Welke vis? Welke zorg?


B

Bobbi

Guest
Hallo allemaal, ik hoop dat 1 van jullie mij kan vertellen welke vis dit is. Ik heb deze bak vorige week van mijn schoonouders overgenomen en er zit 1 telescoopoog sluierstaart in en de vis van de foto. En heeft deze vis dezelfde voeding nodig als de sluier of andere korrels?😬
20210306_140414.jpg
20210306_140424.jpg
20210306_140414.jpg
20210306_140424.jpg
 
Welke dat precies is; durf ik zo gauw niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen, is dat dit aquarium helaas veel te klein is voor zowel je sluier als deze vis..
 
Welke dat precies is; durf ik zo gauw niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen, is dat dit aquarium helaas veel te klein is voor zowel je sluier als deze vis..
Ja ik ben gelukkig al wel een 1 meter lange 200 liter bak aan het indraaien op dit moment.:) Dus daar zal de sluier wel lekker kunnen rondzwemmen, maar ik heb geen idee waar die andere vis happy van wordt. Ik ben zelf een beetje bang dat misschien de watertemperatuur eigenlijk te laag is voor hem/haar.
 
Ja ik ben gelukkig al wel een 1 meter lange 200 liter bak aan het indraaien op dit moment.:) Dus daar zal de sluier wel lekker kunnen rondzwemmen, maar ik heb geen idee waar die andere vis happy van wordt. Ik ben zelf een beetje bang dat misschien de watertemperatuur eigenlijk te laag is voor hem/haar.
Volgens mij is dit een Pterigoplychthys gibbiceps, gezien de kop, die een beetje hoekig is. Als hij ongeveer 13 rugvinstralen heeft kan het ook een Pterigoplychthys pardalis zijn. Beide soorten vallen onder wat men noemt, de " Pleco's". Er zijn nog een paar soorten, maar die worden allen minimaal 30 cm groot. Ik heb er ook een gehad, een Pterigoplychthys pardalis, die ik geadopteerd had omdat hij in een veel te kleine bak zat. In mijn 200 l bak heeft hij nog jaren geleefd, maar ideaal is deze maat bak niet voor deze soort. Eigenlijk moet deze een bak van minimaal 150 cm, liever nog 200 cm breed hebben. Bovendien heb ik zelf waargenomen dat deze vissen ook opruimers zijn: als er een vis stil op de bodem ligt ( ziek of dood) gaat deze harnasmeerval over op het consumeren van het slachtoffer. De mijne is 16 jaar oud geworden, at ook van het Goudvissenvoer mee, en werd minimaal 40 cm lang. Mijn Teuntje leefde in mijn bak op kamertemperatuur, maar ik denk dat het een goed idee is om voor jouw harnasmeerval een nieuw huisje te zoeken. Een Ancistrus is trouwens wel een goede combi met Sluierstaarten. Wel uitkijken dat Harnasmeervallen niet te veel voer zoals rode muggenlarven of ander proteinerijk voer krijgen. Ze kunnen nl. last van leververvetting krijgen. Beter is regelmatig een stuk courgette of andere groenten, Repashy gelvoer en algen/spirulinatabletten. Ze stellen ook prijs op een " hol" om in te schuilen.
 
Volgens mij is dit een Pterigoplychthys gibbiceps, gezien de kop, die een beetje hoekig is. Als hij ongeveer 13 rugvinstralen heeft kan het ook een Pterigoplychthys pardalis zijn. Beide soorten vallen onder wat men noemt, de " Pleco's". Er zijn nog een paar soorten, maar die worden allen minimaal 30 cm groot. Ik heb er ook een gehad, een Pterigoplychthys pardalis, die ik geadopteerd had omdat hij in een veel te kleine bak zat. In mijn 200 l bak heeft hij nog jaren geleefd, maar ideaal is deze maat bak niet voor deze soort. Eigenlijk moet deze een bak van minimaal 150 cm, liever nog 200 cm breed hebben. Bovendien heb ik zelf waargenomen dat deze vissen ook opruimers zijn: als er een vis stil op de bodem ligt ( ziek of dood) gaat deze harnasmeerval over op het consumeren van het slachtoffer. De mijne is 16 jaar oud geworden, at ook van het Goudvissenvoer mee, en werd minimaal 40 cm lang. Mijn Teuntje leefde in mijn bak op kamertemperatuur, maar ik denk dat het een goed idee is om voor jouw harnasmeerval een nieuw huisje te zoeken. Een Ancistrus is trouwens wel een goede combi met Sluierstaarten. Wel uitkijken dat Harnasmeervallen niet te veel voer zoals rode muggenlarven of ander proteinerijk voer krijgen. Ze kunnen nl. last van leververvetting krijgen. Beter is regelmatig een stuk courgette of andere groenten, Repashy gelvoer en algen/spirulinatabletten. Ze stellen ook prijs op een " hol" om in te schuilen.
Ooh jeetje 40 cm is wel heel erg groot. Wel apart dat de dierenwinkel dan zegt dat een 20 liter aquarium prima is voor deze twee vissen.😟 Ik ga dan toch maar een ander huisje zoeken voor hem. Super bedankt voor je informatie in ieder geval en ik zal hem af en toe wat groente geven.😉
 
De meeste dierenwinkels ( hier meestal LFS, Local Fish Store genoemd) zijn vooral gericht op de verkoop. Veel zaken zijn verbonden aan een bepaald merk, en ze willen uiteraard zo veel mogelijk spullen aan de klant slijten. Daarbij komt, dat heel veel verkopers weinig weten van vissen en wat daar bij komt kijken. Jammer is dat, het zou een hoop onnodig vissenleed voorkomen als ze dat wel wisten. Maar dit soort dieren zitten nu eenmaal in de handel en moeten dus verkocht worden. Een Ancistrus wordt maar 12, 13 cm groot, en is een veel geschiktere bodemvis. Die kan prima in een 200 l bak. Onderstaand plaatje is mijn Bessie, een dame van tussen de 2 en 3 jaar oud inmiddels.

IMG_0705.JPG
 
Ik heb deze visjes ook geadopteerd omdat ik het niet meer aan kon zien dat ze in die kleine bak zitten. Ik hoop dat het me snel lukt om de waterwaardes van het grote aquarium goed te krijgen zodat ze kunnen verhuizen. Bessie is ook leuk zeg!:) Ik ga me zeker nog even verdiepen in leuke medebewoners voor de sluier, ik wil niet dat ie zich eenzaam gaat voelen.
 
Super van je, ze gaan het vast goed krijgen. Over bakgenoten voor Sluierstaarten is kortgeleden een topic aangemaakt, misschien heb je er iets aan:

 
Ooh top! Dat ga ik zeker even lezen, bedankt in ieder geval.😉
 
Waarom niet de 2 vissen in de 200 liter die staat te draaien?

Beter het glaswol van je plantjes afhalen.
 
Waarom niet de 2 vissen in de 200 liter die staat te draaien?

Beter het glaswol van je plantjes afhalen.
Ik ga beide vissen sowieso overplaatsen naar de 200 liter, maar ik ben bang dat die pleco uiteindelijk te groot zal worden dus ik denk dat ik toch een ander huisje zal moeten zoeken of als ik de smaak te pakken krijg nog een tweede groter aquarium erbij koop😁

Ik heb zoals je merkt nog niet heel veel verstand van de hobby, maar in de 200 liter heb ik nu plantjes met wortel en al in het zand geplant zonder potje of wol...in de hoop dat ze nog iets gaan groeien.
 
Oh ja, als je Javavarens of Anubias in je nieuwe bak hebt: dit zijn moerasplanten met een wortelstok ( rhizoom). Deze mag niet in het zand geplant worden, want anders gaat hij rotten. Dit soort planten kun je met ijzergaren of lijm vastmaken op hout of stenen. Andere soorten zoals Cabomba ( Hoornblad), Vallisneria en Pogestemon stellatus octopus kunnen wel in de bodem. Waterpest kan gewoon drijven. In het volgende forum heb ik veel informatie gevonden over planten:

 
Oh ja, als je Javavarens of Anubias in je nieuwe bak hebt: dit zijn moerasplanten met een wortelstok ( rhizoom). Deze mag niet in het zand geplant worden, want anders gaat hij rotten. Dit soort planten kun je met ijzergaren of lijm vastmaken op hout of stenen. Andere soorten zoals Cabomba ( Hoornblad), Vallisneria en Pogestemon stellatus octopus kunnen wel in de bodem. Waterpest kan gewoon drijven. In het volgende forum heb ik veel informatie gevonden over planten:

Ooh volgens mij heb ik waterpest (was volgens de dierenwinkel de enige geschikte plant voor een koudwateraquarium) dus heb dit nu aan de zijkanten geplant. Ik hoopte zo toch een beetje schuilplekken te creëeren.😬
 
Je bent goed bezig Bobbi! Echt mooi om te zien dat je er iets van probeert te maken met de vissen die je hebt geadopteerd. :D (y)

Wel apart dat de dierenwinkel dan zegt dat een 20 liter aquarium prima is voor deze twee vissen.😟
* facepalm *

Ooh volgens mij heb ik waterpest (was volgens de dierenwinkel de enige geschikte plant voor een koudwateraquarium)
Nog maar een facepalm. Niets mis met waterpest hoor! Maar dat ze zo kort door de bocht advies geven. In dit geval snijden ze zich daarmee in de vingers, want een bak op kamertemperatuur (ik ga even uit van een woonkamer of zoiets) blijft voor veel planten ook in de winter wel prima te doen. Als je nou echt langere tijd zonder verwarming zit, tsja... da's weer een ander verhaal.
 
Bedankt Gino88! Ik doe mijn best.:) Ons huis is nooit kouder dan 18 graden dus ik weet niet of dat de juiste temperatuur is voor andere plantjes?
 
Bedankt Gino88! Ik doe mijn best.:) Ons huis is nooit kouder dan 18 graden dus ik weet niet of dat de juiste temperatuur is voor andere plantjes?
Laat ik het zo zeggen: hier wil de watertemperatuur soms wel eens een tijdje op 19 graden zitten, als het buiten koud is en ik heb om wat voor reden ook de verwarming uit. (Huis wordt al goed verwarmd door de buren, lekker handig.)

En dat gaat met deze plantjes goed: belgisch groen, javavaren, zwaardplanten, cryptocorine wendtii, [waterpest], [ander ding waarvan ik de naam niet weet].

Ik moet erbij zeggen dat dat relatief makkelijke planten zijn. Maar of een plant makkelijk of moeilijk is, hangt veelal af van de benodigde verhouding tussen voeding, licht en CO2. En niet zozeer van de temperatuur. Al zullen er vast planten bestaan die diehard tropische toestanden willen.

Ik zou het gewoon proberen!
 
Ik heb zelf filterzand op de bodem en maaskeien met Javavarens ertussen geklemd. Die maken steeds stekjes, die ik dan weer overal tussen duw. Er groeit bij mij wel baardalg op, maar ik heb ontdekt dat ik dat ook vrij gemakkelijk met een tandenborstel van de bladeren af kan halen als het te erg wordt. De Vallisneria gigantea doet het ook goed in mijn bak, die staat gewoon in het zand. Dat geldt ook voor de Pogestemon stellatus octopus, een leuke plant waar de Sluierstaarten ook niet van eten. Prima voor kamertemperatuur met Sluierstaarten, en ook decoratief. De Elodea densa (Waterpest) heeft een poos in mijn bak rondgedreven waar hij veel nitraat opnam, maar nu mijn vissen groter worden zat-ie een beetje in de weg. En ook om de Vallisneria (ook zo'n nitraatvreter) en Pogestemon meer ruimte en licht te geven heb ik de Waterpest naar mijn bak met reserveplanten verhuisd.
 
Je bent goed bezig Bobbi! Echt mooi om te zien dat je er iets van probeert te maken met de vissen die je hebt geadopteerd. :D
Dit vind ik helemaal ook! Complimenten!

Waarom niet de 2 vissen in de 200 liter die staat te draaien?
Je kan overwegen, omdat je vissen nu best krap behuisd zitten, om ze vast te verplaatsen naar je grotere aquarium, ook al is deze nog aan het indraaien.
Omdat je vissen dan beschikking hebben over een groter aantal liters water, hun ontlasting daardoor minder belastend is voor je waterkwaliteit (wordt verdund in meer liters water), ook al is je filtercultuur nog niet op orde om dat af te breken. Je kan om dat deels op te vangen je oude filter (van je kleinere bak) in je nieuwe bak doen. Die zal niet genoeg capaciteit hebben, maar wel iets bijdragen.
Moet je wel even erop letten dat je geen nitrietpieken krijgt, maar dat kun je testen, en als het niet goed zit, extra water verversen.

Hoe warm is je watertemperatuur nu? En in je nieuwe bak?

Heb je een stuk hout voor je pleco in je aquarium? Dat heeft hij nodig, hij schraapt daar hout van af voor zijn spijsvertering. Van een paar stukken hout kun je eventueel een schuilhol voor hem maken, dat vindt 'ie prettig.
 
Wat betreft planten, en dan specifiek drijfplanten, kikkerbeet schijnt het aardig te doen ook op lagere temperaturen. Het is een drijfplant die vrij hard groeit, als hij voldoende licht krijgt. Ik heb 'm hier in een bak die 23 graden warm is. Maar ik heb ook wat liggen bij wijze van experiment in een laagje water in een bak op kamertemperatuur, en dat lijkt zich ook prima te houden. Ligt er nu een week of twee.
 
Shoot ik ben vergeten om te verwoorden dat je je pleco het beste een houtje kunt laten bijten.
:DD
 
Laat ik het zo zeggen: hier wil de watertemperatuur soms wel eens een tijdje op 19 graden zitten, als het buiten koud is en ik heb om wat voor reden ook de verwarming uit. (Huis wordt al goed verwarmd door de buren, lekker handig.)

En dat gaat met deze plantjes goed: belgisch groen, javavaren, zwaardplanten, cryptocorine wendtii, [waterpest], [ander ding waarvan ik de naam niet weet].

Ik moet erbij zeggen dat dat relatief makkelijke planten zijn. Maar of een plant makkelijk of moeilijk is, hangt veelal af van de benodigde verhouding tussen voeding, licht en CO2. En niet zozeer van de temperatuur. Al zullen er vast planten bestaan die diehard tropische toestanden willen.

Ik zou het gewoon proberen!
Ooh top, dan ga ik toch een beetje experimenteren. Ik heb overigens geen voedingsbodem dus ik weet niet of dat handig is eigenlijk, maar ik las ergens ook dat je capsules kan gebruiken ofzo... Naja ik moet me echt nog even verdiepen in de planten, elke kamerplant die hier in huis heeft gestaan heeft het ook nooit lang volgehouden dus ik hoop dat dat in het aquarium beter gaat.😅
 
Ik heb zelf filterzand op de bodem en maaskeien met Javavarens ertussen geklemd. Die maken steeds stekjes, die ik dan weer overal tussen duw. Er groeit bij mij wel baardalg op, maar ik heb ontdekt dat ik dat ook vrij gemakkelijk met een tandenborstel van de bladeren af kan halen als het te erg wordt. De Vallisneria gigantea doet het ook goed in mijn bak, die staat gewoon in het zand. Dat geldt ook voor de Pogestemon stellatus octopus, een leuke plant waar de Sluierstaarten ook niet van eten. Prima voor kamertemperatuur met Sluierstaarten, en ook decoratief. De Elodea densa (Waterpest) heeft een poos in mijn bak rondgedreven waar hij veel nitraat opnam, maar nu mijn vissen groter worden zat-ie een beetje in de weg. En ook om de Vallisneria (ook zo'n nitraatvreter) en Pogestemon meer ruimte en licht te geven heb ik de Waterpest naar mijn bak met reserveplanten verhuisd.
Bedankt! Ik ga ze allemaal even googlen en kijken welke ik erbij ga zetten anders is het zo kaal. Heb jij ook een voedingsbodem of capsules of iets om de planten te laten groeien? Ik weet niet zo goed waar ik voor moet kiezen.
 
Dit vind ik helemaal ook! Complimenten!


Je kan overwegen, omdat je vissen nu best krap behuisd zitten, om ze vast te verplaatsen naar je grotere aquarium, ook al is deze nog aan het indraaien.
Omdat je vissen dan beschikking hebben over een groter aantal liters water, hun ontlasting daardoor minder belastend is voor je waterkwaliteit (wordt verdund in meer liters water), ook al is je filtercultuur nog niet op orde om dat af te breken. Je kan om dat deels op te vangen je oude filter (van je kleinere bak) in je nieuwe bak doen. Die zal niet genoeg capaciteit hebben, maar wel iets bijdragen.
Moet je wel even erop letten dat je geen nitrietpieken krijgt, maar dat kun je testen, en als het niet goed zit, extra water verversen.

Hoe warm is je watertemperatuur nu? En in je nieuwe bak?

Heb je een stuk hout voor je pleco in je aquarium? Dat heeft hij nodig, hij schraapt daar hout van af voor zijn spijsvertering. Van een paar stukken hout kun je eventueel een schuilhol voor hem maken, dat vindt 'ie prettig.
Bedankt!😃
Ooh ik weet niet of dat al kan, die bak staat nu een paar dagen in te draaien maar het water is vrij wit en troebel. IK heb eigenlijk geen idee of het goed gaat. Ik heb het zand goed voorgespoeld en aquastart en aquabacto gebruikt om te starten....maarja...het water ziet er nog niet best uit zeg maar. Beide bakken zijn op dit moment kamertemperatuur wat bij ons altijd rond de 19 graden is.
Nee ik moet nog iets van een hol gaan bestellen of idd zelf van hout iets maken, maar op dit moment heeft hij helaas nog niks. Wel gister komkommer geprobeerd en dat vond ie erg lekker.😃
 
Ooh top, dan ga ik toch een beetje experimenteren. Ik heb overigens geen voedingsbodem dus ik weet niet of dat handig is eigenlijk, maar ik las ergens ook dat je capsules kan gebruiken ofzo...
Als je voor een geweldige aquascape wilt gaan, is een voedingsbodem of (geeft minder troep: ) capsules een optie. Iemand als @benvo kan je daar goed over adviseren als je zou willen. Ik heb zelf een doodnormale zandbodem liggen en geef een basisvoeding in de vorm van Easy-Life Profito. Heb je niet te ingewikkelde planten / systemen, dan kom je daar al een eind mee. Hoe meer je wilt, des te preciezer je e.e.a. zal moeten afregelen. :)

Is je nieuwe bak nu nog zwaar in de opstart dan zou ik denk ik nog heeeeeeel even wachten met de vissen daarin doen. Was wel een goed idee an sich hoor, van @Barwaz. Maar zorg dan dat je alvast veel planten hebt groeien (tijdelijke snelgroeiende drijvers kan ook), zodat die de gifstoffen kunnen helpen opnemen. Dan is het over een week waarschijnlijk al een stuk veiliger. ^^ En zoals al gezegd is, in eerste instantie het oude filtermateriaal mee laten draaien. (y)
 
Als je voor een geweldige aquascape wilt gaan, is een voedingsbodem of (geeft minder troep: ) capsules een optie. Iemand als @benvo kan je daar goed over adviseren als je zou willen. Ik heb zelf een doodnormale zandbodem liggen en geef een basisvoeding in de vorm van Easy-Life Profito. Heb je niet te ingewikkelde planten / systemen, dan kom je daar al een eind mee. Hoe meer je wilt, des te preciezer je e.e.a. zal moeten afregelen. :)

Is je nieuwe bak nu nog zwaar in de opstart dan zou ik denk ik nog heeeeeeel even wachten met de vissen daarin doen. Was wel een goed idee an sich hoor, van @Barwaz. Maar zorg dan dat je alvast veel planten hebt groeien (tijdelijke snelgroeiende drijvers kan ook), zodat die de gifstoffen kunnen helpen opnemen. Dan is het over een week waarschijnlijk al een stuk veiliger. ^^ En zoals al gezegd is, in eerste instantie het oude filtermateriaal mee laten draaien. (y)
Haha okee ja ik zie overal op het internet van die super mooie aquascape voorbij komen en dan kijk ik naar die karige bak van mij....tja....ik heb nog een lange weg te gaan.😁
Ik denk dat ik de bak toch eerst ff laat draaien een week of drie en ga testen, ik zou het ook zo sneu vinden voor die vissen als ze door mij overlijden.
 
Is je nieuwe bak nu nog zwaar in de opstart dan zou ik denk ik nog heeeeeeel even wachten met de vissen daarin doen. Was wel een goed idee an sich hoor, van @Barwaz. Maar zorg dan dat je alvast veel planten hebt groeien (tijdelijke snelgroeiende drijvers kan ook), zodat die de gifstoffen kunnen helpen opnemen.
Ik reageerde/borduurde voort op deze vraag:
Waarom niet de 2 vissen in de 200 liter die staat te draaien?
Ik vond dit een hele goede vraag.
Idealiter laat je je aquarium rijpen. Dus, dat je genoeg bacteriën erin hebt zitten zodat alle schadelijke afvalstoffen worden afgebroken. Helemaal eens.

Maar, mogelijk is dat nu niet het verstandigste in jouw situatie, omdat je aan gaf dat je vissen nu erg klein zitten. Dat betekent dat ze relatief veel afvalstoffen uitscheiden voor het aantal liters waar ze nu in leven (hun ontlasting wordt nu in minder liters verdund dan in je 1-meter-aquarium).

Het is dus ook afhankelijk van je huidige situatie wat nu het verstandigste voor je vissen is. Als ze nu heel klein zitten, en een hoge belastbaarheid geven aan je water wat je huidige filter niet voldoende kan verwerken, omdat je filtercapaciteit te klein is, dan kan het beter zijn om de vissen vervroegd (met je huidig filter en al) in je grotere aquarium te zetten.
Ik ben het eens met @Gino88 dat een paar dagen indraaien erg kort is. Hoe langer, hoe liever, vind ik ook, omdat het veiliger is. Dan heeft je bak de tijd om bacterieculturen te ontwikkelen. En als er dan nitrietpieken komen, zit er nog geen vis in.

Hoe groot is het aquarium waar je vissen nu in zitten?
Wat zijn je waterwaarden momenteel in je huidige aquarium? De NH3, NO2 en NO3?
En hoe vaak ververs je nu water, en hoe veel?

@Giebeltje heeft een heel handig stuk geschreven over de stikstofcyclus (hoe het werkt met het omzetten van de stoffen door bacteriën in je aquarium):
Heeft voor mij een hoop duidelijk gemaakt rondom dit onderwerp!

Maar zorg dan dat je alvast veel planten hebt groeien (tijdelijke snelgroeiende drijvers kan ook), zodat die de gifstoffen kunnen helpen opnemen. Dan is het over een week waarschijnlijk al een stuk veiliger. ^^ En zoals al gezegd is, in eerste instantie het oude filtermateriaal mee laten draaien.
Goed advies van die planten, dat zou ik zeker doen ook! Zoiets als waterpest, dat kun je er gewoon los in gooien (heb ik hier ook gedaan, en nu nog steeds trouwens).
Als je voor een geweldige aquascape wilt gaan, is een voedingsbodem of (geeft minder troep: ) capsules een optie.
Een voedingsbodem en een pleco is helaas geen goede combinatie. De pleco houdt ervan om zich in te graven. Liefst neem je een hele fijne (afgeronde) kiezel, of zand (lees net dat je zand hebt, dat is goed!). Vanwege het graafgedrag is de combinatie pleco en ingeplante planten ook geen ideale. Pleco + aquascape wordt een post-apocalyptisch thema vrees ik ;). Beste neem je plantensoorten die je kunt binden op hout en steen, bijvoorbeeld anubiassoorten. Maar die groeien heel traag. Zelf begon ik met iets wat snel groeit als waterpest, om je balans goed te krijgen, en daarna als alles op orde is zet je de fancier (en duurdere) anubias er in.

Bedankt!😃
Ooh ik weet niet of dat al kan, die bak staat nu een paar dagen in te draaien maar het water is vrij wit en troebel. IK heb eigenlijk geen idee of het goed gaat. Ik heb het zand goed voorgespoeld en aquastart en aquabacto gebruikt om te starten....maarja...het water ziet er nog niet best uit zeg maar. Beide bakken zijn op dit moment kamertemperatuur wat bij ons altijd rond de 19 graden is.
Nee ik moet nog iets van een hol gaan bestellen of idd zelf van hout iets maken, maar op dit moment heeft hij helaas nog niks. Wel gister komkommer geprobeerd en dat vond ie erg lekker.😃
Die witte waas is gebruikelijk. Het is een explosie van bacterie-groei. Het zou met een paar dagen weg moeten trekken.
De pleco zal het waarschijnlijk prettiger vinden om ietsje warmer te zitten (en ik vermoed je telescoopoog ook). Zo rond de 23 graden is een mooie temperatuur om ze samen op te houden.
Waar je met het hout even op moet letten, is dat je een soort neemt wat niet zo splintert, geen gekke uitsteeksels of scherpe hoeken, want dat gaat denk ik niet goed samen met je telescoopoog.

Hoe groot is je pleco nu?
 
Ja ze zitten echt claustrofobisch klein helaas. Ik ververs twee keer per week 70 procent van de waterinhoud maar zelfs dan ruik ik nog ammoniak. De waardes zou ik eigenlijk niet zo goed weten moet nog iets kopen waarmee ik kan meten.
Hahaha ja heb net nog even zitten lezen over de pleco en de sluier en las ook dat het beide echt plantenslopers kunnen zijn dus daar moet ik wel nog even rekening mee houden.😄
Ik zal de uitleg van giebeltje nog even doornemen want ik vind het behoorlijk ingewikkeld nog.😬
De witte waas word wel steeds minder maar het ziet er nog steeds niet echt fris uit zeg maar.
Ik gok dat de pleco nu 13 cm is zoiets. Hieronder een foto van de oude en nieuwe bak, best wel een verschil in water dus ik durf ze daarom ook nog niet over te plaatsen.
 

Bijlagen

  • 20210308_204819.jpg
    20210308_204819.jpg
    236.2 KB · Weergaven: 102
  • 20210308_204838.jpg
    20210308_204838.jpg
    360 KB · Weergaven: 117
Ik zou ze inderdaad z.s.m. overzetten en de oude filter mee laten draaien. De schade die ze oplopen in deze kleine ruimte is groter dan die ze oplopen in een nog niet helemaal ingedraaide nieuwe bak. De oude filter heeft nl. al nitrificerende bacterien, die je nodig hebt om ammoniak en nitriet om te kunnen zetten naar nitraat. Ook de Waterpest kan meeverhuizen, die neemt Nitraat op en geeft zuurstof af. Als je een testsetje met druppels aanschaft ( Ik heb hier zelf de Colombo) kun je het water goed in de gaten houden. Ik voeg hierbij de link naar het topic van een ander lid, dat twee Sluierstaarten in een kleine bak had zitten en daar kortgeleden een grote bak voor heeft aangeschaft. Daar gaat het inmiddels prima.

 
Dus jullie raden aan om met een week ongeveer in plaats van nog drie weken toch de vissen over te zetten en dan met het oude filter erbij? En mag ik eventueel dan extra waterwissels doen als de waarde nitriet bijvoorbeeld te hoog zijn of is dat niet goed voor het nog indraaiende filter?
 
Ik ververs twee keer per week 70 procent van de waterinhoud maar zelfs dan ruik ik nog ammoniak.
Super goed dat je foto's geplaatst hebt!

Oei. Dat je ammoniak ruikt is niet goed. Dat geeft me het vermoeden dat je bacteriecultuur je afvalstoffen niet af breekt.
Dus dat je vissen nu in heel geconcentreerd afvalwater zwemmen.
Eigenlijk het beste wat je kunt doen is zo snel mogelijk proberen te achterhalen of je NH3 (ammoniak) in je bak hebt. Dit moet echt 0 zijn, anders gaan je vissen dood.

En ik denk eigenlijk dat je er nu toch wel het verstandigste aan doet, in jouw situatie, omdat je ammoniak ruikt, en omdat je vissen zo klein zitten, om je vissen nu (echt nu, op dit moment) over te zetten in je nieuwe bak. Daar zou ik, tot je een testkit hebt, even dagelijks 60% verversen. Als het je lukt zo snel mogelijk een testkit kopen om daar de waterkwaliteit te meten en bij te houden. Zeoliet kopen en erbij in doen (in de stroming van je outlet hangen), om de pieken op te vangen. Daardoor duurt het langen voor je bacteriecultuur op bouwt, maar het is veiliger voor je vissen. En een (klein) stukje hout voor de pleco, dat is wel echt nodig om zijn darmen gezond te houden.

Ik zal de uitleg van giebeltje nog even doornemen want ik vind het behoorlijk ingewikkeld nog.😬
Is het ook. Het is een hoop om te weten, en veel om te weten! Het heeft mij ook echt een poosje gekost tot het allemaal klikte in m'n brein.
Wat je eigenlijk moet onthouden, is dat je vissen dingen poepen, en dat de stoffen die daarbij vrijkomen in een paar etappes worden verwerkt naar iets wat niet meer schadelijk voor ze is.

Kort gesteld: VisPoo > daar zit NH3 (Ammoniak) in > gaat naar bacteriën (in je filter) en die maken er NH4 (ammonium) van > gaat naar bacteriën en die maken er NO2 (nitriet) van, en dat gaat naar bacteriën die er NO3 (nitraat) van maken. En die nitraat is iets waarvan je vissen zeggen, mmmm, okee, hier kan ik enigszins in leven. En waarvan je planten zeggen, jammie. Lust ik graag.
Dan moet je nog steeds water verversen, maar je water wordt gezonder, en dus blijven je vissen ook gezonder.

Hoe groter je vissen, hoe meer ze poepen. Hoe meer ze poepen, hoe meer afvalstoffen. En hoe meer afval, hoe meer bacteriën je nodig hebt om het om te zetten naar (uiteindelijk) NO3.
Heb je vissen in meer liter water, dan duur het langer voordat dat water even 'geconcentreerd' is, dus even sterk bevuild, als in een kleinere bak.
Stel, je doet 10ml ranja in een glas van 50 ml, en je doet 10 ml ranja (even veel ranja dus) in een glas van 200ml, dan is je ranja in je kleine glaasje sterker dan in je grote glas.
Daarom is het, als je minder sterke ranja wilt, verstandiger om een groter glas te maken.
Of, in het geval van je aquarium, nu je vissen te laten poepen in meer liters, kort gezegd ;). Want je filter haalt er nu niet genoeg afvalstoffen uit.

De witte waas word wel steeds minder maar het ziet er nog steeds niet echt fris uit zeg maar.
Ik gok dat de pleco nu 13 cm is zoiets. Hieronder een foto van de oude en nieuwe bak, best wel een verschil in water dus ik durf ze daarom ook nog niet over te plaatsen.
Ik zie dat je pleco (hebben je vissen namen?) nu ongeveer hetzelfde formaat heeft als je telescoopoog. Hoe is hun interactie samen? Heeft een vis de overhand? Zie je een soort dominantiegedrag van de ene vis tegenover de andere? Bijvoorbeeld tijdens het voeren?

Ik voeg hierbij de link naar het topic van een ander lid, dat twee Sluierstaarten in een kleine bak had zitten en daar kortgeleden een grote bak voor heeft aangeschaft. Daar gaat het inmiddels prima.
Dit is ook een aardige draad om even te lezen, goeie link van @Giebeltje!
 
Ze hebben nog geen namen (krijgen ze uiteraard wel). Qua gedrag zijn ze wel lief voor elkaar, ze leven in vrede samen gelukkig, ook met voeren eten ze rustig naast elkaar. Ik heb nog ff in de nieuwe bak gekeken maar er drijft echt een hele witte vieze laag aan het oppervlak. Zal ik ze toch overzetten of de kleine bak verversen?
 

Bijlagen

  • 20210308_214649.mp4
    16.2 MB
Super goed dat je dat filmpje even geplaatst hebt, dat geeft een beter beeld!

Die ammoniaklucht, dat vind ik zorgelijk. Want als je vissen nu in ammoniak blijven zwemmen, dan gaan ze dood. Het lastige is dat je nu niet kunt meten of dat daadwerkelijk het geval is. Dus je vaart een beetje blind. Maar, als je het ruikt, en gezien je bakmaat, is het nu erg aannemelijk dat je vissen nu op sterk vervuild water zitten. Als je daar nu niets aan doet is dat heel schadelijk voor je vissen.

Wat je nu moet doen is juist zo veel mogelijk vers water voor je vissen, om de hoeveelheid ammoniak zo veel mogelijk te verdunnen (waardoor het niet meer giftig is voor je vissen).
Ammoniak en nitriet moet altijd een 0-waarde geven. Dus als die waarden aanwezig zijn, is het juist super goed om water te verversen. Het zal langer duren om een cultuur op te bouwen (en dus zul je vaker water moeten verversen tot de cultuur is opgebouwd), maar het is juist goed.

Je vissen zitten nu in de kleine bak in een onbalans. In een grote bak straks ook, maar daar hebben ze het voordeel dat ze in meer liters zitten. Doordat ze in meer liters zitten duurt het langer voordat het water even vervuild raakt dan in je huidige kleine bak. Dus is de grote bak theoretisch nu de betere optie. Ook al is hij nog niet ingedraaid.

Maar. Ik snap je aarzeling om je vissen nu over te zetten helemaal. Ik ben het met je eens dat die witte laag nogal heftig oogt. Zo heb ik 'm bij mij niet gezien met indraaien. Dat maakt mij nu ook aarzelen met wat nu het verstandigst is om te doen, wel of niet nu overzetten in je grote bak.
Denk dat wat je sowieso nu moet doen, is het water verversen in je kleine bak. Ik zou eigenlijk zeggen, haal er nu 2x achter elkaar 70%-80% uit (dat je vissen net onder water staan), vul dat aan met gelijke temperatuur water, dat je zo veel mogelijk ammoniak er uit haalt. Probeer zo snel mogelijk je water te kunnen testen, en ververs nu dagelijks in de ochtend en in de avond flink veel water.

Wat betreft het overzetten; ik weet niet of die witte laag schadelijk is., ik vind dit een hele moeilijke om je te adviseren, nu ik je filmpje gezien heb. Ruikt het water in je nieuwe aquarium?
 
Over je witte laag (kaamlaag):
Mogelijk heb je iets aan dit topic:

Edit: en ik vind nu ook dit topic:
onder "experts uitgedaagd" dus dat zegt wat ;).

Ik hoop dat er een forumlid is die dit leest en die hier meer van af weet dan ik, en je er een goed advies over kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even een flinke verversing in het grote aquarium en de vissen over zetten en maandje flink verversen. test druppels NH3 en NO2 halen en kun je aan de hand van de meting verversen. Ik denk dat je water troebel is van je nieuwe bodem. Als het een kaam laag is dan zal dit ook geen probleem vormen gezien je toch vaak en flinke hoeveelheden moet verversen. Oude filtertje erbij en klaar. Uitstroom van filtertjes op wateroppervlak richten zodat je golfjes zie bovenin het water.

Je kan beter gaan sparen voor een flink extern filter want je het nu 2 mega vervuilers en die filtertjes zijn daar niet geschikt voor. Als je een beter filter heb en die minimaal een maandje draait een sluier erbij. Een sluier solitair is niet zo leuk voor hem. Stukje kienhout schuin tegen achterraam voor de pleco zodat deze zich wat kan verschuilen en niet te scherp anders beschadigen je sluiers zich.

Als sluier op bodem blijft liggen of juist bovenin blijft happen en de pleco ook bovenin gaay happen weet je zeker dat watertje niet goed is en moet je verversen tot wel 90% (eigenlijk ben je dan al wat laat). De sluier hoort bijna de hele dag rond te zwemmen/grondelen.
 
Ik ben jullie dankbaar voor al jullie advies.:)
Ik heb gister avond 80 procent verschoond van de oude bak, daarna rook ie niet echt meer. Nu kwam ik net beneden en begon het alweer te stinken dus heb ik opnieuw ververst. Ik heb gisteravond ook nog gelezen wat ik aan de kaamlaag kan doen dus ik ga vanmiddag na mijn werk een testset halen, wat hout en het grote aquarium klaarmaken om daar vanavond de vissen in over te zetten. Ik zal me even gaan verdiepen in een beter filter (heb me bij dit filter laten adviseren in de dierenwinkel). Welke raden jullie aan?
Bedankt Michelle1 voor je advies ik zal er op ten duur nog een sluier bijkopen.;)
 

Terug
Bovenaan