Wie heeft er guppen en waarom?


Omdat ik levend voer wilde hebben voor mijn dwergcichliden. Helaas doen de dwergcichliden er niks mee. En van 3 guppen komen er meer, veel te veel. Die heb ik uiteindelijk allemaal weg kunnen doen naar liefhebbers die er wel blij mee waren.

Eindelijk, ik was van de guppen af, want ze gingen maar door. Tot ik een paar dagen later twee puntjes zag bewegen. Ik hoopte nog zo dat het garnaaltjes waren, maar nee het waren echt guppen. En wel een man �n een vrouw haha. Ik dacht, ik kijk wel wat er van komt.

263729_0_82_20141020_131815.jpg
 
Haha dus ook al wil je er vanaf, het gaat gewoon niet lukken? Ik moet zeggen dat als ik mijn vissen voer ik af en toe ook best schrik hoor. Het zijn er gewoon veel te veel. Volwassen guppen valt wel mee hier maar baby's in alle leeftijden. Ze zitten tussen de planten en vallen ook niet op omdat mijn bodem zwart is maar als ze allemaal gaan eten dan zie ik er ineens wel heel veel.
 
Ik heb vandaag 3 zgn Sunshine gehaald. Alleen mannen omdat ik geen vrouwen wil en omdat ik ze mooi vond.
Zie ook mijn FA.
 
Hallo !!

Ik heb ook guppen in mijn aquarium. Uiteraard was dit een goed visje om mee te beginnen.
Maar ik vind guppen ook ontzettend mooi. Ze zijn er in vele kleuren en varianten. En ze planten makkelijk voort. Toen ik net begon vond ik dit natuurlijk helemaal fantastisch. Nu, na 5 jaar, heb ik nog steeds guppen. Ook omdat ik maar een 60L bak had. Dan ben je toch wel beperkt in het vissoort wat je kwijt kan. Aantal jaar gekweekt. Ontzettend leuk en je doet veel ervaring op. Sinds gister een 80 CM bak. Gekregen wat ontzettend leuk is. Toch wil ik nu iets anders voor bij de guppen. Dus ben op zoek naar andere leuke, kleurrijke visjes, iemand idee�n ? En misschien, dat ik over een poos even van de guppen af ga en wat nieuwe vissoorten uitprobeer. Even wat nieuwe uitdagingen nemen. Na 5 jaar guppen houden weet ik nu wel hoe die werken !
 
Wat heel goed bij guppen kan zijn platy's. Ze zijn iets rustiger dan guppen en je hebt ze ook in verschillende kweekvormen. Ze zijn iets minder kleurrijk dan guppen maar wel net zo gemakkelijk te houden.
 
Winkel guppen zijn 10x moeilijker te houden dan Platy's. Winkelguppen hou je liever ook wat warmer (26 graden) dan Platy's (een graad of 23). Daar naast moet je regelmatig flink water verversen bij winkelguppen anders hou je ze echt niet lang goed naar mijn ervaring.

Beginners visjes zijn Guppen allang niet meer...

Guppen van een particulier en de wildvorm guppen kunnen kouder een graad of 22/23.

Ook ben ik naar mening dat de meeste mensen hun Guppen, Platy's en zwaarddragers niet juist voederen. In een gemiddeld vlokvoertje zitten vooral granen en vismeel. Twee dingen die het lichaam niet of nauwelijks opneemt. Deze vissen wensen een vlokvoer meteen hoog plantaardig gehalte de zgn Guppenvoeders voldoen goed al gebruik ik meestal Malawivlokken die een hoger sprirulina gehalte hebben. En daarnaast 2 of 3x per week wat diepvriesvoer.

De laatste tijd komen er van Platy's steeds nieuwe kweekvormen op de markt. Zoals de Blue Tuxedo die ik dit jaar voor het eerst zag (en ook heb gekocht). Als je de jonge dieren in de winkel ziet lijkt het weinig maar als ze eenmaal wat ouder zijn dan knalt het blauw eruit!

platy1.jpg
 
Kunnen de winkelguppen ook tegen bijvoorbeeld de EI waarbij de waarden van nitraat en fosfaat en co2 vrij hoog liggen??
Hier weet Botia vast wel een antwoord op ;).
 
Ik heb geen idee omdat ik me nooit bezig hou met waterwaarden.

Naast zeer verre inteelt zijnde winkel guppen zo zwak omdat ze in water vol medicatie worden groot gebracht. Water wat trouwens ook vrij zuur is omdat het puur regenwater betreft.
 
Ik heb al 5 jaar lang guppen. Gewoon omdat ik ze super leuk vind. Bij de winkel kies ik, uiteraard, de allermoooiste en kleurrijkste exemplaren er uit. Ik weet dat ze op dinsdag geleverd worden dus na 4en ben ik dan ook zeker in de winkel te vinden. Ik heb nooit te maken gehad met zwakke guppen. Staan ook bekend om een goed beginners visje omdat ze over het algemeen dus heel sterk zijn. Ik blijf ze leuk vinden. Alleen ga er nu toch even vanaf om eens ervaring op te doen met andere visjes.
 
Ook ik ben een trotse eigenaar van een groepje mooie oranje guppen.
Heb ze eigenlijk altijd al gehad. En toen ik ze niet had, miste ik ze waardoor ik nu toch weer guppen heb.
Moet wel toegeven dat ik de oranje het mooiste vind, Sunshine geloof ik.
Al ben ik sinds kort ook erg gecharmeerd van de Blue Moscow gup.
 
Ik heb alleen nog maar pandaguppen met triangelstaart.
Serieuze kweek.
Heb een hoop jongen over momenteel dus als er geinteresseerden zijn.
 
Ik heb in mijn Rio125 ook tal van guppen. En ik koop soms vrouwtjes bij verschillende aquaria zaken, zoals: Pets Place, Koi Compangie Beilen, Jumper en ook wel bij andere zaken in de buurt van Assen.

Ook heb ik wel eens een kromme gup, die gaan meestal dood helaas.
nu zitten er ongeveer 20�30 guppen in mijn bak. En het makkelijke van guppen is, ze kunnen veel hebben. Water verversen, planten snoeien of een complete Grote schoonmaak, het deert hen niet.
Nu zitten er in mijn Rio ook 3 verschillende soorten aglen eters. En die waren wel een beetje van slag, na mijn grote schoonmaak. (afgelopen weekend)

Guppen overleven veel. Waterwaardes, PH, of andere metingen, het is niet zo belangrijk.
Wel elke dag voeren en het filter mooi schoon houden.

De gup of guppy's zijn mooie visjes en ik blijf ze houden.

Met de Groeten uit Assen.
 
ik vind guppen gewoon leuke visjes.

Heb ze bij zowel particulieren als winkels vandaan.. probeer een beetje variatie in de bak te houden en vind het enig om te zien welke deze keer de babys hebben gemaakt haha. daarnaast zijn ze vredelievend en actief.. Wij geven regelmatig babys weg en iedereen die we kennen in de omgeving heeft wel guppen van ons haha, ze zijn inmiddels al opa en oma.... De guppen hebben hier een 80 cm aquarium samen met een schooltje kardinaaltetras en 2 algeneters.. best luxe :)
 
Nu kunnen guppen al opa en oma zijn twee maanden nadat hun jongen geboren zijn hoor. Als ze zelf vier maanden zijn kunnen ze zelfs al opa en oma zijn. Wat betreft het kopen op verschillende adressen ben ik wel huiverig geworden omdat ik daardoor een zwaar geval van kruisbesmetting heb gehad. Maar het blijven wel leuke brutale visjes.
 
Yilleke zei:
Wat betreft het kopen op verschillende adressen ben ik wel huiverig geworden omdat ik daardoor een zwaar geval van kruisbesmetting heb gehad.
Is dat niet te voorkomen met JBL Furanol tegenwoordig? Of werkt dat niet met guppen? Ik weet dat veel garnalenhouders het bij het samenvoegen van groepen gebruiken zonder kruisbesmettingsgevallen.
 
Dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor Mark. Ik ga het zeker noteren. Moet dit middel voor het samenvoegen gebruikt worden of kan dit ook als er al een gevalletje kruisbesmetting is?
 
Ik heb het eens gegoogled maar er staat alleen bij dat het tegen verschillende bacteriele infecties is en dat het bij garnalen gebruikt wordt als er twee groepen worden samengevoegd, niks over vissen. In duitsland is het middel trouwens verboden.
 
Hier ook een paar mooi gekleurde mannenguppen. Geen vrouwen omdat we geen kleintjes willen. Gaat goed samen met mijn appelslakken en dan zwemt er toch iets leuks rond.
Ik heb idd ook een paar keer kromme guppen uit de winkel gehad. Momenteel heb ik er 4 die het al langer goed doen. Ze zijn leuk en mooi om naar te kijken. Brengt zeker leven in de brouwerij.
 
Ik heb ook alleen dus mannen om jongen te voorkomen.
Ik weet dat er enkele mensen dit minder geschikt vinden omdat je eigenlijk tegen de natuur in bezig bent. Maar ja steeds al die jongen dat wil ik ook niet en ik heb het idee dat de 4 mannen het prima onderling kunnen vinden.
 
Ook hier heb ik mijn mannenoverschot in de garnalenbak gedaan. Ik heb het idee dat alle beesten er happy bij zijn. Mijn garnalen zijn levendiger geworden en hebben eindelijk jongen, de dames (2) hebben nu rust en de 10 heren doen niks anders dan elkaar het hof maken maar zien er goed, kleurig en gezond uit.
 
Ja echt vechten zie ik ook niet en het is meer elkaar het hof maken en elkaar imponeren. En dat zonder vrouwen in de bak :D.
 
Ze weten waarschijnlijk niet beter, hahaha. In de winkel zitten ze ook zonder vrouwen.
 
Bij mij zwemmen ze ook alle 10 bij elkaar, er is er geen die zich afzondert. Daardoor heb ik niet het idee dat ze het vreselijk vinden bij elkaar. Natuurlijk gaat het tegen hun natuur in zonder vrouwtjes maar daar lijken ze weinig last van te hebben.
 
hahahaha, lol. Nou dan is het hier ook de gay pride, want ze zwemmen heel de dag samen open neer.
 
Ik heb in mijn huidige 15l BiOrb 3 man-guppen zitten, een zwarte, oranje en geel/oranje. Leuke wierige visjes.
Over een week hoop ik mijn 60l Superfish Home aquarium te ontvangen, nadat deze ingedraaid is zullen de guppen hiernaar toe verhuizen.
Echter wil ik er dan nog wat vissen bij. Wat gaat goed bij de guppen? En kun je guppen als bovenlaag vissen zien of als middenlaag?
 
Guppen zijn hoofdzakelijk bovenlaag vissen. Zelf heb ik er molly's platy's, neontetra's en vuurgarnalen bij. In mijn grote 170 liter gezelschapsbak heb ik mannen en vrouwen bij elkaar zitten, al deze levendbarenden is misschien geen al te beste keus wat betreft gezinsuitbreiding maar tot nu toe raak ik alles kwijt en ik kan ze ook kwijt bij de lfs waar ze vandaan komen. De platy's en de molly's zijn ook hoofdzakelijk bovenlaag vissen maar de tetra's zijn wel echte middenlaag vissen. ik geloof alleen dat al deze vissen minder geschikt zijn voor 60 cm.
 
1 ding snap ik echt niet!!

Waarom is hier een topic over gestart? Alsof Guppen "bijna niks" waard zijn... Nee! dat zijn ook dieren. 't zijn prachtige dieren en zijn niet minder dan andere vissen!
 
Matthijs-Aquaria zei:
1 ding snap ik echt niet!!

Waarom is hier een topic over gestart? Alsof Guppen "bijna niks" waard zijn... Nee! dat zijn ook dieren. 't zijn prachtige dieren en zijn niet minder dan andere vissen!

Het is hetzelfde als de vraag: "Wie heeft er maanvissen en waarom?"
Het is wel een boeiende vraag, in ieder geval komen er boeiende antwoorden op.. hoe meer ik er over lees hoe meer interesse ik heb om zelf guppen te gaan houden, leuke dieren ;)
 
Mascha zei:
Ze weten waarschijnlijk niet beter, hahaha. In de winkel zitten ze ook zonder vrouwen.
Maar bij de kwekerij lange tijd niet.
 

Terug
Bovenaan