Wat vinden jullie van mijn plannen voor een Paludarium? Een mierenkolonie in een aquarium


Ok alvast een kleine update: Ik heb een 'emergency-overflow' toegevoegd. Stel dat mijn reguliere overflow onverhoopt toch verstopt raakt, dan zit ik er natuurlijk niet op te wachten dat mijn filterpomp vrolijk de 235 liter in mijn bioloog + 19 liter in de pomp zelf, door blijft pompen mijn woonkamer in... Dan maar een extra gat boren en een extra pijpje toevoegen. Ik heb een halve centimeter onder de rand aangehouden en de afvoer zo geplaatst dat mocht hij gebruikt worden, ik dit ogenblikkelijk zal horen door het klotsende water. Dan weet ik direct dat ik even naar mijn reguliere afwatering moet kijken hahaha.
276106
276107

(het onderste pijpje is van de reguliere overflow en wil ik aansluiten op de spraybar die bij de filterpomp komt. Het bovenste buisje is van de noodvoorziening. Water wat daar uit stroomt zal een eindje vallen en dus lawaai maken, voordat het in het refugium terecht komt... Naast het gorgelen in de buis zelf natuurlijk...
 
De meeste vissen zullen wel een garnaaltje proberen te eten, met name de kleinere garnaaltjes.
Goede schuilplekken zal zeker gaan helpen om de populatie op pijl te houden, in mijn bak staat bvb een Blyxa Japonica plant (compacte bos gras) daar zitten echt tientallen baby garnaaltjes in waar de vissen niet zo makkelijk bij kunnen.

Hoe wordt het aquarium gedeelte verder ingericht? komen er veel planten in of juist heel weinig, en sommige vissen zullen drijfplanten bvb ook op prijs stellen.
Maw, de vissen die je zal gaan nemen vereisen ieder weer een andere inrichting, en stroming is ook iets om rekening mee te houden, o.a. gourami's houden daar namelijk niet van.

Zelf heb ik potloodvisjes (Nannostomus beckfordi) erg leuk, brutaal en actief visje, en laat (tot nu toe) de grotere garnalen met rust.
Ze vereisen wel redelijk dichte beplanting, maar bij mij zijn ze juist veel te vinden in de open ruimtes in de bak, en heel erg warm hoeven ze ook niet te zitten, op 23 graden zitten ze bij mij.

En welke verlichting ga je gebruiken straks, daar heb ik nog niets over gelezen? Dit zal namelijk gaan bepalen welke planten je zal kunnen gaan houden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Hoewel ik natuurlijk een baai heb waar het minder hard stroomt, lijkt het er steeds meer op dat de gourami niet zo'n goede keuze was, dus die heb ik laten vervallen.
 
Het is een vrij gecompliceerd plan dat vele uitwerkingen kan hebben. Je zal gewoon ergens moeten beginnen en daarna 'finetunen' denk ik. Ik kan in ieder geval niet zomaar overzien hoe het allemaal zal gaan samenwerken. Dat heb je eigenlijk al met een standaard aquarium, zelfs het karakter van de vis zelf heeft soms invloed op of iets lukt of niet.

Je kunt dus best beginnen met goerami's als je dat graag wilt en kijken hoe het gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Maar om dan ook even over die youtubefilmpjes te beginnen van het niet verversen van je aquarium, helaas staat half youtube vol met info die eigenlijk helemaal niet zo goed is en die je maar beter niet kan opvolgen. Wat denk je dat er met de poep gebeurd van de vissen? en alle andere afvalstoffen zoals fosfaten en nitraten? dat verdampt namelijk niet mee, dus als je alleen maar gaat aanvullen wat verdampt stapelt dat enorm op, al zet je er een 2-meterbioloog op, dan nog zal je moeten verversen anders zwemmen ze in hun eigen viezigheid.
 
Het idee is juist om het nitraat en fosfaten door je planten te laten verbruiken en de anaerobe baceterien die hij wil laten koloniseren in de bodem helpen hier ook mee. Het doel is dus een eco-systeem te ontwerpen waarbij de afvalstoffen weer opgenomen worden. Het is een heel theoretisch verhaal wat in principe zou moeten kunnen. Het zal niet makkelijk zijn, het zal tijd kosten en hij zal ongetwijfeld tegen allerlei problemen aanlopen. Maar om te zeggen dat het onmogelijk is, daar ben ik het niet mee eens.
 
Probleem is dan denk ik wel dat (denk ik) niet alle afvalstoffen verwerkt gaan worden, ook loop je de kans dat het water steeds mineraal armer wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Leuk plan maar ik denk dat je het succesvol houden van een mierenkolonie (hun nood aan ruimte, hun ontsnappingskusnsten, ....) niet mag onderschatten.

Dit kanaal is je misschien bekend?
Veel informatie en hoogst entertainende filmpjes.
Haha, aanvankelijk wist ik niet goed wat ik van zijn commentaar vond maar die kerel zijn enthousiasme en zijn manier van spreken is bijna verslavend!
;)

"AC family, listen to my epic stories"

:D:D


We hebben al een mierenkolonie, achter ons huis onder de tegels. Niet uit te roeien! Bied ik ter afhaling aan. Gratis en voor niets!
Maar even de gekkigheid terzijde; ik denk dat je gelijk hebt. De mieren zullen een weg naar "buiten" vinden. De ramp is niet te overzien als de verkenners de voedsel voorraad ontdekken!
 
Leuk filmpje over een aquarium winkel die zijn bakken ook met deze filosofie houdt. Geen waterwissels en ook bijna geen filters, gewoon planten en natuur.

 
Met grote massa's is het wellicht mogelijk, een grote vijver kan bijvoorbeeld ook zelfvoorzienend zijn, al valt daar wel zo af en toe en buitje regen overheen en zal je moeten bijvullen bij lange droge tijden.
 
Leuk filmpje over een aquarium winkel die zijn bakken ook met deze filosofie houdt. Geen waterwissels en ook bijna geen filters, gewoon planten en natuur.


Maar als ik me goed herinner wordt er wel water uit de bakken gehaald bij verkoop en dit wordt weer aangevuld.
 
Klopt inderdaad, komt wel wat water bij door verkoop van vis. Neemt niet weg dat ik het echt geweldig mooie aquaria vindt en bijzonder helder zonder filter.
 
Leuk filmpje over een aquarium winkel die zijn bakken ook met deze filosofie houdt. Geen waterwissels en ook bijna geen filters, gewoon planten en natuur.


Tis maar net wat je leuk vind, in de natuur word namelijk ook water ververst (door d eneerslag) en ik denk als je er een tds-meter inhangt in die stelling, je schrikt van de waardes, ik vind juist dat dit soort filmpjes negatieve invloed hebben op de beginnende aquariumhouder omdat ze een totaal verkeerd beeld ervan krijgen
 
Wauw...wat een plan! Ik volg! Heb gelijk maar even die filmpjes gekeken over die Canadese antman, erg vermakelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
ik vind juist dat dit soort filmpjes negatieve invloed hebben op de beginnende aquariumhouder omdat ze een totaal verkeerd beeld ervan krijgen
Tsja mijn inziens is er niet echt een 'juist beeld'. Is wat je zelf doet de enige juiste manier? Of doe je dingen gewoon omdat ze bij jou werken en je het zelf prettig vindt? Ik sta in ieder geval open voor hoe andere het doen, natuurlijk heb ik ook mijn eigen manier van werken maar zal niet beweren dat het de enige manier of de 'juiste' manier is.

Ik zie hier op het forum heel veel dingen die ik zelf niet zou doen. In het begin veel de neiging gehad om er tegen in te gaan en mensen te 'pushen' om het op mijn manier te doen maar al snel kwam ik er achter dat mijn manier wellicht niet de enige manier is. Ik zie mensen hier dubbele potfilters op een 200L bak plempen, een debiet van 10x de inhoud per uur verwerken en nog druk maken of het wel genoeg is. Ikzelf richt mijn aandacht veel meer op de balans, de inhoud van het filter bijvoorbeeld en niet zozeer het debiet. Natuurlijk zal het forceren van heel veel water door een matig gekoloniseerde bacteriekolonie het water zuiveren van nitriet maar er zijn ook andere manieren. Deze aquarium zaak heeft een manier gevonden om het op een natuurlijke manier te doen en zo te zien werkt het prima.

Ik ben erg benieuwd hoe dit project vorm gaat krijgen en zal het ook zeker volgen!
 
De meeste vissen zullen wel een garnaaltje proberen te eten, met name de kleinere garnaaltjes.
Goede schuilplekken zal zeker gaan helpen om de populatie op pijl te houden, in mijn bak staat bvb een Blyxa Japonica plant (compacte bos gras) daar zitten echt tientallen baby garnaaltjes in waar de vissen niet zo makkelijk bij kunnen.

Hoe wordt het aquarium gedeelte verder ingericht? komen er veel planten in of juist heel weinig, en sommige vissen zullen drijfplanten bvb ook op prijs stellen.
Maw, de vissen die je zal gaan nemen vereisen ieder weer een andere inrichting, en stroming is ook iets om rekening mee te houden, o.a. gourami's houden daar namelijk niet van.

Zelf heb ik potloodvisjes (Nannostomus beckfordi) erg leuk, brutaal en actief visje, en laat (tot nu toe) de grotere garnalen met rust.
Ze vereisen wel redelijk dichte beplanting, maar bij mij zijn ze juist veel te vinden in de open ruimtes in de bak, en heel erg warm hoeven ze ook niet te zitten, op 23 graden zitten ze bij mij.

En welke verlichting ga je gebruiken straks, daar heb ik nog niets over gelezen? Dit zal namelijk gaan bepalen welke planten je zal kunnen gaan houden.

Wat betreft de verlichting, daar heb ik geen verstand van helaas en ik zal me dus goed moeten laten voorlichten. Laat ik de bakken maar even doorlopen dat is misschien de makkelijkste manier om uit te leggen wat ik voor ogen heb:

Allereerst het refugium:
276118
276119
276124

In het eerste compartiment wil ik de garnaaltjes houden. Wat betreft inrichting denk ik aan een aantal poreuze stenen, waar ik flame mos en dwerg sagitaria op/tussen wil laten groeien en een juncus repens plantje om het af te maken. Dan is er volgens mij voldoende beschutting en kunnen ze mooi tussen de planten en stenen op zoek naar eten.

In het middelste vak wil ik wederom wat kleine poreuze stenen en daarnaast wat java moss en een java varen. Als ik dit gedeelte bijvoorbeeld wil gebruiken om de visjes te laten voortplanten, dan kunnen ze hun eitjes daarop afzetten.
Verder wil ik dit compartiment plus het laatste vak vooral gebruiken voor snel groeiende plantjes. Hoe meer die groeien, hoe meer afvalstoffen ze uit het water halen. Hier zal ik dus regelmatig moeten snoeien dan wel plantjes verwijderen. Ik denk dan aan: Elodea, foxtail en duckweed. (van die laatste twee weet ik de Nederlandse naam niet precies:)

276125
276126


Dan het aquarium zelf:

276127
276128



Laat ik beginnen bij de waterval aan de linkerkant. Ik wil proberen om er een beetje 'natuurlijke' waterval van te maken, door bijvoorbeeld wat stenen, hout en mos te gebruiken waar het water binnen stroomt. Misschien kan ik het geheel een beetje verbloemen (letterlijk) door er orchideën of andere luchtplanten bij te plaatsen en de boel een beetje uit het zicht te houden.

Goed in het water dan. Onder de waterval wil ik een aantal stenen en drijfhout opstapelen zodat het water er tussendoor klotst... Daar wil ik wat javamos en Hydrocotyle tripartita laten groeien. In de rest van de gang wil ik wat gras (sagitaria) en javavarens plaatsen.

Aan weerszijden van de baai denk ik aan Anubias (Golden), met in de baai zelf een groot stuk drijfhout, wat Cryptocoryne wendtii green en Bucephalandra Red catherine. Pal voor de 'grot' nog een javavaren, zodat dat een mooi beschut plekje wordt. De baai wordt dus een gedeelte met wat minder stroming en begroeing zodat ze hun ehh vinnen kunnen strekken...

In de gang aan de linkerkant wil ik meer java en flame moss, gras en wat elodea laten groeien. Aan de achterkant op de helling heb ik meer Hydrocotyle tripartita in gedachten op de bodem.

Als het goed is, zijn dit allemaal relatief makkelijke plantjes om te houden, waarbij sommige al voldoende hebben aan gewoon daglicht.

Verlichting bij het refugium/bioloog zal makkelijk te realiseren zijn, aangezien ik de lampen gewoon in de draagbalken kan schroeven. Mijn idee was om daar lampen op een timer te zetten. Overdag wit licht, 's nachts rood licht. (als dat laatste al nodig is)
Verlichting in het hoofdaquarium is mischien wat ingewikkelder. Ik was van plan om een hangende plafondlamp boven het terrarium te hangen met verschillende ledlampen (spotjes) er in. Zou dat ook al voldoende zijn voor de planten?

Ik ben in ieder geval al heel blij met alle feedback die ik tot nu toe gekregen heb.
 
Wellicht dat ze zich daar dan zullen gaan ophouden? dus meteen opgeven hoef je ze niet direct natuurlijk.

Dat klopt, maar als ze toch niet zo van stroming houden en ik het risico loop dat ze al mijn garnaaltjes op zullen eten, dan is een andere vis waarschijnlijk een beter keus
 
Het is een vrij gecompliceerd plan dat vele uitwerkingen kan hebben. Je zal gewoon ergens moeten beginnen en daarna 'finetunen' denk ik. Ik kan in ieder geval niet zomaar overzien hoe het allemaal zal gaan samenwerken. Dat heb je eigenlijk al met een standaard aquarium, zelfs het karakter van de vis zelf heeft soms invloed op of iets lukt of niet.

Je kunt dus best beginnen met goerami's als je dat graag wilt en kijken hoe het gaat.

Ik ga er zeker vanuit dat ik in de praktijk achter een heleboel dingen ga komen die ik zal moeten aanpassen. Het leuke van dit forum is natuurlijk dat ik van jullie praktijk kennis gebruik kan maken, en jullie me kunnen weerhouden van allerlei (beginners-) fouten!
 
Maar om dan ook even over die youtubefilmpjes te beginnen van het niet verversen van je aquarium, helaas staat half youtube vol met info die eigenlijk helemaal niet zo goed is en die je maar beter niet kan opvolgen. Wat denk je dat er met de poep gebeurd van de vissen? en alle andere afvalstoffen zoals fosfaten en nitraten? dat verdampt namelijk niet mee, dus als je alleen maar gaat aanvullen wat verdampt stapelt dat enorm op, al zet je er een 2-meterbioloog op, dan nog zal je moeten verversen anders zwemmen ze in hun eigen viezigheid.

Om met de poep om te gaan, wilde ik dus juist de garnalen, mossels en planten inzetten. En ik ben natuurlijk bereid om water te verversen als dat nodig is. Ik zeg niet dat mijn tank het perfecte systeem zal hebben/worden of dat ik er nooit iets aan zal hoeven doen. Maar ik probeer het wel zo vorm te geven dat ik er zo min mogelijk aan hoef te doen. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt, zal moeten blijken. Om het water makkelijk te kunnen verversen wilde ik trouwens sowieso een kraantje op de leiding vanuit het bioloog naar de pomp plaatsen. (dat kraantje is niet afgebeeld) Dan kan ik makkelijk water aftappen in een emmer bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem is dan denk ik wel dat (denk ik) niet alle afvalstoffen verwerkt gaan worden, ook loop je de kans dat het water steeds mineraal armer wordt.

Ik ben wel van plan om het water regelmatig aan te vullen. Niet alleen omdat er natuurlijk altijd een gedeelte verdampt, maar ook omdat ik het water wil gebruiken om de planten en de grond in het terrarium te bewateren... Zou dat het mineraal niveau hoog genoeg houden? En zou het uitmaken als ik in de baai wat meer zand dan gravel strooi?
 
Wauw...wat een plan! Ik volg! Heb gelijk maar even die filmpjes gekeken over die Canadese antman, erg vermakelijk!

Hij is inderdaad een entertainer, maar ik vindt zijn filmpjes goed in elkaar zitten. Ze werken wel verslavend hoor!
 
Wat betreft de verlichting, daar heb ik geen verstand van helaas en ik zal me dus goed moeten laten voorlichten
Ik ook niet zo heel veel, maar je hebt iig gekozen voor niet al te moeilijke planten, al kan de Duckweed wel behoorlijk gaan woekeren, het zijn ook erg kleine plantjes die overal tussen kunnen gaan zitten, dus een wat grovere drijfplant zou beter/makkelijker zijn, kikkerbeet (limnobium leavigatum) bijvoorbeeld.

rood licht. (als dat laatste al nodig is)
Dit is idd niet nodig.

Ik was van plan om een hangende plafondlamp boven het terrarium te hangen met verschillende ledlampen (spotjes) er in. Zou dat ook al voldoende zijn voor de planten?
Dat moet heel goed kunnen, het beste kun je dan een paar wat fellere spotjes nemen (ipv veel zwakke spotjes) deze dringen wat dieper door in het water, qua berekening voor de lichtsterkte (lumens) kan je ongeveer uitgaan van 20 a 25 Lumen per liter water, maar hangt er ook een beetje vanaf hoe hoog de lampen boven het water hangen.
Ook zou ik dan wat warmwitte en koelwitte Leds naast elkaar gaan hangen, zo heb je een breder spectrum voor de planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Ik zie mensen hier dubbele potfilters op een 200L bak plempen, een debiet van 10x de inhoud per uur verwerken en nog druk maken of het wel genoeg is. Ikzelf richt mijn aandacht veel meer op de balans, de inhoud van het filter bijvoorbeeld en niet zozeer het debiet.

Oeps...
Ik pomp bruto 2.000l/u op een netto 140 liter bakje... :D :D
En toch leg ik de nadruk op de balans in mijn bak. :deal:

Er is trouwens een reden waarom 10x de inhoud van de bak wordt aangeraden bij high tech bakken. Veel hangt af van de beplanting, de inrichting, het doel van de bak.

Deze aquarium zaak heeft een manier gevonden om het op een natuurlijke manier te doen en zo te zien werkt het prima.

Is "geen water verversen" en stilstaand water een natuurlijke manier volgens jou?
Of is het een makkelijke manier om veel bakken te hebben? ;)
Ik zie er niets natuurlijks aan eerlijk gezegd.
 
Ik ook niet zo heel veel, maar je hebt iig gekozen voor niet al te moeilijke planten, al kan de Duckweed wel behoorlijk gaan woekeren, het zijn ook erg kleine plantjes die overal tussen kunnen gaan zitten, dus een wat grovere drijfplant zou beter/makkelijker zijn, kikkerbeet (limnobium leavigatum) bijvoorbeeld.


Dit is idd niet nodig.


Dat moet heel goed kunnen, het beste kun je dan een paar wat fellere spotjes nemen (ipv veel zwakke spotjes) deze dringen wat dieper door in het water, qua berekening voor de lichtsterkte (lumens) kan je ongeveer uitgaan van 20 a 25 Lumen per liter water, maar hangt er ook een beetje vanaf hoe hoog de lampen boven het water hangen.
Ook zou ik dan wat warmwitte en koelwitte Leds naast elkaar gaan hangen, zo heb je een breder spectrum voor de planten.

Die plantjes moeten ook juist gaan woekeren in het bioloog. Daar schep ik ze vervolgens gewoon uit, en voila ik heb een deel stikstof en nitraat uit het water gehaald. :br: En dan is er weer ruimte voor de plantjes om verder te groeien. In het aquarium zelf misschien nog wat grotere drijfplanten, maar die kunnen natuurlijk dan een 'brug' vormen voor de mieren, dus daar ben ik een beetje huiverig voor...
 
Oeps...
Ik pomp bruto 2.000l/u op een netto 140 liter bakje... :D :D
En toch leg ik de nadruk op de balans in mijn bak. :deal:

Er is trouwens een reden waarom 10x de inhoud van de bak wordt aangeraden bij high tech bakken. Veel hangt af van de beplanting, de inrichting, het doel van de bak.



Is "geen water verversen" en stilstaand water een natuurlijke manier volgens jou?
Of is het een makkelijke manier om veel bakken te hebben? ;)
Ik zie er niets natuurlijks aan eerlijk gezegd.

Als hij vissen verkoopt, haalt hij water uit de tanks en dat vult hij weer aan. Er wordt dus wel degelijk water ververst, maar dat is minimaal.
Ik zal ook het water dat ik voor de planten en grond gebruik moeten aanvullen...

En in de natuur heb je toch ook (vrijwel) stilstaande poelen die alleen door regen worden gevoed?
 
Oeps...
Ik pomp bruto 2.000l/u op een netto 140 liter bakje... :D :D
En toch leg ik de nadruk op de balans in mijn bak. :deal:

Er is trouwens een reden waarom 10x de inhoud van de bak wordt aangeraden bij high tech bakken. Veel hangt af van de beplanting, de inrichting, het doel van de bak.



Is "geen water verversen" en stilstaand water een natuurlijke manier volgens jou?
Of is het een makkelijke manier om veel bakken te hebben? ;)
Ik zie er niets natuurlijks aan eerlijk gezegd.
Ik sta open voor hoe andere het doen en als het voor jou werkt, prima toch? Een wildwaterbaan is ook een biotoop toch? ;)

Stilstaand water kan zeker natuurlijk zijn (al is bewegend water dat natuurlijk ook!), er zijn veel plekken in de natuur waar het water nauwelijks beweegt en toch biologisch in evenwicht is. Voor mij is het natuurlijke in die bakken is de wildgroei aan planten, en die zorgen op hun beurt weer voor de zuivering van het water. Als je goed naar die winkel kijkt gaat het niet om goedkoop veel bakken te hebben, dan had hij wel een stelling genomen met kleine bakken, luchtfilters en geen planten zoals de meeste aquariumwinkels. Het is die persoon z'n passie en hobby waar hij blijkbaar ook z'n geld mee verdient.
 
Ik sta open voor hoe andere het doen en als het voor jou werkt, prima toch? Een wildwaterbaan is ook een biotoop toch? ;)

Stilstaand water kan zeker natuurlijk zijn (al is bewegend water dat natuurlijk ook!), er zijn veel plekken in de natuur waar het water nauwelijks beweegt en toch biologisch in evenwicht is. Voor mij is het natuurlijke in die bakken is de wildgroei aan planten, en die zorgen op hun beurt weer voor de zuivering van het water. Als je goed naar die winkel kijkt gaat het niet om goedkoop veel bakken te hebben, dan had hij wel een stelling genomen met kleine bakken, luchtfilters en geen planten zoals de meeste aquariumwinkels. Het is die persoon z'n passie en hobby waar hij blijkbaar ook z'n geld mee verdient.

Haha die C02 oplossing in een flesje is brilliant gevonden! Ik vraag me af of ik ook CO2 toe zal moeten voegen...
 
Haha die C02 oplossing in een flesje is brilliant gevonden! Ik vraag me af of ik ook CO2 toe zal moeten voegen...
Je weet nu hoe het kan ;)

Of je extra CO2 moet gaan toevoegen hangt helemaal af van de planten die je gaat gebruiken, de verlichting, hoe lang je verlichting aan staat en de plantenvoeding. Het is wederom een balans die je zal moeten gaan vinden. CO2 is de 'zuurstof' voor je planten en hoe meer je geeft, hoe meer ze zullen groeien en dus ook hoe meer licht en voedingsstoffen ze nodig gaan hebben. Javavaren, anubias, cryptos groeien vrij langzaam en in mijn ervaring hebben vaak genoeg aan het CO2 wat reeds aanwezig is. De wat sneller groeiende planten heb ik zelf wat minder ervaring mee. Ik gebruik zelf dan ook geen extra CO2.
 

Terug
Bovenaan