Verschil vloeibare plantenvoeding


En als ik toch bij aquarium bemesting zou bestellen, kan ik dan de tenso met de magnesium in 1 fles mengen?
 
Zou ik je niet durven te zeggen hoor en dat weet een ander lid wellicht die deze stoffen ook gebruikt.
 
En als ik 1 heel zakje tenso toevoeg, dan staat er op de website dat ik 66 gr magnesium sulfaat moet toevoegen, en dat er dan van die mix 4ml per 100lwater (is dit per week?) Toegevoegd moet worden...
Maar als ik bij de magnesiumsulfaat zelf kijk staat er dat ik 100gram in 500ml moet oplossen en dat er 10ml per 100l gedoseerd moet worden....
 
Misschien zit er in de Tenso ook magnesium en als je het dus in combinatie gebruikt kun je met wat minder toe dan die 10ml. Maar goed dat is maar een gok want ik ken de Tenso zelf niet.
 
en dat er dan van die mix 4ml per 100lwater (is dit per week?)
Dat is idd de start dosering, heb je bijvoorbeeld veel licht en planten (Co2) dan kan je gerust meer doseren, zelf doseer ik 30 ml per week.
Maar als ik bij de magnesiumsulfaat zelf kijk staat er dat ik 100gram in 500ml moet oplossen en dat er 10ml per 100l gedoseerd moet worden....
Ja dat klopt, dit is gewoon een uitgangspositie/berekening om te kunnen bepalen hoeveel je wilt gaan doseren.
De 66 gram die je gaat toevoegen aan de Tenso lijkt dan wat weinig als je maar 4 ml op 100 liter gaat doseren, maar ga je (net zoals ik) meer doseren dan doseer je dus vanzelf ook meer magnesium.
 
Dat is idd de start dosering, heb je bijvoorbeeld veel licht en planten (Co2) dan kan je gerust meer doseren, zelf doseer ik 30 ml per week.

Ja dat klopt, dit is gewoon een uitgangspositie/berekening om te kunnen bepalen hoeveel je wilt gaan doseren.
De 66 gram die je gaat toevoegen aan de Tenso lijkt dan wat weinig als je maar 4 ml op 100 liter gaat doseren, maar ga je (net zoals ik) meer doseren dan doseer je dus vanzelf ook meer magnesium.
Hoeveel magnesiumsulfaat voeg jij dan bij een zakje tenso?
Geef je en van de micro's dan 40ml en van de tenso dan 30ml? Per week...
 
Als ik van de 83nitraat en 8 gram fosfaat uit ga is dat 40ml per week...?
 
Hoeveel magnesiumsulfaat voeg jij dan bij een zakje tenso?
Gewoon de 66 gram zoals vermeld, hier is heus wel over nagedacht denk ik, als in een juiste verhouding met de rest.
Geef je en van de micro's dan 40ml en van de tenso dan 30ml? Per week...
Macro's bedoel je met de 40 ml? nee, ik geef sinds kort maar 30 ml macro's per week (op 190 liter) en dat met de hoeveelheid poeders die meer wordt gebruikt hier, 83 gram Nitraat en 8 gram Fosfaat.
Maar je kunt gerust 40 ml doseren hoor dat deed ik ook altijd, bij wijze van test doseer ik nu wat minder.

En van de Tenso geef ik ook 30 ml idd.
 
Top... dus resume, en voor alle duidelijkheid...
Van aquariumbemesting:
Oplossen in 500ml water:
Kaliumnitraat KNO3 83gr
Kaliumfosfaat KH2PO4 8gr
Dosering per week 30ml/40ml dit zijn de macro's

Oplossen in 500ml water:
Tenso mix heel zakje 30gr
Magnesiumsulfaat MgSO4 66gr
Dosering per week 30ml/40ml dit zijn de micro's

Is dit een goede start?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is prima, begin gewoon met 30ml van beide, Tenso kan misschien ook wel naar 20 a 25 als je in het begin nog niet zoveel beplanting hebt.
 
Tenso mix heel zakje 30gr
Magnesiumsulfaat MgSO4 66gr
Dosering per week 30ml/40ml dit zijn de micro's
En nog even als laatste, naar de 40ml is niet nodig, althans in mijn bak met veel planten en Co2 geef ik deze hoeveelheid ook niet.
 
IMG_20190713_102634.png


Dan zou dit de bestelling zijn voor 3 flessen...
En daar zou ik dan ong 48 weken mee voor uit kunnen...
 
Zonder Co2 hoef je over het algemeen wat minder voeding te doseren.
 
Graag gedaan, succes met de nieuwe inrichting :thumbs:
Gaat goedkomen... er heeft zich nog geen koper voor mijn huidige bestand gemeld helaas... en ik zag een donkere plek op de voorruit... hoop niet dar t blauwalg is...
 
15630075999811189423359.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190713_104558.jpg
    IMG_20190713_104558.jpg
    122.8 KB · Weergaven: 129
IMG_20190713_104837.jpg

Helaas nog wel meer last van alg... op de bladeren en op de achterwand van die plukjes... geen idee wat voor alg t is...
 

Bijlagen

  • IMG_20190713_104837.jpg
    IMG_20190713_104837.jpg
    80 KB · Weergaven: 139
op de achterwand van die plukjes... geen idee wat voor alg t is...
Baardalg zo te zien, vervelende soort is dat.

Als je de bak straks leeghaalt de achterwand even goed besproeien met Easycarbo of waterstofperoxide
 
En als ik 1 heel zakje tenso toevoeg, dan staat er op de website dat ik 66 gr magnesium sulfaat moet toevoegen, en dat er dan van die mix 4ml per 100lwater (is dit per week?) Toegevoegd moet worden...
Maar als ik bij de magnesiumsulfaat zelf kijk staat er dat ik 100gram in 500ml moet oplossen en dat er 10ml per 100l gedoseerd moet worden....
Per dag dus!
 
Top... dus resume, en voor alle duidelijkheid...
Van aquariumbemesting:
Oplossen in 500ml water:
Kaliumnitraat KNO3 83gr
Kaliumfosfaat KH2PO4 8gr
Dosering per week 30ml/40ml dit zijn de macro's

Oplossen in 500ml water:
Tenso mix heel zakje 30gr
Magnesiumsulfaat MgSO4 66gr
Dosering per week 30ml/40ml dit zijn de micro's

Is dit een goede start?
Ik heb een druk bezette plantenbak behoorlijk verlicht. Doseer per dag: Micro's 3 ml.
Nitraat zowel als Fosfaat 2 ml. per dag.
 

Terug
Bovenaan