Waterkwaliteit en mijn garnalen


Om het capillair in het glaasje te vermijden kun je met een spuitje eerst de aantal ml doseren en daarna in het glaasje doen.
Maar dat doet cactus al las ik.

Overigens een spuitje goed vullen weet ook niet iedereen.

Je kunt hem alleen maar goed aflezen als je ALLE luchtbelletjes eruit hebt getikt.
 
Dan is het nog de vraag in hoeverre het spuitje betrouwbaar is.
 
Wahahaha, oftewel....

Waar zijn we nu helemaal mee bezig!?! :p
 
Ik werk ook niet al te absoluut met waterwaarden. Ik hou ze met lange tussenpozen (1-2 maand) bij, zoals ze in mijn handen uit de testen komen. Dan zie je wat ze zijn als je bak/levende have het goed doet. Als er reden tot zorg is (alg, plantengroei, iets met de levende have). Als het aan een waterwaarde zou kunnen liggen, dan testen.
 
Afgelopen dagen 'slechts' 1 dode garnaal gevonden in het aquarium.
Heb ook een zwangere garnaal gespot.
Hoop dat de waterpest aan zal slaan in mijn aquarium, in het verleden heb ik die palnten nooit in leven kunnen houden.
Morgen weer een waterwissel doen van ongeveer 20 procent.
In de loop van de week wil ik meer garnalen gaan toevoegen.

Wat me trouwens is opgevallen dat als er in mijn nano aquarium een garnaal is overleden, deze vrijwel direct wordt opgepeuzeld door zijn soortgenootjes, terwijl dat in mijn nieuwe aquarium niet het geval is.
 
Ook hier peuzelen ze heel snel de dode garnaal op dus. Ik denk dat je in het verleden de verkeerde soort Waterpest hebt gehad. Dat is mij ook enige malen overkomen en dat bleek de koude variant te zijn. Die werd snel bruinig/doorzichtig en was weg.
 
Zelf zou ik nog even wachten met nieuwe garnalen toevoegen. 10 dagen terug had je nog volop dode garnalen.
Ik zou een weekje of vier wachten. En eerst je waterwaarden stabiel zien te krijgen/houden.
 
Ik zou zoals Sanneke ook al aangeeft even wachten tot het moment dat er geen dode garnalen meer zijn en alles stabiel is.
Het zou zonde zijn als ze toch weer doodgaan.
 
Zal nog een poos wachten met het toevoegen van garnalen, maar zou ik al wel vissen erin kunnen doen?
Las dat garnalen gevoeliger zijn dan vissen.
Ben bang dat ik (ook nu weer) de waterpest in mijn bak heb die van de 'koude' variant is (en het water in mijn aquarium is 24 graden, onverwarmd).
 
Zojuist de waterwaardes even gemeten:

pH: 7,3. (Was 8 op 18-6-2016)
KH: 6. (Was 8 op 18-6-2016)
GH: 4,5 (Was 7 op 18-6-2016)
NO2: 0mg/l
NO3: 5 mg/l
CO2: 10 mg/l

In 9 dagen tijd zijn er dus veel waardes naar beneden gegaan en garnalen kunnen niet zo goed tegen schommelingen van de waterwaardes.
Vermoed dat het te maken heeft met het toevoegen van meer turf, 4 dagen geleden, daarvoor had ik nog geen veranderingen gemeten in de waterwaardes dus ben toen over meer turf gaan filteren.
Voorlopig laat ik de bak lekker met rust.
 
Een kleine update:
Sinds mijn vorige post (een dag of 10 geleden) slechts 1 garnaal verloren, de waterwaardes zijn nu stabiel, bijna gelijk als mijn bovenstaande post.
Begin nu langzaam met het toevoegen van mijn garnalen uit het andere aquarium.
Over een dag of 10 wil ik de eerste vissen (groepje van 6 corydora panda) gaan toevoegen, mits de waterwaardes nog steeds mooi stabiel zijn.
 
Fijn dat het beter gaat cactus!
 
Mooi dat alles nu rustig is en dat de waarden stabiel zijn. Als je turf gebruikt is het wel zaak om in de gaten te houden wanneer de turf de werking verliest. Dan moet je namelijk weer nieuwe erbij doen.
 
Filter nog steeds over turf (de gelige/bruinige kleur dat het water ervan krijgt vind ik wel mooi).
Heb gelezen dat turf na ongeveer een week of 4 - 5 zijn werking verliest maar ik zal het in de gaten houden.
Deze week wat nieuwe plantjes bestellen (de waterpest heeft het helaas niet gered, waarschijnlijk is het de 'koude' variant geweest) en de drijfplanten wat uit-dunnen want het worden er wel erg veel nu, ongeveer 70% van het wateroppervlak is bedekt met drijfplantjes.
De bodemplantjes schijnen niet echt veel hinder te hebben dat ze minder licht krijgen.
Misschien groeien ze minder hard maar ze doen het nog prima gelukkig.
 
Hier nog een kleine update van mijn aquarium:.
De bak draait goed en is stabiel en zie zelden nog een dode garnaal.
Tien dagen geleden heb ik de laatste groep garnalen uit mijn nano cube overgeplaatst naar mijn 60 cm bak.
Er zitten nu meer dan 100 vuurgarnaaltjes in, volwassen exemplaren maar ook heel veel jonkies.
De waterwaardes zoals ze nu zijn:
pH: 7,5
Kh: 7
Gh: 6,5
CO2: 7 mg/l
NO2: 0
NO3: 0,5 mg/l
Ammonia: 0 mg/l
Fosfaat: 1 mg/l

De bak is redelijk beplant en de plantjes doen het ook goed, filter (nog steeds) over turf, welke ik vervang als ik merk dat deze zijn werking verliest.
Morgen ga ik een groepje (6 of 7 stuks) corydora panda halen.

Iedereen bedankt voor de tips die ik heb gekregen om mijn aquarium goed draaiende te krijgen!
 
Super fijn dat alles nu goed draait!
 

Terug
Bovenaan