Wie heeft er guppen en waarom?


Bertus toen ik net begon met mijn aquarium vond ik het totaal niet kunnen dat je levende gupjes als voer ging gebruiken en ik denk dat veel beginners met guppen dat vinden. Ik vond het echt shocking, dat deed je toch niet? En dan was er zo'n man op het forum die ze zomaar als voer zou gebruiken. Inmiddels ben ik om hoor. Zo is de natuur, in het wild worden er zo veel geboren omdat ze gegeten worden, heel normaal dus. Als je bij gebrek aan gup etende vissen alle baby guppen laat zwemmen zit je in no time met overbevolking en dan gaan ze OOK dood, alleen dan langzaam en niet echt op een prettige manier. Ik moest alleen wel heel erg wennen aan het idee van levend voer.
 
Yilleke zei:
Gerjan aan de buitenkant is helaas niet te zien of een gup erfelijk belast is en kromme baby's krijgt. De nestjes die er bij jou geboren zijn zijn voor guppenmaatstaven mini. Mijn eerste gup die beviel kregg er gelijk wel 100. Kan het zijn dat je endler guppen hebt? Die zijn vaak niet zo ver doorgefokt en dus ook veel minder last van kromme baby's en ze krijgen er ook veel minder. Zelf heb ik nu drie groepjes verschillende endlersoorten zitten die in hun paargedrag nogal verschillen. De eerste groep blijft maar jongen krijgen, vaak en veel (ca 20 per keer), deze groep gaat denk ik naar mijn gezelschapsbak met molly's zodat de komende jongen grotendeels opgegeten gaat worden. De tweede groep heeft voor het eerst sinds deze week jongen van twee vrouwtjes, in totaal drie of vier en de laatste groep kweekt volgens mij vrij moeilijk en daar zwemt sinds eergister 1 baby bij. Nooit gedacht dat ik nog wel eens blij zou zijn met een baby gup. Dus niet elke guppensoort kweekt als konijnen.

Bertus heerlijk zoals je altijd weer ongenuanceerd uit de hoek kunt komen. Ik kan er de humor altijd wel van inzien :smitten:

Ik heb geen kromme baby's, dus dan zijn die individuen(baby's) in ieder geval 'gezond' toch?(dat zegt er in inderdaad verder niks over of dat een guppy een bepaalt gen bij zich draagt)

Waarschijnlijk zijn mijn vrouwtjes nog niet helemaal volwassen, zijn blonde guppen(2 met gele staart en 1 met lichtblauwe staart) van 4 a 4,5 cm groot(tot nu toe 2 nestjes van 1 vrouw gehad van 1x 16 en 1x van wat ik ervan heb kunnen zien 6, maar zijn inmiddels ook wat opgegeten/dood gegaan), dus zijn geen endlers. Die heb ik namelijk ook in een andere bak en die zijn toch een slag kleiner. Bovendien vertelde iemand mij dat je aan de vrouwen ook kon zien of het endlers waren, wanneer ze kleuren in hun staart hebben zijn het GEEN endlers en anders eventueel wel, kun je dit beamen of?

Wat betreft de grootte van de nestjes verschilt dit volgens mij ook per individuele gup, sommige mensen krijgen van die knetter dikke guppies, die van mij zijn nog nooit zo extreem dik geweest (ook andere vrouwtjes die ik had niet), dat wil ik nog wel een keer meemaken hihi.

Had jij je endlers in 30 liter aquariumpjes? Hoeveel heb je daar dan ongeveer in?
 
Als je tot nu toe geen kromme jongen hebt gezien dan heb je misschien het geluk dat je gezonde guppen hebt.

Endler vrouwen zijn idd kleurloos. Ze zijn ook wat kleiner en hebben kleinere worpen. Klopt dat ik ze in een 30 liter bakje heb. Ik heb per bakje een groepje. Ca 6 volwassen guppen en de baby's laat ik op kleur komen en dan gaan ze eruit naar een 170 liter bak of naar andere mensen. Tenminste dat is de planning want ik heb ze pas sinds een paar maanden. Ik heb ze van Stanovic hier op het forum en hij heeft ze ook in 30 liter bakjes (niet allemaal maar wel een aantal) dit kan wel maar niet voor beginners. Als ik dit in het begin had gedaan was het hoogstwaarschijnlijk niet goed gegaan. Nu houd ik de vissen heel goed in de gaten en weet ik precies waar ik op moet letten. Gaat iig want ze leven allemaal nog, zien er goed uit met de staart mooi uitgespreid en zijn erg actief. De endlergroep die wel snel fokt ga ik naar de grote bak doen en ja daar zijn de dames ook steeds tonnetje rond van. Zoveel jongen in 30 liter is geen succes.
 
Bedankt voor je heldere antwoord! Ik heb nog een hele hoop meer vragen, weet alleen niet of het geschikt is dat in dit topic neer te zetten of je een pb te sturen?! Het zijn wel vragen gerelateerd aan het houden en verzorgen van guppies, dus kunnen er meer mensen wat van leren wellicht..
Via google zoeken levert vaak allerlei standaard teksten op over het verzorgen van vissen, hier vind je vaak jarenlange ervaringen waar ik veel meer waarde aan hecht.

Ik heb wel het idee dat ik redelijk kan zien aan het gedrag van een vis of deze gezond is, denk alleen niet dat dit de enige voorwaarde is om ook guppen in een kleinere bak te houden haha..
Zijn alleen endlers geschikt voor dat soort aqua of 'gewone' winkelguppen ook?
 
Misschien is het beter om de andere vragen in een apart topic te posten. Hier gaat het meer erom wie Guppen heeft en het waarom ;)
 
Ik ben begonnen met een 5 tal endlers in een 60 liter bak. Tien jaar later heb ik nog steeds een aanzienlijke populatie die langzaam maar gestaag blijft groeien. Helaas zijn veel nedlers die k tegenwoordig zie in de lfs meer mengelmoesjes met wildkleur guppen, dus bij mij worden ze dat langzaam ook (wissel geregeld endlers met lfs uit om teveel inteelt en dergelijke te voorkomen) maar vor mij maakt t niet uit.

Ik vind het zulke fantastische wezentjes omdat ze zulk speels en ietwat deukkig gedrag hebben, mooie kleuren en bijna niet kapot te krijgen zijn :D
 
Gerjan je mag altijd een pb sturen maar ik ben natuurlijk ook niet alwetend dus een topic onder levendbarenden lijkt mij verstandiger.

Mikyboy klopt idd dat de "endlers" in de winkel nooit gegarandeerd zuivere endlers zijn. Zelf had ik ook de gewone gup uit de winkel en toen deze jongen kregen zaten er verrassingen bij in de vorm van mannetjes die op endlers leken. Ik heb alle gewone guppen weggedaan, gewacht tot alle jongen groot werden en ook deze weggedaan zodat ik zeker wist dat er geen gup meer in mijn bak zat. Stanovic hier op het forum kweekt al jaren zuivere endlers en daar heb ik geluk mee want hij woont ca twee kilometer van mij, ook in Hengelo. Van hem heb ik zuivere endlers zodat ik nu ook met zekerheid kan zeggen dat mijn endlers ook zuiver zijn. Ze zijn iets minder brutaal dan de gewone gup maar kunnen er ook wat van.
 
Ik heb guppen. Vind trouwens wel alleen de vrouwtjes leuk. Ze zijn zo mooi eenvoudig en klein en dan ziet er zo leuk uit als ze met zijn 20 aan het oppervlakte zwemmen. Geweldige vissen om samen te houden met grote agressieve/roof vissen omdat ze zo snel reproduceren.

(Mijn guppen worden wel opgegeten, hou ze dan ook als voedsel en niet voor de sier.)
 
Leuk topic!

Ik heb sinds de zomervakantie een aquarium van 60 x 30 x 30 aangeschaft en ben begonnen met 4 guppen (1m, 3v) uit de dierenwinkel.

Ik heb voor guppen gekozen omdat die me deden denken aan vroeger ('400' gupjes in een bakje van 25 liter en allemaal krom en kleurloos). Ik vind hun levendigheid leuk, maar ik ben ook dol op hun prachtige kleuren.
Ook vind het ik elke keer weer geweldig als de jonge gupjes na een paar weken beginnen te verkleuren en je uiteindelijk ziet wat voor prachtige kleuren ze hebben gekregen van papa en mama. Ik wissel ook regelmatig van mannetje om zo de populatie gezond te houden en omdat ik graag nieuwsgierig blijf wat er dan weer voor nieuws uit komt. Ik pas de kleuren van mijn mannetje ook aan aan mijn vrouwtjes om zo mooi mogelijke kleuren te krijgen bij de kleintjes, maar echt kweken kan je het niet noemen.

Als de kleintjes in mijn bak oud genoeg zijn zodat ik het geslacht kan herkennen (ongeveer 1 tot 1,5 maand oud) zet ik ze op marktplaats. Ik heb ze tot nu toe nog altijd op tijd kunnen verkopen voor een leuk zakcentje, maar ik denk dat ik tot nu toe vooral geluk gehad heb.

Zodra ik mijn bak opnieuw ingericht heb wil ik heel graag pauwooggrondeltjes. Deze zullen de kleintjes denk ik grotendeels gaan opeten. Om dit een beetje te sturen laat ik mijn 20 liter aquariumpje draaien (betta man is onlangs helaas overleden) om zo om de paar dagen een paar kleintjes terug te kunnen doen in de 54 liter als voer. Of om ze groot genoeg te laten groeien om als nieuwe populatie te gaan gebruiken.


Ik zou nog wel een heel verhaal over ze kunnen typen, want ik vind ze zo leuk! Maar ik zal nu stoppen :D haha
 

Terug
Bovenaan