Verschil vloeibare plantenvoeding


Ik ken plantenpracht zelf niet maar even snel gelezen, zij voegen bijna alles toe behalve NO3 en PO4. Je kunt ze dus niet door elkaar gebruiken want dan ga je overdoseren. Zoals John al aangeeft is die All in one compleet en hoeft er niks bij.
 
Het is een all in one, maar is t dan toch aan te raden om er bolletjes bij de wortels te doen, en hoevaak moet je die vervangen?
 
Die all in one is bedoeld om de EI- methode te volgen. In het kort is dat een manier om je bak eigenlijk over te doseren met voedingsstoffen zodat er nooit een te kort aan iets is. Om te zorgen dat je op termijn niet superhoge concentraties krijgt moet je elke week 50% water verversen. Hij is verder prima als plantenvoeding maar als je niet de EI methode wilt volgen zal je veel minder moeten doseren dan wat aangegeven staat.

Kleibolletjes bij bepaalde planten (wortel voerders) gebruik je ook nog.
 
Die all in one is bedoeld om de EI- methode te volgen. In het kort is dat een manier om je bak eigenlijk over te doseren met voedingsstoffen zodat er nooit een te kort aan iets is. Om te zorgen dat je op termijn niet superhoge concentraties krijgt moet je elke week 50% water verversen. Hij is verder prima als plantenvoeding maar als je niet de EI methode wilt volgen zal je veel minder moeten doseren dan wat aangegeven staat.

Kleibolletjes bij bepaalde planten (wortel voerders) gebruik je ook nog.
Top, dan ga ik die maar eens bestellen en zien hoe t daarmee gaat... aangezien ik voor dwergcichlides ga die wel van flinke waterverversingen houden en ik toch al per week 50% ververs lijkt me dit geen probleem...
Moet je deze voeding 1x per week geven of liever iedere dag?
 
Ik ben geen kenner maar Dwergjes houden ook van schoon water dacht ik en of dan veel fosfaat en nitraat zo ideaal is durf ik te betwijfelen.
 
Het is lastig om je advies te geven omdat elk aquarium anders is. Hoe wordt de visbezetting van je aquarium? Want met genoeg vis hoef je nitraat en fosfaat namelijk niet toe te voegen dat komt dan vanzelf (daarom zit het ook in veel voeding niet) en wordt het al snel te veel. Die website heeft ook een 'basis' bemesting zonder nitraat en fosfaat, maar dan kun je ook je plantenpracht blijven gebruiken. Het is lastig :p
 
Het is lastig om je advies te geven omdat elk aquarium anders is. Hoe wordt de visbezetting van je aquarium? Want met genoeg vis hoef je nitraat en fosfaat namelijk niet toe te voegen dat komt dan vanzelf (daarom zit het ook in veel voeding niet) en wordt het al snel te veel. Die website heeft ook een 'basis' bemesting zonder nitraat en fosfaat, maar dan kun je ook je plantenpracht blijven gebruiken. Het is lastig :p
Zoals ik zei.. net besteld...
Maar dan zou t met deze bezetting van 3x telmatochromis vitattus
1x altolamprologus conreccispes
4x volwassen multifasciatus en 20+ babys ook wel goed moeten gaan en dat doet t niet...

De aankomende bezetting gaat een groep kardinaaltetra zijn, groep corydoras en een koppel of haren dwegcichkides...
 
Ik zal eens kijken welke planten ik wil en dan zien of die bolletjes nodig zijn...
 
Ja precies, alleen de Crypto's, Echinodorussen en sommige stengelplanten hebben wortelbemesting nodig.
 
Zoals ik zei.. net besteld...
Maar dan zou t met deze bezetting van 3x telmatochromis vitattus
1x altolamprologus conreccispes
4x volwassen multifasciatus en 20+ babys ook wel goed moeten gaan en dat doet t niet...

De aankomende bezetting gaat een groep kardinaaltetra zijn, groep corydoras en een koppel of haren dwegcichkides...
Wat je kunt doen is een druppeltestje kopen voor NO3 te meten. Zodra die boven de 20 ppm uit komt is het tijd voor een waterwissel. Na verloop van tijd hoef je steeds minder te meten want je begint de bak te kennen en weet de intervallen voor waterwissel. Zonder te meten is dit erg lastig. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je planten meer dan genoeg voeding hebben en je de vissen niet beschadigd.
 
Ik denk dat de crappy verlichting ook parten speeld, in mijn beleving is waterpest ook niet de makkelijkste plant, althans ik heb die plant nooit goed aan de praat gekregen.
Volgens mij heeft die plant hard water nodig, evenals de Vallisneria dacht ik.
 
Thanks aan deze input heb ik wat, ik heb wel een testkoffer...
Screenshot_20190810-110032.png

Ik zat een beetje aan deze planten te denken...
 
Ik zal eens kijken welke planten ik wil en dan zien of die bolletjes nodig zijn...
Dat had eigenlijk het eerst moeten doen! Eerst kijken wat je hardware allemaal kan, dan kies je planten passend bij de rest van je levende have. Kies ook voor planten die qua eisen bij elkaar passen. De eigenschappen en de behoeften van planten worden door de verkopers op het Internet altijd wel aangegeven.
 
Dat had eigenlijk het eerst moeten doen! Eerst kijken wat je hardware allemaal kan, dan kies je planten passend bij de rest van je levende have. Kies ook voor planten die qua eisen bij elkaar passen. De eigenschappen en de behoeften van planten worden door de verkopers op het Internet altijd wel aangegeven.

Daarom wil ik ook een verse nieuwe start maken...
Morgen zit er geen vis meer in en wil ik de bak schoonmaken, dan hem opnieuw inrichten zowel met hout, steen als plant....
 
De eigenschappen en de behoeften van planten worden door de verkopers op het Internet altijd wel aangegeven.

Klopt al zie je soms daarbij ook wel verschillen in wat een plant aan licht nodig heeft bijvoorbeeld. Het beste is om op meerdere sites naar de info te kijken.
 
Klopt al zie je soms daarbij ook wel verschillen in wat een plant aan licht nodig heeft bijvoorbeeld. Het beste is om op meerdere sites naar de info te kijken.
Is het eerste bestand wat ik stuurde een beetje wat met elkaar samen zou kunnen gaan?
 
Klopt al zie je soms daarbij ook wel verschillen in wat een plant aan licht nodig heeft bijvoorbeeld. Het beste is om op meerdere sites naar de info te kijken.
Dat heeft ook te maken met het feit dat planten een zekere tolerantie op allerlei gebied kennen. Maar de gemiddelde waardes geven zeker een gebruikers indicatie. Daarbij is je tip om op meerdere sites te kijken een goede!
 

Terug
Bovenaan