Zeeaquaria van nilo1804


jessicapilon zei:
Toch hele mooie foto s Niels.
Is het nou moeilijker dan je dacht??

Thnx!
Een zeebak? Nee, absoluut niet. Ik had altijd algen, vooral penseelalg. Planten deden het niet ect. ect.
Ik heb nu flap en ik denk dat het ligt aan een hoge po4. Dus dan moet je daar iets aan veranderen; ik gebruik nu rowaphos.

Wat wel vies tegenvalt zijn koralen... 0,0 aanbod hier. Alleen wat leders, anemonen ed.
Daarom heb je in een keer een grote uitgave ipv af en toe een kleine. Maargoed ik ga niet meer terug naar zoet .

Mn Kh zat wel rond de 4 dus die ben ik aan het ophogen naar 8,5.
 
Mooie beelden!
Wat is dat rowaphos?

Terug naar zoet? Dat doe ik ook niet meer...
 
Thnx!

Rowaphos is een soort actieve kool maar dan haalt het fosfaten uit het water.
Phos van fosfaat en rowa is het merk. RowaCarbon is volgens mij actieve kool...

Ik heb zojuist de indeling wat veranderd. Ik heb nu een volle koralen bak aan de rechter kant en in het midden en een lege scape aan de linkerkant. Niet dat dat erg is want ik ga binnenkort weer naar aquaasan :p :p. Als de nacht temp. boven de 17�C is zal er ook een pakketje met koralen komen ;).

c473d0db4da909a287a701c3a546a86e.jpg

Dat paarse rechts onder is hetzelfde het groene op de laatste foto van mijn laatste foto post ;).

EDIT-
Slechte foto :oops: :rolleyes:
 
mooi nielsie.
pas wel op met die echinopora..
alles in een straal van 6cm+ sloopt ie met ze tentalels..
1 van de aggresievere lps koralen (ja. Echino is officieel lps)
 
mini-fred zei:
mooi nielsie.
pas wel op met die echinopora..
alles in een straal van 6cm+ sloopt ie met ze tentalels..
1 van de aggresievere lps koralen (ja. Echino is officieel lps)

Thnx! De 18de ga ik naar Den Haag (LALA van zeeforum en misschien waterweelde).

Klopt, heb zn tentakels nog niet gezien maar hij staat nu redelijk vrij, alleen de hamer staat dichtbij.

Mn nemo woont nu in mijn hamer en de man van de lfs zei dat dan mn hamer uiteindelijk dood zou gaan. Dit valt wel mee toch? Anders zou hij wel in gaan staan lijkt mij...

Mijn sterpoliepen lijken weer wat verder open te gaan staan nadat mijn LOTR buttons erop hebben gelegen.

Enige probleem dat ik nu nog heb is de bodem. Binnen 2 dagen geel/bruin met hier en daar flap. Voeg 2x per week ZEObak toe.

Nog opzoek naar 2-4 kop duncan en voor later nog een nieuw visje. Ik twijfel tussen koppel kauderni (jongen lijkt me echt heel leuk) of iets anders...

Bloedgarnalen laten zich helaas weer wat minder zien.

Na de 18de sws weer een foto-update ;).
 
die hamer gaat niet zomaar dood hoor.
zeker niet van 2 nemos die erin wonen.. hoogstens irriteerd de hamer zich er iets aan, maar 9vd10 keer gaat het goed.

Daarbij, krijg je ze waarschijnlijk toch niet aan een anemoon meer gewent.. en een annemoon (rode tepel) kan echt verschrikkelijk irritant zijn.. zeker in 80cm gaat dat gegarandeerd ellende opleveren, ze gaan lopen, en zitten waar hun willen.. dus lekker in de hamer laten zitten joh.

Als je naar aquaasan oid gaat (ri amsterdam) en je pa heeft zin om een paar km om te rijden. na de 14e juni altijd welkom, is vast wel een stukkie te stekken ;)

Ik verwacht nieuwe bak de 14e draaiend te hebben.. twijfel nog of ik er hier een los draadje voor zal maken gezien mijn thread een beetje doodbloed door gebrek aan updates e.d.
 
Dat idee had ik ook al.

Klopt, als ik 1 had gewild had ik hem er als eerste in moeten doen... Dan heb je nog steeds wel een lopend risico maar als ik er nu 1 inzet krijg ik sws problemen.

:thumbsup: zal ik zeker doen!

Ik hoop dat ik in den haag mijn bak goed kan vullen.

Verder ben ik nog opzoek naar een leuk visje.

Ik had in de winkel pyamakardinaarbaarsjes gezien en die waren echt knal geel. Maar ook nog heel klein. Ik ben eigenlijk opzoek naar een visje die zijn kleuren houdt. (De pyama's worden later fletser en wat meer naar bruin).

Ik heb tot nu toe de midas blenny;
Ecsenius-midas.jpg


En een azurenjuffertje.

Bij het juffertje weet ik het nog niet i.v.m. agressie en de blenny vanwege het formaat van deze vis.
Maar eerst koraaltjes... :p.

Tips zijn altijd welkom!

@Aron; Ik zie je nieuwe bak vanzelf verschijnen!
 
Nieuwe aanwinsten;

Een oor;
acropora valida
Acropora tricolor (heel mooi vertakt en op kleur)
Montipora danae grijs/paars

Wensenlijstje;

Duncan
Meer vertakte koralen (oa. een groot stuk stylopora en meer acro's)

Zal nog wel even duren voor er meer koralen komen...
Gr,
Niels
 
Sinds de vakantie wat kleine probleempjes; flap is meer aanwezig en last van groene alg. Het neemt af dus gaat de goede kant op. Plan in om 2x28W bij te plaatsen voor een totaal van 158W op bruto 125L. Verder doen de koralen het goed, missen wel wat kleur (vooral montipora's en acro's (behalve de tricolor... Die staat er erg goed bij...)) hoop dat ik met meer licht en stabiele waarden (vooral KH) er wat meer kleur in kan brengen.
Verder is een zandhapper hoog nodig want de bodemslak doet niet veel en een schone bodem is erg mooi ;).

De acan is aan het groeien, in 1x 4 nieuwe kopjes er bij. Ze zijn nog erg klein maar met meer licht zal het hopelijk wat sneller/beter gaan. Ik ben nog steeds op jacht naar een duncan en meer lps maar alles op zijn tijd. Ook ben ik nog van plan om het licht wat blauwer te maken, door 1 10000k te vervangen door een 20000k. Dan komt het uit op 4x 20000k, 1x 15000k en 1x 10000k. (Kan ook 2x 10000k zijn dan, weet t niet zeker). Maar eerst dit weekend proberen de 2x28W erbij te plaatsen. Misschien ook een extra pompje erbij, als dat past.

Verder groeit alles goed, ook de monti's, alleen t knalpaars is nu zacht roze, heb het idee dat het wel beter aan het worden is.
 
Een (donker...) totaaltje, nu met 150W T5 erboven;
194381nilo1804_0_85_101d320.jpg


Een oortje;
372777nilo1804_0_85_101d320.jpg


Mevrouw Nemo;
754748nilo1804_0_85_101d320.jpg


Gramma loreto;
585532nilo1804_0_85_101d320.jpg


371797nilo1804_0_85_101d320.jpg


Elacatinus multifasciatus, deze laat zich sinds de vakantie erg vaak zien :D;
846718nilo1804_0_85_101d320.jpg


295153nilo1804_0_85_101d320.jpg


6streeplipvisje;
338933nilo1804_0_85_101d320.jpg


Keniaboom (stekken af te halen :p, anders gooi ik ze weg...);
163918nilo1804_0_85_101d320.jpg


Tot slot nog een keer de Gramma
156996nilo1804_0_85_101d320.jpg
 
Dit is de hexataenia, ik kan zelf niets vinden over agressie. Het is een vrij verlegen visje in het begin maar nu zwemt hij ook boven in de bak bij het voeren. Hij zwemt vooral tussen de koralen/het rif. Niet zo als de nemo's en de gramma in het ''open'' water.

De extra lampen bevallen goed, je merkt het duidelijk als je de kamer in komt dat het aquarium meer ''knalt'' om het maar even zo te zeggen. Ik ben benieuwd of ik ook wat kan merken aan de bak zelf. Met groei van koralen (en de kleur) en algen bijv. Ik ga er eigenlijk wel vanuit.
Ik hoop dat de acan binnenkort weer fatsoenlijk open gaat staan en de nieuwe kopjes een beetje gaan groeien. Ook moet ik binnenkort de keniabomen snoeien.

Bedankt John!
 
Mooi hoor Niels, t was al een tijdje rustig in je Zeewaterbak. Maar mooi dat je ons weer laat meegenieten van de kleuren!
 
Ben zelf net begonnen aan een Rio 240 als opstapje van een 60cm bak. Beide zoetwater, maar als ik dit zo zie Niels dan maak ik alweer plannen voor de verre toekomst. Ik vind het er werkelijk fantastisch uitzien zo'n zoutwater aquarium!

Mvg,

Marc
 
Dit vind ik nu eens een echt mooi zeewateraquarium!
Omdat je meer levend steen gebruikt en men weinig zand ziet.

Het lijkt meer op een stukje rif dan een hoopje stenen met koralen in een zandvlakte.
 
Hoi,

Na een mislukt zeewateravontuur in 2013 begon het weer te kriebelen en ben ik me weer gaan inlezen, met het idee om eind van de zomer 2016 mijn Lido 120 in te ruilen voor een Red Sea Reefer 170. Dit is nog steeds het plan. Door jouw dagboek echter realiseerde ik me dat ik nog zo'n Aqua 40 in de kelder heb staan, ooit gekocht voor garnalen en ik denk dat ik maar eens hetzelfde ga doen wat jij hebt gedaan en daar als leuke stekkenbak mee ga spelen, wat een super idee! Met een beetje geluk heb ik dan al genoeg wat ik volgend jaar over kan zetten. Dank voor de inspiratie.
 
Kwam dit topic ook net tegen, en zit ook al tijden te spelen met het idee van zout water. Maar lastig om een startpunt te vinden.... er is zoveel info!

Denk dat ik met behulp van jouw info/ervaringen mijn Fluval Edge wil gaan ombouwen naar zout water.... Met enkel wat levend steen, koralen en garnalen/slakken. Ga het binnenkort eens rustig doorlezen kijken wat mogelijk is!
 
Dag allemaal,

Weer een zeebakje erbij!

Vroeger, in 2015 zo uit mn hoofd, had ik al eens een aqua40 en een juwel Rio 125 omgevormd tot zeeaquarium. Wekelijks ‘brouwde’ ik osmosewater in het washok en dagelijks zorgde ik er middels doseren voor dat de KH, Mg en Ca op peil bleven. Toen ik in 2017 op kamers ging om te gaan studeren had ik al bedacht dat zoveel tijd in een aquarium steken lastig ging worden. Zeker het maken van osmosewater in een studentenhuis is erg onhandig.

Omdat is sinds kort een zoetwater bakje heb ben ik weer vaak aan het rondstruinen op fora en marktplaats… Zo kwam ik afgelopen week een leuke zeewater nano tegen… Omdat ik over 4 maanden voor 4maanden naar het buitenland ga voor mijn stage leek het mij niet slim om een nieuwe bak er bij te nemen. Maargoed, zo is er altijd wel een reden om het allemaal uit te stellen. Ik wilde niet het gedoe van het afhankelijk zijn van grote hoeveelheden osmose water. Als er dus een zeeaquarium zou komen moest dat een nano zijn welke ik makkelijk mee kan verhuizen, of waarvan ik de inhoud makkelijk kan verkopen.

Een week geleden liep ik dus tegen een Blue Marine 60 aan. Gevuld en draaiend met steen, dat scheelt mij hopelijk weer wat opstart en ‘spullen verzamel’ tijd. Via marktplaats had ik wat mensen die in de buurt koralen aanboden een berichtje gestuurd met de vraag of ik eens per maand 25L osmosewater op kon halen. Daarmee was een osmoseadresje dichtbij snel geregeld. Zo kan ik wekelijks ±10% verversen

De bak is dus een Blue Marine 60. Afmetingen 45*40*35cm (LxBxH), heeft een interne sump van 12L met een standaard opvoerpomp van 660l/u. Het aquarium had geen afschuimer, maar ik heb een Tunze 9001 op de kop getikt. Deze is nogal oud en vies, maar lijkt prima te werken. Dit is naar het schijnt een van de beste en stilste nano-afschuimers (heb ik mij laten vertellen). Het aquarium kwam met een (ik vermoed) Sicce nano stromingspomp van 1000L/u. Voor de extra stroming heb ik nog een Hydor Koralia 900 liggen, maar eens kijken of ik die nog in wil zetten. De lamp is een LED lamp, voor zover ik heb kunnen uitzoeken is het een aliexpress lamp, maar wel een prima en degelijk ding. Verder hangt er nog een 200W verwarminkje in.

Afgelopen zondag dus met de bak, meubel, mayonaise emmers gevuld levend steen en jerrycans zout water van Groningen naar Wageningen gereden. Op het steen zitten al wat koraaltjes (oren buttons keniaboom). Ik heb goede hoop op een makkelijke doorstart aangezien in alles onder water heb meegebracht en ook 100% ‘oud’ water heb gebruikt. Vanavond eens meten wat de waardes doen en dan wat zout en osmosewater halen, afhankelijk van de waardes en hoe de koraaltjes er bij staan een heremietkreeftje voor de schoonmaakploeg. Vanaf dan vooral wachten en de waardes in de gaten houden, verder ook maar eens kijken hoe veel kennis van 7 jaar geleden nog aanwezig is;)

Omdat de kans er dik in zit dat dit een bakje wordt voor 4 maanden heb ik besloten om er een simpel bakje van te maken. Koralen voornamelijk leders, buttons, oren en hier en daar een makkelijke LPS. Een wekelijkse 10% waterwissel met kwalitatief goed zout moet de waardes een beetje op peil houden. Mocht ik een goedkope doseerpomp tegenkomen dan is de Ballingmethode nog het overwegen waard.

Hierbij alvast wat fotootjes van gisteravond, wordt vervolgd!

Schermafbeelding 2021-11-08 om 09.21.20.png
Schermafbeelding 2021-11-08 om 09.21.39.png
Schermafbeelding 2021-11-08 om 09.21.59.png
 
Leuk om te lezen Niels en ik heb ook die Tunze 9001 gehad op een bakje van 80 liter en dat werkt prima hoor.
 
De Tunze werkt inderdaad goed! Had jij ook dat het plaatje met het gat waar je de schuimbeker inzet vaak door de belletjes ophoog komt? (als je snapt wat ik bedoel:S)

Het bakje staat nu 3 dagen en er begint wat bruinige aanslag op de bodem te ontstaan, waardes zijn vooralsnog stabiel en de koralen laten dat ook duidelijk zien. De oren en keniaboom stonden maandagochtend al open en de buttons staan er iedere dag weer mooier bij.

Het leven wat ik tot nu toe in het bakje zit:
±10 LOTR buttons
1 Keniaboom (mint groenig)
2 donkergroene oren
een mini plukje (vermoedelijke) orgelpijp
1 rode heremietkreeft
Veel slakken en een aantal brokkelsterren

Verder had ik dinsdag een majano anemoon ontdekt, deze zat op het puntje van de bovenste steen. Met een schroevendraaier en hamer was die makkelijk te verwijderen. Nu zag ik gisteravond helaas nog 1 en net nog weer 1, beide op lastig te verwijderen plekken. Plan is om ze te injecteren met een dikke mix van calciumhydroxide, hopelijk blijft het dan bij die twee.

Iemand hier die toevallig leuke stekken heeft/kan maken en ze mee kan nemen naar het vivarium?:DD

Schermafbeelding 2021-11-10 om 15.43.58.png
Schermafbeelding 2021-11-10 om 15.44.36.png
 
Laatst bewerkt:
Ja is ook, soms nog wel langer. Hierbij echter al het ingedraaide steen en bodemmateriaal overgenomen. Ik vermoed een makkelijke doorstart dus een aantal lederkoraaltjes durf ik wel aan, vissen en andere lagere dieren wacht ik nog enkele weken mee.
 
De Tunze werkt inderdaad goed! Had jij ook dat het plaatje met het gat waar je de schuimbeker inzet vaak door de belletjes ophoog komt? (als je snapt wat ik bedoel:S)
Ja zoiets herinner ik me ook hoor. Het is al 4 jaar geleden maar zo werkt dat wel dacht ik.
Hoeveel kilo steen zit er in het bakje?
 
Vandaag precies een week onderweg. Bij de vorige eigenaar zag ik ietwat bruin rode aanslag op de bodem. In de loop van vorige week zag ik dat weer terugkomen en na een weekend niet thuis te zijn geweest had ik het vermoeden dat het tijd was voor een goede schoonmaakbeurt. Toen ik thuiskwam bleek de bodem echter mooi schoon, de aanslag die in de eerste dagen elke dag op het raam zat is ook verdwenen.
Afgelopen vrijdag 2 nieuwe koraaltjes gehaald. Deze nieuwe rode oor en paddestoel leder staan mooi open.

Verder viel het mij bij een kleine 10% waterverversing op dat er tussen de stenen een ruime grot zit. Mooi voor de vissen later maar al het vuil slaat daar natuurlijk neer. Ik had nog een klein pompje liggen dus deze heb ik nu zo gepositioneerd dat er goed wat stroming tussen de stenen door gaat.

Ook heb ik mijn zoetwater nano er naast gezet. Hopelijk gaat dat goed met de verlichting. De betta is een stuk minder enthousiast dan normaal en hangt er wat levenloos bij, ik hoop dat dat verder goed komt.

Voor de foto's heb ik het licht even wat anders ingesteld ;)
Schermafbeelding 2021-11-15 om 16.13.15.pngSchermafbeelding 2021-11-15 om 16.15.56.png
Schermafbeelding 2021-11-15 om 16.16.32.png
Schermafbeelding 2021-11-15 om 16.17.23.png


Op 5 december rijd ik toevallig vanaf noord-oost Groningen terug naar Wageningen, het plan is om dat onderweg groene sterpoliep, xenia en een stukje paarse monitpora plaat op te halen. Wordt vervolgd dus!
 
Laatst bewerkt:
Dank John! De Tunze 9001 afschuimer werkt trouwens erg goed:)

Op de foto rechtsboven zie je de Keniaboom, deze kwam mee met de bak toen ik hem kocht. Deze is een stuk witter dan ik hem een paar jaar geleden had, maar lijkt ook iets heel licht groens te hebben
Op de foto linksonder staat het paddenstoel koraal, die is nieuw:DD
 

Terug
Bovenaan