Wat vinden jullie van mijn plannen voor een Paludarium? Een mierenkolonie in een aquarium


Om met de poep om te gaan, wilde ik dus juist de garnalen, mossels en planten inzetten. En ik ben natuurlijk bereid om water te verversen als dat nodig is. Ik zeg niet dat mijn tank het perfecte systeem zal hebben/worden of dat ik er nooit iets aan zal hoeven doen. Maar ik probeer het wel zo vorm te geven dat ik er zo min mogelijk aan hoef te doen. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt, zal moeten blijken. Om het water makkelijk te kunnen verversen wilde ik trouwens sowieso een kraantje op de leiding vanuit het bioloog naar de pomp plaatsen. (dat kraantje is niet afgebeeld) Dan kan ik makkelijk water aftappen in een emmer bijvoorbeeld.
Garnalen en slakken en mosselen eten geen poep simpel zat, dat blijft gewoon in je systeem, wat je wel kan doen (dan heb je wel een zandbodem nodig) en dat is dan het effectiefst tegen bodemvevruiling is een groep corydorassen erin zetten, die woelen de hele dag in de bodem opzoek naar voedsel, daarmee woelen ze dus ook het vuil op en dat word dan deels opgezogen door je filter maar dan nog zal je onderhoud moeten plegen
 
Garnalen en slakken en mosselen eten geen poep simpel zat, dat blijft gewoon in je systeem, wat je wel kan doen (dan heb je wel een zandbodem nodig) en dat is dan het effectiefst tegen bodemvevruiling is een groep corydorassen erin zetten, die woelen de hele dag in de bodem opzoek naar voedsel, daarmee woelen ze dus ook het vuil op en dat word dan deels opgezogen door je filter maar dan nog zal je onderhoud moeten plegen

Oh ja ik wil de filters natuurlijk wel periodiek reinigen. Grof en medium gewoon uitspoelen in een bak aquariumwater en het fijne filter vervangen...
 
276143
276144
276145


Ik heb nog even een 'schets' van mijn overflow gemaakt, waarin het hopelijk wat duidelijker is wat ik voor ogen heb. Ik heb even een hexagoon buisje gebruikt, omdat ik anders de gaatjes niet goed kon weergeven, maar daar moeten jullie maar even een stuk pvc buis voor in de plaats denken.

Ok. Ik heb een gat onder de waterlijn in het aquarium voor ogen, waar ik een pvc bocht/elleboog in plaats. Daar bovenop een stukje pvc pijp, waar ik gaatjes in boor op de waterlijn. Dit is tegelijkertijd een grof filter, zodat er geen beestjes in kunnen stromen. Door de gaatjes kan het oppervlakte water de elleboog instromen. Als extraatje wil ik een small buisje (max 1 cm doorsnee) door een gat onderin de elleboog toevoegen. Dit pijpje plaats ik zo dat de bovenkant er van zo'n 2 mm onder de waterlijn komt. Aangezien het water nu eenmaal in balans wil blijven, zal de waterdruk er voor zorgen dat dit pijpje continu doorstroomt. Dat water wordt dus aangevuld met oppervlaktewater en stroomt dan vervolgens richting de spray-bar in het refugium/bioloog.

De pomp die ik voor ogen heb, heeft een slangen met een diameter van 24mm aan de buitenkant, en 18mm aan de binnenkant. Voor mijn overflow ben ik uitgegaan van een elleboog van 32mm doorsnee, waardoor het water in principe altijd sneller weg zou moeten kunnen stromen dan het de bak ingepompt wordt en het waterniveau dus constant zou moeten blijven. De dop bovenop (met het gaatje er in) is om het gegorgel tegen te gaan, zodat het geheel stiller wordt. Doordat de dop het water insteekt, is de enige manier waarop er lucht bij kan, via het gat. De smalle ruimte tussen de dop en het buisje met de gaatjes, zou het per ongeluk opzuigen van dieren of plantenresten verder tegen moeten gaan.
 
Ben je niet bang dat de boel toch verstopt komt te zitten, mede door de kleine gaatjes en de kleine ruimte tussen de dop en pijp? een paar los drijvende blaadjes heb je al snel.
Je zal ook voldoende gaatjes moeten boren in de pijp, samen moeten de gaatjes minimaal de totale oppervlakte van de pijpdoorsnede hebben.
 
Ben je niet bang dat de boel toch verstopt komt te zitten, mede door de kleine gaatjes en de kleine ruimte tussen de dop en pijp? een paar los drijvende blaadjes heb je al snel.
Je zal ook voldoende gaatjes moeten boren in de pijp, samen moeten de gaatjes minimaal de totale oppervlakte van de pijpdoorsnede hebben.
Ik kan altijd nog 2 rijen gaatjes boren als ik merk dat het niet genoeg is. En ik heb natuurlijk ook de oppervlakte van het kleine buisje (Wat natuurlijk ook groter kan) ter aanvulling.
Daarnaast heb ik een nood-overflow als het water toch niet goed genoeg wegstroomt...
 
Ik wil het overigens natuurlijk wel eerst testen in bijvoorbeeld een emmer of zo.
 
Ik blijf erbij dat je je het zelf erg moeilijk maakt met deze constructie. Naar mijn mening zal hier nooit genoeg water doorheen gaan. Het verstoppings probleem neemt zo alleen maar toe.
Waarom denk je dat iedereen een traditionele overloop heeft?
Dan kan je best als argument hebben dat je het visueel niet mooi vind staan maar dat is deze pijp die je voor ogen hebt ook niet.
Bij een traditionele overloop zie je alleen de kam.
Dit is een bewezen methode en werkt erg goed.zie hier alleen maar voordelen in.

Dat je van een uitdaging houd is alleen maar goed maar het is jammer en vooral zonde van de tijd en het werk als je uiteindelijk toch niet iets hebt wat je voor ogen had.

Hoop dat de rest hier die ook met een overloop werken je misschien meer kunnen overtuigen dan ik.
 
Ja ik moet zeggen dat ik het eens ben met Ice78 over de overflow, wij werken met een ander soort overflow maar de afhevel is hetzelfde en ter voorkoming dat er visjes mee de overflow ingaan hebben we er een hmf voor gemaakt (de zwarte filtermat aan de rechterkant achterin de bak)
kweekbak-totaaltje.jpg
 
Toevallig laatst een video gezien waarbij zo'n overloop gemaakt wordt. Duurde even maar heb hem terug kunnen vinden. Ik heb er geen ervaring mee maar lijkt mij prima te werken.

 
Ben je niet bang dat de boel toch verstopt komt te zitten, mede door de kleine gaatjes en de kleine ruimte tussen de dop en pijp? een paar los drijvende blaadjes heb je al snel.
Je zal ook voldoende gaatjes moeten boren in de pijp, samen moeten de gaatjes minimaal de totale oppervlakte van de pijpdoorsnede hebben.

Okee ik ben even gaan rekenen na je opmerking over de oppervlaktes, waar ik overigens niet aan twijfel…



Oppervlakte pvc elleboog: (16mm)2 x 3.14 = 803.84 mm2

Oppervlakte 18 gaten met straal 2mm = 226.08 mm2

Oppervlakte buisje (1 cm doorsnee) = 78.5 mm2

499.26 mm2



Ere wie ere toekomt: Jij, Ice78 en Nicolientje hadden dus gelijk dat dit ontwerp niet zal werken… Met een groter buisje of grotere gaten, los ik volgens mij eigenlijk niet zo veel op, omdat ik dan nog steeds riskeer dat er vanalles naar binnen gezogen wordt.

Wat vinden jullie hiervan? In plaats van de gaten, laat ik het pvp buisje heel, maar tot op de waterlijn zakken. Het kleine buisje blijft zoals het is, behalve dan dat ik het schuin wil afsnijden (waardoor de oppervlakte ook nog eens groter wordt). Ik heb dan dezelfde oppervlakte als mijn elleboog + de oppervlakte van het pijpje te pakken.

In de onderkant van het ‘deksel’ evenals het pijpje, plaats ik dan 2 lagen vogelgaas met een maaswijdte van 6 mm. Waardoor er effectief een maaswijdte van 3 mm overblijft. Daardoor zou klein zwevend afval gewoon naar het bioloog/refugium moeten kunnen stromen, maar slakjes/garnaaltjes of stukken blad niet. Uiteraard wel even dagelijks controleren, maar ik kom toch wel elke dag even kijken, al was het alleen maar om de mieren te voeren.
 
Toevallig laatst een video gezien waarbij zo'n overloop gemaakt wordt. Duurde even maar heb hem terug kunnen vinden. Ik heb er geen ervaring mee maar lijkt mij prima te werken.



Hahahahah dat is precies wat ik bedacht had!!!!! Cool! (Behalve het extra pijpje dan, om niet alleen oppervlakte water op te zuigen)

Misschien gewoon de 2 verschillende ontwerpen maar eens testen.
 
Hahahahah dat is precies wat ik bedacht had!!!!! Cool! (Behalve het extra pijpje dan, om niet alleen oppervlakte water op te zuigen)

Misschien gewoon de 2 verschillende ontwerpen maar eens testen.

Hij heeft zo te zien minder, maar wel grotere gaten, misschien dat dat mee speelt.
Wel leuk om te zien dat mensen dus onafhankelijk van elkaar een zelfde soort oplossing bedenken...
 
3 mm gaan met gemak garnalen doorheen, die dat dus ook massaal zullen gaan doen is de ervaring
 
Ere wie ere toekomt: Jij, Ice78 en Nicolientje hadden dus gelijk dat dit ontwerp niet zal werken…
Het kan wel werken maar dan zul je dus meer of grotere gaatjes (zoals op het filmpje) moeten boren, net onder de gaatjes zou je dan een fijn gaasje kunnen plaatsen.
Maar de kans op verstopping blijft aanwezig natuurlijk, één groot blad zal met gemak een tiental gaatjes kunnen dichten.

En met minder/kleine gaatjes zou het ook nog wel kunnen, alleen heb je dan niet de volledige capaciteit van de (32mm) pijpdikte, dat is een kwestie van testen en hangt ook af van de netto opbrengst van de pomp natuurlijk.

Es staan wel ergens berekeningen mbt de maximale flow door een X diameter pijp.
 
Laatst bewerkt:
Alles met gaatjes is k.t ivm met verstopping. Daarom is de gewone overloop uitgevonden met een kam. Oplossingen met gaasjes etc moet je toch allemaal niet willen.
Het lijkt allemaal zo makkelijk maar de mensen die al met een overloop werken weten wel wat ik bedoel qua werking.
Ga gewoon voor een bewezen methode en je weet zeker dat het goed is.
Je moet er ook rekening mee houden dat je genoeg water wil rondpompen door het systeem. Als dit door gaatjes moet of een dun pijpje red je dat niet.
Bij een overloopkamer kan je de pijp diep onder water zetten zodat deze niet irritant lucht gaat aanzuigen waar je gek van word.

Een losse pijp zonder overloopkamer kan je niet diep in het water zetten want bij stroomuitval hevelt deze dan je bak leeg, en dan heb je een natte vloer.
 
Alles met gaatjes is k.t ivm met verstopping. Daarom is de gewone overloop uitgevonden met een kam. Oplossingen met gaasjes etc moet je toch allemaal niet willen.
Het lijkt allemaal zo makkelijk maar de mensen die al met een overloop werken weten wel wat ik bedoel qua werking.
Ga gewoon voor een bewezen methode en je weet zeker dat het goed is.
Je moet er ook rekening mee houden dat je genoeg water wil rondpompen door het systeem. Als dit door gaatjes moet of een dun pijpje red je dat niet.
Bij een overloopkamer kan je de pijp diep onder water zetten zodat deze niet irritant lucht gaat aanzuigen waar je gek van word.

Een losse pijp zonder overloopkamer kan je niet diep in het water zetten want bij stroomuitval hevelt deze dan je bak leeg, en dan heb je een natte vloer.

Ok, laat ik allerleerst even zeggen dat ik niet met opzet eigenwijs of bij de hand probeer te zijn. Ik ben blij met al jullie feedback op mijn ideën / ontwerp en het is niet mijn bedoeling om jullie tegen de schenen te schoppen of iets dergelijks. Ik hoop dat je op een aantal van mijn vragen antwoord wil/kan geven.

  • Wat is het verschil tussen de gaten in een kam ten opzicht van gaten in een buis? Is het van allebei niet de bedoeling dat ze grote dingen tegenhouden?
  • Ik snap dat een overloop kamer wat dieper onder de waterlijn komt, waardoor je afvoer lager kan komen te liggen. Mijn afvoer ligt 3 cm onder de waterlijn, dus heeft het stuk pvc buis bovenop de elleboog dan niet dezelfde functie als een overloopkamer?
  • Kan een overloop kamer met kam, niet net zo goed verstopt raken als er bladafval of iets dergelijks voor de kam komt? Of zorgt de stijgende waterlijn er dan niet voor dat dit blad bijvoorbeeld alsnog de overloop bak in stroomt?
  • Wat betreft de losse pijp en een natte vloer, dan is misschien inderdaad wel een manco in mijn ontwerp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, laat ik allerleerst even zeggen dat ik niet met opzet eigenwijs of bij de hand probeer te zijn. Ik ben blij met al jullie feedback op mijn ideën / ontwerp en het is niet mijn bedoeling om jullie tegen de schenen te schoppen of iets dergelijks. Ik hoop dat je op een aantal van mijn vragen antwoord wil/kan geven.

- Wat is het verschil tussen de gaten in een kam ten opzicht van gaten in een buis? Is het van allebei niet de bedoeling dat ze grote dingen tegenhouden?
- Ik snap dat een overloop kamer wat dieper onder de waterlijn komt, waardoor je afvoer lager kan komen te liggen.
Een kam is veelal wat langer zodat deze ook meer water kan doorlaten.
Heb je al nagedacht hoeveel liter je wil rondpompen?
 
Een kam is veelal wat langer zodat deze ook meer water kan doorlaten.
Heb je al nagedacht hoeveel liter je wil rondpompen?

Bedankt voor je snelle reactie. Op de een of andere manier plaatste hij mijn bericht al voordat ik klaar was met typen. Ik was dus nog druk met editen.
2000 l/u is het maximum wat de pomp aan kan onder ideale omstandigheden. Ik denk dat het in de praktijk dus neerkomt op 1800 l/u?
 
Ga je deze bak ook zelf in elkaar plakken?
Mocht je deze laten plakken dan zou je je ontwerp eens moeten delen met een bakkenbouwer. Deze weten veel van overlopen af en welke diameters je moet gebruiken om een bepaalde hoeveelheid water in je bioloog te krijgen.
 
@Hawk :
Niet voor het één of het ander maar het filmpje in je handtekening is vrij storend vind ik.
Het neemt echt gigantisch veel plaats in op de pagina's en als ik iets in mijn strot geduwd krijg op deze manier, door extreme (!!!) herhaling, dan weiger ik sowieso principieel te kijken eerlijk gezegd.
Ik heb zelfs de neiging om het topic totaal te vermijden daarom want het voelt een beetje als een extra reclameblok onder elk bericht van jouw hand..

Edit: stukken beter nu! Cheers!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb overigens wel een bepaalde veiligheidsmarge ingebouwd door de waterlijn in het bioloog op 5 cm onder de rand te houden. Daar zou dus maximaal 5x70x110 = 38500 cm3 ofwel 38.5 l bij in kunnen, voordat alles gaat overstromen..
Ik zal dus even moeten gaan rekenen wat dat betekent voor de maximale lengte van het extra pijpje, als ik niet voor een overloopkamer kies zoals jij aanraade
 
Ga je deze bak ook zelf in elkaar plakken?
Mocht je deze laten plakken dan zou je je ontwerp eens moeten delen met een bakkenbouwer. Deze weten veel van overlopen af en welke diameters je moet gebruiken om een bepaalde hoeveelheid water in je bioloog te krijgen.

Ja het is mijn bedoeling om het zelf te maken inderdaad. Ik heb mijn ontwerp al naar verschillende aquariummakers verstuurd, maar die antwoordden eigenlijk alleen dat ze met glas werken i.p.v. plexiglas. Verder hadden ze geen inhoudelijke feedback.
 
@Hawk :
Niet voor het één of het ander maar het filmpje in je handtekening is vrij storend vind ik.
Het neemt echt gigantisch veel plaats in op de pagina's en als ik iets in mijn strot geduwd krijg op deze manier, door extreme (!!!) herhaling, dan weiger ik sowieso principieel te kijken eerlijk gezegd.
Ik heb zelfs de neiging om het topic totaal te vermijden daarom want het voelt een beetje als een extra reclameblok onder elk bericht van jouw hand..

Eèèèn hij is weg. Ik wilde eigenlijk alleen de link plaatsen voor mensen die het interesstant vonden, het was niet mijn bedoeling dat het zo groot in beeld kwam bij elk bericht.
 
Ik denk dat wat jij wil hier niemand een duidelijk antwoord op kan geven omdat simpelweg niemand met dit systeem werkt.
Ik denk dat je het maar gewoon moet maken en mocht het niet werken dan maar eventueel aanpassen.
Aan reacties van het “zou” kunnen werken zou ik zelf geen genoegen mee nemen.
 
Eèèèn hij is weg. Ik wilde eigenlijk alleen de link plaatsen voor mensen die het interesstant vonden, het was niet mijn bedoeling dat het zo groot in beeld kwam bij elk bericht.

Ik zag het, heb mijn bericht wat aangepast intussen. ;)
Zoals je zegt: een link naar het filmpje zou een stuk minder storend zijn. Ik snap het idee zeker maar het kwam nu wel zeer prominent en veelvuldig in beeld. En het maakte de pagina dubbel zo lang.
Thx anyhooo
 
Ja het is mijn bedoeling om het zelf te maken inderdaad. Ik heb mijn ontwerp al naar verschillende aquariummakers verstuurd, maar die antwoordden eigenlijk alleen dat ze met glas werken i.p.v. plexiglas. Verder hadden ze geen inhoudelijke feedback.
Ja hier in Nederlands zijn we redelijk ouderwets wat betreft aquaria. aqryl aquariums komt nog niet echt door hier.
 
Ik denk dat wat jij wil hier niemand een duidelijk antwoord op kan geven omdat simpelweg niemand met dit systeem werkt.
Ik denk dat je het maar gewoon moet maken en mocht het niet werken dan maar eventueel aanpassen.
Aan reacties van het “zou” kunnen werken zou ik zelf geen genoegen mee nemen.

Tsja en ik zit dan ook nog eens met proberen tegen te houden van ontsnappen mieren.
 
Mieren zijn slim die bouwen zo een ladder:r

Hahaha laten we hopen dat dat meevalt. Maar ik wil zo veel mogelijk de waterbarrière intact houden...
 
Drijfplanten gebruiken ze als vlot heb ik gezien (included synchronized paddling :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Drijfplanten gebruiken ze als vlot heb ik gezien (included synchronized paddling :D
Ja klopt, daarom wil ik die eigenlijk alleen in het refugium.
 
Toch loop je een groot risico want mieren zijn enorm intelligent en kunnen met gemak een brug bouwen en dan is NL weer een ramp rijker..., die mierendingen zijn niet voor niks afgeschermd
 
Toch loop je een groot risico want mieren zijn enorm intelligent en kunnen met gemak een brug bouwen en dan is NL weer een ramp rijker..., die mierendingen zijn niet voor niks afgeschermd


Mijn mieren zijn gelukkig een inheemse soort, al komen ze niet zo veel in Nederland voor. Het soort mieren in het filmpje zijn volgens mij mieren die normaal gesproken in bomen leven, maar dat is lastig te zien.

Hoe dan ook er is altijd een risico dat ze uitbreken, maar dat probeer ik dus door het stromend water en de vissen te beperken...
 
Dat ze inheems zijn stelt mij gerust, er is al genoeg uitheemse ellende in NL (aan dieren bedoel ik dan he) dus alles wat je kan voorkomen is alleen maar beter
 

Terug
Bovenaan