Wie heeft er guppen en waarom?


Ik heb ene hele tijd guppen en platy's gehad en kreeg jongen van ze het was super leuk.
Ze leefden samen met kegelvlekbarbelen en ene betta.
Maar toen gebeurde het.... Al de barbelen werden ziek en een stuk of 6 overleden, de guppen en platy's hadden niks. Dus ik naar de dierenwinkel om hulp vragen.
En het probleem was stress. Omdat de levendbarende heel actief waren en de barbelen konden daar niet tegen.
En toen moest ik bedenken levendbarende weg of barbelen weg.
Naar heel lang twijfelen besloot ik de levendbarende weg te doen. Vond het heel jammer.
Maar binnenkort komt mijn 30cm aquarium vrij en wil daar mini guppen in doen:)
 
Matthijs-aquaria, ik ben degene die dit topic gestart heeft en in het openingsstukje kun je lezen waarom. Ik vond en vind nog steeds dat de gup een ondergewaardeerd visje is. Het zijn mooie kleurige beestjes met pit, lekker brutaal maar helaas wel helemaal verkeerd gefokt/gekweekt waardoor er ook veel ellende in de vorm van snel ziektes en krom groeien bij komt kijken. Ik ben het dan ook helemaal met je eens dat ze prachtig zijn maar het viel me gewoon op dat de gevorderde aquarium liefhebber maanvissen of betta's heeft en zelden guppen. Vandaar mijn vraag.
 
Ik heb guppen.
Ik heb voor ze gekozen omdat het mooi kleurijk zijn
en omdat ze makkelijk te onderhouden zijn.:)
 
De huidige dierenwinkel guppen zijn alles behalve makkelijk. Maar veel plezier ermee. :)
 
Ik ben toch ook van plan om er een paar te gaan houden, gewoon bij mijn huidige vissen. Ik heb zelf nooit guppen gehad maar vindt het soms wel heel mooie vissen, ze blijven klein en als ik er een paar heb en ze zich gaan vermeerderen kunnen ze in een andere bak die ik nog heb staan. Worden het er nog te veel is weggeven ook een optie. Ik heb maanvissen maar vind een paar kleuren erbij ook leuk en guppy's zien er soms ontzettend fraai uit.
Mocht dit echt geen goede optie zijn dan kan ik het plan uiteraard laten varen maar met een dicht beplant aquarium zou het toch best goed moeten gaan?
 
Sinds mijn aquarium beneden staat.
Wou mijn moeder guppen er in.
Dus ja...
Veder zijn het leuken gezeligen beestjes
 
Ik ben gevat door het Endler virus.

Dus ik heb Poecilia Reticulata cf Wingei zitten, ookwel Staeck Endler of Black Endler genoemd:
Staeck_zpsyq3paw9e.png


En ik heb in mijn tweede bak Rio Oro (Aqua des moises, kempkes en poeser 2002):
11070136_822604937788736_5507563276251275596_o_zpsufvor19v.jpg


Voor de ge�nteresseerden, van de Staeck Endlers heb ik de eerste jonge koppels zitten voor de verkoop! PB voor interesse. Van de Rio oro kan ik nog geen onderscheid maken tussen geslacht.
 
Dankjewel Mondeo, ben er ook erg trots op!

Kan niet wachten totdat ik mijn nieuwe aquarium heb opgezet voor de mannen, dan kan ik gaan selecteren bij mijn kweek. :D
 
Ik heb guppen ook altijd al erg leuk gevonden. Ik heb nu 3 volwassenen zitten, 2 vrouwtjes en 1 man. Ze zwemmen door de hele bak heen en zijn erg nieuwsgierig. Alleen het voortplanten kan een probleem zijn. Aan de andere kant is dit ook erg leuk natuurlijk. Laatst had ik 68 jongen van 2 moeders.. Nu nog 1 van over, gelukkig. De rest is opgegeten. Van elke bende jongen wil ik er graag 1 of 2 houden. Gewoon omdat het leuk is :p
 
Ik heb guppen gehad. Tot het er te veel werden. Ik heb ze allemaal gratis weggegeven. Heb nu nog 1 overgebleven vrouwtje. Die mag blijven. ;)
 
Ik ben er gek op geworden doordat ze bij m'n werk ook zitten.
Hierin zaten ook Molly's en zijn samen ook gaan kruisen.
Hierdoor ben ik op internet gaan kijken en vond een aantal kruisingen er erg mooi uitzien.

En ben zelf ook gestart met het houden van ze.
Heb zelf wat vrouwtjes molly's in de bak zitten, en ben mede hierdoor tot de conclusie gekomen.
Dat op m'n werk alle mannelijke molly's eruit moesten, aangezien er zo geen guppen meer overblijven.

Zodoende ben ik veel rond gaan zoeken naar kwekers e.d. en kan bijna niets vinden.
Enigste wat ik echt veel tegenkom overal zijn Endler guppen, maar normale guppen bijna niet meer.

En wil daarom kijken of ikzelf iets met speciale guppen terug de hobby in kan brengen.
En hoop ook dat anderen me hier eventueel mee verder kunnen helpen.

Hier een foto van de aquarium waar ik mee gestart ben.
Er zit nu ook een stuk druivenhout in.
835827_0_82_img_3417.jpg
 
Ik heb ook guppen, mee begonnen voor mijn zoontje. Niet 'serieus' in de zin van kweken. Met dierenwinkelguppen weet je ook niet wat je krijgt. Vroeger een gehad die 3 jaar oud is geworden, is nooit meer gebeurd. Ik moet inderdaad eenmaal per week de bodem stofzuigen. Hoewel ik laatst dacht dat ik dat misschien wat kon vergemakkelijken door de uitstroom van mijn buitenfilter over de bodem laten gaan zodat er wat meer opgenomen wordt door de inlaat van de pomp. Het rare vind ik nog steeds dat wat vroeger altijd over goudvis beweerd is, dat je ze gewoon in een kommetje koud water kunt gooien en het dan wel goed komt, nu nog steeds vaak over guppen beweerd wordt in de dierenwinkel. Dat het snel aankweekt is het grote nadeel van guppen, ik probeer er meestal een paar per zoveel generaties over te houden, en vaak ruilen met particulieren.
 
Ik ben zelf ook sinds kort ook in het bezit van een aquarium. Heb een 30 liter bak met wat endler guppen erin. Heb ik gekregen van een oom. Heb nu ook al 6 jonge. Ik vind het persoonlijk(en mijn kinderen) wel leuke visjes.
 
Ik heb ook gupppen. Jaren terug eerst een hele tijd in een vissenkom, omdat ik niet beter wist.
Toen we een keer terug kwamen van wintersport, waren alle guppen dood. Misschien dat oma te ijverig gevoerd had, of omdat de kachel uit stond in die week. Toen jarenlang geen visjes gehad (behalve dan in de vijver in onze tuin). Omdat het bleef roepen toch weer de vissenkom gevuld. Op internet gaan lezen en toen gezien dat je guppen niet blij maakt in een kom, overgegaan op een klein aquarium.
Ik vind het zulke leuke, enthousiaste, nieuwsgierige beestjes en ze zijn er in zoveel kleuren en vormen, kan er geen genoeg van krijgen! En iedere keer weer zien dat er een vrouwtje bevallen is, vind ik ook heel leuk... alleen zit ik me wel af te vragen waar ik op den duur met de jonkies naartoe moet.
Ben bang dat ze als visvoer de vijver in gaan... maar liever maak ik er iemand anders blij mee.
Maar ik merk ook wel, dat als je met een aquariaan staat te praten, sommigen hun neus een beetje ophalen voor de gup. Nou, ik niet dus, ben een reuze fan!

Groetjes, Anja
 
Goede middag allemaal,

Ik heb zelf bijna alleen maar Poecilia Wingei Enders.
Ik heb ze omdat ik het gewoon hele mooie vissen vind.
Ze zijn niet al te groot en hierdoor kan ik in mijn kamer meerdere bakken plaatsen met verschillende soorten.
Bij mij zwemmen ze netjes op soort, zodat ik ze mooi zuiver kan houden.
Ik kweek ze in zwermkweek en hierdoor moet ik ze vaak goed selecteren.

Waarom Endlers?

Wel ze hebben fraaie kleuren en kunnen verschillende patronen hebben.
De kleuren van de Poecilia Wingei(Endlers)zijn meer sprankelender en de grens tussen de verschillende kleuren is scherper afgebakend dan die van de Poecilia Reticulate (gewone) guppy.

Een beginners visje druk ik ze niet te noemen.
Laat staan een goedkoop visje.
Ik heb voor sommige paartjes � 20 of meer betaald, noem dat maar goedkoop voor zo'n klein visje.
 
Panda guppen zijn altijd leuk om te zien.
Leuk dat je al jongen hebt zwemmen, nu maar hopen dat ze net zo
mooi worden als vader en moeder.
 
Campoma ik ben de topicstarter en heb hier al een tijdje niet gereageerd maar inmiddels heb ik net de laatste "gewone" guppen de deur uitgedaan want ik ben ook naar endlers overgegaan. Ook hier zitten ze per soort apart alleen in mijn gezelschapsbak zal het waarschijnlijk wel een allegaartje gaan worden.

Ik heb net mijn gezelschapsbak voor het eerst schoongemaakt zonder guppen erin en ik moet zeggen dat ik ze wel mis. Geen gup die in de hevelslang probeert te zwemmen, geen filterhuis vol jonge guppen omdat ik vergeten was het gat met watten af te dichten en geen geknabbel aan mijn handen. Aan de andere kant, ineens zie ik de molly's en platy's ook veel meer voor in de bak zwemmen en het lijkt wel of het aantal garnalen verdriedubbeld is want ze zitten ineens overal. Guppen blijven leuke pittige visjes maar ik merk nu pas hoe pittig.
 
ViperaCloud zei:
Ik ben er gek op geworden doordat ze bij m'n werk ook zitten.
Hierin zaten ook Molly's en zijn samen ook gaan kruisen.
Hierdoor ben ik op internet gaan kijken en vond een aantal kruisingen er erg mooi uitzien.

En ben zelf ook gestart met het houden van ze.
Heb zelf wat vrouwtjes molly's in de bak zitten, en ben mede hierdoor tot de conclusie gekomen.
Dat op m'n werk alle mannelijke molly's eruit moesten, aangezien er zo geen guppen meer overblijven.

Zodoende ben ik veel rond gaan zoeken naar kwekers e.d. en kan bijna niets vinden.
Enigste wat ik echt veel tegenkom overal zijn Endler guppen, maar normale guppen bijna niet meer.

En wil daarom kijken of ikzelf iets met speciale guppen terug de hobby in kan brengen.
En hoop ook dat anderen me hier eventueel mee verder kunnen helpen.

Hier een foto van de aquarium waar ik mee gestart ben.
Er zit nu ook een stuk druivenhout in.
835827_0_82_img_3417.jpg

Als je echt serieus bepaalde kleuren wilt kweken, dan komt daar echt heel veel bij kijken. Echte kwekers hebben veel bakken om dieren te scheiden en goed te laten groeien. Dat valt echt niet mee.
 
Ik heb een aantal 30 liter bakjes voor elke endlersoort die ik heb. Toch moet je dan de waterkwaliteit goed in de gaten houden en weten waar je op moet letten want deze bakjes zijn erg klein. Ook de jongen mogen niet te groot worden want er is al snel sprake van overbevolking. Ik probeer de groepjes klein te houden en wat ik over heb gaat nu nog in mijn gezelschapsbak of naar andere mensen.
 
Guppen worden vaak gezien als ouderwetse veelkwekers, maar het zijn eigenlijk hele mooie vissen.

Ik vindt het spijtig dat de meeste mensen zo over guppen denken.
 
Ik vindt het spijtig dat de meeste mensen zo over guppen denken.????

Waarom vind jij dat spijtig?
IK niet ,ik hoef ze niet.
 
Dat schrijft hij al Bertus. Hij vindt dat spijtig omdat hij het wel hele mooie vissen vindt. Het is ook een prachtig gekleurd maar ondergewaardeerd visje. Blijkbaar zit er voor veel mensen niet genoeg exotisch meer in het houden van guppen maar daardoor is de gup zelf echt niet minder hoor dan alle vissen waar je allerlei toeters en bellen voor uit moet halen om ze gezond en aan het kweken te krijgen/houden.
 
Bertus zei:
Ik vindt het spijtig dat de meeste mensen zo over guppen denken.????

Waarom vind jij dat spijtig?
IK niet ,ik hoef ze niet.

Ik bedoel dat het erg is dat de guppen zo ondergewaardeerd worden bij mensen, ze kunnen ook hele mooie kleuren krijgen,hoor.

Maar, als je ze nu wilt of niet, moet je zelf beslissen.
 
Yilleke zei:
Dat schrijft hij al Bertus. Hij vindt dat spijtig omdat hij het wel hele mooie vissen vindt. Het is ook een prachtig gekleurd maar ondergewaardeerd visje. Blijkbaar zit er voor veel mensen niet genoeg exotisch meer in het houden van guppen maar daardoor is de gup zelf echt niet minder hoor dan alle vissen waar je allerlei toeters en bellen voor uit moet halen om ze gezond en aan het kweken te krijgen/houden.

Jep, zo bedoel ik het helemaal ;)

Guppen zijn best mooie beestjes, maar je moet opletten,of in een mum van tijd zit je bak er helemaal vol mee.

Daarom zeggen de meeste mensen: hou ze maar.
 
Op mijn 12e ongeveer heb ik voor het eerst vissen gehad(guppen). Deze kwamen (zoals menigeen is begonnen met het houden van vissen) in een vissenkom op mijn zolder kamer, alleen was het winter en waren ze na een paar dagen helaas dood. Hierna is de vissenkom naar beneden verhuist waar het standaard warmer was, dit ging al stukken beter waar er geen guppen meer dood gingen en er zelfs kleintjes werden geboren. Iets minder was dan weer dat we met onze goede bedoelingen keurig iedere week de vissenkom volledig van nieuw water voorzagen en alle steentjes uit wasten.
Nadat deze kleintjes waren geboren vond ik het zo leuk dat we een aquarium kregen (60x30x30), deze is na een tijdje echter weer verdwenen.

Sinds 2014 ben ik weer begonnen met een aquarium, eerst inlezen en fora bekijken en dan beginnen. Sindsdien heb ik guppen, sommige die toen geboren zijn heb ik nog steeds. Ik vind de guppen een mooie vorm hebben en uiteraard mooie kleuren. Daarnaast zijn het hele actieve en nieuwsgierige visjes wat ik wel leuk vind als ik weer eens voor het aquarium zit. De hoeveelheid kleintjes valt (nog) mee, sinds oktober heb ik nog een aquarium erbij en die hebben tot nu toe 1x 8 baby's en 1x 6 baby's gehad, maar van die laatste is nog maar 1 over. Ik denk als er meer guppen volwassen worden dat het dan wellicht sneller gaat, ik heb 3v en 2m, hoe meer vrouwen ik zou kopen hoe meer baby's denk ik. Als de bak voller wordt houd ik de meest mooie waar ik zelf mee verder wil en de rest geef ik weg of zet ik op marktplaats. Naar mijn idee is er altijd wel belangstelling naar guppen en zo kun je elkaar wat goedkoper helpen en dat er van mijn vissen ook andere mensen kunnen genieten.

Het leuke vind ik ook altijd als de baby's hun kleuren krijgen en opgroeien, dan zie je mooie verschillen ontstaan. Kromme guppen o.i.d. heb ik nog niet meegemaakt, als ik zelf guppen aanschaf kijk ik daar sowieso naar en ik heb toch al regelmatig baby guppen gehad maar nog geen afwijkingen kunnen ontdekken, dit wil ik graag zo houden.
 
Gerjan aan de buitenkant is helaas niet te zien of een gup erfelijk belast is en kromme baby's krijgt. De nestjes die er bij jou geboren zijn zijn voor guppenmaatstaven mini. Mijn eerste gup die beviel kregg er gelijk wel 100. Kan het zijn dat je endler guppen hebt? Die zijn vaak niet zo ver doorgefokt en dus ook veel minder last van kromme baby's en ze krijgen er ook veel minder. Zelf heb ik nu drie groepjes verschillende endlersoorten zitten die in hun paargedrag nogal verschillen. De eerste groep blijft maar jongen krijgen, vaak en veel (ca 20 per keer), deze groep gaat denk ik naar mijn gezelschapsbak met molly's zodat de komende jongen grotendeels opgegeten gaat worden. De tweede groep heeft voor het eerst sinds deze week jongen van twee vrouwtjes, in totaal drie of vier en de laatste groep kweekt volgens mij vrij moeilijk en daar zwemt sinds eergister 1 baby bij. Nooit gedacht dat ik nog wel eens blij zou zijn met een baby gup. Dus niet elke guppensoort kweekt als konijnen.

Bertus heerlijk zoals je altijd weer ongenuanceerd uit de hoek kunt komen. Ik kan er de humor altijd wel van inzien :smitten:
 

Terug
Bovenaan