Vlug en Lenig


Wat ook een monsters qua formaat zeg. Maar ja, ze zijn best leuk om te zien.
Het is weer eens wat anders dan een Appelslak :).
 
Leuke beesten ik had ze ook. Had er wel binnen een week 200 honderd inplaats van 2.
 
Binnen een week?? Das wel bijzonder, de eitje hebben minimaal 2 weken nodig uit te komen.
Die van mij worden nog groter.
 
Wat een super leuke diertjes! Ik blijf :D 'vlug & lenig' :D graag en met veel plezier volgen!
 
Oeh ik wil meer weten! Lijkt me echt een leuk dier om te houden :)
 
Vandaag was het weer weegdag.

Vlug is van 51 (23-02) naar 78 gram gegaan.
Lenis is van 58 (23-02) naar 94 gram gegaan.

Ze zijn dol op andijvie en komkommer. En weet ik wat nog meer.

Hier een foto van het terrarium waar ze in wonen:
697229marjanh_0_85_100d510.jpg

Aan de zij- en achterkant zit de warmtemat. In het midden zie je de vochtigheidsmeter liggen. (op de foto hieronder:)
463121marjanh_0_85_100d510.jpg

Een Ikea doosje om in te slapen, aangezien het bloempotje te klein werd haha. Daar zat er 1 in klem.....

Vlug is op z'n best aan het eten en Lenig hangt uit te ruste rechts boven in de hoek.

248884marjanh_0_85_100d510.jpg

Hier zit Vlug te eten. Ook gedroogde garnalen worden aangeboden.
 
Leuke bak zo. Eten ze die planten niet op dan of is dat niet echt??
 
Die worden opgegeten. behalve als de bladeren hard genoeg zijn.
 
Dat dacht ik ook maar als ik de planten zo zie dan is daar niks van te zien. Dus het kan best eens kunststof zijn denk ik :S.
 
Het zijn inderdaad nepplanten. De meeste kamerplanten zijn giftig voor de dieren. Ze krijgen in de zomer wel paardenbloemblaadjes.
De Yucca die je ziet is wel een echte plant, maar die staan buiten de bak.
 
Shortysfishies zei:
Het zijn inderdaad nepplanten. De meeste kamerplanten zijn giftig voor de dieren. Ze krijgen in de zomer wel paardenbloemblaadjes.
De Yucca die je ziet is wel een echte plant, maar die staan buiten de bak.

Dat dacht ik dus al wel want anders was er vast snel niks meer over.
 
jessicapilon zei:
Shortysfishies zei:
Het zijn inderdaad nepplanten. De meeste kamerplanten zijn giftig voor de dieren. Ze krijgen in de zomer wel paardenbloemblaadjes.
De Yucca die je ziet is wel een echte plant, maar die staan buiten de bak.

Dat dacht ik dus al wel want anders was er vast snel niks meer over.

Moet zeggen dat ze vrij kieskeurig zijn, en een yucca is nogal een hard blad.
Maak me meer zorgen om de eventuele giftige planten, vandaar de keus voor nep.
 
Shortysfishies zei:
Maak me meer zorgen om de eventuele giftige planten, vandaar de keus voor nep.
Is er niet ergens een mooi lijstje te vinden met planten die wel kunnen?

Zowel als voer, als voor de inrichting...
 
Jawel dat is er wel hoor.
Maar ik heb eerlijk gezegd ook niet veel zin om, als het wat tegenzit, om de paar dagen een nieuwe plant te moeten planten in die bak. Dat is budgetair niet te doen denk ik. Dus dat en eventueel giftige planten maken het dat ik voor nep ga.
 
Wat een geweldige slakken heb je zitten :thumbs:
 
Ik zou met echte planten ook echt geen risico willen nemen hoor.
 
Marja zei:
Wat een geweldige slakken heb je zitten :thumbs:

Dank je wel! Ik vind ze zelf ook leuker en leuker. Zal vanavond weer wat foto's plaatsen.
 
584453marjanh_0_85_100d510.jpg

Even Poseren voor Nijntje ;-) De linkse is Vlug. Die is wat kort en bol. Lenig is langer en slanker, de normale bouw van een Reticulata. Is ook de zwaarste.
389212marjanh_0_85_100d510.jpg
`
O Jee, wat komt daar aan!?
338935marjanh_0_85_100d510.jpg

Wow, die heeft veel haar!~
 
Jammie! Lekkere hapjes!

Wat zijn ze gegroeid zeg! Die foto met nijntje is echt super schattig!
 
Ja je ziet ze bijna groeien. En je voelt ook echt dat ze zwaarder worden.
 
Wat geweldig die slakken!
Hebben ze ook echt karakter? En Kan je ze er dus ook uithalen?! Is het bijna een hamster :D (bijna...)
 
Ja, ze hebben elk hun eigen 'karakter'. De ene is wat 'relaxter' als je hem vast hebt, kruipt dan over je hand en probeert ook op je trui te gaan. Met een vochtige vinger kan je ze ook aaien. Dat vinden ze niet vervelend, anders trekken ze zich terug in hun schelp.
De andere is wat minder ondernemend en vindt het fijner om gewoon te zitten op je hand en rond te kijken.
In de bak zelf zijn ze om de beurt aan de wandel, of ze houden samen een horde en volgen ze elkaar overal heen. Dat is erg grappig om te zien. Bijna al synchroon zwemmen haha, maar dan kruipen.
Ze staan achter mijn laptop, dus kan ik ze echt goed bestuderen. EN soms heb ik het gevoel dat ze ook mij bekijken haha.

Ik vond ze al erg interessant toen ik erover las, maar sinds ik ze heb, vind ik ze nog leuker dan ik verwacht had. Ik moet me daarom ook bedwingen niet nog een bak aan te schaffen en een andere soort erbij te nemen.
In deze bak komt over 2 weken nog een kleiner blijvende reuzenslak (Achatina Albopicta) bij, en daar houd ik het bij.
 
712627marjanh_0_85_100d510.jpg

Hij moet nog even beslissen of hij wil of niet ;-)
 
Ze zijn geweldig. Die foto met nijntje is inderdaad echt heel leuk!
 
Wanneer kunnen we kleintjes verwachten :S :D :D.
 
Ik weet het niet precies, maar ik verwacht dat dat niet heel lang meer duurt. We wachten af. Gisteren de bak compleet geleegd, toen waren er nog geen eitjes haha.
 
211214marjanh_0_85_100d510.jpg

Zo Lenig nu zijn voet om de tak vouwt, doet hij dat ook om je vinger. Dat voelt erg grappig. En ook dat er veel kracht in die voet zit.
 
jessicapilon zei:
Wanneer kunnen we kleintjes verwachten :S :D :D.


12963885_10209760358755540_4485060877057152056_n.jpg


Waarschijnlijk sneller dan we denken! Ze zijn nu volop bezig! :D
 
Vandaag was het dan eindelijk zo ver! Kleine Broer mocht ik gaan halen! Ik heb deze slak geruild tegen 23 blauwe Appelslakken.

Tis echt een kleintje vergeleken bij Vlug en Lenig! Kleine broer is nu een maand of vijf oud en zal niet groter worden dan maximaal 12 cm. De kleinere onder de Reuzenslakken. Vooral het lijfje van deze slak vind ik mooi. Schelp ook hoor! :D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57ABB715

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57805805
 

Terug
Bovenaan