Verschil vloeibare plantenvoeding


Ja, en beter doseer je dan de micro's niet ineens maar verdeeld over 2 of 3 keer per week.

Dit heb je allemaal nodig, en dan nog een weegschaaltje en flessen evt.
Voeding.jpg
 
Bij de Tenso moet je ook nog magnesium toevoegen zoals ik lees echter heb ik daar geen ervaring mee.
 
Ja, en beter doseer je dan de micro's niet ineens maar verdeeld over 2 of 3 keer per week.

Dit heb je allemaal nodig, en dan nog een weegschaaltje en flessen evt.
Bekijk bijlage 276064

Kaliumsulfaat heb ik nog nooit gebruikt omdat je met de EI al rond de 20mg Kalium toevoegt en met wat er in je kraanwater zit zit je vaak al op ruim of rond de 25mg.
 
Kaliumsulfaat heb ik nog nooit gebruikt omdat je met de EI al rond de 20mg Kalium toevoegt
Niet helemaal, je komt net aan de 15ppm, en volgens mij zit er in de meeste plantenvoedingen wel iets van Kalium, vandaar dat je dit los moet bijdoseren in de Tenso.
 
hahaha... nu ben ik t even kwijt....
zowieso zijn nodig kaliumnitraat en kaliumfosfaat...
(ik zie trouwens nergens micromix???)
en dan is er nognodig de tenso of de micromix, waarbij je bij de tenso ook nog magnesium moet toevoegen en bij de micromix niet?
 
ik zie hier de micromix, als ik daar lees moet ik 10 gram oplossen in 500 ml en dan moet ik per week als je een bak hebt van 200l een toevoeging doen van 30ml

en dan zou ik bij aquariumbemesting.nl de kaliumnitraat en kaliumfosfaat bestellen, is dat dan voldoende?
 
De reden dat er altijd een kaliumbron als onderdeel van de EI zit is o.a. dat het kaliumgehalte in het leidingwater niet overal hetzelfde is en daarbij gedurende het jaargetijde kan fluctueren.
Dat betekend een instabiliteit in het aanbod van voedingsstoffen.

Resultaat kàn zijn dat je in sommige gevallen tegen een 'ondergrens' aan het doseren ben, met risico van dien. Niet altijd natuurlijk, want jou planten schijnen daarmee prima te groeien.

Maar als je al tegen een ondergrens aan het doseren bent, en na verloop van tijd krijg je meer plantmassa, bestaat er de theoretische kans op lichte tekorten.
En om dat risico 100% uit te sluiten bestaan alle EI recepten uit afzonderlijke NPK meststoffen.

Daar heb je wel een punt en het hangt dan zeker af van meerdere factoren. Maar met geen zee van licht is mijn ervaring dat je voldoende hebt aan wat er in de poeders en je kraanwater zit. Maar het kan inderdaad verschillen per bak.
 
Klopt bij de CS
ik zie hier de micromix, als ik daar lees moet ik 10 gram oplossen in 500 ml en dan moet ik per week als je een bak hebt van 200l een toevoeging doen van 30ml
Ja dat klopt.
en dan zou ik bij aquariumbemesting.nl de kaliumnitraat en kaliumfosfaat bestellen, is dat dan voldoende?
Ja, dan heb je alleen deze twee poeders nog nodig, extra Kalium zou kunnen maar bij een normaal verlicht en geen volle plantenbak is dat niet nodig.
 
Dus een kleine samenvatting:
Om het compleet te krijgen moet ik bij aquariumbemesting.nl bestellen de kaliumnitraat 83gr (op de website staat 41gr per 500ml???) en kaliumfosfaat 8gr (op de website staat 4gr per 500ml???) (dit word het Macro mengsel)?
En dan zou ik daar ook de tenso mix 1 zakje kunnen bestellen samen met de magnesium 66gr aan de tensomix toevoegen. (dit word het Micro mengsel)?

Van het Macro mengsel voeg ik na de verversing dan 20ml toe
Van het Micro mengsel voeg ik een dag na de macro 10ml toe

Heb ik het dan juist?
 
Op de site kunnen andere hoeveelheden staan en ik heb altijd de hoeveelheden van het zakje aangehouden. Dat zijn resp 8 gr nitraat3 en bijna 4 gram fosfaat. Als je het apart in flesjes doet die macro s dan zou je om 2 mg per liter fosfaat toe te voegen het dubbele van de nitraat moeten doseren dus om dat te tackelen gebruik je een dubbele hoeveelheid fosfaat waardoor je met 20 ml per 100 liter uitkomt en het in 1 flesje kan. Zo doseer je rond de 20/2 per 100 liter met 20ml oplossing.
 
Van het Macro mengsel voeg ik na de verversing dan 20ml toe
40 ml op 200 liter, zelf zit ik trouwens maar op 30 ml (op 190 liter) en dat blijkt ook voldoende

En dan zou ik daar ook de tenso mix 1 zakje kunnen bestellen samen met de magnesium 66gr aan de tensomix toevoegen. (dit word het Micro mengsel)?
Yep.
 
Dus een kleine samenvatting:
Om het compleet te krijgen moet ik bij aquariumbemesting.nl bestellen de kaliumnitraat 83gr (op de website staat 41gr per 500ml???) en kaliumfosfaat 8gr (op de website staat 4gr per 500ml???) (dit word het Macro mengsel)?

Ja dat klopt, (Aquariumbemesting.nl gaat uit van een dosering 10/1 en wij voegen toe 20/2 vandaar de verdubbeling.

Wat betreft de Tenso weer ik het niet, ik gebruik zelf sinds kort ook de micromix en daar hoef je geen magnesium toe te voegen.
 
Ja dat klopt, (Aquariumbemesting.nl gaat uit van een dosering 10/1 en wij voegen toe 20/2 vandaar de verdubbeling.

Wat betreft de Tenso weer ik het niet, ik gebruik zelf sinds kort ook de micromix en daar hoef je geen magnesium toe te voegen.
Dus ik moet die verdubbeling dan aanhouden dus 83gr nitraat en 8gr fosfaat, en dan dat mengen met 500ml water (gebruik je gewoon water?)
En dan kan ik hier 30ml per week van toevoegen.
En dan de micromix bestellen 10gram en deze ook oplossen in 500ml water
En dan hier ook 30ml van toevoegen?
@hugop heb jij de micro ook bij http://aquarium-fertilizer.eu gekocht? weet je wat de verzendskosten zijn?
 
Dus ik moet die verdubbeling dan aanhouden dus 83gr nitraat en 8gr fosfaat, en dan dat mengen met 500ml water (gebruik je gewoon water?)
En dan kan ik hier 30ml per week van toevoegen.
En dan de micromix bestellen 10gram en deze ook oplossen in 500ml water
En dan hier ook 30ml van toevoegen?
@hugop heb jij de micro ook bij http://aquarium-fertilizer.eu gekocht? weet je wat de verzendskosten zijn?

Dan hoop ik dat hoe ik t hierboven beschreven heb door heb.... hoop dat iemand dit kan beamen....
 
Ja zoals het daar staat is correct, de 30 ml macro's blijkt in mijn bak voldoende, dus als je de hele bak niet vol met planten gaat zetten is dat bij jou ook wel voldoende, maar iets meer kan ook geen kwaad hoor.

En bestel dan wel meer dan 10 gram micromix, maar dat was je wel van plan neem ik aan :D
 
Laatst bewerkt:
Ja zoals het daar staat is correct, de 30 ml macro's blijkt in mijn bak voldoende, dus als je de hele bak niet vol met planten gaat zetten is dat bij jou ook wel voldoende, maar iets meer kan ook geen kwaad hoor.

En bestel dan wel meer dan 10 gram micromix, maar dat was je wel van plan neem ik aan :D

Is dat een beetje lang goed te houden in poedervorm?
Ik dacht om 120 gram te bestellen van de micromix
De nitraat is 250 gram dacht ik (dus daar zou ik dan 3x 500ml mee kunnen maken) als ik er hier 4 van bestel kom ik op 12x uit....
De fosfaat is 100gram dacht ik ( dus daar zou ik 12x 500ml mee kunnen maken)

en met 120 gram van de micromix zou ik zou ik 12x 500ml moeten kunnen maken

(als ik alles goed heb... ben niet zo'n rekenwonder haha)
Als t goed is heb ik alles dan berekend naar dat ik 12 flessen van 500ml zou kunnen maken van de Macro's en 12x 500ml van de micro's.
Per fles als ik 30ml zou toevoegen zou ik dan 16 weken vooruit kunnen....
Al met al zou ik dan 3,5 jaar verder zijn (is t poeder wel zo lang te bewaren)?
 
Ik heb er 200 gram van besteld en als je het goed droog en donker bewaard kan dat prima hoor. Bij de Micromix staat dat ik dat je 5 gr op 250 ml moet oplossen.

Disolute 5g of Micromix in 250ml water and dose 3ml for every 100 liters (gives 0,02mg/l) of water daily or 15ml weekly.
 
Ik heb er 200 gram van besteld en als je het goed droog en donker bewaard kan dat prima hoor. Bij de Micromix staat dat ik dat je 5 gr op 250 ml moet oplossen.

Disolute 5g of Micromix in 250ml water and dose 3ml for every 100 liters (gives 0,02mg/l) of water daily or 15ml weekly.
Ja dus als ik 500ml wil hebben los ik 10gr op... en aangezien ik een 200l aquarium heb voeg ik dus wekelijks 30 ml toe....
als ik dan 12x 500ml wil hebben heb ik 120g poeder nodig...

Los je het op in normaal kraanwater?
Of moet ik Demiwater nemen?
 
Ik heb er 200 gram van besteld en als je het goed droog en donker bewaard kan dat prima hoor. Bij de Micromix staat dat ik dat je 5 gr op 250 ml moet oplossen.

Disolute 5g of Micromix in 250ml water and dose 3ml for every 100 liters (gives 0,02mg/l) of water daily or 15ml weekly.
Ondanks ik het goed en droog had opgeborgen heb een keertje een samengeklonterd stuk micromix uit elkaar moeten bikken omdat het bijna versteend was.
Sinds ik het luchtdicht hebt verpakt met een paar kleine zakjes met Silica gel zakjes gaat het tot nu toe prima :thumbs:
 
Ja dus als ik 500ml wil hebben los ik 10gr op... en aangezien ik een 200l aquarium heb voeg ik dus wekelijks 30 ml toe....
als ik dan 12x 500ml wil hebben heb ik 120g poeder nodig...

Los je het op in normaal kraanwater?
Of moet ik Demiwater nemen?

Ja klopt en je kan de dosering ook wat hoger doen. Zelf geef ik momenteel 1,5 deze dosis maar je moet goed naar de planten kijken waar je genoeg aan hebt.
 
Ondanks ik het goed en droog had opgeborgen heb een keertje een samengeklonterd stuk micromix uit elkaar moeten bikken omdat het bijna versteend was.
Sinds ik het luchtdicht hebt verpakt met een paar kleine zakjes met Silica gel zakjes gaat het tot nu toe prima :thumbs:

Kun je het dan nog wel goed afwegen want als het vochtig is geweest zal het na het bikken toch ook vaak wel wat vocht bevatten toch?
 
Los je het op in normaal kraanwater?
Of moet ik Demiwater nemen?

Weet iemand wat de verzendskosten zijn van http://aquarium-fertilizer.eu?

Ze hebben daar ook een weegschaaltje voor 6.40 euro iemand hier ervaring mee?
 
Als ik t allemaal goed begrijp moet ik:
Bestellen de:
kaliumnitraat poeder
KaliumFosfaat poeder
Tenso poeder

dan een fles pakken van 500ml demiwater
83gram nitraat afwegen
8 gram fosfaat
Dit samen mengen met de 500ml demiwater (dit zijn dan mijn macro's?)

en dan het Tenso poeder mengen met een andere fles van 500ml demiwater? (in welke verhouding moet dit dan en hoeveel zou ik moeten toevoegen voor een aquarium van 200L?)
Moet ik met de toevoeging van de tenso een dag wachten?
Dus na het verversen direct nitraat en fosfaat en een dag later de tenso?
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Zelf mix ik met gewoon kraanwater.
Dit is trouwens het voorschrift van de producent:

  • 66gr magnesiumsulfaat (MgSO4)
  • 28gr kaliumsulfaat (K2SO4)
  • 32gr Tenso Cocktail (1 zakje)
  • Los dit op in 500 ml. en doseer dan 4 ml. per 100 liter.
 
Aquariumbemesting heeft ook weegschaaltjes volgens mij, die kan je dan gelijk mee bestellen.
 
Aquariumbemesting heeft ook weegschaaltjes volgens mij, die kan je dan gelijk mee bestellen.
Die is alleen 2x zo duur, en daar bestel ik al voor een normaal bedrag en anders bestel ik bij:
maar voor 4.70 euro....
vandaar dat ik dacht dat t weegschaaltje daar misschien handiger was om te bestellen
 
Kun je het dan nog wel goed afwegen want als het vochtig is geweest zal het na het bikken toch ook vaak wel wat vocht bevatten toch?
Jawel, heb alles goed kunnen vermalen. Maar het gewicht aan vocht is verwaarloosbaar. En het komt niet op een miligram op aan.
En as ik de oplossing ga doseren zal het ook niet elke keer dezelfde aantal ml zijn.
 

Terug
Bovenaan