaan aanschaffen. Uiteindelijk is er in de aquaria hobby zo veel aan techniek en dingen die je kan doen maar uiteindelijk moet je beslissen waar je stopt. Stel je gaat eenmaal complete EI plantbemesting toevoegen en je plantjes groeien prima maar er is 1 soort die niet wil groeien. Dan ga je op onderzoek uit en komt er achter dat het betreffende plantje eigenlijk CO2 toevoeging nodig hebt. Ga je dan weer 130 euro uitgeven of beslis je om dat plantje dan maar niet te houden. Waar trek je die grens :)

Overigens is het een prima idee om plantenvoeding met NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat) toe te voegen. De volgende stap die je dan wel weer moet nemen is die waarden in de gaten houden (meten) en zorgen dat je niet overbemest want dat is weer schadelijk voor je Betta en zal voor algengroei zorgen.

Ik heb in de bovenstaande tekst wat linkjes geplaatst indien je er meer over wilt weten.
 
Met bovenstaande kan ik het eens zijn, de wat kleinere bakjes kunnen soms zelfs zonder plantvoeding, maar daar is dan wel een plan voor nodig met niet teveel verlichting en het juiste plantbestand.
En verder kan je het zo gek maken als je zelf wilt.
 
Co2 is iig iets wat ik niet toe wil gaan voegen, daar heb ik met de keuze aan plantjes al rekening mee gehouden.

Als het goed is kunnen alle planten die er nu inzitten groeien op weinig/normaal licht zonder speciale waterwaardes en tussen de 20 en 28 graden (aquarium staat op25/26 graden) groeien.

De nieuwe plantjes zijn belgisch groen en braziliaanse klimop en er zat al flamemoss, anubius nana, javavaraan en amazone kikkerbeet in.

Met de nieuwe 2 soorten heb ik nog geen ervaring in mijn oude aquarium dus het zou vooral voor die 2 zijn als ik extra voeding toe zou gaan voegen want voor de rest is alleen profito voldoende gebleken.
 
Met bovenstaande kan ik het eens zijn, de wat kleinere bakjes kunnen soms zelfs zonder plantvoeding, maar daar is dan wel een plan voor nodig met niet teveel verlichting en het juiste plantbestand.
En verder kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Er zit maar 15W led verlichting op deze bak, dus teveel licht is er zeker niet :)
 
Wat zou je dan aanbevelen qua toevoeging?
Daniel heeft al uitgebreid gereageerd zie ik, maar misschien dat je toch wel makkelijke planten het wel redden met alleen Profito, ik zou dan niet teveel water verversen zodat je Nitraat en Fosfaat wellicht op pijl blijven.
En 15 watt Led is nog wel redelijk licht hoor op 50 liter, langer dan 8 uur zou ik de verlichting dan ook niet laten branden
 
Daniel heeft al uitgebreid gereageerd zie ik, maar misschien dat je toch wel makkelijke planten het wel redden met alleen Profito, ik zou dan niet teveel water verversen zodat je Nitraat en Fosfaat wellicht op pijl blijven.
En 15 watt Led is nog wel redelijk licht hoor op 50 liter, langer dan 8 uur zou ik de verlichting dan ook niet laten branden

Mijn plan was om uiteindelijk elke 1,5 week 50% water te wisselen ipv wekelijks zoals ik nu nog doe.

Het licht staat aan van 12:00-20:00 op mijn 54L en 12:00-22:00 op mijn 20L. In mijn 20L gaat 10 uur beter, anders gaat het slechter met mijn planten heb ik gemerkt.

Nu de volgende vraag. Denken jullie dat mijn 54L klaar is om Bubbel toe te voegen? De waterwaardes zijn allemaal heel netjes alleen zullen nog iets veranderderen aangezien in catappa bladeren heb gekocht die er nog in gaan, dus de ph zou nog iets verlagen :)
 
Daar komt Daniel de oude zeur weer :p Als je catappa bladen gaat gebruiken verlaag je inderdaad de PH en zal je water wat bruinig worden. Voor je Betta prima in orde die zal dat fijn vinden, echter 50% water wisselen is dan wel een probleem. Je kraanwater heeft waarschijnlijk een andere PH waarde en je vis zal dat niet prettig vinden. Als je dus met die bladeren gaat werken zul je minder per keer moeten gaan verversen en wellicht wat vaker.

Hoe lang is dit aquarium nu aan het indraaien?
 
Daar komt Daniel de oude zeur weer :p Als je catappa bladen gaat gebruiken verlaag je inderdaad de PH en zal je water wat bruinig worden. Voor je Betta prima in orde die zal dat fijn vinden, echter 50% water wisselen is dan wel een probleem. Je kraanwater heeft waarschijnlijk een andere PH waarde en je vis zal dat niet prettig vinden. Als je dus met die bladeren gaat werken zul je minder per keer moeten gaan verversen en wellicht wat vaker.

Hoe lang is dit aquarium nu aan het indraaien?

Sinds 18 juni, dus ongeveer 3 weken.

Het zou dan ook nog een mogelijkheid zijn om bijv. 20% water wekelijks te wisselen? Ipv de 50% elke 1,5 week? Of wordt dat dan weer te weinig?
 
Sinds 18 juni, dus ongeveer 3 weken.

Het zou dan ook nog een mogelijkheid zijn om bijv. 20% water wekelijks te wisselen? Ipv de 50% elke 1,5 week? Of wordt dat dan weer te weinig?

En hij is ingedraait met bodembedekker uit het oude aquarium.
 
3 weken lijkt mij voldoende, wel even de eerste dagen goed in de gaten houden.

Ik vraag me wel af waarom je water niet helder wordt. Wat heb je in dat filter van je zitten? Zit hier ook fijne spons/watten in?

Wat betreft het water wisselen durf ik dit niet zo goed te zeggen. Mijn betta's doen het altijd goed met het wisselen van wekelijks 50% water, maar die zitten dan ook meestal gewoon op de PH van mijn kraanwater. Nu toevallig zelf ook een Betta met catappa bladeren en daar doe ik wekelijks 20%, ik hou de waterwaardes wel goed in de gaten. Dit is dus een beetje in de testfase bij mij. Wellicht dat andere mensen hier nog wat over kunnen zeggen?
 
3 weken lijkt mij voldoende, wel even de eerste dagen goed in de gaten houden.

Ik vraag me wel af waarom je water niet helder wordt. Wat heb je in dat filter van je zitten? Zit hier ook fijne spons/watten in?

Ik zou voorlopig nog wel even wachten met het toevoegen van de catappa bladeren tot ik wat meer informatie heb opgedaan hierover.
Wil natuurlijk uiteindelijk het beste voor Bubbel :)

Wat betreft het water wisselen durf ik dit niet zo goed te zeggen. Mijn betta's doen het altijd goed met het wisselen van wekelijks 50% water, maar die zitten dan ook meestal gewoon op de PH van mijn kraanwater. Nu toevallig zelf ook een Betta met catappa bladeren en daar doe ik wekelijks 20%, ik hou de waterwaardes wel goed in de gaten. Dit is dus een beetje in de testfase bij mij. Wellicht dat andere mensen hier nog wat over kunnen zeggen?

Dat vraag ik me idd ook af... het was eerst een stuk beter maar ik heb uit paniek teveel water gewisseld (bijna 80%) afgelopen week waardoor het nu weer een witte waas heeft. Ik moet zeggen dat het ondertussen al weer een stuk beter is sinds de planten erin staan wordt het steeds helderder. Ik zou er nog voor kunnen kiezen om cristalize toe te voegen zodat die kleine deeltjes zich binden en wel opgepakt worden door de filter.

Wat er in mijn filter zit zijn 1,5 grove spons en 0,5 filterwatten.
 
Zo ziet het er momenteel uit.
F839438C-BED8-4B43-BE07-F8124B455236.jpeg
 
Mooi Tessa!
Kikkerbeet was in mijn Fusion altijd een goede klikspaan. Zodra ik wat laks werd met plantenvoeding en dan met name de sporenelementen, dan veranderden de blaadjes van kleur, bleker en wat bruine strepen erop. Trok ook weer bij als ik consequent was met het toedienen van sporen.

Vermoed dat dit drijvertje ook heel goed laat zien wanneer er een nitraat te kort is.
 
37CE8CD6-ADE2-45CA-97CF-4E9F579E5D08.jpeg


Zo ziet het er momenteel uit :)

Heb een paar plukjes mos aan het stukje hout gelijmt met speciale aquarium lijm.

15640808-9968-4713-BEED-AD0DCD32385C.jpeg
 
Heeft er iemand toevallig nog tips om de overstap van Bubbel zo veilig mogelijk te laten verlopen? Het water is als het goed is precies dezelfde temperatuur, dus dan kan die er zo in zonder te wennen toch? Of zou ik hem eerst in een breeder box doen?
 
Niet alleen de temperatuur maar ook de waterwaardes zijn belangrijk (PH, KH en GH) nu zal dat in jouw geval nagenoeg hetzelfde zijn met het water uit de kraan.
Maar toch zou ik voor alle zekerheid de Betta langzaam laten wennen aan het ''nieuwe'' water

Dus de Betta laten drijven in een bakje met oud water, en dan steeds wat water verversen met het water uit de nieuwe bak.
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen de temperatuur maar ook de waterwaardes zijn belangrijk (PH, KH en GH) nu zal dat in jouw geval nagenoeg hetzelfde zijn met het water uit de kraan.
Maar toch zou ik voor alle zekerheid de Betta langzaam laten wennen aan het ''nieuwe'' water

Ik heb alleen niet echt een bakje of zakje ofzo waar ik hem in kan laten wennen, zou een plastic bekkertje of een glas ook werken? Of misschien iets anders?
 
Een grote glazen pot of tupperware bakje zou ook kunnen, kijk wel uit dat ie er niet uitspringt!
 
Dat vraag ik me idd ook af... het was eerst een stuk beter maar ik heb uit paniek teveel water gewisseld (bijna 80%) afgelopen week waardoor het nu weer een witte waas heeft. Ik moet zeggen dat het ondertussen al weer een stuk beter is sinds de planten erin staan wordt het steeds helderder. Ik zou er nog voor kunnen kiezen om cristalize toe te voegen zodat die kleine deeltjes zich binden en wel opgepakt worden door de filter.

Wat er in mijn filter zit zijn 1,5 grove spons en 0,5 filterwatten.
Dat is alleen mechanisch. nu ook nog biologisch in een bakje.
 
Ik heb alleen niet echt een bakje of zakje ofzo waar ik hem in kan laten wennen, zou een plastic bekkertje of een glas ook werken? Of misschien iets anders?
Ik gebruik wel eens een plastic maatbeker. Als je hem in de keuken gebruikt, wel heeeeel goed omspoelen met kraanwater voordat je hem gebruikt voor Bubbel.
Leg er iets op zodat hij er niet uit kan springen. Wel eens een bordje voor gebruikt, paste precies op de maatbeker.
 
Schiet me nou binnen. Wat ik ook wel doe, is een zak/maatbeker whatever, in een emmer (die speciaal voor het aquarium is) zetten. In de emmer water uit het aquarium zodat de temperatuur in de zak langer op peil blijft tijdens het overwennen.
Zak eventueel met een wasknijper aan de rand van de emmer vastmaken zodat die niet omvalt.
 
De temperatuur is in beide aquariums exact hetzelfde dus dit is niet het probleem. Het is vooral voor eventuele andere waterwaardes :).
 
Snapte ik :) maar zo houd je het water in het bakje ook op temperatuur. Ik zag dat je al een oplossing gevonden had , je was me net voor.
 
Bubbeltje is ondertussen vrij zijn nieuwe bak aan het verkennen! Hij lijkt dolgelukkig en is gelijk alle opstartwormpjes aan het opsporen, een heus feestmaal dus voor hm.

Nu de komende dagen goed in de gaten houden maar dat vind ik alleen maar leuk! Hier alvast een paar foto’s:

7BAB2BD4-E07E-4C29-92CE-C67CEBC06B21.jpeg


391D9738-118A-49CB-9C1D-5DC7B8FCD67B.jpeg


AB00BA0B-1998-441F-B694-8D9F7D789087.jpeg
 

Terug
Bovenaan