Wat schaft de pot bij jullie vandaag?


Donderdag griekse ovenschotel met gigantes.
Vrijdag zuurkool overschotel met vega balletjes.
Vandaag spaghetti met een tomatensaus met champignons.
Morgen zelfgemaakte nasi.
 
Niet teveel zout he? Vandaag hoorden we dat eigenlijk 5gr per dag de max is ivm bloeddruk etc..
Ik denk dat we al gauw teveel zout binnenkrijgen, ook als we de 6 gram hanteren. Ik kook bijna alles zonder zout, dus ook aardappels, pasta, saus etc. Mijn speklappie is daar wel een uitzondering op, de gewoonte. En ik denk dat ik er toch wel overheen ga.

5 Gram is volgens mij alleen haalbaar als je helemaal geen kant- en klaar producten gebruikt. Want alles wat kant en klaar is staat bol van het zout.

Oh en mocht je zin hebben in een chippie... hoe het nu is weet ik niet maar toen ik er ooit naar op zoek ging zat er in paprika chips meer zout dan in de zoute variant.
 
Leef niet onder een steen, maar vooruit als jij dat denkt. Ik was vanmorgen bij een college van een cardioloog op de open dag hier in horspitaal en die benoemde dat toch maar ff weer. 5gr max, en daar zit je zo aan. Zeker met kant en klare maaltijden en pizza’s en ander fastfood.
 
Nu je het zegt, nouja 1 gram meer of minder zul je ook niet aan dood gaan
Nee dat denk ik ook niet. Ik denk dat we ervan moeten leren dat we best met heel veel zou minder zouden moeten kunnen, want het zou me niets verbazen als 7-10 mensen of meer, die er niet op letten, grof over de 5-6 gram heen gaan.
 
Een beetje voorlichting is ook nooit weg natuurlijk
16640452749182046844376.jpg
16640453289961910573045.jpg
je ziet het ook wel in het etenstopic daar wordt overhetalgemeen laag iq voedsel gepropageerd
 
Als je zelf kookt, dus zonder pakjes van knorr, honig, maggi en andere meuk. Dan kun je het zout aardig laag houden.

Maar kant en klaar maaltijden en kookversnellers (lees pakken met smaakstoffen, mix voor bla bla bla) bevatten erg veel zout.

Ook kruidenmixen moet je mee op passen. Daar koop je meetal 90% zout en 10% kruiden.
Je kunt dan beter de pure kruiden opzoeken.
 
Kipfilet, aardappels en spruiten. Spruiten na 😁


Maar kant en klaar maaltijden en kookversnellers (lees pakken met smaakstoffen, mix voor bla bla bla) bevatten erg veel zout.
Even off topic omdat we dat toch al zijn maar ik weet nog hoe mijn oma ( die nu 124 zou zijn geweest) soep uit een pakje noemde. Dat is ‘lui wiever sop’
 

Terug
Bovenaan