Wie heeft er guppen en waarom?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
De meeste mensen die een aquarium hebben en de benodigde ervaring gaan voor de prachtigste vissen, maanvissen, betta's maar geen guppen. Het lijkt net of guppen houden net zoiets is als een shetlandpony hebben ipv die prachtige arabische volbloed. Vandaar ook mijn vraag: wie heeft er guppen en wat vind je er zo leuk aan?

Ik zal zelf beginnen. Uiteraard ben ik met guppen begonnen omdat het het beginnersvisje bij uitstek zou zijn. Kan misschien wel zo zijn maar mijn eerste guppen hebben het niet gered. Deels door mijn eigen beginnersfouten en deels omdat ik ze via een particulier had en er veel kromme inteeltguppen bijzaten. Het bestand dat ik nu heb komt van heel veel verschillende adressen en de jongen zijn dan ook kerngezond zonder puntstaart en verkrommingen, de waterwaarden zijn goed en nu komen ze ook echt tot hun recht. Ik kan helemaal vallen op de prachtige kleuren, het beweeglijke en ook het brutale van de gup. Als ik mijn aquarium schoonmaak dan hangen ze er altijd omheen, afhevelen van de bodem is een drama want het komt nogal eens voor dat er 1 in het pompje zit. Gelukkig komt ie er wel weer uit als je met je vinger de slang afsluit. Af en toe belandt er toch 1 in de emmer maar met een beetje geduld belandt deze ook weer in het aquarium. Filter schoonmaken is ook een drama want als je niet snel genoeg bent heb je zo 5 kleine wurmpjes in je filter zwemmen. Guppen zijn echt aanwezig en dat zullen ze je laten merken ook.
 
Daarom dat ze overdadig aanwezig zijn.
Komen bij mij er niet in.
Worden er gewoon veel,zoals ik overal zie.
 
In de loop der jaren heb ik uiteraard ook guppen gehad. Ik vind ze prachtig nog steeds,het probleem zit hem in het vermeerderen.Dit heeft niks met kweken te maken,de meest vreselijke vissen krijg je dan vaak. Echter een goede gup en serieus kweken,is net zo fraai als manen en discus bv.
 
Guppen is inderdaad een beginnersvisje. Ook goedkoop en vooral mannetjes zijn vrijwel mooi.
Ook guppen zijn alg eterjes, alleen zijn snelkwekend.
 
Ik betwijfel of het beginners visjes zijn,ik vind de term ook de vis te kort doen.
 
Ik dacht ook dat het een beginnersvisje was maar als de waterwaarden niet goed zijn en/of de bak te klein gaan ze net zo snel dood als de mooiste en duurste maanvis. Ze doen het idd goed op gewoon kraanwater en dat zou ze misschien die naam gegeven hebben maar als de waterwaarden goed zijn dan komt het probleem van het vermeerderen om de hoek kijken want dan gaan er weinig jongen dood. Gelukkig heb ik twee vrouwtjes die behoorlijk jagen op de jongen want mijn aquarium staat nu drie weken en er zijn er al wel 150 geboren en ...............op dit moment is er weer 1 aan het bevallen. Neemt niet weg dat er nu al zeker 50 rondzwemmen die waarschijnlijk niet meer opgegeten gaan worden. Als weggeven niet gaat lukken dan ben ik toch bang dat ze in de vijver bij de goudvissen gaan belanden. Liever niet maar dat is beter dan een overbevolkt aquarium waar allerlei ziektes uitbreken.
 
Heb ze vroeger ook gehad en vond het plezant om mee te kweken ivm de kleurencombinaties.
Alleen het spijtige aan deze vissen vind ik de ontlasting..
Misschien is het maar een gedacht, maar ik vond dat ze toen veel uitwerpselen hadden en die zichtbaar bleven.
Waardoor het water er "vuil" uitzag....

En het nadeel dat ze zich enorm snel voortplanten heeft mij overtuigd om ze niet terug te houden.
 
Klopt helemaal. Wat er aan de voorkant ingaat komt er binnen 20 minuten aan de achterkant weer uit. Vraagje voor de mensen hier die al heel lang guppen hebben (gehad), betekent dit dat je vaker de bodem moet schoonmaken en aan hoe vaak moet ik dan denken. Tot nu toe ben ik alleen nog maar bezig geweest met aquarium indraaien om vervolgens groter te gaan dus dat was nog niet aan de orde.
 
Mijn bezetting is: 170 liter.
15 volwassen guppen
Ca 50 baby guppen varierend van 1 week tot 1 maand
8 platy's
Tot nu toe altijd twee maal per week bodem gedaan omdat het aquarium aan het indraaien was maar hoop wel dat het minder kan. Dus 1 maal per week?
 
In de bodem zitten ook nuttige bacteri�n,en omwoelen geeft vaak problemen.Ik denk dat 1x per week prima kan.
Probeer het eens,en je ziet het gauw genoeg.
 
Ik heb guppes bij mij sluierstaarten zitten om verschillende redenen.
ze eten de algjes van de planten,
ze eten de voedselresten van de sluierstaarten waar de sluiers niet meer bij kunnen,
De jonkies zin er in overvloed en zijn dus goed voor het jachtinstinct van de sluiers,
En als laats omdat het gewoon hele mooie en nieuwschierige visjes zijn.
 
Mondeo onder bodem schoonmaken versta ik met een hevelpompje over de bodem gaan en zo alles wat er bovenop ligt wegzuigen. De bodem zelf laat ik zo veel mogelijk met rust.

frederika dat nieuwsgierige trekt mij ook enorm aan. Jij noemt het nieuwsgierig, ik brutaal maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
krijgt een sluier de guppen wel te pakken dan?
 
Bij mij is, zoals bij velen, de hobby begonnen met guppen. Na +-15jaar heb ik nog steeds een aquariums speciaal voor deze mooie visjes. Ze kweken makkelijk en de kleurenvariaties die je bij guppy's terug vind, zie je bij geen enkel andere aquariumsvis.
Het kweken is voor velen een probleem, maar hier zijn oplossingen voor. 2dehands, marktplaats, ...
Ik vind ze allesbehalve teer, wat waterwaarden of ziektes betreft. Ik houd ze ook in mijn 600l schildpaddenbak, onverwarmd en hier doen ze het even goed, ondanks de slechte(re) waterkwaliteit. Veel guppen uit de winkel zijn echter het resultaat van doorgedreven kweek, wat de weerbaarheid niet ten goede komt. Daarom zijn de guppen die ik heb een mix. Moest ik de plaats hebben om er nog een tiental bakjes bij te zetten, ik zou zeker ook verderkweken op kleur enzo.
 
Ik hou zelf ook guppen, ik vind het super coole vissen, en omdat ik met school zit vergeet ik af en toe nog wel eens wat, en die dure vissen kunnen er niet echt tegen als je niet iedere halve week aquarium schoon maakt enzo. Ook zijn de kleure prachtig. Bij mij thuis gaan we ze uiteindelijk ook echt fokken. Maar dat duurt nog ff. Vanwege de aquariums die nog opgezet moeten worden en te weonig geld. We gaan t wel doen voor de schildpad deels, maar ook omdat ik ze super leuk vind en ze heel mooi op mijn kamer staan
 
Ik heb als kind altijd al een fascinatie voor guppen gehad. Niet zo zeer voor de sierguppen met grote staarten zoals de delta's, vlaggenstaart en de triangels. Maar de wat apartere staartvormen zoals rond-, spade, kwast-, speer-, naald- en lierstaart.
En een nog grotere fascinatie voor de wildvormen van de gup. En tot op de dag van heden is het een fascinatie van mij.

Beginnersvis of niet... het blijft een soort van charme behouden!
 
Het zijn leuke actieve kleurrijke interessante en vooral ook GOEDKOPE visjes om te hebben, als beginnend aquariaan kan je ook het beste beginnen met deze vissen.
want als het je niet lukt een Gup in leven te houden hoef je al helemaal niet aan duurdere vissen te denken.

Mij bevalt deze hobby inmiddels zo goed dat ik er serieus over denk in de toekomst een groter aquarium aan te schaffen en mijn lido alleen maar voor Guppy's houd.
 
Segamon zei:
H.
want als het je niet lukt een Gup in leven te houden hoef je al helemaal niet aan duurdere vissen te denken.
De Guppen uit winkels zijn zo onwijs zwak door de steriele kweek en opfok dat ze niet heel makkelijk te houden zijn. Beginners visjes zijn dat allang niet meer.

Ik heb al ruim 28 jaar vissen en heb van alles gehad, maar daarnaast altijd Guppen, Platy's en Zwaarddragers gehad. Momenteel heb ik geen bijzondere soorten meer en alleen nog maar Guppen, Platy's en Zwaarddragers. De leukste soorten die er zijn. Vooral die laatsten. ;)
 
Ik heb nu nog 2 oude kromme guppen zwemmen die ik ooit eens gered heb van de wc. Alleen mannen, omdat ik idd niet met overbevolking wil zitten. Heb daar wel eens een man uit een dierenwinkel bij gekocht, die was binnen 3 maanden dood helaas. Ik vind het leuke visjes, maar ben het helemaal eens met Botia, zwaarddragers vind ik een leukere soort. Die dwarrelen niet zo door de bak en daarbij heb je echt het baltsgedrag etc., vind ik leuker om naar te kijken.

Maar het lijkt me wel heel leuk om ooit nog eens guppen te hebben, en dan idd echt voor de kweek, sterke guppen te laten groeien.
 
Nadat ��n van mn Betta's dood ging, werden de andere visjes een stuk schuwer en lieten zich nog amper zien. Toen een paar endlers erbij in gedaaan en de hele boel fleurde weer op en alle visjes lieten zich weer zien.

Op het Vivarium zag ik panda guppen en ik was opslag verliefd. Dus nu ben ik trotse eigenaar van 3 koppeltjes panda guppen.

878958kimelderhorst_0_82_dscf0745.jpg
 
Het klopt idd dat guppen uit de dierenwinkel zwak zijn maar guppen van een willekeurige hobby particulier zijn niks beter. Toen ik vissen wilde begon ik met guppen, via marktplaats 20 guppen gekocht waarvan bij thuiskomst al 1 mannetje krom bleek te zijn dus die heb ik "verwijderd". Ze hadden verschillende leeftijden en van de grotere werden er meer krom en er gingen er ook een aantal spontaan dood. Via een tweede adres 15 baby's gekocht, deze groeiden binnen twee weken allemaal krom en moest ik allemaal verwijderen. Nu heb ik op 4 gupjes na een heel dierenwinkelbestand. Gisteren zag ik 1 van de 4 raar zwemmen dus ik keek nog eens goed, he verdorie weer een kromme gup en toen ik nog beter keek de andere ook. Beiden mannetjes en helaas heb ik inmiddels zwangere vrouwtjes en baby's.

Veel huiskamerguppen zitten al jaren in een aquarium zonder dat er ooit vers bloed bij komt dus de kwaliteit daarvan is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik hoorde van mijn zoon dat een vriend van hem guppen heeft. Al jaren dezelfde zo zitten er ruim 100 in het aquarium, zo gaat de een na de ander dood en houden ze er nog weinig over en die zorgen weer voor ruim 100 tot er weer doden vallen. Dat zijn ook geen gezonde guppen meer.
 
Miss-poodle, deze soort heb ik nog nooit gezien maar ze zijn prachtig zeg. Is dat het vrouwtje? Zo ja, hoe ziet de man er dan uit? Uiteraard ook met panda patroon maar ik bedoel de staart.
 
Waarom wordt een gup krom?
Mogelijke oorzaken:
* Inteelt (het meest waarschijnlijke)
* Vitaminetekorten
* stress
* te kleine bak
* ziektes
* ouderdom

Dat krom groeien van (jonge) guppen zal volgens mij ook wel gedeeltelijk te maken hebben met vitamine tekort door te weinig voeder afwisseling.
Al mijn guppen zien er (nog) goed uit en de jonkies groeien goed, maar ze krijgen dan ook behoorlijk afwisselend voer zoals diepvries artemia, Daphnia en Tubifex plus vlokvoeder.
 
Mijn baby's die hier verwekt en geboren zijn zien er allemaal goed uit hoor. Inmiddels heb ik guppen van veel verschillende adressen. De twee kromme mannetjes heb ik als eerste aangeschaft toen ze nog klein waren en er nog niets aan te zien was. Ongetwijfeld heb ik ook fouten gemaakt hoor maar voer heb ik altijd al veel afgewisseld. Muggenlarven, algentabletten, tubifex en vlokvoer krijgen ze sowieso.

Ik heb in het begin ook de fout gemaakt om endlers in een 27 liter bak te doen die niet goed ingedraaid was en water testen deed ik ook niet. Deze hebben het niet gered. Was onwetendheid van me. Nu heb ik een bak van 170 liter die absoluut niet overbevolkt is (wel veel baby's maar als ze wat groter zijn gaan ze weg) en ik wissel voer af. De mannetjes zijn nog maar 4 maanden dus zal het toch inteelt zijn want het zijn alleen de guppen van dat adres die krom zijn.
 
Ik ben begonnen met guppen. Deze gingen vaak dood. Vooral de mannetjes werden niet oud. Nu, ongeveer 5 jaar later, heb ik ze weer vrolijk in mijn aquarium zwemmen. Waarom? Omdat deze vrolijke visjes alles eten, mooi zijn, maar vooral, omdat ze leven in de brouwerij brengen. Ze kweken inderdaad veel. De kans op inteelt is erg groot.
 
Soms zijn de guppen ook vreselijk irritant hoor. Vanmiddag een waterverversing gedaan met zo'n bodemzuiger maar om de haverklap moet ik met mijn vinger de slang afsluiten zodat de gupbaby die erin zit er weer uit kan zwemmen. In mijn filterhuis zwemmen ze ook vaak. Gister zwom er eentje en met veel pijn en moeite eruitgevist en terug in de bak gezet. Volgens mij is het gupje in 1 streep weer naar de inlaat gezwommen want binnen 10 seconden zat er weer een wurm in het filterhuis. Ik hou daar wel van maar ff snel waterverversen of bodem zuigen is er noet bij.
 
Tja, die panda's zijn leuk. Op de foto is een mannetje te zien, gezien het gonopodium dat zichtbaar op de foto is.

Had je ze bij Zilverhaai Beringen gehaald, Miss-Poodle? Dat was de enigste naast Aquabeek dan nog die ze hadden. althans, voor zover ik het heb kunnen zien daarzo.
 
Ik heb 15 guppen en de reden is omdat ze er leuk uit zien en omdat ze snel zijn. Het zijn levende snackjes voor mijn schildpadden. Ze vangen alleen nooit 1 gup. Ze leven in vrede met me sumatranen die de baby guppen snacken
 
@Yilleke, de gup op het plaatje is een mannetje.
Ik heb er ook pandagup-vrouwen bij, ze zijn anders dan de normale vrouwgup; de pandagup-vrouwen zijn grijzig met een blauwe metallic weerschijn op zowel de schubben als in de vinnen.
 
Miss-poodle, als ik goed gekeken had dan had ik die vraag niet eens hoeven te stellen (bloos bloos). Het vrouwtje is dus ook een aparte verschijning? Ik vind het mannetje iig al heel erg mooi.
 
Ja het vrouwtje is ook net iets anders dan andere vrouwguppen, ik vind ze erg mooi :D

@stanovic die van mij komen van Aquabeek, die vond ik het mooist.

Heb geprobeerd wat foto's te maken van die van mij, maar dat viel niet mee. Hier
toch wat vage foto's:

426861kimelderhorst_0_82_img_7091.jpg

636853kimelderhorst_0_82_img_7109.jpg

442692kimelderhorst_0_82_img_7111.jpg

442692kimelderhorst_0_82_img_7111.jpg

568348kimelderhorst_0_82_img_7117.jpg


Die op de laatste foto vind ik persoonlijk het mooiste mannetje, het zwart en wit is op deze het mooist en ook vind ik zijn rugvin erg mooi.

Ik heb trouwens al 3 babies van ze zwemmen die het alledrie super goed doen
 
Mijn broetje heeft guppen van mij gehad omdat hij graag vissen wou , hij is 7 jaar. Maar ondertussen kijkt hij er niet meer naar om dus ben ak met ik er mee in de weer , ik heb een bak met gezeldschaps guppen en ik heb een bak met guppen die ik van iemand gehad heb maar dat zijn inteelt guppen , klinkt heel hard maar dat is hier en daar een keertje voer voor iemand waar ik vrijwilligerswerk doe hij heeft een heel, heel , heel groot aquarium waar vissen in zitten die levend voer nodig hebben(snoek cicliden). Naar hem gaan vaak de guppen die niet lang meer te leven hebben
 
Miss-Poodle zei:
Nadat ��n van mn Betta's dood ging, werden de andere visjes een stuk schuwer en lieten zich nog amper zien. Toen een paar endlers erbij in gedaaan en de hele boel fleurde weer op en alle visjes lieten zich weer zien.

Op het Vivarium zag ik panda guppen en ik was opslag verliefd. Dus nu ben ik trotse eigenaar van 3 koppeltjes panda guppen.

878958kimelderhorst_0_82_dscf0745.jpg

Ik heb ze mogen zien en ze zijn inderdaad erg bijzonder.
 

Terug
Bovenaan