Waterkwaliteit en mijn garnalen


Heb je ook drijvers in je bak want daar zitten ze hier ook heel graag in hoor.
 
Ja die zitten er een paar in maar weet zo snel de naam niet.
Sinds ik ben gestopt met de bio CO2 merk ik wel dat ze het duidelijk minder goed doen.
De wortels bijvoorbeeld groeien nauwelijks meer, sommige werden bruin en slijmerig dus die heb ik weggesnoeid, hopende dat er weer nieuwe wortels zouden gaan groeien maar tot op heden nog zonder resultaat.
 
Ik heb ze hier ook in de bakken zonder co2 maar daar doen ze het prima verder. Het zijn wel nitraatvreters.
 
Bij mij zijn de garnaaltjes ook wat kieskeurig.

De spinaziesticks laten de blue velvet liggen.
De pompoensticks laten de oranje juist weer liggen.

Ach ja, ik neem het ze maar niet kwalijk ;)
 
Ben heel benieuwd of er vanavond meer garnalen bovenin zullen zitten.
Zoja, dan gelijk het zuurstofpompje weer aanslingeren.
 
Moet je nooit uitzetten.
Hoeft niet hard te staan.
 
Ik heb helemaal geen zuurstof bij de garnalenbakjes gedaan. ja nu bij de TB een oxidator maar normaal helemaal niks bij de gewone garnalen. In jou geval zou het voor de zekerheid geen kwaad kunnen denk ik.

Als ik er een stick in doe dan merk ik wel dat soms het voer wordt genegeerd ja. Ik heb een 4 of 5 tal soorten voer die ik met de pepermolen maal en dat doe ik in een potje zodat er van alles inzit en het gevarieerd is wat ze krijgen. Daar stormen ze dan ook altijd op af. ook zijn ze gek op de Snowflakes die je oa van Dennerle kunt kopen. Dat zet uit en daar worden ze helemaal gek van.
 
Bij thuiskomst straks dus meteen het zuurstofpompje weer aanzetten :D.
Hoeft geen bubbelbad te worden natuurlijk dus zal hem wat dichtknijpen.
 
Garnalen zitten nu overal in de bak, zuurstofpompje staat sinds gistermiddag weer aan.
De pH waarde zit nu op ongeveer 8 en om deze wat naar beneden te krijgen ben ik over meer turf gaan filteren.
Als de pH wat gezakt is ben ik van plan corydora panda (6 a 7 stuks) toe te voegen.
Nu wil ik niet te zwaar op de pH waarde gaan leunen maar toch, het zou mooi zijn als deze iets lager is.
 
Toch mooi dat ze weer goed actief zijn.
 
Geen garnaal meer gezien bovenin, helaas wel 3 op de bodem die zijn gaan hemelen...
 
Jeetje, wat is dat toch? Daar wordt je niet blij van.
Hoop echt dat je de oorzaak een keertje kan vinden.
 
komt ook wel vaker voor heb ik gehoord dat er hele populaties garnalen ui het niet uitvallen.
 
Vanavond een test set bestellen waarmee ik meer waterwaardes kan meten.
De Pogostemon erectus haal ik er vanavond uit, deze doen het helemaal niet goed meer, worden bruin en doorzichtig.
Wil ook wat waterpest in het aquarium gaan zetten (wel eerst goed spoelen natuurlijk),
Het water wordt al een beetje meer bruin doordat ik over turf ben gaan filterenmaar de pH zakt nog niet echt.
De garnalen eten nu wel weer volop gelukkig.
 
Ik zou de Waterpest 5 dagen in een emmer gaan weken en dagelijks dat water verversen.
 
Helaas nog elke dag wel een dode garnaal aangetroffen in mijn aquarium.
Met mijn nieuwe testkoffer aan het meten gegaan en dit kwam eruit:
pH: 8
KH: 8
GH: 7
NH3: 0 mg/l
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 0,25 mg/l
CO2: 2,4 mg/l

Sinds 2 weken filter ik over turf, het water wordt al een beetje geel/bruin.
Om de dag voeg ik 1 ml Easy-Life Profito toe maar daar ga ik nu mee stoppen, ik denk dat de dosering nog te hoog is (er staan wel wat planten in de bak maar niet overdreven veel)
Er zaten twee stukken spiderwood in de bak, deze heb ik eruit gehaald omdat er een een klein beetje een vies luchtje vanaf kwam, de geur was niet heel sterk en moest echt goed ruiken, maar was wel een beetje zurig.
Ook de mosbollen heb ik tijdelijk uit de bak gehaald, zou het kunnen dat het daar fout gaat?
Verder zit er momenteel in de bak:
- Lysimachia nummularia "aurea"
- Pistia Stratiotes
- Lobelia cardinalis
- Pogostemon erectus

Iemand nog tips/advies?
 
De waarden zijn prima denk ik zo. Soms lees je dat ze moeilijk tegen Profito kunnen maar bij de Sakura s hier doseer ik ook de aanbevolen hoeveelheid plantenvoeding.
Raar dat de ph nog zo hoog is met turf. Ik krijg de indruk dat dit niet veel doet bij je.
 
Dat idee heb ik ook.
Zojuist heb ik een waterwissel gedaan van 50%, morgen nog eens alles meten.
Op internet kwam ik het volgende tegen:

"Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium"

Het zal vast wel hiermee te maken hebben, mijn KH waarde is 8 (wat op zich niet zo heel schrikbarend hoog is lijkt me).

Als ik geen garnalen had gehad dan zou ik er al lang vissen in hebben gedaan met deze waterwaardes.

Heb ook gelezen / geleerd om niet te veel aan de pH waarde te hangen.
Bron
 
Vanochtend zag ik dat er een hele hoop witte "wormpjes" op het glas zaten.
Nog geen goede foto van kunnen maken want ze zijn heel erg klein.
Misschien zijn het Rhabdocoela, zover ik kan zien is het geen planaria want de kenmerkende kop ontbreekt.
Door het water zie ik ook geregeld witte klein stipjes zwemmen, misschien Cyclops?
 
Die zwemmende kunnen ook Mosselkreeftjes zijn misschien. Bij een kh van 8 zou je toch best de ph moeten kunnen verlagen hoor.
 
Heb drie dagen geleden meer turf toegevoegd dus ben benieuwd wanneer de pH zal gaan dalen.
Vanavond (of morgen) ga ik de zuurstofplantjes (waterpest) toevoegen aan de bak, deze plantjes hebben nu een week gespoeld, dus dat moet goed zijn.
 
Dat zie je vaak al na enkele dagen.
 
Met druppeltest van Tetra meet ik een pH van 8,5 en met de druppeltest van superfish een pH van 7,5.
Vraag me af welke het meest betrouwbaar is.
 
Dat is nogal raar, ben je zeker dat je 2 dezelfde stalen genomen hebt van het water?
 
Hier moet inderdaad iets mis zijn.

Gebruiksaanweijzing gevolgd? (hoeveelheid te nemen watermonster?)
Waren de testbuisjes goed schoon en droog?
Hoe lang zijn de flesjes al open?
 
De buisjes waren goed schoon en droog,
De meetcurvette voor het testen gespoeld met het te testen aquariumwater, zoals ook in de gebruiksaanwijzing staat.
Daarna met een spuitje 10ml water opgenomen en in iedere meetcurvette 5 ml water gedaan.
Keurig de gebruiksaanwijzing gevolgd, beide testsets vorige maand nieuw gekocht en zijn ook niet over de houdbaarheidsdatum.
Moet zeggen dat ik al langer twijfel over de betrouwbaarheid van de pH test van Tetra, deze is altijd erg hoog naar mijn idee.
 
Wat is de waarde uit de kraan, met beide tests.
 
tussen verschillende merken kan veel verschil zitten soms. ik heb een kh van HS en die zegt 7 en die van JBL en Colombo geven 5 aan. dat is ook een behoorlijke afwijking.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat het aflezen soms ook best moeilijk is en dat je hier een beetje handigheid in moet krijgen zeg maar.
Niet dat ik denk dat jij het niet goed afleest hoor, maar meer in het algemeen.
 
Het water uit de kraan heeft volgens mijn waterleverancier een pH van 7,79.
Met de test van Superfish meet ik ongeveer een ph van 7,5 (sowieso beneden de 8)
Met de test van Tetra meet ik ongeveer een pH 8,5 (sowieso boven de 8).

De pH test van Tetra is dus niet zo betrouwbaar.
 
Sanneke80 zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat het aflezen soms ook best moeilijk is en dat je hier een beetje handigheid in moet krijgen zeg maar.
Niet dat ik denk dat jij het niet goed afleest hoor, maar meer in het algemeen.

Daar heb je zeker een punt. Bij de kh is het per druppel tot een omslagpunt dus dat is denk ik iets makkelijker om "af te lezen".
 
Betr 2 x 5 ml doen, dan 1 x 10.

Er is ook capilair in het glaasje, he.
kan zo een ml. schelen.
 
Afgelopen dagen zowel 2 x 5 ml als 1 x 10 ml geprobeerd maar kwam altijd tot verschillende pH waardes per merk test set
 
Bertus zei:
Betr 2 x 5 ml doen, dan 1 x 10.

Er is ook capilair in het glaasje, he.
kan zo een ml. schelen.

Ja het is en blijft een indicatie. Dit en het aflezen zijn best al moeilijk. Dan is de druppel ook nog van belang of beter gezegd hoe je het flesje houdt.
 

Terug
Bovenaan