Dag allemaal,
Weer een zeebakje erbij!
Vroeger, in 2015 zo uit mn hoofd, had ik al eens een aqua40 en een juwel Rio 125 omgevormd tot zeeaquarium. Wekelijks ‘brouwde’ ik osmosewater in het washok en dagelijks zorgde ik er middels doseren voor dat de KH, Mg en Ca op peil bleven. Toen ik in 2017 op kamers ging om te gaan studeren had ik al bedacht dat zoveel tijd in een aquarium steken lastig ging worden. Zeker het maken van osmosewater in een studentenhuis is erg onhandig.
Omdat is sinds kort een zoetwater bakje heb ben ik weer vaak aan het rondstruinen op fora en marktplaats… Zo kwam ik afgelopen week een leuke zeewater nano tegen… Omdat ik over 4 maanden voor 4maanden naar het buitenland ga voor mijn stage leek het mij niet slim om een nieuwe bak er bij te nemen. Maargoed, zo is er altijd wel een reden om het allemaal uit te stellen. Ik wilde niet het gedoe van het afhankelijk zijn van grote hoeveelheden osmose water. Als er dus een zeeaquarium zou komen moest dat een nano zijn welke ik makkelijk mee kan verhuizen, of waarvan ik de inhoud makkelijk kan verkopen.
Een week geleden liep ik dus tegen een Blue Marine 60 aan. Gevuld en draaiend met steen, dat scheelt mij hopelijk weer wat opstart en ‘spullen verzamel’ tijd. Via marktplaats had ik wat mensen die in de buurt koralen aanboden een berichtje gestuurd met de vraag of ik eens per maand 25L osmosewater op kon halen. Daarmee was een osmoseadresje dichtbij snel geregeld. Zo kan ik wekelijks ±10% verversen
De bak is dus een Blue Marine 60. Afmetingen 45*40*35cm (LxBxH), heeft een interne sump van 12L met een standaard opvoerpomp van 660l/u. Het aquarium had geen afschuimer, maar ik heb een Tunze 9001 op de kop getikt. Deze is nogal oud en vies, maar lijkt prima te werken. Dit is naar het schijnt een van de beste en stilste nano-afschuimers (heb ik mij laten vertellen). Het aquarium kwam met een (ik vermoed) Sicce nano stromingspomp van 1000L/u. Voor de extra stroming heb ik nog een Hydor Koralia 900 liggen, maar eens kijken of ik die nog in wil zetten. De lamp is een LED lamp, voor zover ik heb kunnen uitzoeken is het een aliexpress lamp, maar wel een prima en degelijk ding. Verder hangt er nog een 200W verwarminkje in.
Afgelopen zondag dus met de bak, meubel, mayonaise emmers gevuld levend steen en jerrycans zout water van Groningen naar Wageningen gereden. Op het steen zitten al wat koraaltjes (oren buttons keniaboom). Ik heb goede hoop op een makkelijke doorstart aangezien in alles onder water heb meegebracht en ook 100% ‘oud’ water heb gebruikt. Vanavond eens meten wat de waardes doen en dan wat zout en osmosewater halen, afhankelijk van de waardes en hoe de koraaltjes er bij staan een heremietkreeftje voor de schoonmaakploeg. Vanaf dan vooral wachten en de waardes in de gaten houden, verder ook maar eens kijken hoe veel kennis van 7 jaar geleden nog aanwezig is
😉
Omdat de kans er dik in zit dat dit een bakje wordt voor 4 maanden heb ik besloten om er een simpel bakje van te maken. Koralen voornamelijk leders, buttons, oren en hier en daar een makkelijke LPS. Een wekelijkse 10% waterwissel met kwalitatief goed zout moet de waardes een beetje op peil houden. Mocht ik een goedkope doseerpomp tegenkomen dan is de Ballingmethode nog het overwegen waard.
Hierbij alvast wat fotootjes van gisteravond, wordt vervolgd!