We gaan groter! (100 x 40 x 50) door Shortysfishies

  • Onderwerp starter Shortysfishies
  • Startdatum

Ik heb al een bestand in mijn Rekord 600: Sherry barbelen en een Ancistrus. Deze bak draait al 2 jaar heel goed. Ik gebruik het filtermateriaal en water uit die bak om de bacterie cultuur in de Rio op peil te krijgen.

Er komen in de Rio 180 nog een harem Caca's bij.

Ik zit alleen een beetje met het aantal Sherry barbelen. Ze hebben zich de laatste maanden spontaan voortgeplant, en heb er nu zo'n 20. Op zich een mooi groepje, maar misschien voor het verfrissen van de groep wilde ik er misschien een 5 tal vrouwtjes bij doen? (Of misschien meer?) Komt dus het totaal op +- 25 Sherry's, 1 Ancistrus en 3 Caca's.
 
Lekkah bezig!
Heerlijk he zo'n nieuwe bak.
Je zou je hout in je bak op de "juiste" plek kunnen zetten en er een paar zware stenen op kunnen leggen. En dan verder gaan met het plaatsen van je planten. Na inwateren (kan best paar weekjes duren) haal je die stenen eraf.
't Is maar een ideetje ;)
 
Was dat maar zo simpel haha. Die stenen blijven niet liggen.... ook door het model hout.

Ik weet ongeveer wel op welke plek ze komen te staan, heb foto's gemaakt toen er nog geen water in zat. Dus aan de hand daarvan plant ik vast wat plantjes. De Bleheri's en ik ga morgen nog even op pad.
 
Okee, nee als de stenen er niet op passen dan houdt het op.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
 
Als het zo gaat als dat ik het in mijn hoofd heb, dan wordt het vast mooi ;-).
Ik ben alleen afhankelijk van anderen, die mij moeten helpen, ik kan er niet bij. Dus ik hoop dat die een beetje op aanwijzing kunnen werken haha.

Het hout ligt nu in de regen in een teil. Dus wordt aan alle kanten nat.
Toch ga ik er morgen, of wanneer het droog is, kokend water over gieten. De meningen zijn hier over verdeeld, maar ik heb het bij andere stukken ook wel gedaan.
 
Ziet er al mooi uit. Is het geen idee om de stukken hout in de bak te leggen met een laagje water, dan de planten om het hout geen tr planten en dan de bak weer te vullen. Op deze manier zul je het hout goed kunnen plaatsen en staan de planten ook gelijk goed
 
Dank je wel!

Zou kunnen, maar het hout blijft nog teveel drijven. En als ik er maar een laagje inzet, is het te weinig waarschijnlijk om het hout vol te laten zuigen.

Moet gewoon geduld hebben. Laat dat nou net niet mijn sterkste kant zijn ;-)
 
Het laagje water is dan zodat het hout net blijft staan. Dan kun je de planten plaatsen, hout verwijderen om in te laten wateren en dan het aquarium weer vullen. De planten staan zo perfect voor het later toevoegen vh hout. Je hoeft de planten dan niet op de gok te plaatsne

Edit; zie nu dat mn vorige berichtje niet helemaal duidelijk is :oops:
 
OWWWWWWWWWWWWWW ZOOOO! Ja, ben blond h� ;-).

Dat is inderdaad ook nog een optie. Maar dat kan toch pas als ik hulp heb, en planten. Misschien is dan het hout ook wel gezonken :D.
 
Net bij Jumper geweest en schrijnende taferelen gezien. Verkeerde vissen bij elkaar in bakken... maanvissen die aangevreten worden door ruitenvlekzalmen, veel te klein behuisd, ga zo maar door.

Wel heb ik een mooie groep Corydoras aeneus gezien. Wel wat aan de magere kant, maar wel actief aan het scharrelen. Op de grove bodem...maar baardharen waren er nog!

Deze vissen zullen waarschijnlijk niet bij mijn bestand kunnen, aangezien ik dus Cacatouides neem....

Planten heb ik er ook niet gezien. Ja genoeg, maar die zaten erg onder de alg. Dus ben met lege handen teruggekomen. Naja, Thijs de kat heeft snoepjes haha
 
Alternanthera sessilis
Echinodorus vesuvius
Hydrocotyle leucocephala
Nymphaea red (tijgerlotus)
Rotala sp. Vietnam
Shinnersia rivularis (Mexicaans eikenblad)
Limnobium laevigatum
Ludwigia Helminthorrhiza

Deze plantjes heb ik net besteld bij APO. Ik heb dus ook al Echinodorus Bleheri's en een Anubis. En nog een stengel uit de 60 cm. Geen idee hoe die heet haha.
 
Wat ik even niet snap.
Ik heb, heel chique, een digitale thermometer met zo'n voelertje een draadje, in de bak gehangen. Aan de andere kant dan waar de verwarming hangt. De verwarming had ik op 24 gezet, leek me een goede begintemp. Maar al gauw steeg de thermometer naar 26! Ik gelijk de verwarming koeler gezet, maar nog ging het omhoog.....

Ik de thermometer uit de bettabak erin, een gewone simpele thermometer. Die gaf maar 19 graden aan! Ik gelijk weer de verwarming op 24 gezet, en nu maar kijken hoe hoog het uiteindelijk gaat worden.

Je zou toch zeggen dat zo'n digitale thermometer accuraat is....
 
En nu snap ik het helemaal niet meer.

1) De beide thermometers geven zeer verschillende temperaturen aan: De digitale staat op 25,8, de 'gewone' op 21.

2) Ik mag er toch vanuit gaat dat, als je de verwarming op 24 zet, het water dan ook niet warmer wordt.

3) De verwarming is kapot.
 
1) Ik zou de gewone vertrouwen, digitale thermometers staan vaker niet goed.
2) Als de verwarming te krachtig is kan dat zeker, gewoon een kwestie van goed instellen en kijken welke temperatuur je krijgt.

Zo had ik een keer met een digitale thermometer 36 graden in mijn bak, ik vond het al zo raar dat mijn vissen rustig verder zwommen, bleek die thermometer niet te kloppen :p.
 
Haha.

Ik ga vanmiddag nog even een nieuwe normale thermometer halen. Want 21 is ook wel weinig als de verwarming op 24 staat.

Ik mag er toch wel vanuit gaan dat een splinternieuwe verwarming niet kapot is....
 
OXPM1NPMhiXzN0vYItz6VgWwww3K35G6.jpeg


Dit is de nieuwe thermometer en ook die geeft 26 graden aan. Ik heb de verwarming daarom maar weer wat lager gezet. Kijken of dat helpt.

OXPM1NPMhiXzN0vYItz6VgWwww3K35G6.jpeg


Deze kleibolletjes heb ik gekocht voor mijn plantjes.

Hoeveel zou ik er per plant bij moeten doen? Op het doosje staat 1 tot 4. 4 Vind ik nogal veel van het goede, ik dacht zelf aan 2. Maar "Correct me if I'm wrong".....
 
Even je album gekeken, mooie grote stukken hout heb je.

Wat betreft de voeding bollen/korrels, hoe groot zijn ze?
 
@Cidaan: het is een Sera Precise thermometer of zoiets. Geeft nog steeds 26 aan, terwijl ik de verwarming lager heb gezet. De digitale thermometer stijgt zelfs nog langzaam haha.

@Crash: Dank je wel! Ik ben zelf ook blij met het hout. Als het nu maar een wou zinken ;-).

De ballen zijn best groot haha.

XPjoYHgl_QGwsVQt-oJ9bVGxCW2XgEcW.jpeg

Ik weet niet of je hier wat mee kan?
 
Zou lekker met 1 bolletje beginnen. Het is een feest als je namelijk je planten wil verplaatsen. (Mist)
 
Ok. Ik heb geen idee hoe zoiets werkt. In mijn 60 cm bakkie zit een voedingsbodem. Maar die is al lang en breed uitgewerkt, zit er al in zolang de bak staat, oktober 2013. Maar 1 bolletje lijkt mij best een goed begin ja.

Nu nog het mysterie van de verwarming op zien te lossen en dan ben ik helemaal tevreden. O nee, pas als het hout is gezonken whaha.
 
Geeft niet joh, maken allemaal fouten. Wat je kunt doen met die bolletjes is ze pas toevoegen als je tevreden bent over de inrichting. Doe ik ook altijd om het mistige water te voorkomen. Als ik vrij zeker weet dat ik het niet meer ha veranderen, gaan de kleibolletjes erbij
 
Ja das inderdaad ook nog een optie.

De plantjes komen morgen binnen en dan komt iemand mij helpen ze te planten.

We hebben net het hout met kokend water overgoten en eindelijk een manier gevonden om het onder water te duwen. Een teil met gaten erop en daarin 2 stoeptegels. De blokken hout liggen nu op de bodem van de teil. Nu maar hopen dat ze zich snel volzuigen.

Enig idee hoelang dat gaat duren? *sprak de ongeduldige*
 
Het grote stuk hout in mijn Trofis bak heeft zeker een maand of twee buiten in een bak met wat gelegen, voordat het uit zichzelf bleef zinken.
 
:stars: Dat wordt nog heel veel geduld hebben!

Kan ik de vissen er dan al wel vast indoen?
 
Ik heb ook eerst de vissen toegevoegd en later pas het hout. Omdat het hout buiten in een bak water heeft gelegen eerst goed schoongemaakt met water en een borstel.
 
Voordat het het aquarium ingaat, giet ik het wederom over met kokend water.
 
Heb het hout niet met kokend water behandeld. Enkel goed afgespoeld en met een borstel de losse stukjes en vuil eraf gehaald.
 
Borstel durf ik niet echt. Ik heb relatief 'zacht' hout....
 
Je kan hard en zacht borstelen. ;) Dat grote stuk in mijn Trofis is ook niet de hardste hout soort, maar ging prima met borstelen om het vuil en losse stukken eraf te krijgen. Zo krijg je geen troep in je bak. :)
 
ha ha, das waar. Ik zie wel wat ik doe. Eerst er maar eens voor zorgen dat het zinkt. Dat kan mij niet snel genoeg gaan!~


Morgen worden de plantjes bezorgd en komt iemand me helpen ze te planten. Heb er al zin in!
 
Altijd leuk een aquarium inrichten met plantjes, ben benieuwd. :)
 
Ja echt wel! Ik baal ook wel een beetje dat ik het zelf niet kan.

Ik heb een Lotusknol besteld en ik hoop zo dat die gaat aanslaan!
 

Terug
Bovenaan