Wat vinden jullie van mijn plannen voor een Paludarium? Een mierenkolonie in een aquarium


Ik vond dat ook een van zijn beste ontwerpen. Maar zeker toen hij met al zijn lekkage, ontsnappende mieren of juist binnenvallende mieren zat, dacht ik dat moet beter kunnen. En toen ben ik eens wat gaan tekenen en zo ging het balletje rollen. Tekenen, research, tekeningen aanpassen, nog meer research etc. Naar mijn idee ben ik al een aardig eind op weg, maar het is lastig om goede feedback te krijgen aangezien het verschillende disciplines combineert!
Hacienda del Dorado is een van mijn favoriete AC filmpjes, nu ben ik helemaal benieuwd! Wanneer ga je beginnen en waarom staat het allemaal nog niet in te draaien? :p

Oh en een andere reden waarom ik het nog niet gebouwd heb? Mijn kolonies zijn bij lange na nog niet groot genoeg. Mijn eerste koningin heeft 3 werksters, de andere alleen nog maar wat eitjes... Ik heb dus nog wel even om de perfecte setup te bedenken met jullie hulp!
 
Ik vind mieren erg fascinerend maar ervaring er mee heb ik helaas niet. Met het opstarten van een aquarium of bioloog wel dus mocht je daar nog tegen dingen aanlopen. Al moet ik zeggen dat je plannen al erg 'waterdicht' zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Ik vind mieren erg fascinerend maar ervaring er mee heb ik helaas niet. Met het opstarten van een aquarium of bioloog wel dus mocht je daar nog tegen dingen aanlopen. Al moet ik zeggen dat je plannen al erg 'waterdicht' zijn.


Nu mijn aquarium en terrarium nog!
 
Neem aan dat je SerpaDesign filmpjes dan ook wel gezien hebt? Geen mieren maar wel vaak erg leuke combinaties tussen aquarium en terrarium!
 
Ik vind mieren erg fascinerend maar ervaring er mee heb ik helaas niet. Met het opstarten van een aquarium of bioloog wel dus mocht je daar nog tegen dingen aanlopen. Al moet ik zeggen dat je plannen al erg 'waterdicht' zijn.

Ik had ook al bedacht om naar de locale dierenwinkel te gaan en te vragen of ik zijn oude filters mag gebruiken, om die vervolgens los in mijn aquarium te gooien, zodat de bacteriën en het afval wat daar in zit, in mijn water terechtkomen. Dan heb ik in 1 klap zowel voedingsstoffen voor de bacteriën als de bacteriën zelf. Een andere optie is om wat (poreuze) stenen te kopen maar die een week of twee in zijn aquariums te plaatsen voordat ik ze mee naar huis neem...

Ik ben er laatst al een keer geweest, maar mijn plannen gingen hem boven de pet. Hij verkocht kant en klare aquaria maar had er verder niet zo veel verstand van lol.
 
Ik had ook al bedacht om naar de locale dierenwinkel te gaan en te vragen of ik zijn oude filters mag gebruiken, om die vervolgens los in mijn aquarium te gooien, zodat de bacteriën en het afval wat daar in zit, in mijn water terechtkomen. Dan heb ik in 1 klap zowel voedingsstoffen voor de bacteriën als de bacteriën zelf. Een andere optie is om wat (poreuze) stenen te kopen maar die een week of twee in zijn aquariums te plaatsen voordat ik ze mee naar huis neem...

Ik ben er laatst al een keer geweest, maar mijn plannen gingen hem boven de pet. Hij verkocht kant en klare aquaria maar had er verder niet zo veel verstand van lol.
Dit zie je helaas wel vaker. Tevens is het zomaar gebruiken van iemand z'n filtermedia niet zonder risico's (ziektes/parasieten/bacterien die je niet wil hebben), ik zou er in ieder geval niet aan beginnen. Helemaal niet uit een LFS waar ik weet niet hoeveel import van verschillende leveranciers binnen komt.
 
Dit zie je helaas wel vaker. Tevens is het zomaar gebruiken van iemand z'n filtermedia niet zonder risico's (ziektes/parasieten/bacterien die je niet wil hebben), ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

daar heb je wel weer een punt...
 
Ik zou oppassen met de garnalen en goerami's. Dat kan wel eens slecht uitdraaien.

Ik bedoelde dwerg gouramies. Weet niet of dat veel verschil maakt?

276105
 
Ik vrees dat ook een dwerggoerami wel wil snoepen van de kleine garnalen. Wellicht lukt het als je veel verstop plekjes maakt voor de garnalen, of je refugium gebruikt als garnalen plek.
 
Ik vrees dat ook een dwerggourami wel wil snoepen van de kleine garnalen. Wellicht lukt het als je veel verstop plekjes maakt voor de garnalen, of je refugium gebruikt als garnalen plek.

Ik wil ze sowieso ook in het refugium doen, in de hoop dat ze zich daar voortplanten. Ik heb in het ontwerp een kleine grot (15 cm diep, 20 cm breed) bedacht, waar ze kunnen schuilen als ze hun exoskelet af werpen... Maar misschien is een grotere garnalen soort wel een betere oplossing, tenzij die op hun beurt de vissen opeten, zoals in die AntsCanada video...
 
Ik weet eigenlijk niet of er ook grotere garnalen zijn die ook willen kweken in zoetwater. De japonica garnaal zou bijvoorbeeld ideaal zijn want die zijn een stuk groter maar de kleintjes overleven de eerste twee weken alleen in brakwater.
 
Ik weet eigenlijk niet of er ook grotere garnalen zijn die ook willen kweken in zoetwater. De japonica garnaal zou bijvoorbeeld ideaal zijn want die zijn een stuk groter maar de kleintjes overleven de eerste twee weken alleen in brakwater.
Dat waren volgens mij juist de soort die Mikey gebruikte en die aten zijn hippies op
 
Guppies*
 
Hmm dat kan ik met niet herinneren. Je hoort vaker dat japonica's vis zouden eten maar volgens mij is dit alleen vis die al dood is gegaan, ze zouden in principe niet zelf moeten jagen. Al wordt er wel eens anders gemeld, zelf nooit meegemaakt.
 
Hmm dat kan ik met niet herinneren. Je hoort vaker dat japonica's vis zouden eten maar volgens mij is dit alleen vis die al dood is gegaan, ze zouden in principe niet zelf moeten jagen. Al wordt er wel eens anders gemeld, zelf nooit meegemaakt.



In die video verdwijnen zijn guppies...
 
Filmpje bekeken maar ik zie daar geen garnalen. Hij lijkt niet te weten waar zijn vissen aan dood zijn gegaan.

Helaas ken ik geen grotere garnalen soort die geen brakwater nodig heeft. Maar ik ben geen garnalen expert, misschien komt er nog iemand langs die er meer vanaf weet.
 
Filmpje bekeken maar ik zie daar geen garnalen. Hij lijkt niet te weten waar zijn vissen aan dood zijn gegaan.

Helaas ken ik geen grotere garnalen soort die geen brakwater nodig heeft. Maar ik ben geen garnalen expert, misschien komt er nog iemand langs die er meer vanaf weet.

haha ik heb het verkeerde filmpje gelinkt. Ik zal zo de goede even opzoeken...
 
Filmpje bekeken maar ik zie daar geen garnalen. Hij lijkt niet te weten waar zijn vissen aan dood zijn gegaan.

Helaas ken ik geen grotere garnalen soort die geen brakwater nodig heeft. Maar ik ben geen garnalen expert, misschien komt er nog iemand langs die er meer vanaf weet.

Hier is in ieder geval het filmpje waarin hij de garnalen toevoegd!
 
Heb je topic even doorgenomen, ik vind het idee fantastisch! of de praktijk ook gaat werken zoals het theoretisch zou moeten heb ik wat twijfel bij op sommige punten.

je hebt het over schotjes in de bodem om het water nog langzamer/bijna stilstaand te krijgen. hoewel dit zeker voor de denitrificierende bacteriën gewenst is kan het ook snel doorslaan richting rot in de bodem. dat kan het evenwicht in het aquarium aardig uit z'n verband trekken.

dwerggoerami's: eten sws garnalen, wellicht zelfs volwassen garnalen.
tevens hebben veel van deze vissen het zogenoemde Iridovirus onder de leden, hoewel alleen op dwerggoerami's van toepassing wil je dit niet hebben.
dus tenzij je aan goede (Duitse) nakweek of zelfs wildvang kan komen zou ik t niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Heb je topic even doorgenomen, ik vind het idee fantastisch! of de praktijk ook gaat werken zoals het theoretisch zou moeten heb ik wat twijfel bij op sommige punten.

je hebt het over schotjes in de bodem om het water nog langzamer/bijna stilstaand te krijgen. hoewel dit zeker voor de denitrificierende bacteriën gewenst is kan het ook snel doorslaan richting rot in de bodem. dat kan het evenwicht in het aquarium aardig uit z'n verband trekken.

dwerggoerami's: eten sws garnalen, wellicht zelfs volwassen garnalen.
tevens hebben veel van deze vissen het zogenoemde Iridovirus onder de leden, hoewel alleen op dwerggoerami's van toepassing wil je dit niet hebben.
dus tenzij je aan goede (Duitse) nakweek of zelfs wildvang kan komen zou ik t niet doen.

Ik woon op ongeveer 16km van de Duitse grens, dus even naar Duitsland rijden is geen probleem. Maar misschien is het wel makkelijker om de gourami gewoon achterwege te laten in het plan?
 
In het refugium/sump (235l) wil ik in elk compartiment zoetwatermosselen plaatsen, zodat zij op een natuurlijk manier het water (alvast) kunnen filteren.
- In het eerste compartiment nog eens een stuk of 10 garnalen, zodat ze zich hopelijk gaan voortplanten. (voeding voor vissen/mieren)
- Het middelste gedeelte wil ik gebruiken om snel groeiende waterplanten in te doen. Hoe sneller die groeien, hoe meer stikstof en nitraat ze voor me uit het water halen.
- Daarnaast zal ik deze ruimte kunnen gebruiken om vissen apart te zetten, bijvoorbeeld om voort te planten, of bij ziekte.
- In het laatste segment wil ik proberen om zoetwater vlooien en waterlopers te kweken, als een natuurlijke voedingsbron voor zowel de vissen als de mieren.

bij ziekte maakt het niet uit of je ze in de sump zet of niet, ze blijven namelijk in je waterkolom zitten en dus een "gevaar" voor de overige vissen.
 
Ik woon op ongeveer 16km van de Duitse grens, dus even naar Duitsland rijden is geen probleem. Maar misschien is het wel makkelijker om de gourami gewoon achterwege te laten in het plan?

Hoe zit het met de rasbora & danio? eten die ook volwassen garnalen? De jonkies mogen ze juist opeten...
 
bij ziekte maakt het niet uit of je ze in de sump zet of niet, ze blijven namelijk in je waterkolom zitten en dus een "gevaar" voor de overige vissen.

Tsja meer voor voortplanten of acclimatiseren dan ziekte bedoeld. Maar bedankt voor te tip!!!
 
Ik woon op ongeveer 16km van de Duitse grens, dus even naar Duitsland rijden is geen probleem. Maar misschien is het wel makkelijker om de gourami gewoon achterwege te laten in het plan?

in combinatie met garnalen zou ik ze achterwegen laten

Hoe zit het met de rasbora & danio? eten die ook volwassen garnalen? De jonkies mogen ze juist opeten...

de rashora's lieten bij mij de volwassen garnalen met rust, jongen aten ze wel maar ondanks dat groeide de populatie wel op een laag tempo.
danio's heb ik geen ervaring mee, maar gok hetzelfde verhaal.
 
in combinatie met garnalen zou ik ze achterwegen laten



de rashora's lieten bij mij de volwassen garnalen met rust, jongen aten ze wel maar ondanks dat groeide de populatie wel op een laag tempo.
danio's heb ik geen ervaring mee, maar gok hetzelfde verhaal.

Nice! Dan zat ik met die keuze in ieder geval goed. Wat zou je als (bij voorkeur Aziatische) vervanging aanraden? Bij Ph neutraal water van 24 graden
 
Hier is in ieder geval het filmpje waarin hij de garnalen toevoegd!

Dit lijken mij de Palaemonetes Paludosus garnaal ookwel ghost shrimp genoemd. Zo te zien kun je die wel in zoetwater kweken maargoed als die dan weer je vissen gaat aanvallen. Ik zie dat in het filmpje niet gebeuren maar misschien komt dat in een latere video weer.

Nu zie ik ook waar je garnalen refugium idee vandaan komt!
 
Dit lijken mij de Palaemonetes Paludosus garnaal ookwel ghost shrimp genoemd. Zo te zien kun je die wel in zoetwater kweken maargoed als die dan weer je vissen gaat aanvallen. Ik zie dat in het filmpje niet gebeuren maar misschien komt dat in een latere video weer.

Nee deze waren wel 'zwanger' maar hadden ook brak water nodig. In een latere video verdwijnen zijn visjes spoorloos...
 
Zou ook zomaar weer een fout van hem geweest kunnen zijn, hij zit veel te veel te rommelen met het aquarium gedeelte. En als de vis eenmaal dood is dan peuzelen alle garnalen een visje wel op, en zo lijkt het de schuld van de garnaal.
 
Zou ook zomaar weer een fout van hem geweest kunnen zijn, hij zit veel te veel te rommelen met het aquarium gedeelte. En als de vis eenmaal dood is dan peuzelen alle garnalen een visje wel op, en zo lijkt het de schuld van de garnaal.

hahaha dat zou ook nog kunnen inderdaad, maar volgens mij waren zijn waterwaarden dan weer wel goed.
 

Terug
Bovenaan