Upgrade van 20L naar 54L (60x30x30) aquarium (Tessahol99)


Is het een vettig laagje dat je er gemakkelijk af kan wrijven? Zo ja dan is dat bruinalg wat je vaak hebt bij een net gestartte bak.
 
Ik heb net het aquarium schoongemaakt dus het meeste verwijderd, het grootste gedeelte zat in de wortels van mijn drijfplanten, het is een soort bruinachtig poeder maar het zit goed vast.
Alg 1.jpg
Alg 2.jpg
Alg 3.jpg
 
Ah, ziet er uit als bruinalg. Komt meestal voor in nieuw ingerichte aquaria en aquaria met een te hoge organische belasting, bij voorbeeld door teveel vis of planten die het slecht doen, wegsmelten.
 
Ik vermoed ook bruinalg maar ik zou de stelen ook verder uit elkaar plaatsen zodat ze allemaal voldoende licht krijgen.
 
Er zitten geen vissen in nu. Alleen een stuk of 6 slakjes en planten.

Maar wel een nieuw ingericht aquarium, waar alles nog in balans moet komen, ook qua bacteriën die organisch materiaal omzetten. En natuurlijk je planten. Eens met John dat de stengels verder uit elkaar moeten. De onderkanten krijgen zo geen licht en de blaadjes zullen daar wegrotten.
Wij plaatsen ze meestal met in elk geval 2cm tussenruimte naar alle kanten. Misschien is er een andere methode die beter werkt, dan is er vast wel iemand die dat wil aangeven :)
 
Haal 5-10 liter uit je bak, doe er 5
cc easy carbo in.
Giet steeds wat terug in de bak, en zorg voor stroming.
Dan moet het weggaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij draait nu 1 week, dus hij is nog in opstart ja. Zitten al wel al mijn slakjes in aangezien ik Bubbel aan het behandelen ben tegen vinrot. Die zit dus nog alleen in de 20L.
 
Je had beter gelijk de bruine stukken kunnen weglaten en alleen de groene toppen terug plaatsen.
 
Zoals Ton al aangeeft zou ik de bruine stukken wegdoen want dat geeft alleen nog meer belasting en dan de bak rustig laten indraaien.
 
Haal 5-10 liter uit je bak, doe er 5
cc easy carbo in.
Giet steeds wat terug in de bak, en zorg voor stroming.
Dan moet het weggaan.

Bedoel je de bruinalg Bertus want daar werkt carbo volgens mij niet echt tegen hoor.
 
Dat las ik, ja. kan het niet naar voren halen, zonder cache, was forum er weer uit?
was 2 uur bezig om in te loggen. ging niet.
 
Zo ziet het er momenteel uit, alleen de groene toppen terug geplant en verder uit elkaar gezet.
5897DD5E-A6D0-43C8-BEDF-D574D6225779.jpeg
 
Ziet er veel frissen uit. Je kan de volgende keer best een centimeter of 2 tussen de stengels laten zodat de blaadjes elkaar net niet raken en je toch het effect van een bosje krijgt.
 
Waterwaardes van zowel het oude als het nieuwe aquarium getest. Waterwaardes zijn exact hetzelfde. Dit zou dus moeten betekenen dat het nieuwe aquarium ook visproof is? Of zie ik dit verkeerd?

En als de waterwaardes hetzelfde zijn, waarom groeien de planten dan in mijn oude aquarium wel en in mijn nieuwe aquarium niet/moeizaam.

Vandaag op pad geweest naar de vijver in de buurt maar tot mijn schrik daar geen water aangetroffen en dus ook geen wilde waterpest (waar ik voor kwam). Morgen ga ik dus toch maar eens kijken bij de Zoo&zo, mijn locale dierenwinkel of ze daar waterpest of een andere makkelijke snelgroeier hebben.

Het nieuwe aquarium is 2e hands dus zou het kunnen dat de tl verlichting niet goed meer is?
Zo ja hoe kan ik dit het beste oplossen, nieuwe tl buis of overstappen naar led? Let me know! :)

Verder doet de anubius nana het echt super in mijn nieuwe aquarium en ook het bosje java varanen die ik heb overgeplaatst doen het tot nu toe prima.
 

Bijlagen

  • 9E998173-C406-407E-8F0B-8368F6354B7E.jpeg
    9E998173-C406-407E-8F0B-8368F6354B7E.jpeg
    154.2 KB · Weergaven: 100
Ik heb dit geloof ik al eerder gezegd maar het testen van een nieuw opgestart aquarium zegt niet zo veel. Zo lang er geen echte vervuilers zijn zal je "prima" water waardes meten. Vers water uit de kraan geeft waarschijnlijk hetzelfde meetresultaat. Het gaat daarna pas fout zodra je vis toevoegt en dus vervuilers introduceert.

Wat je wel kan doen tijdens het opstarten is meten of er conversie tussen nh3/4 naar no2 en weer naar no3 plaats vindt. Dan moet je dus geregeld ammoniak toevoegen en meten of dit wordt omgezet naar nitriet en die nitriet weer wordt omgezet naar nitraat. Voor de meeste mensen te gecompliceerd of de testjes gewoon te duur en hierdoor wordt vaak gezegd wacht gewoon 4 weken. Persoonlijk vind ik dat vrij onzinnig want 4 weken wachten zonder vervuilers doet weinig. Voeg dan in ieder geval geregeld voer toe of liever nog pure ammoniak. Je aquarium is 'klaar' als de ammoniak uiteindelijk nitraat wordt.

Dat je planten het minder doen kan veel redenen hebben. Je test strips meten natuurlijk lang niet alles maar ik vermoed inderdaad dat je licht wellicht gewoon aan z'n einde is. Die TL balken kun je gemiddeld zo'n 6 tot 12 maanden gebruiken. Mijn advies zou inderdaad zijn haal een led licht maar wees gewaarschuwd, led geeft meer licht en je zal dan ook meer plantenvoeding moeten toevoegen anders krijg je alleen maar meer alg. Wil je 'simpel' beginnen dan is een T8/5 lamp prima en een vervanger is ook niet zo duur.

Anubia en javavaren doen het ook met een gloeilamp dus dat is opzich best logisch ;)
 
Vandaag op pad geweest naar de vijver in de buurt ???
En dan? ziektes meenemen, en beestjes.



Als jij nitriet gemeten heb , en je hebt nitraat, ga je tocj niet verder rommelen.
Zet er dan 2 visjes in. die voor vervuiling zorgen. of paar slakken.
 
Vandaag op pad geweest naar de vijver in de buurt ???
En dan? ziektes meenemen, en beestjes.



Als jij nitriet gemeten heb , en je hebt nitraat, ga je tocj niet verder rommelen.
Zet er dan 2 visjes in. die voor vervuiling zorgen. of paar slakken.

Er zitten momenteel al een stuk of 10 slakjes in, deels meegekomen met nieuwe planten en 5 ervan meegekomen vanuit het oude aquarium die overgeplaatst moesten worden door de behandeling van Bubbel. Dus vervuiling is er zeker al.
 
Het aquarium met de nieuwe led verlichting! Super tevreden! :) nu nog wachten op de nieuwe plantjes.

De flame mos in de bodem wordt nog verplaatst naar op het hout en op het stuk hout uit mijn oude aquarium.
 

Bijlagen

  • FF37E63C-2E75-47D5-9718-083AD9FF95D7.jpeg
    FF37E63C-2E75-47D5-9718-083AD9FF95D7.jpeg
    79.8 KB · Weergaven: 131
Dat ziet er heel anders (beter) uit met de Led, wel een beetje blauw of lijkt dat zo?
 
Laatst bewerkt:
Het is een beetje blauw/paars achtig idd. Is een mix van wit en rood in de led. :) is de superfish retro combi. Super handig systeem op de manier hoe je hem gewoon via draaidoppen in de fitting van de oude tl buis kunt draaien!
 
Nieuwe plantjes geplant :)! Goed zo of tips voor een betere plek?

Het ene brazilliaanse klimop plantje is wel aanzienelijk kleiner en heeft ook een stuk kleinere wortels dus ik hoop dat die aanslaat en de rest ook natuurlijk.

Ik gebruik nu alleen profito als vloeibare bemesting, is het nog aan te raden om iets anders toe te voegen of is dit voldoende voor deze planten?

Met de rest van de plantjes (flamemoss, anubius nana petit en amazone kikkerbeet) gaat het super dus daar hoef ik het niet voor te doen.
 

Bijlagen

  • B0DBB22D-2B36-44D6-8C3C-83D7B171A686.jpeg
    B0DBB22D-2B36-44D6-8C3C-83D7B171A686.jpeg
    64.7 KB · Weergaven: 104
Super! heel mooi!
ik persoonlijk zou aan de rechterkant ook iets van hout plaatsen of zo een slagtand hout.
 

Terug
Bovenaan