zee aquarium van jan fokke


20180915_131200.jpg
 
Ja mijn lobo heb verplaats hier heen omdat die er boven op wit werd en hier wat minder direct licht krijgt
 
Er zit een tmc aquabeam boven maar ik weet zo niet welk type. Maar heb de lobo van de steen af gehaald en nu in de bodem gezet en eens kijken of die nu wat bij trekt want daar boven zat die recht onder een led.

Lobo's hebben bij mijn weten inderdaad niet zo veel licht nodig, de bodem lijkt me inderdaad een veel beter plaats, daar staat hij bij mij ook.
 
Ondanks dat hij niet mooi op kleur is ziet hij er wel mooi vol uit wat toch we een goed teken is.
 
dat is sinds vanmorgen weer zo dat die er zo vol uitziet, gister begon die achterste al wat minder vol er uit te zien. Nu eens zien binnen kort wat ik dan weer daar op die steen waar de lobo stond kan plaatsen
 
Haha dat is het leuke ervan.

Volgend weekend ga ik ook weer eens naar oceanart en ik heb al 1 of 2 plekjes op het oog waar nog iets leuks past.
 
oke ja bij zijn er ook nog wel wat plekjes waar wat past
 
Zo maar weer aan mijn vaste zondag klusje beginnen water meten en het onderhoud :)
 
Ik meet tegenwoordig om de week want het is vaak toch hetzelfde kun je wel stellen. Maar goed, ik moet nog aan de bak straks voor de zeewaterbak.
 
Ik doe het iedere week, want als er dan iets fout gaat kan je als het moet meteen ingrijpen.
 
ik meet elke week kh omdat daarvan het verbruik nog constant stijgt, de rest om de week (en mg maar 1x per maand).
 
Ja kh hier varieert ook iedere keer.
 
ja ik moet met deze andere oplossing nog bekijken hoeveel ik per dag moet doseren. doseerde nu 10 ml per dag maar kh was nu wel 6,6 en was week geleden 9,2
 
kh kan ik toch niet in een keer van 6,6 verhogen naar 9
 
Hier zakt de kh in de regel met 2 per week en dat voeg ik over 2 dagen weer toe elke week.
 
Mijn meting vandaag was 7.7 en was vorig weekend 8.3, dit heb ik in 1x gecorrigeerd.
 
Voeg je de kh dan maar 1x per week toe en niet dagelijks?

Bij mijn woonkamer bak is het verbruik inmiddels 0,9 dkh per dag.

Ja ik voeg het na de verversing en de dag erna toe. Zit meestal rond de 8.5-9.
Ik heb het nooit dagelijks toegevoegd want mij kennende vergeet ik dat soms dan weer.
 
Ja ik voeg het na de verversing en de dag erna toe. Zit meestal rond de 8.5-9.
Ik heb het nooit dagelijks toegevoegd want mij kennende vergeet ik dat soms dan weer.

Wordt het misschien toch tijd voor een doseerapparaat, daarmee blijven de waardes veel stabieler en hoef je er niet steeds om te denken (alleen af en toe de flessen vervangen)
Voor rond de €100 heb je al een 4-kanaals doseerpomp.
 
Als de koralen groter worden en harder gaan groeien (en dus het verbruik omhoog gaat) dan zal het echt noodzakelijk worden om dagelijks kh/ca/mg te gaan toevoegen.
Als ik een week niets zou toevoegen dan zou de kh zakken tot 2, dat houden de koralen niet lang vol vrees ik.
 
Hier zakt ie van 8.5 tot rond de 7 dus nog geen 2 kh gelukkig. Ca en mg voeg ik haast nooit tot heel af en toe weer toe. Ik denk niet vaker dan 1x per maand.
 
ik ca om de week en mg gaat hier ook veel langzamer
 
mg gaat normaal inderdaad erg langzaam, daarom wordt het bij veel merken in een kleine dosis icm andere noodzakelijk sporenelementen gedoseerd.

(Bij mij is het ca verbruik ongeveer 6 ppm per dag)
 
Oeps...
Maar is het verbruik opeens gestegen of had je al een tijdje niet gemeten?

Klopt , verbruik gestegen in de laatste 1,5 week , doseringen zijn gewoon blijven lopen , echter te weinig dus .
Volgens mij gevolg van dalend nitraat .
Ca was ook wel wat gezakt .
Ik zie toch wel verschil in de bak nu , kleur is ook beter geworden .
En de steenkoralen groeien ook steeds door , dus dat geeft ook steeds meer verbruik .
Ik doseer nu iets van een halve liter per dag , wat ongeveer een 1 graad kH is .
 
Klopt , verbruik gestegen in de laatste 1,5 week , doseringen zijn gewoon blijven lopen , echter te weinig dus .
Volgens mij gevolg van dalend nitraat .
Ca was ook wel wat gezakt .
Ik zie toch wel verschil in de bak nu , kleur is ook beter geworden .
En de steenkoralen groeien ook steeds door , dus dat geeft ook steeds meer verbruik .
Ik doseer nu iets van een halve liter per dag , wat ongeveer een 1 graad kH is .

Die torenhoge nitraat die je had heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de groei niet zo hard ging en nu het weer de goed kant op gaat hebben je koralen het weer helemaal naar hun zin, en dat laten ze merken :)
 
Vandaag ook eens een jodium testje gehaald om te kijken op welke waarde dit zit. Net gemeten 0,04.
 
flap is aardig verdwenen nu. Vanmiddag even nog wat restanten weg zuigen en water wissel doen.

20180930_105204.jpg
20180930_105214.jpg
20180930_105227.jpg
20180930_105529.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan