Wat zijn jullie andere hobbies?


Doe je tussendoor wel eens een (aquariumlampje) erbij?
Een heel goed idee Edwin.

Ik had jaren terug een kast waar PL boven hing, kleurtemp weet ik even niet meer, ik gebruikte dus geen speciale groeilampen. In die soort van kast kon ik er een 40 in kwijt. Was ook wel noodzaak want de vensterbank werd te klein :). Het groeide en bloeide goed onder die lampen.

Ik zal volgende winter echt met kunstlicht moeten gaan werken. Wil een proefje draaien met een Chihiros die ik nog heb liggen. Heb hem ook gebruikt toen de Mozambiquesijzen jongen hadden. Die broeden vaak rond deze tijd en dan zijn de dagen tekort om te voeren. Vandaar het licht erboven.

Doet die Chihiros zijn werk dan komt er een tweede en/of langere. Het hoeft allemaal niet zo duur, die Chihiros kan ik goed dimmen en dat is met deze planten wel heel fijn. Groeilampen in TL vorm zijn gauw al erg prijzig en als ik die niet perse nodig heb, dan geef ik daar het geld niet aan uit. Dus ja, aquariumlamp!
 
Ik heb verschillende andere hobbies buiten aquaria & terraria:

De voornaamste is amateur paleontologie.
Ik verzamel erg veel fossielen en heb een grote collectie opgebouwd over de jaren en ik ga regelmatig zelf graven naar fossielen.
Ik ben ook vrijwilliger fossielenpreparateur in het Oertijdmuseum in Boxtel.

Mijn fossielenkamer
20240130_192749.jpg

20240130_192812.jpg

20240130_192821.jpg



Recent heb ik ook een microscoop aangeschaft die ik gebruik voor micro paleontologie.
20240130_192831.jpg



Ik ga maandelijks (met uitzondering van de wintermaanden) ook zelf fossielen zoeken met onze fossielen vereniging.

Opgraving van een zee-egel Hemipneustes stiatoradiatus in Eben Emael (Krijt, Maastrichtiaan, 68 miljoen jaar oud)
IMG-20231017-WA0001.jpg


Opgraven in Solnhofen formatie in Duitsland (Jura, Tithoniaan, 150 miljoen jaar oud)
IMG-20230522-WA0000.jpg



Naast fossielen verzamel ik ook gesteenten, mineralen en meteorieten. Alsook wat historische voorwerpen en een beetje taxidermie hebbedingetjes.
20240130_192958.jpg



Mijn andere hobbies zijn gefocust rond mijn favoriete series & films.
Ik verzamel memorabilia van mijn favoriete films en series zoals Lord of the Rings/The Hobbit, Game of Thrones en Pirates of the Caribbean.
20240130_192858.jpg

20240130_193103.jpg

20240130_193035.jpg



En ik ga regelmatig naar Comic Con om mijn favoriete acteurs te ontmoeten, evenals film premières en toneelstukken in London.
20240130_193049.jpg

20240130_193135.jpg
 
Ik heb verschillende andere hobbies buiten aquaria & terraria:

De voornaamste is amateur paleontologie.
Ik verzamel erg veel fossielen en heb een grote collectie opgebouwd over de jaren en ik ga regelmatig zelf graven naar fossielen.
Ik ben ook vrijwilliger fossielenpreparateur in het Oertijdmuseum in Boxtel.
Mega tof zeg!
 
Vermits dit een aquarium forum is gok ik dat jullie misschien wel wat van mijn fossiele visjes kunnen appreciëren!


Een kaaimansnoek (Atractosteus messelensis) gevonden in de Messel groeve, Bituminous Shales, Messel, Darmstadt-Dieburg, Hesse, Duitsland - Eoceen, Ypresiaan, 47 miljoen jaar oud
DSC07814.JPG



Longvis (Dipterus valenciennes) gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Achanarras Quarry, Caithness, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
DSC03909.JPG



Osteolepis macrolepidotes gevonden in de gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Cruaday Hill Quarry, Orkney, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
DSC03908 (2).JPG



Paramblypterus gevonden in de Rotliegendes, Pfalz, Odernheim am Glan, Duitsland - Perm, 270 miljoen jaar oud
DSC05408.JPG



Killivis (Prolebias goreti) gevonden in Céreste, Calcaires de Montfuron, Frankrijk - Oligoceen, Rupeliaan, 33 miljoen jaar oud
20210815_115816.jpg



Een grote Vinctifer comptoni gevonden in de Santana Formatie, Araripe plateau, Ceara, Brazilië - Krijt, Albiaan, 115 - 100 miljoen jaar oud
DSC05358.JPG



Een kathaai of bamboehaai gevonden in Hajula, Byblos, Libanon - Krijt, Cenomaniaan, 98 miljoen jaar oud
DSC01666.JPG


Mijn oudste vis in de collectie, Lasanius problematicus gevonden in de Fish Bed Formation, Schotland, GB - Siluur, Wenlockiaan, 430 miljoen jaar oud
20210805_141639.jpg



Kaakloze vis schedel (Stensiopelta pustulata) gevonden in de Dniester Formatie, Horodnica, Horodenka Regio, Ivano Frankivst Oblast, Ukraïne - Devoon, Lochkoviaan, 419 - 407 miljoen jaar oud
DSC00245.JPG



Een stuk Lepidotes sp. die ik zelf gevonden heb in Falaises des Vaches Noires, Houlgate, Normandië, Frankrijk - Jura, Calloviaan/Oxfordiaan, 166 - 157 miljoen jaar oud
IMG-20221107-WA0016.jpg



Jianghanichthys hubeiensis gevonden in de Hubei formatie, Juanghan, China - Paleoceen, Thanetiaan, 56 miljoen jaar oud
DSC03910.JPG



DSC00251.JPG
 
Ik heb verschillende andere hobbies buiten aquaria & terraria:

De voornaamste is amateur paleontologie.
Ik verzamel erg veel fossielen en heb een grote collectie opgebouwd over de jaren en ik ga regelmatig zelf graven naar fossielen.
Ik ben ook vrijwilliger fossielenpreparateur in het Oertijdmuseum in Boxtel.

Mijn fossielenkamer
Bekijk bijlage 371450
Bekijk bijlage 371449
Bekijk bijlage 371451


Recent heb ik ook een microscoop aangeschaft die ik gebruik voor micro paleontologie.
Bekijk bijlage 371452


Ik ga maandelijks (met uitzondering van de wintermaanden) ook zelf fossielen zoeken met onze fossielen vereniging.

Opgraving van een zee-egel Hemipneustes stiatoradiatus in Eben Emael (Krijt, Maastrichtiaan, 68 miljoen jaar oud)
Bekijk bijlage 371454

Opgraven in Solnhofen formatie in Duitsland (Jura, Tithoniaan, 150 miljoen jaar oud)
Bekijk bijlage 371455


Naast fossielen verzamel ik ook gesteenten, mineralen en meteorieten. Alsook wat historische voorwerpen en een beetje taxidermie hebbedingetjes. Bekijk bijlage 371453


Mijn andere hobbies zijn gefocust rond mijn favoriete series & films.
Ik verzamel memorabilia van mijn favoriete films en series zoals Lord of the Rings/The Hobbit, Game of Thrones en Pirates of the Caribbean.
Bekijk bijlage 371456
Bekijk bijlage 371459
Bekijk bijlage 371457


En ik ga regelmatig naar Comic Con om mijn favoriete acteurs te ontmoeten, evenals film premières en toneelstukken in London.
Bekijk bijlage 371458
Bekijk bijlage 371460
Bijzondere hobbies! Heel boeiend.
 
Vermits dit een aquarium forum is gok ik dat jullie misschien wel wat van mijn fossiele visjes kunnen appreciëren!


Een kaaimansnoek (Atractosteus messelensis) gevonden in de Messel groeve, Bituminous Shales, Messel, Darmstadt-Dieburg, Hesse, Duitsland - Eoceen, Ypresiaan, 47 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371463


Longvis (Dipterus valenciennes) gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Achanarras Quarry, Caithness, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371468


Osteolepis macrolepidotes gevonden in de gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Cruaday Hill Quarry, Orkney, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371467


Paramblypterus gevonden in de Rotliegendes, Pfalz, Odernheim am Glan, Duitsland - Perm, 270 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371462


Killivis (Prolebias goreti) gevonden in Céreste, Calcaires de Montfuron, Frankrijk - Oligoceen, Rupeliaan, 33 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371465


Een grote Vinctifer comptoni gevonden in de Santana Formatie, Araripe plateau, Ceara, Brazilië - Krijt, Albiaan, 115 - 100 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371469


Een kathaai of bamboehaai gevonden in Hajula, Byblos, Libanon - Krijt, Cenomaniaan, 98 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371471

Mijn oudste vis in de collectie, Lasanius problematicus gevonden in de Fish Bed Formation, Schotland, GB - Siluur, Wenlockiaan, 430 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371466


Kaakloze vis schedel (Stensiopelta pustulata) gevonden in de Dniester Formatie, Horodnica, Horodenka Regio, Ivano Frankivst Oblast, Ukraïne - Devoon, Lochkoviaan, 419 - 407 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371472


Een stuk Lepidotes sp. die ik zelf gevonden heb in Falaises des Vaches Noires, Houlgate, Normandië, Frankrijk - Jura, Calloviaan/Oxfordiaan, 166 - 157 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371464


Jianghanichthys hubeiensis gevonden in de Hubei formatie, Juanghan, China - Paleoceen, Thanetiaan, 56 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371461


Bekijk bijlage 371473
Ik vind het fascinerend en je verzamelingen zijn zo mooi geëxposeerd ook.
 
Mega tof zeg!
Bijzondere hobbies! Heel boeiend.
Dank jullie wel! :)

Ik vind het fascinerend en je verzamelingen zijn zo mooi geëxposeerd ook.
Dankje!
Ik probeer altijd leuke thema displays te maken met fossielen uit dezelfde vindplaats of uit hetzelfde tijdperk of van dezelfde diergroep.
Ik maak ook zelf eigen infokaartjes en het toevoegen van modellen heeft ook altijd een meerwaarde. :)
Het is een klein mini museum geworden :)
 
Mijn orchideeën hobby.

Coelogyne cristata (orchidee) in bloei, bijna alle knoppen open.

Hele lichte citroenschtige geur.

De bloemen zijn ongeveer 8cm groot. Om een beter idee te geven van de afmetingen van de plant, deze staat op een binnenvoliere met afmeting van 90 x 60 cm.


De beloning na maanden zorgen voor de plant. Jammer dat ze maar 1x per jaar bloeit.

IMG_5232.jpeg



IMG_5234.jpeg
 
Wat een bloemenpracht!
Ja mooi hè? Het laat mij denken aan een bruidsboeket. En het wit is echt spierwit. Aangezien jij van bloemen houdt. Een hele makkelijke orchidee mocht je hem willen proberen. Je kunt hem in de zomer bijna niet teveel water geven. Door hem erg lang buiten te laten staan, tot een graad of 3-5 en hem wat droger te houden trigger je bloei. Die aanleg zit er al tegen de tijd dat je hem binnenhaalt. En dan is het wachten op de bloemen (binnen). Of in een koele tot verwarmde kas, dan duurt het alleen wat langer.
 
Zet je hem het hele seizoen door buiten totdat het afkoelt en dan naar binnen? Ik ga me erin verdiepen, dank voor de uitleg.
 
Zet je hem het hele seizoen door buiten totdat het afkoelt en dan naar binnen? Ik ga me erin verdiepen, dank voor de uitleg.
Ja, zo gauw het gevaar van nachtvorst voorbij is zet ik hem weer buiten. Kan eerder maar dan moet ik hem steeds naar binnen halen. Ik kijk wat het weer dit jaar gaat doen.

Wel ellende met vakanties want dan heb je in de zomer echt iemand nodig die hem flink water blijft geven.

Er zijn webshops waar je niet moet zijn. PM mij maar tegen die tijd. Mocht je interesse hebben.
 
Vermits dit een aquarium forum is gok ik dat jullie misschien wel wat van mijn fossiele visjes kunnen appreciëren!


Een kaaimansnoek (Atractosteus messelensis) gevonden in de Messel groeve, Bituminous Shales, Messel, Darmstadt-Dieburg, Hesse, Duitsland - Eoceen, Ypresiaan, 47 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371463


Longvis (Dipterus valenciennes) gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Achanarras Quarry, Caithness, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371468


Osteolepis macrolepidotes gevonden in de gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Cruaday Hill Quarry, Orkney, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371467


Paramblypterus gevonden in de Rotliegendes, Pfalz, Odernheim am Glan, Duitsland - Perm, 270 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371462


Killivis (Prolebias goreti) gevonden in Céreste, Calcaires de Montfuron, Frankrijk - Oligoceen, Rupeliaan, 33 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371465


Een grote Vinctifer comptoni gevonden in de Santana Formatie, Araripe plateau, Ceara, Brazilië - Krijt, Albiaan, 115 - 100 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371469


Een kathaai of bamboehaai gevonden in Hajula, Byblos, Libanon - Krijt, Cenomaniaan, 98 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371471

Mijn oudste vis in de collectie, Lasanius problematicus gevonden in de Fish Bed Formation, Schotland, GB - Siluur, Wenlockiaan, 430 miljoen jaar oud



Kaakloze vis schedel (Stensiopelta pustulata) gevonden in de Dniester Formatie, Horodnica, Horodenka Regio, Ivano Frankivst Oblast, Ukraïne - Devoon, Lochkoviaan, 419 - 407 miljoen jaar oud



Een stuk Lepidotes sp. die ik zelf gevonden heb in Falaises des Vaches Noires, Houlgate, Normandië, Frankrijk - Jura, Calloviaan/Oxfordiaan, 166 - 157 miljoen jaar oud



Jianghanichthys hubeiensis gevonden in de Hubei formatie, Juanghan, China - Paleoceen, Thanetiaan, 56 miljoen jaar oud
Lijkt me ook wel een prijzige hobby.
Super fascinerend, maar je moet er wel voor naar verre landen reizen, en da's niet goedkoop.
En wat ik me afvraag, mag je dat zomaar meenemen. als je wat vindt?
Kan me indenken dat het een hele papierwinkel met zich meebrengt.
 
En ik heb eergisteren deze opgehaald, over teveel snaren gesproken :pBekijk bijlage 372478
Heel veel van die gitaren komen tegenwoordig uit Indonesië. Uit de Cort fabrieken. Waar vaak niet alleen bepaalde soorten van Harley Benton vandaan komen maar ook veel "merkfabriekanten" hun Gitaren laten maken zoals PRS SE enz. De gitaren uit Indonesië zijn vaak ook van veel betere kwaliteit dan die uit China en later uit Korea. Dat maakt dat ik zelf nog denk aan een Harley Benton SC- 550 II FTF of een Sire Larry Carlton L7. Een Gibson les Paul is niet geschikt voor mijn handen en bovendien nogal overprijst.
 
Wie mij hier al wat langer kent weet uit de verdwenen hobby versie dat ik graag modelbouw.
En één van mijn wensen was om ooit eens een model te bouwen van mijn vader's , nu de mijne, jachtje te maken.
Helaas worden de tekeningen door de werf begrijpelijkerwijs met hun leven bewaakt.

Daarom is het een model dat ik van foto's en mijn geheugen op schaal 1:87 (h0 van treintjes) heb gemaakt.
Eén en ander verwerkt in een diorama: een aanlegsteigertje in de Alde Feanen in Friesland.

IMG_20240220_105804368.jpg


IMG_20240220_105409627.jpg

Ik sta klaar om een duik te nemen.
Of misschien niet....

IMG_20240218_150216873.jpg
M
Mijn schipperse is stoerder en ligt er al in. Met de zon op haar bol.

IMG_20240217_154208601_HDR.jpg
 
@Guppeman maak je die dieren en mensjes ook allemaal zelf?
Mooi hoor! Ook dat verhaal erbij!
Nee, daarom deed ik het ook in schaal 1:87, de modeltreinenschaal.
Daar is van alles voor te koop.

Ik heb ze wel zelf beschilderd .
Allerlei tattoos op mijn bassie en het badpak van mijn schipperse in de juiste kleur.
Ook het haar aangepast.
Bij mij (bijna) geen en de schipperse blond.

Elk diorama van mij heeft een verhaal.
Dat is de halve pret.
 
De sunburst is een Fender stratocaster USA, de witte is een Sire Larry Carlton S7. De zwarte is ook een Fender stratocaster. Bij mij blijken al die snaren wel degelijk nuttig...:):);)
Ah sire! Fender, maar beter ;)
Heel veel van die gitaren komen tegenwoordig uit Indonesië. Uit de Cort fabrieken. Waar vaak niet alleen bepaalde soorten van Harley Benton vandaan komen maar ook veel "merkfabriekanten" hun Gitaren laten maken zoals PRS SE enz. De gitaren uit Indonesië zijn vaak ook van veel betere kwaliteit dan die uit China en later uit Korea. Dat maakt dat ik zelf nog denk aan een Harley Benton SC- 550 II FTF of een Sire Larry Carlton L7. Een Gibson les Paul is niet geschikt voor mijn handen en bovendien nogal overprijst.
Klopt, beide Corts zijn Indonesisch. De Harley Bentons zover ik weet alle 3 Chinees. Maar Harley Benton heeft zeker pareltjes. Mijn 4 snaar speelt beter dan zo goed als elke Fender die ik heb mogen spelen. Vond mijn bas leeraar ook... en die heeft een Fender.
Qua electronica valt het een beetje tegen maar dat is snel opgelost.
De Cort bas was liefde op het eerste gezicht, de bedoeling was eigenlijk om een Stingray te nemen mar dit speelde te goed om te laten liggen.

4 snaren is zat.😀
Geef mij maar 5 :)
 
Serieuze vraag: wat doe je met die vijfde?
(Heb nog nooit op een vijfsnarige bas gespeeld.)
Ik speel zo'n jaar of 40 op een vier snarige en heb echt nog nooit gedacht: wauw. Ik wilde dat ik er nu nog één meer had.
Vooral die paar lage noten gebruiken, als metal speler best belangrijk. Maar biedt ook extra dynamiek op de hogere fretten zodat je minder van positie moet veranderen. En de rest van de tijd is het een fijne plek om je duim te plaatsen :p
 

Terug
Bovenaan