Wat is er nieuw

Wat schaft de pot bij jullie vandaag?

Bami met zoet zure kip op het menu voor mij.

En nee aan konijn doe ik dus niet:pp
 
Whahahaha, ja ik heb een glazen bol hoor en zie alles🤣🤣
Mijn moeder maakte het altijd met Kerst klaar voor de hele familie. Had haar van de week rijstepap met rozijnen meegenomen en hadden we gesprek over het koken met de feestdagen vroeger. Hoe ze 2 volle dagen in de keuken stond om voor iedereen voor-, hoofd-, bij- en nagerecht te maken. En waar de konijnen en de soepkippen vandaan kwamen. Ik kan me nog herinneren dat ik ieder jaar een flinke soepkip moest gaan halen bij een boer. Dacht daar verder niet over na trouwens.

Konijn kwam ter sprake en omdat ze geen magnetron op haar kamer heeft mag het voor een keer opgewarmd worden in e keuken van de afdeling. En dat gun ik haar dus graag.
Ze heeft voor ons jaren zich de voeten onder haar lijf uit gelopen. Dus nu sta ik een keer voor haar in de keuken en sla ik het inderdaad over.

In Limburg is er nog een gerecht waar velen van over de nek zullen gaan. Zuurvlees, wat tegenwoordig van rundvlees gemaakt wordt maar het originele recept roep om paardenvlees. Dat valt niet uit elkaar zoals rundvlees wel doet.

Wat ik veel hoor is dat konijn eten zielig is, voor mij is er in dat opzicht geen verschil met bv kip. Dat 1 sterren gedoe is ook maar schijn.
 
Sperziebonen met aardappels en iets van een soort vlees.
 
Nood eten hier of wel patat en een paar broodjes kroket
Vla toe
Smakelijk eten Allemaal.
 
Mijn moeder maakte het altijd met Kerst klaar voor de hele familie. Had haar van de week rijstepap met rozijnen meegenomen en hadden we gesprek over het koken met de feestdagen vroeger. Hoe ze 2 volle dagen in de keuken stond om voor iedereen voor-, hoofd-, bij- en nagerecht te maken. En waar de konijnen en de soepkippen vandaan kwamen. Ik kan me nog herinneren dat ik ieder jaar een flinke soepkip moest gaan halen bij een boer. Dacht daar verder niet over na trouwens.

Konijn kwam ter sprake en omdat ze geen magnetron op haar kamer heeft mag het voor een keer opgewarmd worden in e keuken van de afdeling. En dat gun ik haar dus graag.
Ze heeft voor ons jaren zich de voeten onder haar lijf uit gelopen. Dus nu sta ik een keer voor haar in de keuken en sla ik het inderdaad over.

In Limburg is er nog een gerecht waar velen van over de nek zullen gaan. Zuurvlees, wat tegenwoordig van rundvlees gemaakt wordt maar het originele recept roep om paardenvlees. Dat valt niet uit elkaar zoals rundvlees wel doet.

Wat ik veel hoor is dat konijn eten zielig is, voor mij is er in dat opzicht geen verschil met bv kip. Dat 1 sterren gedoe is ook maar schijn.
Knienbats in ‘t zoer!

Dat is echt smullen. Heb dat rond de kerst eens gegeten in Limburg.

En ach. Ze noemen het zuurvlees. Maar echt zuur is het ook niet.
Het is geen zure zult (hoofdkaas), dat is echt zuur.

Wat ze hier ook niet kennen. Gebakken pastei. En dan de grove.
 
Hier was het aardappelpuree broccoli (met een gebakken uien saus) en een krokante vega schnitzel.
 
Vandaag kant & klaar mihoen van Albert met wat extra nasi groenten voor de vitamientjes…
 
Hier wordt het denk ik rundvleessoepje en een boterhammetje. Makkelijk op de zaterdag (of eigenlijk: ik heb teveel te doen).


En ach. Ze noemen het zuurvlees. Maar echt zuur is het ook niet.
Het is geen zure zult (hoofdkaas), dat is echt zuur.
Recepten verschillen nogal van familie tot familie maar zuurvlees is zeker in vergelijking met knienebatse inderdaad niet echt zuur.

Gistseren wat geproefd en ik zei tegen mijn moeder dat 'ie wel zuurder had mogen zijn.
Zegt ze: ik liet hem soms wel 3 dagen in het zuur liggen 😳 Hoeveel azijn heb je gebruikt? ( half om half)...

Bleek dat zij hem ook wel eens in de pure azijn legde 😳. Blijkbaar smaakte dat toch naar meer want ik heb nooit geklaagd :DD

Mocht ik hem nog eens maken dan gaat het op 3/4 azijn en dan 2 dagen (48 uur) ipv 1.

En Marcel... een slowcooker is dus echt een aanrader voor dit soort dingen, geen omkijken meer ernaar eens aangebraden. maar ik weet niet hoe zich dit verhoudt tot inductie (heb jij dacht ik toch?).
Ik kook nog op gas en dit soort recepten, net als bouillon trekken, deed ik nooit. Geen zicht op het gasfornuis als ik uit de keuken ben en dat heb ik nooit prettig gevonden. En ik kan moeilijk uren naast het gasfornuis blijven zitten, dus voor mij echt een uitkomst.
 
Hier wordt het denk ik rundvleessoepje en een boterhammetje. Makkelijk op de zaterdag (of eigenlijk: ik heb teveel te doen).



Recepten verschillen nogal van familie tot familie maar zuurvlees is zeker in vergelijking met knienebatse inderdaad niet echt zuur.

Gistseren wat geproefd en ik zei tegen mijn moeder dat 'ie wel zuurder had mogen zijn.
Zegt ze: ik liet hem soms wel 3 dagen in het zuur liggen 😳 Hoeveel azijn heb je gebruikt? ( half om half)...

Bleek dat zij hem ook wel eens in de pure azijn legde 😳. Blijkbaar smaakte dat toch naar meer want ik heb nooit geklaagd :DD

Mocht ik hem nog eens maken dan gaat het op 3/4 azijn en dan 2 dagen (48 uur) ipv 1.

En Marcel... een slowcooker is dus echt een aanrader voor dit soort dingen, geen omkijken meer ernaar eens aangebraden. maar ik weet niet hoe zich dit verhoudt tot inductie (heb jij dacht ik toch?).
Ik kook nog op gas en dit soort recepten, net als bouillon trekken, deed ik nooit. Geen zicht op het gasfornuis als ik uit de keuken ben en dat heb ik nooit prettig gevonden. En ik kan moeilijk uren naast het gasfornuis blijven zitten, dus voor mij echt een uitkomst.
Dat laaste gaat ook prima in een elektrische oven
Vlees aanbraden en met voldoende braadvocht in de pan in de voor verwarmde oven zetten en klaar naar gelang de hoeveelheid en vlees soort temperatuur tussen de 140/170 graden zetten
Doe het zelf al jaren zo met draadjes vlees of stoofperen.
 
Doe het zelf al jaren zo met draadjes vlees of stoofperen.
Stoofperen staan ook nog in mijn planning ;-)

Gaat inderdaad prima in de oven alleen je stroomverbruik/gas is kei hoog als je dat in de meeste gevallen vergelijkt met het stroomverbruik van een slowcooker, bij mijn weten. Met name als je het uren op een lage temperatuur (75-80 °) op wil laten staan. Dat is toch wel een heel andere temperatuur. Maar het kan natuurlijk bij 140-170 graden.

Dat op lage temp garen is waarvoor ik het met name doe. Geeft toch een ander resultaat. Ik zeg niet beter, dat is ieders smaak en daarover valt niet te twisten.

Ik maak nu bv rijstepap (met een extra kommetje voor John) in de slowcooker. Blijf er niet bij, loop de deur uit en als ik terugkom is die klaar zonder aangebrand te zijn.
 
Vandaag nasi met gepaneerde zalm
Vla toe.
Smakelijk eten Allemaal
IMG_20221112_172819.jpg
 
gisteren boerenkool, vandaag boerenfriet😋
Smakelijk eten alvast allemaal:DD
 
Hier ook nasi, uiteraard zelf gemaakt, met roerei erdoor…. Nasi dag vandaag?
 
Tja ik had niet anders verwacht van een boer en misschien kun je morgen boerenomelet maken:pp
Tot 5 uur JW:deal:
Ik denk dat boeren verder niet zo veel keus hebben tegenwoordig maar zo te zien kan je boerenkool ook goed varieren! 😂 Je hebt nog een boerenpiepkuiken voor op de zondagen! 😁

Je kan natuurlijk dit ook als toe nemen! 😁 Planters punch! Of je moet alleen koeien hebben staan dan mag dat natuurlijk niet 😁
 

Bijlagen

  • 16682734393738633824974519579465.jpg
    16682734393738633824974519579465.jpg
    150.7 KB · Weergaven: 46
  • 16682734664812325185731119916026.jpg
    16682734664812325185731119916026.jpg
    439.4 KB · Weergaven: 47
  • 16682736971268210923517339206681.jpg
    16682736971268210923517339206681.jpg
    442.1 KB · Weergaven: 50
Paella (risotto) met zeevruchten , koolvis en een stukje chorizo. Was wel lekker voor een keer.
 
Ik neem dus een slok van me koffie en zie in mn ooghoek dat er zich een lachende smiley gevormd is met bellen op de oppervlakte. Maar terwijl ik de kop koffie dichter bij me mond breng om een slok te nemen begon de smiley sip te kijken. Ben ik nou verward of heeft koffie ook gevoel. Had hm met liefde gezet vandaag maar ik wist niet dat er zo veel gevoel in me koffie verscholen zat. Damn.. nou voel ik me schuldig dat ik hm op heb gedronken 😂
Vandaag is het kippie met pataters van de merkt. 🤤
 
Hier wordt het macaroni... moet wel nog gemaakt worden...
 
Zalmmoot, spinazie en nog een beetje overgebleven rösti…
 
Staat al dat snackvoer dan ook gealoeerd/of gerelateerd aan de voortgebrachte kennis van dit forum, ik neem me er gaarne in mee hoor😀
 
Mensen die veel snacken schijnen een hoog iq te hebben🤣
 
Mensen die veel snacken schijnen een hoog iq te hebben🤣
Ze hebben het daar niet over kreketten snacken john dat gaat hoogstwaarschijnlijk over wortels snacken 😂, ag als je lang genoeg blijft kauwen verbrand je vast genoeg calorieën om het verschil goed te maken 😂
 
Pangasius filet met appel ui compote en gebakken Parijse aardappeljes
Vla toe
Smakelijke eten Allemaal
IMG_20221113_174939.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan