Verschil vloeibare plantenvoeding


Ik wist niet dat het voor plantenpracht hetzelfde was
Ik dacht dat je het voor de voeding in het algemeen bedoelde (micro's en macro's)
Standaarddosering plantenpracht is 10 ml op 100 liter.
 
mooie thread, heb ook bij aquariumbemesting besteld. mede ook doordat ik alles kon bestellen incl 60ml spuiten
Zal eerst maar eens met Tenso aan de slag gaan en later de mix uit Tsjechië.
 
Voor de leken en voor degenen die niet als chemicus zijn opgeleid, of die 2 linkerhandjes hebben volgt hier een langjarig en zeer beproefd recept, simpeler kan het niet en het mooiste is...Het werkt al meer dan 30 jaar....! Zie de link naar BigSmoke's (R)evolutie.

Bij nieuw begin en bij waterwissel ½ hoeveelheid voorgeschreven aantal tabletten Duplaplant, fijnstampen en toevoegen.
Gebruik ook Sera Aquatan waterbereider.
Daarna elke dag de helft van het aantal voorgeschreven druppels Duplaplant24.
Ik voeg CO2 toe, 60 bellen /minuut.
Geen voedingsbodem, wel kleibolletjes bij die planten die VAN OORSPRONG, moerasplanten zijn, bij echte waterplanten is dat pure verspilling.
Last but not least, voldoende licht in de juiste kleur ( Kelvin) samenstelling gedurende minimaal 10 uur per dag

Dat is alles, geen poedertjes geen IE geen ...nou ja maak zelf het verhaaltje af en kleur de plaatjes. Simpel en zeer doeltreffend.
 
Voor de leken en voor degenen die niet als chemicus zijn opgeleid, of die 2 linkerhandjes hebben volgt hier een langjarig en zeer beproefd recept, simpeler kan het niet en het mooiste is...Het werkt al meer dan 30 jaar....! Zie de link naar BigSmoke's (R)evolutie.

Bij nieuw begin en bij waterwissel ½ hoeveelheid voorgeschreven aantal tabletten Duplaplant, fijnstampen en toevoegen.
Gebruik ook Sera Aquatan waterbereider.
Daarna elke dag de helft van het aantal voorgeschreven druppels Duplaplant24.
Ik voeg CO2 toe, 60 bellen /minuut.
Geen voedingsbodem, wel kleibolletjes bij die planten die VAN OORSPRONG, moerasplanten zijn, bij echte waterplanten is dat pure verspilling.
Last but not least, voldoende licht in de juiste kleur ( Kelvin) samenstelling gedurende minimaal 10 uur per dag

Dat is alles, geen poedertjes geen IE geen ...nou ja maak zelf het verhaaltje af en kleur de plaatjes. Simpel en zeer doeltreffend.

Ik denk dat als je veel licht gebruikt je meer dan de helft moet toevoegen van Duplaplant dus je kan denk ik niet zeggen dat de helft voor iedereen voldoende zal zijn.
Ook is de vraag per plant verschillend dus daar moet je wel op inspelen lijkt me zo toe.
 
@ John, Dat is dus pertinent niet het geval. Daarom verwijs ik naar de reeks foto's en artikelen van mijn bak, gemaakt in een lange reeks van jaren, waarin er aan de techniek en chemie nauwelijks iets veranderd is. Het aantal planntensoorten dat er in mijn bak gegroeid heeft omvat bijna alle families die verkrijgbaar zijn. Daarom durf ik te stellen dat dit recept in 95 % van de gevallen werkt. Het is eigenlijk universeel toepasbaar.
 
is plantenpracht dan eigenlijk gewoon profito die jezelf nog moet aanmengen?
 
Profito is ook een plantenvoeding en daarmee is het vergelijkbaar dan ja. Er zijn zeer veel soorten in vloeibare of poedervorm te koop.
 
Profito is ook een plantenvoeding en daarmee is het vergelijkbaar dan ja. Er zijn zeer veel soorten in vloeibare of poedervorm te koop.
Ik heb dus plantenpracht, maar zelfs mijn waterpest slaat niet echt aan... ik begrijp er niks van, wat moet ik nog meer toevoegen... easy carbo?
 
Waterpest heeft nitraat nodig, en als je toevallig de koud water variant hebt doet ie het ook niet zo goed, easy carbo kunnen ze niet goed tegen volgens mij, evenals Vallisneria
Zelf heb ik ook wel eens waterpest gehad, alle planten doen het bij mij goed, maar deze ''makkelijke'' juist niet.

Maar waarom maak je je druk om dit plantje, je gaat de bak toch leeg/schoon maken?
 
Waterpest heeft nitraat nodig, en als je toevallig de koud water variant hebt doet ie het ook niet zo goed, easy carbo kunnen ze niet goed tegen volgens mij, evenals Vallisneria
Zelf heb ik ook wel eens waterpest gehad, alle planten doen het bij mij goed, maar deze ''makkelijke'' juist niet.

Maar waarom maak je je druk om dit plantje, je gaat de bak toch leeg/schoon maken?
Ik wou de waterpest behouden ook voor de opstart van mijn nieuwe bak...
De vallisneria is in de maanden dat ik t heb zoals nu ook totaal niet aangeslagen...
Wat zou er nog wel bij moeten qua voeding om alles wel te kunnen laten werken?
 
Zitten er in voedingscapsules wel alle voedingstoffen? En welk poeder of kant en klare vloeistof is de juiste aanvulling op de plantenpracht?
 
Kaliumfosfaat en kaliumnitraat, samen met een sporenelementen als plantenpracht en bodemcapsules heb je alles wat je nodig hebt.
 
Btw, als je Multis neemt dan zou ik niks in de bodem stoppen want dat zijn giga gravers en binnen no time ligt alles bloot en door je bak heen.
 
Btw, als je Multis neemt dan zou ik niks in de bodem stoppen want dat zijn giga gravers en binnen no time ligt alles bloot en door je bak heen.
De multis gaan eruit aankomende zondag... ga wel corydorassen nemen... dat kab wel toch?
 
Ik wou de waterpest behouden ook voor de opstart van mijn nieuwe bak...
De vallisneria is in de maanden dat ik t heb zoals nu ook totaal niet aangeslagen...
Wat zou er nog wel bij moeten qua voeding om alles wel te kunnen laten werken?

In wat voor tijdsbestek ben je nu bezig? Vallisineria is in principe een erg makkelijke plant maar begint vaak pas te groeien na 1 a 2 maanden. Het kan zijn dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Hetzelfde met voeding toevoegen, de eerste effecten zie je wellicht pas na een aantal weken.

Waterpest is bij mij ook altijd een lastige plant en kan slecht tegen easy carbo. Vallisineria kan daar ook slecht tegen dus als je met die twee planten nu problemen hebt, vooral niet easycarbo gaan toevoegen!
 
In wat voor tijdsbestek ben je nu bezig? Vallisineria is in principe een erg makkelijke plant maar begint vaak pas te groeien na 1 a 2 maanden. Het kan zijn dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Hetzelfde met voeding toevoegen, de eerste effecten zie je wellicht pas na een aantal weken.

Waterpest is bij mij ook altijd een lastige plant en kan slecht tegen easy carbo. Vallisineria kan daar ook slecht tegen dus als je met die twee planten nu problemen hebt, vooral niet easycarbo gaan toevoegen!

Het gaat om een tijdsbestek van 4 maanden,maar geen enkele vallisneria heeft t volhouden, zowel de gigantea als de spiralis.... niks groeit echt lekker...
 
Dan weet ik het ook niet. Wellicht gewoon gebrek aan nitraat en fosfaat, niet alle plantenvoeding voegt dat toe (profito bijvoorbeeld niet) maar dat blijft een gokje. Je kunt een beetje water meenemen naar de LFS en vragen of ze willen meten voor plantengroei. Die bij mij in de buurt doet dit gratis, maar wil daarna natuurlijk wel potjes met spul verkopen :)
 
En ik vind de vallisneria best mooi en zou hem in mijn amazone indeling, ondanks dat t niet biotoop correct is wel graag plaatsen en zorgen dat hij dan wel aanslaat....
 
Dan weet ik het ook niet. Wellicht gewoon gebrek aan nitraat en fosfaat, niet alle plantenvoeding voegt dat toe (profito bijvoorbeeld niet) maar dat blijft een gokje. Je kunt een beetje water meenemen naar de LFS en vragen of ze willen meten voor plantengroei. Die bij mij in de buurt doet dit gratis, maar wil daarna natuurlijk wel potjes met spul verkopen :)
Er is geen kant en klare plantenvoeding waar de Kaliumfosfaat en kaliumnitraat, in zitten? Anders moet ik die bestellen en ook een weegschaaltje....
 
Je kunt inderdaad met poedertjes gaan werken, voordeel is dat je zelf de dosis van alles kunt bepalen. Voor mij is dat ook meteen weer een nadeel want je zal dan ook actief alles moeten gaan meten. Die wetenschap laat ik meestal aan mij voorbij gaan en gebruik wat meer mijn gevoel. Op dit moment werken mijn aquariums zonder enige toevoeging van plantenvoeding en leven ze voornamelijk op waterwissels.

Er zijn ook kant en klaar goedjes met no3 en po4 zoals deze bijvoorbeeld: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
 
Je kunt inderdaad met poedertjes gaan werken, voordeel is dat je zelf de dosis van alles kunt bepalen. Voor mij is dat ook meteen weer een nadeel want je zal dan ook actief alles moeten gaan meten. Die wetenschap laat ik meestal aan mij voorbij gaan en gebruik wat meer mijn gevoel. Op dit moment werken mijn aquariums zonder enige toevoeging van plantenvoeding en leven ze voornamelijk op waterwissels.

Er zijn ook kant en klaar goedjes met no3 en po4 zoals deze bijvoorbeeld: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Moet ik die dan naast de plantenpracht gebruiken die ik al heb?? Of zit daar echt alles, aaallees in??
 

Terug
Bovenaan