Waterkwaliteit en mijn garnalen


Een oxidator of zuurstofsteentje kun je eens proberen want je moet toch wat denk ik.
 
Bijna alle garnalen zitten in de bovenhoek, ik kijk het een paar dagen aan nu de pH op 7,5 zit er en meer CO2 in de bak zit.
Een zuurstof steentje kan ik altijd nog toevoegen.
 
Waarom nu niet gelijk een zuurstofsteentje?

Wat is belangrijker. levende garnalen of de Co2?
Ze zitten niet voor niets boven,he.
 
Na het werk ga ik vandaag meteen op pad voor een zuurstof steentje / pompje.
 
Je moet toch iets proberen lijk me. Het kan in elk geval geen kwaad.
 
Heb een luchtpompje gekocht, terugslagventiel, regelaar en een bruissteentje.
Alles geinstalleerd en nu afwachten.
Ondertussen houd ik de waterwaardes goed in de gaten.
 
Is het beter om nu te stoppen met de toevoer van bio co2?
Dit met de gedachte dat de belletjes die uit het het bruissteentje komen (grotendeels) de co2 weer uit het water halen.
 
Heb de bio co2 set eruit gehaald (kon mijn vorige bericht niet meer veranderen).
Hou jullie op de hoogte!
 
Kleine update:

Het lijkt iets beter te gaan nu er een bruis-steentje in hangt.
Nog wel een paar garnalen die boven bij de pomp zitten, maar de meeste zitten nu onder de pomp (donkerste plek van het aquarium).
Aan het licht zouden ze nu toch wel gewend moeten zijn, immers heeft dit aquarium zacht geel licht en het aquarium waar ze vandaan kwamen fel wit licht.

Heb er ook wat catappa blad in gedaan zodat er altijd wat te eten is voor ze.
De pH is wel omhoog geschoten sinds ik ben gestopt met het toevoegingen van CO2.
Ook de combinatie met het bruis-steentje zal de pH hebben doen stijgen vermoed ik, de Ph zit nu rond de 8,5 (misschien zelf nog erboven).

Omdat ik graag ook corydora panda's wil gaan houden zal de pH naar beneden moeten.
Daarvoor heb ik turf granulaat besteld en deze is morgen binnen.
Ben heel benieuwd in hoeverre dit de pH waarde zal doen dalen!
De bruine kleur die het water zal krijgen zou denk ik ook wel mooi staan in mijn aquarium.
 
Fijn dat het in elk geval de goede kant op lijkt te gaan!
Over de waterwaarden weet ik te weinig om je daar bij te helpen.
 
Eerst niet teveel granulaat gebruiken en dan kijken waar dat toe leidt. Daarna kun je het eventueel meer gaan toevoegen om de ph te laten dalen.
 
Heb nu een klein beetje granulaat in een nylon zakje gedaan, zoek nog een manier om het eem neetje netjes voor de uitstroom van mijn filter te krijgen.
Zou het zakje eventueel in 1 van de 2 compartimenten van de filter kunnen doen, maar dan moet ik het hele filter er steeds uithalen om granulaat te verwisselen/ bij te vullen.
 
In het onderste compartiment van de filter heb ik nu de turf toegevoegd, het zit er nu bijna twee dagen in.
Had wel verwacht dat het water al iets verkleurd zou zijn maar het is nog steeds hetzelfde.
Ook zitten er zo af en toe nog garnalen bovenin bij de pomp.
Helaas af en toe een dode garnaal aangetroffen.
Dit zijn de waterwaardes:

GH: 8
KH: 9
pH: 8
CO2: 2,7 mg/l
NO2: 0 mg/l
 
Moet je boven in het filter doen.

Onderin worden de bacterie gedood door he zure water.
Bovenin heb je daar geen last van.

LIJKT mij.
Misschien anderen een ander idee?
 
Ik heb het granulaat gewoon in een panty tussen de ruit en het binnenfilter geklemd. Het ene turf/granulaat laat meer kleur achter dan het andere merk.
 
Afgelopen dagen zijn er een stuk of 7 garnalen gaan hemelen.
De pH is iets gezakt, de overige waterwaardes zijn nog hetzelfde zover ik kan meten.
Het zuurstofpompje staan de hele dag aan en de garnalen zitten nu niet meer bij de pomp.
Ze zitten op de bodem en bewegen bijna niet, heb er wat eten in gedaan maar daar doen ze bijna niets mee.
Snap ook niet waarom er zo weinig zuurstof in het water komt, ondanks dat de uitstroom van de pomp richting het oppervlak van het water staat, het is geen golfslagbad maar er is zeker wel beweging.
Zodra ik de het zuurstofpompje (met de bruissteen) uitzet zitten de garnalen na een paar uur weer bovenin bij de pomp.
Durf nu ook geen vissen in het aquarium te doen...
 
Wel erg raar dat gedrag en je zou bijna aan een ziekte gaan denken. Is de temp met de warmte niet te ver opgelopen de laatste dagen?
 
De bak is onverwarmd en de temperatuur is nu een graad of 24.
Toen het echt heel warm was heb ik een keer 26 graden gezien.
Laat al regelmatig het klepje van de kap openstaan zodat er wat 'warme' lucht uit kan.
 
Vuurtjes en Sakuras moeten 26 graden kunnen verdragen hoor.Toch is het raar dat ze zo lusteloos nog zijn. Af en toe is het omvallen van garnalen niet of moeilijk te verklaren.
Heb je misschien dingen in de bak toegevoegd zoals nieuwe bewoners?
 
Wat naar dat er zoveel zijn doodgegaan en de rest het ook niet naar de zin lijkt te hebben.
Het feit dat ze direct boven bij de filter gaan zitten als je de bruissteen uitzet is wel heel apart.

Misschien kun je de kap in elk geval open laten staan, zodat het zuurstof van buitenaf er goed bij kan.
Dan zou ik ook een hele zwik waterpest planten gaan halen, kosten weinig en leveren veel zuurstof. (wel spoelen van te voren)
En je zou nog kunnen denken om een oxidator te kopen voor extra zuurstof.

In principe doen garnalen het ook zonder deze dingen, maar gezien het feit dat het niet goed gaat, zou ik zeker de bovenste twee dingen gaan proberen.


Heel veel sterkte!
 
Het enigste wat ik heb toegevoegd (afgelopen maandag) zijn twee mosbollen.
Deze heb ik een week gespoeld in een emmer, waarbij ik twee maal daags het water deed verversen en de mosbollen heb uitgeknepen.
De enigste bewoners zijn nog steeds de garnalen, welke uit mijn andere aquarium komen die al meer als een jaar prima draait.
Nog wat extra info:

Om de twee dagen voeg ik 1ml plantenvoeding toe, easy-life Profito.

Het hout dat in mijn aquarium zit (spiderwood) heb ik niet uitgekookt maar goed afgespoeld met warm water en heb ik twee weken gespoeld in een emmer met ook hier tweemaal daags verversen.

De originele Juwel pomp heb ik er als aller eerste uitgehaald (groot en lomp) en heb er een JBL CrystalProfi i80 in gehangen.
Deze pomp heeft een tijd op zolder gelegen en komt uit een aquarium die anderhalf jaar prima heeft gedraaid en over deze pomp ben ik altijd zeer tevreden geweest.
Uiteraard de pomp eerst (nogmaals) goed schoongemaakt met warm water, rotor eruit gehaald en goed bekeken maar daar was niets verkeerds aan te zien en nieuw filtermateriaal (standaard blauwe) erin gedaan.

De uitstroom van de pomp staat richting het oppervlak van het water en toch komt er (vermoed ik) bijna geen zuurstof in het water, vandaar ook het gebruik van een zuurstofpompje met bruissteentje nu.
De oorzaak van dit probleem is me een raadsel, de pomp is het enige wat ik nog kan bedenken momenteel.
Misschien een stofje in de pomp wat niet te meten is waar de garnalen niet tegen kunnen?

Zojuist de waardes gemeten:
GH : 7
KH : 8,5
pH : 8
NO2 : 0 mg/l
CO2. : 2,5 mg/ liter
 
jessicapilon zei:
Wel erg raar dat gedrag en je zou bijna aan een ziekte gaan denken.
+1
Dat zou je inderdaad kunnen gaan denken, als je alle mogelijk andere oorzaken kan uitsluiten.
'Stofje in de pomp' zou ik persoonlijk niet zo snel van uit gaan.
 
Het is bij mijn weten ongebruikelijk, maar heb je wel eens daadwerkelijk je zuurstofgehalte gemeten?
 
Je hebt druppeltesten waar je het zuurstofgehalte mee kunt meten.

Ik vind het nog altijd raar dat er niks met de garnalen aan de hand was in het andere aquarium en dat ze direct het vreemde gedrag vertoonden in het nieuwe aquarium. Daarom denk ik niet aan een ziekte. Omdat het direct was.

Voegde je in het andere aquarium ook deze dosering toe van Profito?
Zo ja, dan is dat het niet,
Zo nee, dan zou ik daar direct mee stoppen.

Mosballen er een tijdje uitlaten kun je ook makkelijk proberen.
 
In mijn andere aquarium gebruik ik ook Profito, wel in mindere mate want die bak is twee keer zo klein.
Het zuurstofgehalte heb ik nog niet direct gemeten, wist niet dat daar ook test sets voor zijn!
 
Ik neem aan dat je dan nu wel in verhouding de Profito doseert? Dezelfde hoeveelheid in deze bak kan anders teveel zijn natuurlijk.
 
Je doseert ongeveer 3 ml Profito toe per week op een 45 liter water.
Op zich is dat gewoon goed.

Je kunt dit trouwens gewoon 1 maal per week doen, dan weet je zeker dat het iedere week gelijk is. En heb je een spuitje waarop je heel erg nauwkeurig kunt zien wat je doseert? Want in een bakje of maatbekertje kun je moeilijk 1 ml afmeten.



Je filter heb je 6 weken laten indraaien op je aquarium, wat ruim voldoende is.
Je hebt je garnalen langzaam over gewend wat ook heel goed is.

Ik vind het nog steeds opvallend dat je garnalen in je oude aqua gezond waren en dat ze na het overzetten direct de symptomen vertoonden van o.a. zuurstoftekort.
Het is opvallende dat ze na toevoeging van een bruissteentje gewoon naar beneden gaan.
Het is opvallend dat zodra je het bruissteentje uit zet, het weer mis gaat.


Wat gebeurt wanneer je de pomp afkoppelt?

Wel het bruissteentje aanlaten!!!
 
Heb een spuitje waarmee ik 1 ml mee kan doseren.

Eindelijk eens wat goed nieuws:
Normaal voer ik mijn garnalen met TetraCrusta Menu (totaalvoer bestemd voor garnalen en kreeften) maar de garnalen in de nieuwe bak raakten dit maar amper aan.
De twee catappa bladeren deden ze ook vrij weinig mee.
Nu vond ik ook nog een potje met voer die er al langer stond (maar al zeker een jaar niet had gebruikt): Tablets TabiMin, totaalvoer voor alle bodembewoners.
Je moet toch wat proberen dus een half tabletje van dat voer op de bodem gelegd van het aquarium.
Tot mijn grote verbazing zaten binnen 5 minuten bijna alle nog overgebleven garnalen te eten van het halve tabletje wat ik zojuist in het aquarium had gedaan.
Nu, bijna twee uur later is het tabletje bijna weg en ze zijn nog steeds aan het eten.

npFeWmiNVebgk2LZzuVT9MsvfOT-EcXF.jpeg


Dat er dus garnalen zijn overleden vind ik nu niet zo gek meer, ik kan denk ik voorzichtig de conclusie trekken dat ze zijn omgekomen door de honger (arme beestjes ;( ).
Wat ik dan wel weer gek vind is dat ze het voer, wat ze altijd al gekregen hebben en gegeten, ineens niet meer eten.

Heb het zuurstof pompje nu uitgezet, ben benieuwd of ze morgenochtend (of vanavond misschien al) weer bovenin het aquarium zitten.
Of zouden ze de hele tijd bovenin hebben gezeten omdat ze honger hadden?

Anyway, hier nog een totaaltje van mijn aquarium:

npFeWmiNVebgk2LZzuVT9MsvfOT-EcXF.jpeg
 
Hopen dat het nu weer een beetje beter met ze gaat!
Fijn dat ze in ieder geval wat gegeten hebben vandaag
 
Dat is fijn om te lezen dat ze in elk geval weer wat eten. Bij mij zijn ze ook gek op die cory tabletten.

Ben benieuwd hoe en waar je ze vanochtend hebt aangetroffen.
 
Goed dat er weer hoop is. ik moet zeggen dat ik het toch raar vindt dat ze bepaald voer helemaal niet eten want wij hebben meerdere garnalenbakken en ze eten eigenlijk alles wel. Het zijn fijnproevers geloof ik bij jou ;).
 
Er zitten er een stuk of 5 boven in bij de pomp.
De rest zit beneden, heb er net weer een tabletje in gedaan.
Valt me wel op dat ze heel vaak aan de rechterkant van het aquarium zitten, aan de linkerkant zie ik e bijna nooit.
Vanochtend toen de lamp aan ging zaten ze ook weer met een stuk of 10 rechts vooraan.
Het tabletje heb ik nu een beetje aan de linkerkant gelegd, benieuwd of ze er heen gaan.
 

Terug
Bovenaan