Wat zijn jullie andere hobbies?


Ah sire! Fender, maar beter ;)

Klopt, beide Corts zijn Indonesisch. De Harley Bentons zover ik weet alle 3 Chinees. Maar Harley Benton heeft zeker pareltjes. Mijn 4 snaar speelt beter dan zo goed als elke Fender die ik heb mogen spelen. Vond mijn bas leeraar ook... en die heeft een Fender.
Qua electronica valt het een beetje tegen maar dat is snel opgelost.
De Cort bas was liefde op het eerste gezicht, de bedoeling was eigenlijk om een Stingray te nemen mar dit speelde te goed om te laten liggen.


Geef mij maar 5 :)
Nou, de Fender heb ik al vele jaren. Als ik het ding nu had moeten kopen..... Maar de Sire is zeker niet minder van kwaliteit.
 
Knap hoor muzikaal zijn, dat heb ik echt totaal niet haha :DD
Van de week wat ā€˜schrikā€™ training gedaan met t paard, hij vrat de paraplu bijna op, dus geslaagd :cool:
ae53d9b9-97b0-4076-9f64-7c3adb9e8ee4.jpeg
 
Knap hoor muzikaal zijn, dat heb ik echt totaal niet haha :DD
Van de week wat ā€˜schrikā€™ training gedaan met t paard, hij vrat de paraplu bijna op, dus geslaagd :cool:
Bekijk bijlage 372513
Heey wat leuk! Ik was vroeger bij een ponyclub. Bij mij in de buurt zijn verschillende keren concoursen gehouden. De 1e keer waren er alleen al 1100 ponies.

Zijn er in jouw regio nog (veel) ponyclubs?
 
Heey wat leuk! Ik was vroeger bij een ponyclub. Bij mij in de buurt zijn verschillende keren concoursen gehouden. De 1e keer waren er alleen al 1100 ponies.

Zijn er in jouw regio nog (veel) ponyclubs?
In noord Brabant is paardrijden wel best populair, maar ik geloof dat t oude gemeenschappelijke van ponyclubs met leuke onderlinge wedstrijdjes wel stukken minder is. Maar ik heb daar eigenlijk ook nooit bij gezeten.. western gericht is zowiezo iets minder dan gewoon dressuur.
Maarre jouw profielfoto is ook niet bepaald een ā€˜ponytjeā€™ :DD
 
Ik heb van mijn opa, zijn oude treinen mogen hebben, dus dat is mijn hobby en savonds voornamelijk met een wijntje een goed stevig boek lezen bij mijn aquarium.
 
In noord Brabant is paardrijden wel best populair, maar ik geloof dat t oude gemeenschappelijke van ponyclubs met leuke onderlinge wedstrijdjes wel stukken minder is.
Weet ik. Ik kom ook uit Noord-Brabant. ;)
En dat paerdjuh van mijn avatar is ook een zeer bijzonder paerdjuh. Misschien zelfs de allermooiste fryske hynder. :)
 
Vermits dit een aquarium forum is gok ik dat jullie misschien wel wat van mijn fossiele visjes kunnen appreciƫren!


Een kaaimansnoek (Atractosteus messelensis) gevonden in de Messel groeve, Bituminous Shales, Messel, Darmstadt-Dieburg, Hesse, Duitsland - Eoceen, Ypresiaan, 47 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371463


Longvis (Dipterus valenciennes) gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Achanarras Quarry, Caithness, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371468


Osteolepis macrolepidotes gevonden in de gevonden in de Old Red Sandstone, Orcadian Basin, Cruaday Hill Quarry, Orkney, Schotland, GB - Devoon, Givetiaan, 385 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371467


Paramblypterus gevonden in de Rotliegendes, Pfalz, Odernheim am Glan, Duitsland - Perm, 270 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371462


Killivis (Prolebias goreti) gevonden in CĆ©reste, Calcaires de Montfuron, Frankrijk - Oligoceen, Rupeliaan, 33 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371465


Een grote Vinctifer comptoni gevonden in de Santana Formatie, Araripe plateau, Ceara, Braziliƫ - Krijt, Albiaan, 115 - 100 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371469


Een kathaai of bamboehaai gevonden in Hajula, Byblos, Libanon - Krijt, Cenomaniaan, 98 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371471

Mijn oudste vis in de collectie, Lasanius problematicus gevonden in de Fish Bed Formation, Schotland, GB - Siluur, Wenlockiaan, 430 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371466


Kaakloze vis schedel (Stensiopelta pustulata) gevonden in de Dniester Formatie, Horodnica, Horodenka Regio, Ivano Frankivst Oblast, UkraĆÆne - Devoon, Lochkoviaan, 419 - 407 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371472


Een stuk Lepidotes sp. die ik zelf gevonden heb in Falaises des Vaches Noires, Houlgate, Normandiƫ, Frankrijk - Jura, Calloviaan/Oxfordiaan, 166 - 157 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371464


Jianghanichthys hubeiensis gevonden in de Hubei formatie, Juanghan, China - Paleoceen, Thanetiaan, 56 miljoen jaar oud
Bekijk bijlage 371461


Bekijk bijlage 371473
Wat tof. Weet je waarom d elaatste naam problematicus is? Haha
 
Wij doen het met een bescheidener apparaatā€¦ :) @biljoenblik @Mafkees
Bekijk bijlage 372564
Albert, van de volautomatische koffiemachines heb ik het meeste plezier beleefd aan de Jura.
Daar kwam toch de lekkerste koffie uit. En heel constante kwaliteit.
En ze zijn erg gemakkelijk in gebruik. Dus ik zou zeggen geniet van je koffie!
 
Wij hadden op de brug van een schip waar ik op werkte een Jura, maar ik werd gek van de mededelingen van dat ding.
Kom je om 04:00 op wacht krijg je:

- Filter reinigen
- Onderhoud plegen
- Water vullen
- Reservoir legen
- Bonen bijvullen

en wat dies meer zij te zien.

IK WIL EEN BAKKIE KOFFIE!

Potje onder een ouderwets koffiezetmachientje en klaar ben je.
 
Laatst bewerkt:
Ok, mijn hobbies: Ik heb een aquariu, maar dat wisten jullie denk ik al, de kat is oudejaarsdag helaas overleden, we zijn nu op zoek naar een nieuwe kat of twee katten, misschien deze week een nieuwe via verhuisdieren.nl! Verder speel ik saxofoon, brei ik truien en doe ik een opleiding mediumschap. Ik kom tijd tekort voor alles!
 
Kan je mediummen leren dan Esther?
Ik dacht altijd dat je dat hebt of niet hebt.
 
Kan je mediummen leren dan Esther?
Ik dacht altijd dat je dat hebt of niet hebt.
Ging er ook van uit dat het een ā€˜gaveā€™ was.
Klopt, het is net voetballen. Iedereen kan tegen een bal trappen, maar om in het eerste van Ajax te komen moet je jarenlang trainen. Iedereen heeft intuĆÆtie en de mogelijkheid om dingen te voelen en te ervaren, maar wil je hier iets mee gaan doen dan ga je op les om te leren hoe het werkt. En je moet jezelf ontwikkelen als mens om een stevige basis te hebben om dit werk te kunnen doen. En een uitgebreide bibliotheek van kennis opbouwen omdat je de ervaringen en emoties van mensen en dieren door gaat geven via de dingen die je kunt zien, horen, voelen, ruiken, proeven en weten. (Ja, dieren kunnen ook hun ervaringen doorgeven, het is verbazingwekkend wat een inzicht ze hebben in jouw leven. Ze hebben echt alles door en kennen je van haver tot gort! :love:)
En dan zijn er verschillende soorten mediumschap en moet je ontdekken welke soort het best bij jou past, dus het is heel veel uitproberen en jezelf leren kennen en kennis opdoen en dat kost heel veel tijd. Hoe meer 'talent' je hebt, hoe verder je komt, net als bij voetballen.
Maar ik had dus als kind al ervaringen, als tiener ook, ik ben wel eens op de loop gegaan in een museum bij de mummies, omdat ik daar iemand kon voelen, haha.
Ik dacht ook altijd dat een medium altijd al een medium was, ik had niet door dat die mensen een gedegen opleiding volgen van jaren. Vijf tot acht jaar is normaal voordat iemand gaat werken als medium. En zover ben ik dus nog niet, wees gerust. ;)En je hoeft ook niet bang te zijn dat ik ineens alles van jullie afweet, hahaha! Dat kan ik wel, maar dan moet ik ervoor gaan zitten om in te voelen op jullie en dat doe ik niet, want dat is niet netjes. :deal:šŸ˜„
 
Klopt, het is net voetballen. Iedereen kan tegen een bal trappen, maar om in het eerste van Ajax te komen moet je jarenlang trainen. Iedereen heeft intuĆÆtie en de mogelijkheid om dingen te voelen en te ervaren, maar wil je hier iets mee gaan doen dan ga je op les om te leren hoe het werkt. En je moet jezelf ontwikkelen als mens om een stevige basis te hebben om dit werk te kunnen doen. En een uitgebreide bibliotheek van kennis opbouwen omdat je de ervaringen en emoties van mensen en dieren door gaat geven via de dingen die je kunt zien, horen, voelen, ruiken, proeven en weten. (Ja, dieren kunnen ook hun ervaringen doorgeven, het is verbazingwekkend wat een inzicht ze hebben in jouw leven. Ze hebben echt alles door en kennen je van haver tot gort! :love:)
En dan zijn er verschillende soorten mediumschap en moet je ontdekken welke soort het best bij jou past, dus het is heel veel uitproberen en jezelf leren kennen en kennis opdoen en dat kost heel veel tijd. Hoe meer 'talent' je hebt, hoe verder je komt, net als bij voetballen.
Maar ik had dus als kind al ervaringen, als tiener ook, ik ben wel eens op de loop gegaan in een museum bij de mummies, omdat ik daar iemand kon voelen, haha.
Ik dacht ook altijd dat een medium altijd al een medium was, ik had niet door dat die mensen een gedegen opleiding volgen van jaren. Vijf tot acht jaar is normaal voordat iemand gaat werken als medium. En zover ben ik dus nog niet, wees gerust. ;)En je hoeft ook niet bang te zijn dat ik ineens alles van jullie afweet, hahaha! Dat kan ik wel, maar dan moet ik ervoor gaan zitten om in te voelen op jullie en dat doe ik niet, want dat is niet netjes. :deal:šŸ˜„
Zo is het, jij voelt niet in op mij en ik beloof dat ik ook niet in jou ga voelen. Want dat is niet netjes. :):);)
 
Zo is het, jij voelt niet in op mij en ik beloof dat ik ook niet in jou ga voelen. Want dat is niet netjes. :):);)
Precies, jij snapt het. šŸ˜„ Verder ben ik natuurlijk van mening dat iedereen zo'n opleiding moet gaan doen! (y):giggle:šŸ„³
 
Ok, mijn hobbies: Ik heb een aquariu, maar dat wisten jullie denk ik al, de kat is oudejaarsdag helaas overleden, we zijn nu op zoek naar een nieuwe kat of twee katten, misschien deze week een nieuwe via verhuisdieren.nl! Verder speel ik saxofoon, brei ik truien en doe ik een opleiding mediumschap. Ik kom tijd tekort voor alles!
Je kan in ieder geval wel de toekomst zien.
 
Je kan in ieder geval wel de toekomst zien.
Haha, nee, zo werkt het niet. En dat mag ook niet. Want dan ga je je leven ernaar inrichten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet je leven gewoon leven. Zonder te wachten of je die knappe man of vrouw tegen gaat komen.
 
Wat tof. Weet je waarom d elaatste naam problematicus is? Haha
Ja, toen deze soort ontdekt werd was de functie van de "post-cephalic rods" een mysterie voor zeer lange tijd, vandaar de naam. :)
Uiteindelijk zou het gediend hebben om de kieuwen te verstevigen voor ademhaling.
Lijkt me ook wel een prijzige hobby.
Dankje, en ja het is wel best prijzig.
Sommige fossielen kunnen erg prijzig zijn afhankelijk van zeldzaamheid en kwaliteit.

Super fascinerend, maar je moet er wel voor naar verre landen reizen, en da's niet goedkoop.
En wat ik me afvraag, mag je dat zomaar meenemen. als je wat vindt?
Kan me indenken dat het een hele papierwinkel met zich meebrengt.
Het merendeel van mijn fossielen zijn aangekocht net vanwege die reden omdat het bijna onmogelijk is om als Ć©Ć©n persoon dit allemaal zelf op te graven.
Ik heb ook verschillende fossielen van locaties die al verschillende decennia niet meer toegankelijk zijn of van landen waar export al jaren van is opgeheven.
Zelf ga ik wel fossielen opgraven, maar tot nu toe altijd binnen Europa.
Ik ben lid van de Belgische vereniging voor paleontologie die meermaals per jaar excursies organiseren in Belgiƫ en buitenland.
Ik zoek meestal zelf in Belgiƫ, Nederlands en Frankrijk, maar ik ben met de club ook al gaan graven in Duitsland (Solnhofen regio in Beieren) en in Polen (Gdansk en Opole).
En dit jaar staat zoiezo ook nog een weekendje Luxemburg gepland en volgend jaar een week fossielen zoeken in Kreta en misschien zelfs Portugal.
Het reizen kost natuurlijk altijd wel geld, zeker hoe verder je naar het buitenland gaat.
Ook al het materiaal om op te graven (hammers, beitels, breekijzers, etc.), converseermateriaal (Cyanoacrylaat lijm, Paraloid, etc.) en prepareer materiaal (dremels, zandstralers, compressoren, luchtdrukbijtels, prepareernaalden, etc.) is niet altijd even goedkoop.

Qua legaliteit is het erg belangrijk om op de hoogte te zijn van lokale wetgevingen want ieder land heeft wel andere wetten omtrent fossielen.
Zo mag er in Italiƫ zelf helemaal niet naar fossielen gezocht worden.
Ook de meeste Zuid Amerikaanse landen en landen zoals Zuid-Afrika, Mongoliƫ en China hebben strenge export bans op fossielen die het land niet mogen verlaten.
En bepaalde landen/regio's vereisen vergunningen om fossielen te zoeken zoals Schotland en Florida.

Als je zoals ik lid bent van een club, dan ben je automatisch aangesloten bij de raad van aardwetenschappen die standaard wat regels oplegd en een deontologische code heeft waar ieder lid zich aan moet houden.
Het grote deel van de groeves waar ik zoek is altijd samen met onze club, omdat deze in de meeste gevallen enkel toegankelijk zijn voor onze club zoals de Romontbos groeve in Eben-Emael waar we een uitzonderlijke toegang als club voor hebben kunnen verkrijgen.
Ook recent hebben we mogen graven bij de werken aan de Oosterweeltunnel in Antwerpen wat uitzonderlijk was en waar de vereniging bijna 2 jaar lang heeft voor moeten werken om de toestemming kunnen te bemachtigen.

Foto: graven naar fossiele haaientanden op de Oosterweel site
20230727_130319.jpg


De enige echte uitzonderingen qua regels was in Solnhofen in Duitsland, waar alle vondsten van wetenschappelijk belang moeten worden afgestaan (wat ook logisch is) of fossielen die boven een bepaalde marktwaarde zitten (omdat de groeve eigenaars deze liever zelf verkopen).

foto: graven in de jura gesteenten van de Solnhofen platenkalk in de Besuchersteinbruch in Muhlheim, Beieren, Duitsland
346097699_205443478980215_7601869939234449438_n.jpg



De andere plaats met erg strenge regels was in Krasiejow in Polen, dit is een beschermde site met een grote wetenschappelijke waarde.
Dit is een gigantisch "bone bed" dat dateert uit het Trias (ongeveer 228 miljoen jaar geleden) en dit heeft een grote concentratie aan skeletten van prehistorische amfibieƫn en reptielen (en zelf enkele van de oudste dinosauriƫrs).
Hier waren we ook aan het graven met de veldschool, dit was dus echt helpen opgraven voor wetenschappelijk onderzoek en de fossielen die door ons gevonden werden moesten dus in principe allemaal afgestaan worden voor onderzoek.
Iedereen heeft wel met toestemming van de onderzoekers (en met het nodige papierwerk) wel enkele fossielen die geen wetenschappelijk belang had mogen meenemen.
Zo heb ik enkele fossiele zoetwatermosselen en twee Metoposaurus werveltjes mogen mee naar huis nemen.
En ik weer dat andere leden een Osteoderm van een of ander dier had mogen meenemen en een gedeeltelijke Pythosaurus tand.

PS: ergens in April opent er normaal een nieuwe tentoonstelling over deze locatie in het oertijdmuseum in Boxtel, omdat zij ook steeds meewerken bij deze opgravingen in Polen.
Ze zijn momenteel erg druk bezig met de opbouw van wat Metoposaurus skeletten en ik weet dat er in het labratorium ook nog een Pythosaurus schedel ligt waar ze recent aan begonnen zijn.

Onze fieldschool op de digsite:
DSC_0118.JPG



Een deel van het "bone bed" waar een bezoekerspavilioen rond gebouwd is.
Op deze plek liggen duizende schedels van Metoposaurussen en resten van verschillende andere dieren.
20220713_154753.jpg

20220713_154810.jpg

20220713_154818.jpg
 

Terug
Bovenaan