Verschil vloeibare plantenvoeding


Ik zou zelf niet snel voor de AIO gaan want dan kun je niet bijsturen als dat nodig is.
 
Ook ben ik benieuwd of iemand ervaringen heeft met het verschil tussen de 3 of uberhaupt een van de voedingen...
 
Zelf gebruik ik de losse poeder van Aquariumbemesting.nl maar heb geen ervaring met de AIO producten.
 
Zelf gebruik ik de losse poeder van Aquariumbemesting.nl maar heb geen ervaring met de AIO producten.
Ik zie mezelf eigenlijk nog niet poeders afwegen en mixen enz... lijkt mij nog al een gedoe als ik heel eerlijk ben....
 
Nee hoor dat is echt niet zo. je kan een liter of halve liter in een keer maken en dat is in 1 minuut gedaan waardoor je voor langere tijd vooruit kan.
 
Nee hoor dat is echt niet zo. je kan een liter of halve liter in een keer maken en dat is in 1 minuut gedaan waardoor je voor langere tijd vooruit kan.
Zit er in 1 poeder dan alle voedingstoffen?
Hoe bewaar je dit dan?
 
Nee dat niet. Je mengt de poeders in een fles met kraanwater of beter osmosewater en dat bewaar je simpel in de koelkast. Fosfaat en nitraat kunnen in 1 flesje en de plantenvoeding doe je in een andere fles.
 
Zelf bewaar ik het in mijn onderkast van het aquarium, ook nooit een probleem mee gehad.
Toevoegen doe je wekelijks na de water wissel of dagelijks 1/7 deel of anders verdeeld, mijn ervaring is dat planten zich daaraan schikken en wennen, bij lastige planten kan dat wat anders zijn, maar dat bemerk je snel.
 
dus heb ik dan 2 zakjes nodig met poeder en welke dan?
 
Zelf bewaar ik het in mijn onderkast van het aquarium, ook nooit een probleem mee gehad.
Toevoegen doe je wekelijks na de water wissel of dagelijks 1/7 deel of anders verdeeld, mijn ervaring is dat planten zich daaraan schikken en wennen, bij lastige planten kan dat wat anders zijn, maar dat bemerk je snel.
Dus eingenlijk maak je 2 flessen zelf aan?
 
Volg de stappen op deze site, dan komt alles vanzelf goed; BEREKENING en kan je ook alles bestellen wat je nodig hebt
Met de EI doe ik het anders en gebruik geen calculator. Ik los in 500ml water 8 gram fosfaat op en 166 gram nitraat en dan voeg ik per 100 liter 20 ml toe voor een toevoeging van 20/2 (ongeveer). Ik koop hiervoor de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
 
Met de EI doe ik het anders en gebruik geen calculator. Ik los in 500ml water 8 gram fosfaat op en 166 gram nitraat en dan voeg ik per 100 liter 20 ml toe voor een toevoeging van 20/2 (ongeveer). Ik koop hiervoor de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.

Dus voor 200liter aquarium water zou ik dan op 40 ml uitkomen per week?
Dus dan zou ik met 500ML 12 weken kunnen? Begrijp ik dat deel goed?

Wat bedoel je met: "voor een toevoeging van 20/2 (ongeveer). Ik koop hiervoor de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat." ?
 
Ja dat klopt hoor. Nou de toevoeging kan ook ipb 20/2 21-2 zijn maar bij de EI is een klein verschil geen probleem omdat je telkens de helft ververst en dus reset.
Ik heb 2 bakken met de EI en maak dan gelijk een liter aan en in dat geval moet je de poederhoeveelheid verdubbelen tov een halve liter.
 
Correctie: In noemde op een halve liter 166 gram nitraat maar dat moet 83 gram zijn hoor en dan 8 gram fosfaat. Ik was even in de war met de hoeveelheid nitraat op een liter die ik altijd aanmaak. Dus op 500 ml 83 gram nitraat en 8 gram fosfaat.
 
Ja dat klopt hoor. Nou de toevoeging kan ook ipb 20/2 21-2 zijn maar bij de EI is een klein verschil geen probleem omdat je telkens de helft ververst en dus reset.
Ik heb 2 bakken met de EI en maak dan gelijk een liter aan en in dat geval moet je de poederhoeveelheid verdubbelen tov een halve liter.
Dus dan zou ik moeten geven per keer (week na het verversen) 40 ml waar in fosfaat en nitraat is opgelost en dan nog los daarvan de tenso?
 
Als ik t allemaal goed begrijp moet ik:
Bestellen de:
kaliumnitraat poeder
KaliumFosfaat poeder
Tenso poeder

dan een fles pakken van 500ml demiwater
83gram nitraat afwegen
8 gram fosfaat
Dit samen mengen met de 500ml demiwater (dit zijn dan mijn macro's?)

en dan het Tenso poeder mengen met een andere fles van 500ml demiwater? (in welke verhouding moet dit dan en hoeveel zou ik moeten toevoegen voor een aquarium van 200L?)
Moet ik met de toevoeging van de tenso een dag wachten?
Dus na het verversen direct nitraat en fosfaat en een dag later de tenso?
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
 
Met de EI doe ik het anders en gebruik geen calculator. Ik los in 500ml water 8 gram fosfaat op en 166 gram nitraat en dan voeg ik per 100 liter 20 ml toe voor een toevoeging van 20/2 (ongeveer). Ik koop hiervoor de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
Misschien wel muggeziften; Omdat jij je kalium niveau niet gelijk houd met je nitraat heb jij een bemesting wat gebaseerd is op de EI.
 
Klopt voor de macro s helemaal. Ik heb geen ervaring met de Tenso en er zal wel opstaan hoeveel je moet oplossen en toevoegen. Ik gebruikte altijd de csm+b en nu deze er niet meer is de Micromix.
Het beste is om enkele uren of een dag na de macro s de micro s toe te voegen inderdaad. Macro s kun je gelijk na het verversen toevoegen.
 
Misschien wel muggeziften; Omdat jij je kalium niveau niet gelijk houd met je nitraat heb jij een bemesting wat gebaseerd is op de EI.

Haha, ja zoals ik elders al eerder zei voeg je zo n 20 mg toe aan kalium met de kaliumnitraat en kaliumfosfaat dus dat is dan zo n beetje evenveel als de nitraat toch? ook zit er vaak nog kalium in het leidingwater waardoor je al snel rond de 25 mg kalium zal uitkomen.
 
dus heb ik dan 2 zakjes nodig met poeder en welke dan?
Op aquariumbemesting.nl staat een calculator waarin je alles kan invullen en aan het eind klik je op bestellen en dan komt alles naar je toe en heb je een bemestingschema naar jouw wens
 
Klopt voor de macro s helemaal. Ik heb geen ervaring met de Tenso en er zal wel opstaan hoeveel je moet oplossen en toevoegen. Ik gebruikte altijd de csm+b en nu deze er niet meer is de Micromix.
Het beste is om enkele uren of een dag na de macro s de micro s toe te voegen inderdaad. Macro s kun je gelijk na het verversen toevoegen.
Dus de macros die ik dan toevoeg zijn de fosfaat en nitraat en met de micromix voeg ik de micros toe? Meer heb ik niet nodig?
Dus eigenlijk is het 3 zakjes afwegen, en die macros bij elkaar mengen en dan de micromix in een andere fles mengen en dan kan ik t toevoegen na de waterwissel... de micromix een dag later dan de macro...?
Hoeveel gram micromix voeg je toe aan 500ml water? En hoeveel ml moet ik op 200 liter water toevoegen?
 
Op aquariumbemesting.nl staat een calculator waarin je alles kan invullen en aan het eind klik je op bestellen en dan komt alles naar je toe en heb je een bemestingschema naar jouw wens
Als ik t daar bereken zou t niet echt goedkoop worden... 120ml zou ik per keer moeten toevoegen en de kosten aan poeder zou 60euro zijn...
 
Haha, ja zoals ik elders al eerder zei voeg je zo n 20 mg toe aan kalium met de kaliumnitraat en kaliumfosfaat dus dat is dan zo n beetje evenveel als de nitraat toch? ook zit er vaak nog kalium in het leidingwater waardoor je al snel rond de 25 mg kalium zal uitkomen.
De reden dat er altijd een kaliumbron als onderdeel van de EI zit is o.a. dat het kaliumgehalte in het leidingwater niet overal hetzelfde is en daarbij gedurende het jaargetijde kan fluctueren.
Dat betekend een instabiliteit in het aanbod van voedingsstoffen.

Resultaat kàn zijn dat je in sommige gevallen tegen een 'ondergrens' aan het doseren ben, met risico van dien. Niet altijd natuurlijk, want jou planten schijnen daarmee prima te groeien.

Maar als je al tegen een ondergrens aan het doseren bent, en na verloop van tijd krijg je meer plantmassa, bestaat er de theoretische kans op lichte tekorten.
En om dat risico 100% uit te sluiten bestaan alle EI recepten uit afzonderlijke NPK meststoffen.
 
Dus de macros die ik dan toevoeg zijn de fosfaat en nitraat en met de micromix voeg ik de micros toe? Meer heb ik niet nodig?
Bij de micro's dien je ook nog Magnesium (en evt. Kalium) toe te voegen, staat in de omschrijving bij de Tenso
Hoeveel gram micromix voeg je toe aan 500ml water? En hoeveel ml moet ik op 200 liter water toevoegen?
De hele inhoud van het zakje (30 gram) los je op in 500 ml, qua dosering moet je denken aan 25 ml per week op 200 liter. (hier doseer ik 30 ml per week op 190 liter met veel planten en Co2)

Doseren van de micro's doe ik twee keer per week
 
Laatst bewerkt:
Bij de micro's dien je ook nog Magnesium (en evt. Kalium) toe te voegen, staat in de omschrijving bij de Tenso

De hele inhoud van het zakje (30 gram) los je op in 500 ml, qua dosering moet je denken aan 25 ml per week op 200 liter. (hier doseer ik 30 ml per week op 190 liter met veel planten en Co2)

Doseren van de micro's doe ik twee keer per week

Dus dan zou ik met 83 gram kaliumnitraat, en 8 gram kaliumfosfaat (in 1 mengsel maken van 500ml) en 40ml per week toevoegen. (dit zijn dan de macro's)
En 30 gram micromix oplossen in 500ml water en dit dan een dag nadat je de macro's hebt toegevoegd hiervan 25ml van toevoegen? (dit zijn dan de micro's)
Heb ik dan een goede bemesting?
 

Terug
Bovenaan