Waterkwaliteit en mijn garnalen


C

Cactus

Guest
Goedenavond,

Mijn aquarium (Juwal Rekord 600) draait nu zes weken en afgelopen zondag heb ik de eerste bewoners, ongeveer 20 vuurgarnalen in de bak gezet na ze (ongeveer) 6 uur te laten overwennen aan het nieuwe aquariumwater.
Voordat ik de garnalen had overgezet had ik de waterwaardes getest met met mijn druppelset-test, deze waardes (zie ook hieronder) lijken mij goed.
De garnalen komen uit mijn andere aquarium, welke al meer dan een jaar prima draait.
Maandag avond zag ik dat vrijwel alle garnalen boven in de hoek van het aquarium zaten bij het snoer van de pomp, alsof uit het water wilden.
Na wat leeswerk hier op het forum kwam ik erachter dat ze eruit wilden omdat de waterkwaliteit niet goed zou zijn.
Zowel maandagavond, dinsdagavond en vanavond heb ik een waterwissel gedaan van ongeveer 60 %.
Vandaag ook weer het water getest en daaruit kwam het volgende:

GH: 9,5
KH: 9,5
PH: 8
NO2: 0
CO2: 3 mg/liter

Nog wat verdere info:

Sinds het opstarten van het aquarium voeg ik bio-CO2 toe, de methode met het opgekeerde bakje, het oppervlakte van het bakje is minder dan 1% van de totalen oppervlakte van het water.
Oppervlakte van het water is 60 x 30 = 1800 vierkante cm, 1 procent daarvan is 18 vierkante centimeter en de oppervlakte van mijn opgekeerde bakje is 13 vierkante centimeter, dus dat moet goed zijn.
Ondanks de toevoeging van bio CO2 vind ik het CO2 gehalte erg laag in het aquarium, nu weet ik dat het met deze methode (erg) kan schommelen, of het bakje hangt niet op de goede plek.
Wel zie ik duidelijk belletjes terecht komen in het omgekeerde bakje.

De planten die in mijn aquarium staan heb ik 4 dagen gespoeld in emmers voordat ik ze in het aquarium heb gezet, deze planten heb ik gekocht via internet.
De plantjes doen het prima in mijn bak (staan er nu 4 weken in) en heb geen last alg.

Het licht staat nu ongeveer 11 uur per dag aan, het gaat hier om een Juwel Warm-Lite lamp van 15 Watt.

Er zit aquariumzand in het aquarium van de H***bach (wil graag ook corydora panda's gaan houden in de bak), h.

Wie zou mijn kunnen helpen en advies kunnen geven?
 
kan het misschien een zuurstof probleem zijn? probeer voor de lol anders is de filter uitstroom naar boven te richten of een luchtpomp aan te zetten.
 
Daar zat ik ook al aan te denken, de uitstroom van mijn filter staat al richting het wateroppervlak.
De garnalen zitten nu voor de derde avond op rij op een kluitje boven de pomp.

Het is trouwens een onverwarmde bak, de temperatuur is ongeveer 22 graden.
 
Ook al aan de nh3/4 gedacht? Heeft een grote waterwissel ook enig effect (bv de helft)?
 
Heb je een CO2 Drop Checker?
 
Bij een ph van 8 kan de co2 met die waarden niet echt hoog zijn.
 
Maar wel zit je met de nodige PH-schommelingen bij gebruik van bio-co2. Ook met een omgekeerd bakje voorkom je dat niet helemaal.
Misschien kun je het nog even aanzien, kan namelijk best zijn dat ze nog moeten wennen, maar ik zou ook niet schromen voorzichtigjes te overwegen t.z.t. te stoppen met bio-co2.
 
Toevallig cabomba via internet besteld in in je bak gezet?
 
Bedankt voor jullie reacties!

NO3 / NO4 kan ik niet meten met mijn druppeltest set en een CO2 Drop Checker heb ik ook niet.
In mijn aquarium heeft nooit Cabomba gestaan.
De pH waarde is inderdaad erg hoog, het volgende ga ik doen:

-Zodra ik thuis ben stoppen met het toevoegen van bio-CO2.
-Om de pH te verlagen wil ik gaan filteren over turf (hierover moet ik me nog inlezen, waar haal ik het bijvoorbeeld en hoe toe te passen)
 
Hoi Cactus, waarom wil je de PH gaan verlagen? Voor je vuurgarnalen hoef je dat namelijk niet te doen. Bij mij zitten ze op een Ph van ongeveer 7,5 en doen het prima.
 
pH van 8 voor vuurtjes lijkt mij ook niet echt het probleem, weet je toevallig op welke waardes ze zaten waar je ze vandaan heb gehaald?
 
Ik koop turf of turfgranulaat en doe een beetje in een pantykous welke ik dan weer tussen de binnenfilter en de ruit klem. Zo verlaag ik de ph van 7.9 naar 7.2.
Ik kan de schommelingen van de bio co2 niet inschatten maat zoals mark al aangeeft kan dit er best mee te maken hebben.
 
kellemes zei:
Cactus zei:
-Om de pH te verlagen wil ik gaan filteren over turf (hierover moet ik me nog inlezen, waar haal ik het bijvoorbeeld en hoe toe te passen)
Tip die ik ooit eens kreeg van John ;)
http://www.killivissenencorydoras.nl/45507958

O jee dat was ik alweer vergeten :oops: . Ik wil wel daarbij nu een opmerking maken. Ik heb dit op de beurs ook gekocht maar het verlaagde mijn ph maar erg weinig. Daarop ben ik weer overgegaan op de granulaat van APO. Maar misschien heb ik met die turf van de beurs pech gehad :S.
Met de granulaat heb ik goede revaringen en het geeft een ietsje af. Wel heb je met het gebruik van turf ook wat schommelingen in je bak. Nu zal dat vrij beperkt wezen denk ik. Hier hou ik de ph met het gebruik van turf rond de 7.2 en als er een marge van 0.2 is dan vul ik wat aan (vervangen beter gezegd).
 
Bedankt voor alle info!!
Graag zou iik de pH wat naar beneden krijgen omdat ik in de toekomst corydora panda's wil gaan houden, en die hebben graag pH die wat lager is dan 8.
De garnalen komen uit mijn andere aquarium die al meer dan een jaar prima draait.
De pH van dat aquarium is ook 8, dus voor de garnalen zou het niet zo veel uit maken.
Vanaf vanavond gebruik ik geen bio CO2 meer in mijn nieuwe aquarium.
Zometeen nog een waterwissel doen en dan kijk ik het per dag aan.
Filteren over turf kan altijd nog
 
Voor de 4e avond op rij een 50% waterwissel gedaan, een uur later zaten weer bijna alle garnalen boven bij de pomp.
De komende twee dagen kijk ik het nog even aan (eerste dagen zonder toevoeging van bio CO2).
Begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat er te weinig zuurstof in het water zit.
Misschien zaterdag toch maar op pad voor een zuurstof (lucht) pompje.
 
Hoe kan er dan zo weinig zuurstof in je water zitten? In je andere bak had je ook geen last toch?
 
Nee dat klopt, maar dat is het enigste wat ik op dit moment kan bedenken, de pH in alle twee de bakken is nagegoeg hetzelfde (getest met de druppeltest).
De uitstroom van de pomp staat ook gericht op het wateroppervlak en de stroming is nou niet bepaald zwak te noemen, maar ook weer niet zo sterk dat het wateroppevlak open breekt (als je begrijpt wat ik bedoel).
Mocht er toch een soort van vergif op de plantjes hebben gezeten zou het nu toch wel eruit moeten zijn denk ik.
Zuurstof in het water, kun je dat eigenlijk meten?
 
als er nog gif op de planten had gezeten, hadden er ook wel een paar het loodje gelegd. maar dat is niet zo toch?

blijf het verder wel eigenaardig vinden.

heb je ze al een keer gevoerd? reageren ze daarop?
 
Nee ik heb nog geen dode garnaal gezien.
Heb er iedere dag een tabletje garnalen voer in gedaan, maar daar kijken ze niet naar om (na een dag haal ik het tabletje er weer uit, voor zover dat gaat, dit om te zorgen dat het niet gaat rotten).
Begrijp ook niet zo goed waarom de planten het dan weer wel goed blijven doen, zal morgen een foto plaatsen van mijn bak en de namen van de planten in het bericht zetten.
Mijn doel was om er voor te zorgen dat er voldoende zuurstof in het water zou zitten, daarom heb ik ook vanaf het begin bio CO2 toegevoegd met de achterliggende gedachte dat de planten hierdoor beter zouden groeien en meer zuurstof af zouden geven aan het water.
Omdat mijn pH waarde zo hoog is vraag ik me af of het �berhaupt wel zin heeft gehad om CO2 toe te voegen.
Verbeter me als ik een denkfout heb gemaakt!
 
Met bio co2 is de ph 8 lees ik maar hoe hoog is die zonder bio co2 dan eigenlijk?
 
Zojuist heb ik gemeten en toen was de pH 8. Vanavond zal ik nog eens meten.
Het kraanwater in deze regio heeft een pH van 7,8
 
Normaal zou je co2 de ph juist moeten verlagen.
 
Het is maar de vraag of het omgekeerde bakje op de juiste plek heeft gehangen.
Heb verschillende posities geprobeerd maar zonder duidelijk resultaat.

Kan het zo zijn dat doordat de pH zo hoog is, het CO2 niet goed oplost in het water, daardoor er een hoop onverzadigd CO2 in het water zit, waardoor er weinig zuurstof in zit?
 
Lijkt me niet. Bij een hoge kh heb je wel meer co 2 nodig om de ph te laten dalen.
Ik heb hier een ph van 7.9 en met bio co2 daalde dat heel rap richting de 7 hoor.Zag je wel co2 naar het omgekeerde bakje gaan dan?
 
Om de 4 a 7 seconden zag ik een belletje CO2 in het omgekeerde bakje terecht komen, na een niet al te lange tijd was het bakje gevuld met een CO2 bel.
Mogen ga ik het opnieuw proberen met de bio CO2.
Volgens het "1% van de oppervlakte van het water" - advies mag het bakje een oppervlakte hebben van 18 vierkante centimeter.
Het vorige bakje had "slechts" een oopervlakte van 13 vierkante centimeter, dus dat was al aan de kleine kant.
Een bakje van 18 vierkante centimeter heb ik niet, wel een iets grotere (24 volgens mij).
Dat is wel bijna het dubbele (zelfs 33% meer dan eigenlijk goed zou zijn, in theorie) maar ik ga eens aan de slag mogen met dat bakje.

Wordt vervolgd!

Ps.
Na een dag zonder toevoeging van bio co2 is de ph nog steeds 8 en garnalen lijken nog steeds uit het water te willen.
 
Vreemd dat het gedrag niet veranderd.
 
Vind ik ook erg vreemd, zeker na zoveel waterwissels.
Er is duidelijk iets met het water wat de garnalen niet zo waarderen, de vraag is alleen wat precies...
 
Heb je een foto van de bak en ook hoe de garnalen eruit zien en in je bak zitten?
Wie weet valt er iemand iets op.
 
Verder voeg ik niets toe qua voeding.
Zal straks een foto maken van het aquarium.
 
Deze planten heb ik nu in mijn bak:

Cladophora aegagropila mosbol
Lysimachia nummularia "aurea"
Pogostemon erectus
Pistia Stratiotes
Lobelia cardinalis

De watgerwaardes nu:

GH: 10
KH: 9,5
PH: 7,5
NO2: 0
CO2: 9 mg/liter

En de foto's

K0TgzEfymg277BYxigbcgPPXUli6t-8Y.jpeg


K0TgzEfymg277BYxigbcgPPXUli6t-8Y.jpeg
 
Zitten ze allemaal daar of zijn dat een aantal? Ik zie verder niks geen rare dingen zo.
 

Terug
Bovenaan