Vissenkom (200*60*60) van Tirroj


 
Heel gaaf, ben benieuwd wat je ervan gaat maken eenmaal ingericht!
 
Heel gaaf, ben benieuwd wat je ervan gaat maken eenmaal ingericht!
Thnks. Ja ik ook haha..... Mijn ervaring hierin is dat hetgeen je in je hoofd hebt er meestal ander uit komt te zien in de praktijk.
 
Waarom geen bioloog?
Goeie vraag. Ik realiseer me de voordelen hiervan. Echter door een aantal factoren (Nooit eerder mee gewerkt, twijfel over de ruimte ervoor, warmte verlies) voor nu de keuze potfilters gemaakt.
Eerst maar weer rustig wennen aan de hobby. Lang geleden dat ik een aquarium had. En met uiteindelijk 2 potfilters kan ik prima de bak filteren ook met een forser visbestand. In de toekomst sluit ik een bioloog zeker niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Wederom een update. de vissenkom is aan het indraaien. Wat heb ik gedaan...

Techniek wat meer weggewerkt. En het filter startklaar gemaakt:

IMG_8850.jpg
IMG_8851.jpg


Zand is toegevoegd, stenen ook. Uiteindelijk het hout vastgelegd met stenen, het ligt nog niet zoals ik het wil. Maar om te voorkomen dat het gaat zwemmen even zo dus....

IMG_8853.jpg
IMG_8856.jpg
71AA9688-7864-4EA1-8507-47747D31BA12.jpg


Nu allemaal nog wat wazig. Heb het zand wel gespoeld, maar toch. Ergens is de waas ook even prettig, ik kan nu goed zien hoe de uitstroom het doet en hierin wat sturen en dus zien hoe de flow in het aquarium loopt. Van het weekend wat voer erin gooien om het filter te helpen. Volgende week komen ook planten binnen.

Filter draait overigens goed. Zit nog wat lucht wat af en toe ontsnapt, maar dat trekt wel bij. Maak me geen zorgen.
 
Even wat aan t spelen met licht en indeling….
Morgen komen de planten binnen 😄…

6FCA56C1-8D9F-4BA3-A6A7-BEEEB54502F3.jpeg
 
Even een tussenstand....

Planten zijn vertraagd... Die liggen ergens in een depot te wachten tot ze verder gaan. Iets met december drukte helaas :)... Eea zou goed ingepakt zijn dus ik hoop dat ze het overleven, verwacht ze begin deze week. Bij de LFS wat snelgroeiers gekocht zodat die intussen al kunnen beginnen aan het wegwerken van de 'witte waas'.
Heb ook nog beetje hout toegevoegd aan de scape. Staat nog beetje geklemd tussen stenen en onder stabilisatie strip gesteund i.v.m. inwateren. Maar t ziet er al aardig uit vind ik. ( die witte puntjes is weerspiegeling van kerstlichtjes)

IMG_8908.jpg
 
Mooi ingericht en ik zou direct starten met voeding.
 
Bak draait nu ruim 2 weken. Vandaag voor het eerst een watertest gedaan.

NH3: 0,5 mg/l
NO2: 0,5 mg/l
NO3: 15 mg/l
PH: 7

Ik heb de kit van Colombo. Rest nog niet getest. Maar met deze waardes gaat het goed. Tis lekker aan t groeien dat bacteriespul 😄.

Dan nog even wat plaatjes…

C5D10449-E951-4967-B4FA-D164625CE9AA.jpeg
640E5A2C-4DAD-4D6B-8839-D4CDBCFBB14C.jpeg

Nu nog maar even geduld tot ik de eerste visjes mag gaan halen …
 
mooi dat je NH3, NO2 EN NO3 meet
het proces is gaande :p
 
Mooi! Welke vissen ga je er als eerste inzetten?
Vallisneria gigantae zou ook supermooi staan in jouw bak!
 
Mooi! Welke vissen ga je er als eerste inzetten?
Vallisneria gigantae zou ook supermooi staan in jouw bak!
Ik heb een groepje (14) corydoras sterbai en een ancistrus longfin red.

En je tip van de vallisneria neem ik mee 😄👍…
F8AA0785-5F7A-4C3D-AA36-80B4DB1451AE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De vallisneria gigantea is echt serieus mooi.
Komst straks ook weer terug na mijn verbouwing.
 
@Tirroj wat is dit mooi geworden en aan het worden! Complimenten!
 
Vandaag waardes getest nadat ik donderdag de eerste vissen heb geplaatst.

NO2: 0,0 mg/l
NH3: 0,0 mg/l
NO3: 0,0 mg/l
KH: 12
GH: 14
PH: 7,5
PO4: 0,5 mg/l

Nitraat ietwat aan lage kant. Maar dat loopt wel op met de wekelijkse plantvoeding. Heb lichtintensiteit iets verlaagt ook dus vermoed dat de planten iets langzamer zullen gaan nu.
KH en GH ietwat hoog. Ik wacht even af wat dit na de waterwissel doet komende week.

Rest van de waarden zijn top. Dus ik denk voorzichtig na over de volgende toevoeging.
Vermoedelijk de roodkopzalm. Ik wil uiteindelijk een school van 50 visjes. Wat denken jullie … deze in twee keer toevoegen?

Ook de vallisneria zoals hier al getipt werd toegevoegd trouwens. Wordt zo een mooi hoekje met dichtere beplanting hoop ik…

Ff een overzichtje nog:

CD3081B8-78C6-4D75-8531-AC5CFCA63E00.jpeg


En close up van mn ginger 😄:

15D087CB-15F1-4074-B7E5-982BAF08AB33.jpeg
 
Even wat foto’s weer.

Bestand is inmiddels uitgebreid met 25 roodkopjes en een L200. Die laatste verstopt zich naar mijn zin teveel haha. Dus die krijg ik nog niet op de foto.

B635B8A6-5993-412A-A093-11FFEEF65788.jpeg


En nog een overzichtje….

3F165596-9D5E-49E1-BC2D-6C1DFA4917E3.jpeg
 
Mooi hoor :) Draai je aan beide kanten een biomaster? Welk model heb je, en ben je tevreden over de outflow op 2 meter?
 
Mooi hoor :) Draai je aan beide kanten een biomaster? Welk model heb je, en ben je tevreden over de outflow op 2 meter?
Dank je wel.

Ik heb nu een filter. De biomaster 850. Ik ben zeker tevreden. Ook het lucht euvel wat speelt bij de modellen heb ik geen last van. De flow is prima vind ik. Nu dan. Als ie dichtslibt weet ik niet wat het doet. De planten in heel de bak bewegen wel. Vuil blaast ie nu tot halverwege in hoekjes. Dus voldoende. Een tweede filter is wel handig dan denk ik.

Er komt dus een tweede naast. Ik dacht aanvankelijk ander merk te nemen. Maar denk nu gewoon een tweede 850.

Enige wat ik nu merk is dat ik het meegeleverde filtermateriaal van oase minder vind. Ik ga dit op termijn aanpassen naar meer biologisch materiaal.
 
Dank je wel.

Ik heb nu een filter. De biomaster 850. Ik ben zeker tevreden. Ook het lucht euvel wat speelt bij de modellen heb ik geen last van. De flow is prima vind ik. Nu dan. Als ie dichtslibt weet ik niet wat het doet. De planten in heel de bak bewegen wel. Vuil blaast ie nu tot halverwege in hoekjes. Dus voldoende. Een tweede filter is wel handig dan denk ik.

Er komt dus een tweede naast. Ik dacht aanvankelijk ander merk te nemen. Maar denk nu gewoon een tweede 850.

Enige wat ik nu merk is dat ik het meegeleverde filtermateriaal van oase minder vind. Ik ga dit op termijn aanpassen naar meer biologisch materiaal.

Fijn dat je geen gedoe met lucht hebt, ik heb het wel gehad met de 850 maar is mettertijd beter geworden, nu hoor ik hem af en toe nog iets, maar niet vaak meer. Verder vind ik het een heel prettig filter, weinig geluid maar vond persoonlijk de flow wel enigszins onder de maat op mn 200, aan de andere kant staat een fx6 en dat is wel een flink verschil. Maar goed, hangt ook heel erg af van je vissenbestand natuurlijk :)
 
Fijn dat je geen gedoe met lucht hebt, ik heb het wel gehad met de 850 maar is mettertijd beter geworden, nu hoor ik hem af en toe nog iets, maar niet vaak meer. Verder vind ik het een heel prettig filter, weinig geluid maar vond persoonlijk de flow wel enigszins onder de maat op mn 200, aan de andere kant staat een fx6 en dat is wel een flink verschil. Maar goed, hangt ook heel erg af van je vissenbestand natuurlijk :)
Ok. Die flow is wel een ding idd. De slangmaat van de fx 6 is toch geen 16-22? Dat zou een dealbreaker zijn voor mij.
 
Ok. Die flow is wel een ding idd. De slangmaat van de fx 6 is toch geen 16-22? Dat zou een dealbreaker zijn voor mij.

Pfoeh dat weet ik niet exact, zou k even googelen als je het zeker wil weten, maar de slangen zijn wel een stuk wijder dan bij normale potfilters ja, denk wel 1.5x de biomaster.
 

Terug
Bovenaan