Zeeaquaria van nilo1804


Hahaha Alex, ieder zijn voorkeur :D.

@Siebe; Nou sponsoren... Ik krijg de 2 lampen van ze, maar dat moet je op het goede moment vragen (na het laten zien van je rapport bijv. :p). Normaal doen ze het ook niet.
Ik ook! :D.
 
Afschuimer is geleverd, helaas past hij niet. Maar gelukkig mag ik hem terug sturen.

Ik ben nu bezig met een hydor slimskim 135.35
 
jammer dat hij niet past man..
moet wel pas te maken zijn! zijn meer mensen met die bak en die afschuimer, maar een andere kan ook natuurlijk :p
 
Ja, hij past wel, maar dan kan de kap niet meer normaal dicht. Dus dan moet ik zelf een nieuwe kap maken.

Ik ben nu aan het kijken naar de turboflotor blue 500, hydor slimskim 135.35 en de fluval PS1. De fluval past sowieso, die wou ik dan nieuw kopen bij veldhuis. Ik hoef ook geen top afschuimer, zolang hij maar niet teveel lawaai maakt en niet te moeilijk is af te stellen.

Momenteel is de fluval mijn favoriet, maar dat is puur omdat ik weet dat hij 100% zeker onder de kap past. en dat hij 200L aankan. Hij schijnt ook redelijk stil te zijn en ziet er wel goed uit.
 
Wow gaaf Nilo.
Een jaar geleden had je nog zoetwater, is het niet veel werk tegenover zoetwater?
 
:D Ja!

Nou, een paar weken geleden nog :p. Ik moet toegeven dat als je zoet water hebt, met een lichte bezetting en een normaal filter je niet heel vaak heel veel moet verversen. Ik deed vaak elke 3 weken 33% tot 50%. Met zeewater moet je verversen. Standaard elke periode zoveel liters/procent. Het kost veel tijd in de zin van dat je thuis moet zijn maar verder gaat het heel rustig en langzaam. Je zet je osmose toestel aan en je moet wachten (ik heb voor je gemeten; 38 minuten voor 5L bij dit weer (zonnig en redelijk warm) en de kraan vol open). In de tussentijd kun je best iets anders doen. Ik ga dan vaak zout wegen (165 tot 180 gram), maar dat duurt geen 40min. :p. Als ik dan 5L heb gooi ik het zout erbij met een verwarming en dan ga ik af en toe roeren en ondertussen pomp ik 5L uit het aquarium. Als dat klaar is en het water is ''lekker'' (minimaal 22graden) gooi ik dat langzaam in het aquarium en daarna doe ik de pompen weer aan, het zout gehalte meten en desnoods corrigeren.

Dus het kost meer tijd om te verversen, maar dat vind ik niet zo erg --> meer tijd met de hobby bezig :p :D.

Ik dit bakje (125L) zou je trouwens een valentini kunnen houden ;). Mooi visje maar niet reef safe ;(.
 
Ooh heel leuk project!!!
Ik ben heel erg benieuwd wat je er van gaat maken, zal nog wel mooier zijn als de nano :D
 
Bedankt allemaal!

Ik heb net een afschuimer ''gekocht'', de tunze DOC 9002. Binnenkort ga ik opzoek naar mooie stenen. Levend steen heb ik al geregeld :D.
 
Ik duik elke dag voor me werk in de caribische oceaan maar dit is nog steeds mooi om te zien die zee bakkies. Ik hou het alleen liever bij zoetwater in mijn bak. suc6!
 
Alles is besteld. Ik heb ook gelijk 4kg bodem besteld. Ik heb nog wel wat maar niet genoeg denk ik.

Zondag de lampen ed. er maar inhangen en een foto plaatsen :D.
 
nilo1804 zei:
Ik dit bakje (125L) zou je trouwens een valentini kunnen houden ;). Mooi visje maar niet reef safe ;(.

Valentini is een beetje raar, want je hebt varianten die helemaal reefsafe zijn en andere helemaal niet. Het is maar net of je het wilt proberen. Heb ze laatst in de winkel gezien en wow! Zijn wel echte actievelingen.
 
Klopt, ik lees dat ook vaak... Ik ga het niet proberen :p.

-------------

Het pakketje van veldhuis is binnen; de lampen + wat grind. Nu maar hopen dat het dezelfde maat grind is als die ik nog heb staan. Volgens mij wel :rolleyes:.

Dinsdag avond waarschijnlijk de stenen halen dus zondag en maandag het aquarium vullen :D.
 
Hij draait :D.

Hij is nu 60% vol met wat stenen die ik al over kon zetten. Morgen komen er meer stenen en vul ik het aquarium verder :D.

Niet alle koralen hebben mijn vakantie overleefd ;(. Maar de meeste gelukkig wel :).

Mijn goby (Elacatinus multifasciatus/groenband goby) heeft de niewe bak ook gezien :stom:. Hij zat op de stenen die ik in het aquarium deed...
 
epejuzy7.jpg



Meer foto's volgem nog, eerst even dit totaaltje ;).
 
Bedankt, zeker!

Sinds enkele dagen heb ik nu bruine aanslag op het raam, dus de opstart komt op gang :D.

Waarschijnlijk eind deze maand de lampen vervangen naar 4x 24W --> steenkoraal; SPS, LPS.
 
Totaaltje;
895747nilo1804_0_82_img20140808wa0021.jpg


Alvast een turbo slak gescoord :). Geen idee waar hij nu is... Zal wel ergens onder de steen in de nano verstopt zitten;
383334nilo1804_0_82_img20140809wa0017.jpg


Spons op de steen rechts boven op het totaaltje;
527398nilo1804_0_82_img20140808wa0019.jpg


Flessen voor toevoegingen. Calcium, magnesium en KH;

377131nilo1804_0_82_img20140806wa0014.jpg


Ik kan niet wachten tot de eerste koralen erin mogen :D , maar dat duurt nog wel even...

De lampen en testsetjes komen woensdag.
Dit zijn de lampen (foto van veldhuis);
quat-T5-nieuw.JPG

QQPHEPpLs770ONVfd00FFEcQWLhX765G.jpeg
QQPHEPpLs770ONVfd00FFEcQWLhX765G.jpeg
QQPHEPpLs770ONVfd00FFEcQWLhX765G.jpeg

En dan deze nog, foto van reef-center, balling set (balling is een methode bij zeewaterbakken). Deze moet ik nog bestellen (daar zijn die flessen op een eerdere foto voor ;) );
Balling%20Light%20Set%20zonder%20sporen.jpg
 
Bedankt :D. Zo staat hij er nu niet bij :p. Bijna leeg, alleen nog koralen.

Uhm dat staat ook wel ergens in een topic hier maar ik zou het nog even bekijken.

241,85 inclusief vis, koraal, lagere dieren en meubel (2de hans) en exclusief aquarium (deze had ik nieuw gekocht).
 
Dank dank :D.

De nieuwe verlichting is binnen. Ook beginnen de groene algen nu te komen, vooral op de achterwand ontstaan plukken. Hier wat fotos van de avond/ochtend en de dag verlichting. Van de led heb ik geen foto gemaakt maar is bijna hetzelfde als de ochtend/avond maar dan minder fel ;).

unaganug.jpg


emebupe4.jpg


2aqeta5y.jpg


u9y5uzy8.jpg


ve2amy4y.jpg
 
Bedankt!

We zitten nu 5 weken in de opstart en ik heb nu last van kiezelwier/alg. Ik heb triton al99 vervangen, ik heb het afgezogen en beetje water ververst (door het afzuigen). Ik heb al gehoord dat die kiezelwieren/algen vaker voorkomen bij het gebruik van ZEObak in de opstart dus ok maak mij er niet heel erg druk om.

Verder is de achterwand nu voor >80% groen dus ik ga volgend weekend NO3 meten en dan even kijken of de eerste leders over kunnen (keniaboom, orgelpijp en een kleine sarcophyton sp. (paddenstoel). Als dat goed gaat zet ik die week daarna de softies en buttons over en als NO3 zeer laag is gaan ook de LPS en SPS over. En als dat allemaal goed gaat ga ik 2 nemo's halen en gaat mijn goby ook over :D.

Vanaf welke NO3 waarde mag ik de slakken en mijn heremietje overzetten? (Margaritus, turboslak en een Calcinus elegans (blauwpoot heremiet) mocht dat van toepassing zijn).

In de nano gaat ook alles goed. Sinds kort heb ik 3 stylophora stekken (waarvan 1 mooie en 2 die schade hebben (zo waren ze toen ik ze kreeg)). De mooie heeft ook een kleine vertakking en staat erg mooi open. Ook de montiplaat werd een beetje wit aan de randen maar dit is helemaal weg en hij groeit ook goed.
 
Jazeker want mijn NO3 is 0,2-0,5 dus als het goed is moeten de algen af gaan nemen en begint nu het einde van de opstart :p.

Dankje!

Ik heb ook al van verschillende mensen SPS stekken aangeboden gekregen dus over enkele weken ziet deze bak er beter uit :D.
 
Beste Niels, leuk dat je ook een zeebakkie hebt! Opstart ziet goed uit. Als ik je een tip (nou eigenlijk 2) mag geven? Begin eerst mrt een goede clean up crew, ik las dat je al een turbo hebt, dat is zeker een goede. Ik heb ook slakken voor het omwoelen van t zand en een wurdemanni garnaal (opruimer en fijn tegen de glasanemonen) en een heremietje. Dat is beter dan met nemo's te beginnen.
Daar gaat ook m'n tweede tip over. Nemo's zijn prachtige vissen, maar hebben geen nuttige functie. Daarnaast is deze bak is aan de kleine kant voor nemo's. Dat kan betekenen dat je hetzelfde probleem krijgt als ik (serabak van 130l): territoriumdrang. Bij mij hebben ze de andere, later toegevoegde vissen, als moorddadige commando's opgejaagd. Ze hebben een vis gedood, voor ik de kans had ze buit te vangen. Ook worden ze brutaal naar jou toe. Ze kunnen jou bijv. gaan bijten. Hou daar rekening mee. Dus voeg ze als laatste vissen toe in je bak.
 
142223nilo1804_0_82_img20140927wa0002.jpg

829428nilo1804_0_82_img20140927wa0003.jpg

598349nilo1804_0_82_img20140927wa0004.jpg

359239nilo1804_0_82_img20140927wa0005.jpg


Even een paar foto's misschien morgen of vanmiddag meer van iets nieuws :D :)

EDIT- Nou... De foto's zagen er op de telefoon een stuk beter uit... Hahaha.

@Kampvuur;

Ik was ook niet van plan om te beginnen met nemo's ;).
Ik heb als schoonmaakploeg een heremiet, 2 slakken en heeeel veeel slakken die uit de stenen zijn meegekomen.

Van de nemo's weet ik dat ze soms territoriaal kunnen zijn. Nou was ik van plan om eigenlijk alleen nemo's te houden. Het klopt dat dit niet het grootste bakje is maar de bak die ik hiervoor had was 20L netto dus het is voor mij wel een stuk groter en makkelijker.
Voor glasanemonen heb ik dat van Red-Sea. En er komen later nog 2 poetsgarnalen in.
 
Hey,

Mooi te zien dat er nog mensen zijn met zouwater aquarium hier op het forum :)

Ik was ook begonnen met 125L aquarium maar ben heel snel overgestapt naar een grotere bak; zit nu aan 375L aquarium en +- 80L sump :)

Enige wat ik je kan meedelen is dat je zeker niet teveel vis in de bak mag zetten en ZEKER je water om de 2 weken verversen (20%) anders loopt het zeker mis. Ik zag ook dat je al vanalles hebt gekocht om aan je water toe te voegen; ik zou zelf nog niets toevoegen hoor; hou eerst tijdje je parameters in de gaten en dan pas beginnen toevoegen. Op calcium na zou je normaal met het water te verversen je parameters bijna stabiel moeten kunnen houden (zeker als je nog bijna geen koralen hebt). Voor de rest SUCCES :D
 

Terug
Bovenaan