Wat vinden jullie van mijn plannen voor een Paludarium? Een mierenkolonie in een aquarium


H

Hawk

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal weken bezig met het ontwerpen van een paludarium dat ik wil bouwen om naast een kolonie reuzenmieren ook verschillende vissen, garnalen en schelpdieren te houden. Ik wil er een soort mini biotoop van maken, waarin alle planten en dieren een toegevoegde waarde hebben. Ik heb zelf geen enkele ervaring met het bouwen, inrichten of onderhouden van aquaria, vandaar dat ik erg benieuwd ben naar jullie feedback. Ik wil trouwens gegoten plexiglas gebruiken ipv glas.

276090
276091
276092


Op het 'eiland' komt dus de mierenkolonie met drijfhout, planten, springstaartjes etc. In het aquarium (235l) daaromheen wil ik de volgende vissen:
- 4 Saigon (algeneters)
- 6 Gourami
- 8 Rasbora
- 8 Luipaard danio's
- 4 Turrita slakken
- 10 garnalen (neocaridina cf davidi blauw/citroen)
- een paar zoet water mosselen

276095
276097


In het refugium/sump (235l) wil ik in elk compartiment zoetwatermosselen plaatsen, zodat zij op een natuurlijk manier het water (alvast) kunnen filteren.
- In het eerste compartiment nog eens een stuk of 10 garnalen, zodat ze zich hopelijk gaan voortplanten. (voeding voor vissen/mieren)
- Het middelste gedeelte wil ik gebruiken om snel groeiende waterplanten in te doen. Hoe sneller die groeien, hoe meer stikstof en nitraat ze voor me uit het water halen.
- Daarnaast zal ik deze ruimte kunnen gebruiken om vissen apart te zetten, bijvoorbeeld om voort te planten, of bij ziekte.
- In het laatste segment wil ik proberen om zoetwater vlooien en waterlopers te kweken, als een natuurlijke voedingsbron voor zowel de vissen als de mieren.

Aan de rechterkant van het refugium/sump heb ik een aantal slots ontworpen die ik kan vullen met filterschuim van grof naar fijnmazig. Na de filters stroomt het naar de filterpomp, die in dit ontwerp onder de waterspiegel komt te staan. Mijn gedachte was dat als het water uit zichzelf al de pomp instroomt, alle kracht van de impeller gebruikt wordt om het water op te pompen. De F-2000 Eco pomp wil ik compleet vullen met BioMedia Ultimate filtermedia. De pomp kan tot maximaal 2000l/u pompen (onder ideal omstandigheden), waardoor de complete inhoud van het syteem dus in ieder geval 4 x per uur gefilterd zou kunnen worden. Omdat wellicht niet alle dieren evenveel van een snelle stroming houden, heb ik aan de voorkant een soort 'baai' gemaakt, met achterin een 'grot.' In de baai zal de stroming wat minder zijn dan aan de zij- en achterkant.

Door middel van een overflow, wil ik het water weer terug laten vloeien naar het refugium. Onder het 'deksel' zit een pvc pijpje, met gaatjes op het waterniveau. Ik hoop op deze manier een constante 'siphon' te creëren, waarbij water zowel van de oppervlakte als wat lager uit het aquarium stroomt. MIddels het gat in het deksel kan er lucht worden aangetrokken.
276094
276096


Naast een flinke laag substraat en gravel in het refugium, heb ik aan de achterkant van het aquarium gedeelte een oplopende laag gravel in gedachten. Ik hoop dat grof zwevend sediment hierdoor makkelijker naar de bodem zakt, waar de garnalen het makkelijk kunnen bereiken. Daarnaast heb ik een aantal tussenschotjes 'verstopt' in de grondlaag. Onderin de laag substraat, bedekt met gravel zal het water natuurlijk al minder hard stromen. Middels de schotjes wil ik dit nog verder beperken en hoop ik gebieden met weinig tot geen stroming en weinig tot geen zuurstof ta creëren waar anaerobe bacteriën zich kunnen vestigen.

Ik ben van plan om het water tot 24 graden te verwarmen, middels vier 150 W verwarmingselementen die ik in het refugium wil plaatsen. Als ik het goed begrepen heb, zou ik daarmee zelfs als er eentje stuk gaat de temperatuur constant moeten kunnen houden. Het water zal ik verder proberen om Ph neutraal te houden.

Als de mierenkolonie groter wordt, zullen ze waarschijnlijk hun afval en gesneuvelde kameraden niet langer begraven, maar in het water dumpen. Waarom zou je immers een afvalstort/begraafplaats op je terrein houden, als de 'rivier' alles voor je wegspoeld. Ik heb de vissen en garnalen daar eigenlijk op uitgezocht, ik ga er vanuit dat ze de gedumpte (verdronken) mieren en het afval (insectenresten / 'mest') op zullen eten, waardoor ik ze minder hoef te voeden.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden? Ik twijfel een beetje of de vissen de kleine garnaaltjes aan zullen vallen, misschien dat jullie daar in de praktijk al mee te maken hebben gehad? Ik denk dat de combinatie van de mechanische en biologische filtratie in combinatie met de zuurstofarme gebieden voldoende moet zijn voor een complete stikstof cycle, maar ik ga natuurlijk graag af op jullie ervaring!

Alle feedback is welkom!
 
Mochten jullie geïnteresseerd zijn in de rest van de setup en hoe ik het biotoop wil vorm geven, ik heb een kleine presentatie op YouTube gezet:
Aangezien ik mijn ontwerp her en der heb aangepast, wijkt de inhoud iets af, maar de grote lijnen zijn hetzelfde.
 
Mochten jullie geïnteresseerd zijn in de rest van de setup en hoe ik het biotoop wil vorm geven, ik heb een kleine presentatie op YouTube gezet:
Aangezien ik mijn ontwerp her en der heb aangepast, wijkt de inhoud iets af, maar de grote lijnen zijn hetzelfde.

617DDE4A-6212-4AD6-B298-C73B663C6743.jpeg
 
Je vissenbestand is veel teveel voor zo weinig zwemruimte wat er effectief overblijft, dan gaan ze elkaar in de weg zitten
 
276103


Ok, ik heb hem even 'uit elkaar getrokken' zodat ik het wat beter kan uitleggen. Bovenop de elleboog, zit een stukje pvc buis. Daarin boor ik allerlei gaatjes, zodat het oppervlakte water daar naar binnen kan stromen, en door de elleboog naar het refugium. Bovendop zit een dop, die eigenlijk een soort seal geeft, waardoor er alleen lucht door dat kleine gaatje kan worden aangezogen. Het kleine buisje dat van onderaf komt, zal door de stroming van het oppervlakte water, ook wat water van lager in de bak aanzuigen...
 
Denk je echt dat het er teveel zijn? De bak is 1m20 breed, 80 cm diep en 50 cm hoog. Ik heb juist kleine visjes uitgezocht zodat ze voldoende bewegingsruimte hebben. Hoeveel vissen zou jij aanbevelen?
 
Denk je echt dat het er teveel zijn? De bak is 1m20 breed, 80 cm diep en 50 cm hoog. Ik heb juist kleine visjes uitgezocht zodat ze voldoende bewegingsruimte hebben. Hoeveel vissen zou jij aanbevelen?
Dat hele miereneiland gaat er vanaf toch qua inhoud van je bak?
 
Want dan hou je effectief misschien 50 liter over aan zwemruimte, dus dan zal je je bestand aardig moeten herzien
 
Want dan hou je effectief misschien 50 liter over aan zwemruimte, dus dan zal je je bestand aardig moeten herzien
ik heb effectief 235 lt aan water in mijn aquarium plus nog eens 235 in het refugium
 
(120 cm breed x 80 diep x 49 cm hoog aquarium) - (92 cm x 50 cm x 50 cm terrarium) = 470400 cm3 - 230000 cm3 = 270400 cm3 ofwel 270 l water (exclusief het water in de baai + grot.) Daar gaat natuurlijk wel inhoud vanaf door substraat/gravel/planten/hout/stenen etc. Maar 235 liter is dus een redelijke inschatting? De bak is denk ik groter dan je denkt...
 
Had me even in de diepte vergist, maar een bioloog kan je zoiezo niet meerekenen voor een te houden visbestand.

Ik zou voor ene goed advies over je visbestand even een topic starten bij het juiste forumonderdeel want gouramies worden vaak in trio's gehouden en danio's en rasboras zijn beide scholenvisjes en dan kan dat heel rommelig ogen
 
Had me even in de diepte vergist, maar een bioloog kan je zoiezo niet meerekenen voor een te houden visbestand.

Ik zou voor ene goed advies over je visbestand even een topic starten bij het juiste forumonderdeel want gouramies worden vaak in trio's gehouden en danio's en rasboras zijn beide scholenvisjes en dan kan dat heel rommelig ogen

Ik ben nog niet zo thuis in de vaktermen. Een bioloog is hetzelfde als een refugium / sump toch? En die had ik nog niet meegerekend. Daar zit nog eens (110x70x50cm) zo'n 235l in
 
Had me even in de diepte vergist, maar een bioloog kan je zoiezo niet meerekenen voor een te houden visbestand.

Ik zou voor ene goed advies over je visbestand even een topic starten bij het juiste forumonderdeel want gouramies worden vaak in trio's gehouden en danio's en rasboras zijn beide scholenvisjes en dan kan dat heel rommelig ogen

Ik heb juist gezocht naar scholenvisjes, met het idee dat er 2 kleine schooltjes door het aquarium zouden zwemmen. Ik heb je advies gevolgd en een topic aangemaakt.
 
Ik ben nog niet zo thuis in de vaktermen. Een bioloog is hetzelfde als een refugium / sump toch? En die had ik nog niet meegerekend. Daar zit nog eens (110x70x50cm) zo'n 235l in
Klopt, is allemaal 1 pot nat, maar qua berekenen voor je vissen kun je die niet meenemen want daar zwemt verder niks (meestal dan, soms komen er babygarnaaltjes of ieniemieniebabyvisjes in het systeem bij ons en dan vangen we ze weer uit de bioloog als ze groot genoeg zijn)
 
Een Sump word gebruikt in zeewater aquariums en een bioloog in zoetwater aquariums.
Een bioloog heef vakken waar het water doorheen stroomt.
Een Sump heeft vaak maar 1 schot alleen voor het doel om een vaste waterhoogte te hebben voor de eiwitafschuimer.
Een refugium is een extra vaak waar men wieren laat groeien.
 
Een Sump word gebruikt in zeewater aquariums en een bioloog in zoetwater aquariums.
Een bioloog heef vakken waar het water doorheen stroomt.
Een Sump heeft vaak maar 1 schot alleen voor het doel om een vaste waterhoogte te hebben voor de eiwitafschuimer.
Een refugium is een extra vaak waar men wieren laat groeien.

Top! Dank je. Ik dacht dat een refugium een soort kweekplaats was waar vissen/schaaldieren/planten rustig konden groeien (ofwel 'refuge' vinden) Verder had ik uit wat YouTube filmpjes begrepen dat een sump eigenlijk een soort filterbak is, die de plaats van een externe filterpomp inneemt. Mijn extra bak is dus eigenlijk een soort 2in1 oplossing?
 
Ik zou de mosselen niet toevoegen. Het water bevat te weinig voedingsstoffen voor ze en een dode mossel is een redelijke klap voor je aquarium.
 
Ik zou de mosselen niet toevoegen. Het water bevat te weinig voedingsstoffen voor ze en een dode mossel is een redelijke klap voor je aquarium.

Of voer voor de mieren :cool: natuurlijk. Maar ik snap je punt. Ik had begrepen dat de mossels het water filteren en de microben etc er uithalen? Wat voor voedingsstoffen hebben ze verder nodig dan? (ik ben een newbie)
 
Had me even in de diepte vergist, maar een bioloog kan je zoiezo niet meerekenen voor een te houden visbestand.
Dat wordt ook niet meegerekend, het aquarium is 270 liter (235 liter Netto) , dus daar komt het gekozen visbestand in, de bioloog van 235 liter komt daar nog eens bij.
 
Ze filteren het water idd door er vanalles uit te halen. Geen idee wat ze precies allemaal eten. Naar mijn idee is aquariumwater te schoon om mosselen in te houden en meeste aquaria hebben een te beperkte inhoud. Maar als jij het wil proberen laat je door mij niet tegenhouden.
 
Ze filteren het water idd door er vanalles uit te halen. Geen idee wat ze precies allemaal eten. Naar mijn idee is aquariumwater te schoon om mosselen in te houden en meeste aquaria hebben een te beperkte inhoud. Maar als jij het wil proberen laat je door mij niet tegenhouden.

Ik had bedacht ze als een natuurlijk filter toe te voegen. Ik weet dat ze ook wel vijvermosselen worden genoemd, vandaar dat ik dacht dat ze wel op hun plek zouden zijn: tijd voor meer research...
 
Dank je! Lijkt het je haalbaar?
Als je alles goed uitwerk (en dat doe je zo te zien) denk ik van wel, maar ben je niet bang dat de diertjes op het eiland in het water gaan belanden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Dank je! Lijkt het je haalbaar?
Gaaf project inderdaad! Ik denk zeker dat met goede voorbereiding haalbaar is. Het is echter wel heel veel om in een keer op te bouwen en in evenwicht te krijgen, ik vermoed dat je daar nog wel een tijdje mee bezig zal zijn helemaal als je nog geen ervaring hebt in de aquaristiek, of heb ik dat mis?

Neemt niet weg dat het zeker gewoon een leuk project is wat zeker de moeite waard is om te proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Als je alles goed uitwerk (en dat doe je zo te zien) denk ik van wel, maar ben je niet bang dat de diertjes op het eiland in het water gaan belanden?

jawel, maar dan zijn er de vissen om ze op te eten!
Gaaf project inderdaad! Ik denk zeker dat met goede voorbereiding haalbaar is. Het is echter wel heel veel om in een keer op te bouwen en in evenwicht te krijgen, ik vermoed dat je daar nog wel een tijdje mee bezig zal zijn helemaal als je nog geen ervaring hebt in de aquaristiek, of heb ik dat mis?

Neemt niet weg dat het zeker gewoon een leuk project is wat zeker de moeite waard is om te proberen.

Ik heb inderdaad geen ervaring. Ben nu bezig met plannen en zoveel mogelijk feedback verzamelen van mensen die er wél verstand van hebben. Mijn stappenplan is als volgt:
- bouwen
- substraat + gravel storten
- plantjes planten
- vullen met water
- bacteriën toevoegen
- 1 week laten draaien
- gekookte groente / visvoer toevoegen zodat dat kan gaan rotten en dus stikstof af kan geven, om de cyclus op te starten
- suiker toevoegen, als een bron van koolstof, die de anaerobe bacteriën gebruiken
- 4/5 weken laten draaien
-tussendoor testen. Ik verwacht stikstof/nitriet/nitraat pieken te zien
-daarna pas beetje bij beetje dieren toevoegen (eerst mosselen/garnalen, daarna pas vissen)
-die zorgen door hun uitwerpselen weer voor meer stikstof etc. zodat beetje bij beetje de balans er komt
 
Leuk plan maar ik denk dat je het succesvol houden van een mierenkolonie (hun nood aan ruimte, hun ontsnappingskusnsten, ....) niet mag onderschatten.

Dit kanaal is je misschien bekend?
Veel informatie en hoogst entertainende filmpjes.
Haha, aanvankelijk wist ik niet goed wat ik van zijn commentaar vond maar die kerel zijn enthousiasme en zijn manier van spreken is bijna verslavend!
;)

"AC family, listen to my epic stories"

:D:D

 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
De theorie is zeker aanwezig, goed ingelezen! De praktijk werkt meestal toch net even anders en kunnen we je lastig leren, dat zal je denk ik zelf moeten gaan ondervinden. Waar mogelijk zal je hier natuurlijk al het advies krijgen, van niet mogelijk tot ik doe het elke dag en gaat nooit fout. Pik er uit wat je kan en ik hoop dat wij jouw project hier mogen volgen.
 
Leuk plan maar ik denk dat je het succesvol houden van een mierenkolonie (hun nood aan ruimte, hun ontsnappingskusnsten, ....) niet mag onderschatten.

Dit kanaal is je misschien bekend?
Veel informatie en hoogst entertainende filmpjes.
Haha, aanvankelijk wist ik niet goed wat ik van zijn commentaar vond maar die kerel zijn enthousiasme is bijna verslavend!
;)

"AC family, listen to my epic stories"

:D:D



Hahaha ja ik heb denk ik nu vrijwel al zijn filmpjes al gekeken. Ik wil Camponotus Ligniperda een soort reuzenmieren/houtmieren die met name aan de rand van het bos voorkomen. Door het terrarium te omringen met water hoop ik de ontsnap-kans te reduceren tot nihil!
Als je AntsCanada leuk vindt, vind je mijn YouTube filmpje ook vast interessant. Mijn idee is een voortboorduursel op zijn 'Hacienda del Dorado'
 
Hacienda del Dorado is een van mijn favoriete AC filmpjes, nu ben ik helemaal benieuwd! Wanneer ga je beginnen en waarom staat het allemaal nog niet in te draaien? :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
De theorie is zeker aanwezig, goed ingelezen! De praktijk werkt meestal toch net even anders en kunnen we je lastig leren, dat zal je denk ik zelf moeten gaan ondervinden. Waar mogelijk zal je hier natuurlijk al het advies krijgen, van niet mogelijk tot ik doe het elke dag en gaat nooit fout. Pik er uit wat je kan en ik hoop dat wij jouw project hier mogen volgen.

Tsja ik hoop van jullie fouten en praktijkervaring te kunnen leren en dit te verwerken. Ik ben uiteraard van plan om ook op dit forum (net als dat van AntsCanada) mijn progressie bij te houden.
 
Hacienda del Dorado is een van mijn favoriete AC filmpjes, nu ben ik helemaal benieuwd! Wanneer ga je beginnen en waarom staat het allemaal nog niet in te draaien? :p

Ik vond dat ook een van zijn beste ontwerpen. Maar zeker toen hij met al zijn lekkage, ontsnappende mieren of juist binnenvallende mieren zat, dacht ik dat moet beter kunnen. En toen ben ik eens wat gaan tekenen en zo ging het balletje rollen. Tekenen, research, tekeningen aanpassen, nog meer research etc. Naar mijn idee ben ik al een aardig eind op weg, maar het is lastig om goede feedback te krijgen aangezien het verschillende disciplines combineert!
 

Terug
Bovenaan