Zeeaquaria van nilo1804


Wat bedoel je met toevoegingen? Ik heb alleen ZEObak gekocht.

Dat er niet veel vis in kan wist ik wel, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik ga later Ca, Mg en Kh doseren. Als er veel montipora's, hystrix, acro, millepora, pocci ect. in staan verbruik ik vast meer dan dat ik met verversen aan kan/wil vullen.

@Maurice; plant-safe als je het zo voor zoetwater wilt zeggen. Dus dat de vissen/lagere dieren van je koralen (je reef) afblijven.
 
nilo1804 zei:
:D Ja!

Nou, een paar weken geleden nog :p. Ik moet toegeven dat als je zoet water hebt, met een lichte bezetting en een normaal filter je niet heel vaak heel veel moet verversen. Ik deed vaak elke 3 weken 33% tot 50%. Met zeewater moet je verversen. Standaard elke periode zoveel liters/procent. Het kost veel tijd in de zin van dat je thuis moet zijn maar verder gaat het heel rustig en langzaam. Je zet je osmose toestel aan en je moet wachten (ik heb voor je gemeten; 38 minuten voor 5L bij dit weer (zonnig en redelijk warm) en de kraan vol open). In de tussentijd kun je best iets anders doen. Ik ga dan vaak zout wegen (165 tot 180 gram), maar dat duurt geen 40min. :p. Als ik dan 5L heb gooi ik het zout erbij met een verwarming en dan ga ik af en toe roeren en ondertussen pomp ik 5L uit het aquarium. Als dat klaar is en het water is ''lekker'' (minimaal 22graden) gooi ik dat langzaam in het aquarium en daarna doe ik de pompen weer aan, het zout gehalte meten en desnoods corrigeren.

Dus het kost meer tijd om te verversen, maar dat vind ik niet zo erg --> meer tijd met de hobby bezig :p :D.

Ik dit bakje (125L) zou je trouwens een valentini kunnen houden ;). Mooi visje maar niet reef safe ;(.

Ik adviseer je om je vers aangemaakte zeewater minimaal 24 uur met verwarming en stroming te laten draaien.
Hierdoor zorg je er voor dat alle stoffen goed zijn opgelost en is het water wat minder agressief.

Ook je melding dat je altijd MOET verversen gaat niet helemaal op.
Lees je maar eens in op de DSR methode.
 
Ik heb gehoord dat uiteindelijk de zware metalen opbouwen. Maar als je geen DSR wilt doen moet je eigenlijk wel verversen. Zo erg is verversen ook niet.

Vrijdag ga ik naar Aquaasan, Rifwachter en meer haha. Ik ben benieuwd waar ik mee thuis kom ;).
 
nilo1804 zei:
Ik heb gehoord dat uiteindelijk de zware metalen opbouwen. Maar als je geen DSR wilt doen moet je eigenlijk wel verversen. Zo erg is verversen ook niet.

Ik ben ook nog een voorstander van verversen. Maar ik heb al een aantal bakken gezien die volgens DSR werken en die staan er prachtig bij, dus zonder verversen is mogelijk

nilo1804 zei:
Vrijdag ga ik naar Aquaasan, Rifwachter en meer haha. Ik ben benieuwd waar ik mee thuis kom ;).

Pas maar op met je pinpas, meestal kom ik met meer thuis dan wat de bedoeling was :)
 
Nieuwe koraaltjes :);

jydahe2a.jpg


2ane5uqe.jpg


Superman, ik hoop dat hij het in mijn bak wel gaat doen;
u2y4yne7.jpg


Binnenkort nog;
Hystrix, roze hamer, grote stylo, paarse en rode monti tak en een klein stukje ultraman monti :).

Om af te sluiten nog een totaaltje;
guha8ary.jpg


Gr,
Niels

Sorry voor de kwaliteit van de foto's :eek:

Verzonden m.b.v. tapatalk
 
Acan;
dybu5yma.jpg


ezuvuny4.jpg


uby2yduj.jpg


8adyhy8y.jpg


ure6e5ys.jpg


6yjumyre.jpg


EDIT- NO3 is (nu zo'n 5 weken op rij 0,0). Gemeten met salifert.


Gr,
Niels

Verzonden m.b.v. tapatalk
 
933954nilo1804_0_82_img_1083.jpg


565993nilo1804_0_82_img_0908.jpg


Ik zie nu net de foto's hierboven :O daar lijkt het nu helemaal niet meer op :D.
Alles is meer op kleur en betere vormen en natuurlijk flink gegroeid.

Zal binnenkort nog eens een totaaltje maken.

De bovenste vis (Gramma loreto) zwemt sinds gisteren in mijn bakje :D.
 
Mooi hoor!
Ik ben wel benieuwd naar een totaaltje.
 
Thnx! Ik ga nu bezig met een totaaltje. Ik hoop dat ik via mijn iphone rechtstreeks naar flickr kan uploaden. De foto's zien er namelijk goed uit tot ik ze naar mijn pc mail... En dan nog uploaden --> zien ze er niet meer uit.

Over een paar maandjes komt er een nikon D3200, waarschijnlijk gaat het dan beter :p.

Flickr is aan het downloaden, de kamer is donker :p. Ik ga knippen ;) :D.

EDIT-
Dat werkt dus ook voor geen meter... Ik zoek verder.
 
Op de ouderwetse manier dan maar weer. Sorry voor de kwaliteit...

Totaaltje;
286412nilo1804_0_82_img_1148.jpg

Montipora;
624298nilo1804_0_82_img_1154.jpg

Kauderni;
376794nilo1804_0_82_img_1158.jpg

Totaaltje;
983835nilo1804_0_82_img_1161.jpg

Totaaltje avond/ochtend verlichting;
532898nilo1804_0_82_img_1166.jpg


Nogmaals sorry voor de super slechte kwaliteit, er komt een camera...
 
Thnx! Maandag komen er waarschijnlijk weer 2 koralen bij; een rode monti tak en een acropora Formosa groen.

Wanneer ga jij beginnen?
 
Ik heb al de plannen uitgesteld naar volgende zomervakantie omdat ik dan meer tijd heb. ( ik heb de laatste week van juni ook al vakantie plus nog eens heel juli en augustus vakantie.) Ook kan ik dan beter de opstart volgen.
 
kga der wss ook ene beginnen , van men 155l bak een zeebak maken ,
veel research aan het doen
 
Blijft toch mooi om te zien dat zoute
 
Thnx allen,

Helaas geen 2 koralen erbij, de man reageerde niet meer.
 
Jammer van de koralen, maar het is al een hele mooie bak om naar te kijken hoor.
 
Ik ben van het zoetwater, maar ik vind dit een heel leuk project ! Ik ga binnenkort van een Rio 125 over naar een 450 liter bak, en dan komt de Rio leeg te staan ...

Lijkt me wel een hele dure hobby, zeewater !?
 
Thnx allen!

Tja, zoetwater is goedkoper haha. Maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.
 
Hee, jij had het in het begin over een winkel oid in Zuidlaren? Kun je misschien ook vertellen waar dit zit of wat het precies is? Dankje!
 
785e6070d965f30816d9d0ae35401694.jpg


1e7c3f7fb25b290b82df1b04dc8efc43.jpg


Kh=6,4 moet naar 8
ca=385 moet naar 440
mg= 1155 moet naar 1350
No3= 0,0 is goed

Dus ik heb ballingzouten besteld om deze (veel te lage) waarden op te hogen...
 
Is dat ding links een anemoon? Wordt die gebruikt door de anemoonvissen? :)
 
Zier er mooi uit hoor Niels.
Dit is heel iets anders he.
 
@Allen; thnx :D!

@Dolle ancistrus; welk ding bedoel je? Het is geen anemoon want die heb ik niet in mijn bak ;).

@John; ja klopt, maar ben super blij dat ik deze stap gemaakt heb!

Vandaag 2 nieuwe beestjes gekocht. Ze zitten momenteel achter het rif en ik ben momenteel even te lui om de (na het uploaden toch slechte :( ) foto's van mijn telefoon op mijn pc te zetten :p.

Dussss een fotootje van google;

IMG_0785.jpg


Nee, het is geen vuurgarnaal :p...
 
Mooi rifje man!
Heb ook pas een zeebak...

Ben je met levend steen begonnen of RRR?
 
Thnx!

Ik heb gebruikt levendsteen gebruikt ;).
 
Ik bedoelde dat rosige vertakte koraal? Mer witte uiteinden? Mijn vraag kon inderdaad wel wat beter:)
 
Ik denk dat je de roze hystrix bedoeld dan ;). Dat is een SPS koraal.
Ik heb geen anemoon in mijn bak, wel merk ik dat mijn grootste nemo af en toe rond/tegen het hamerkoraal aan zwemt.

415892nilo1804_0_82_dsc_0028.jpg


182621nilo1804_0_82_dsc_0046.jpg


282118nilo1804_0_82_dsc_0109.jpg


587922nilo1804_0_82_dsc_0121.jpg


776111nilo1804_0_82_dsc_0129.jpg


517213nilo1804_0_82_dsc_0139.jpg


Ik heb nog wel steeds last van flap op de bodem. Sinds gisteren zit er nieuwe rowaphos in.
Alle koralen doen het goed, behalve buttons, die kwijnen weg. Alleen mijn LOTR doen het wel redelijk.

De enchinopora (rood/groene plaat met de groene stippen) zal ik binnenkort moeten stekken aangezien hij over andere koralen heen begint te groeien.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk naar Volendam en dan terug via aquaasan en indien mogelijk coralgardens (almere). Ook schijnt er in Volendam zelf nog een zeewinkel te zitten :).
 
Toch hele mooie foto s Niels.
Is het nou moeilijker dan je dacht??
 

Terug
Bovenaan