Zeeaquaria van nilo1804


Het is geen enkel probleem om als het verbruik er naar is 2, 3 of 10 dkh per dag toe te voegen, zolang je er maar voor zorg dat de waarde zo stabiel mogelijk blijft.
Klopt maar ik voegde vaak 2 kh per keer bij na de verversing van 10 liter. Doorgaans was de kh van 9 naar 7 gezakt en dat vulde ik met 1 toevoeging aan tot 9.
 
Klopt maar ik voegde vaak 2 kh per keer bij na de verversing van 10 liter. Doorgaans was de kh van 9 naar 7 gezakt en dat vulde ik met 1 toevoeging aan tot 9.

Hier was het voor de verhuizing 1,7 dkh per dag maar ik heb best veel snelgroeiende sps koralen.

Ik ben het met je eens dat bijna 1 best veel lijkt voor het soort koralen in het bakje.
 
Dank voor jullie reacties!:))
Door middel van een doseerpomp verdeel ik het totale dagelijkse verbruik van kh over 24 doseringen (1x per uur) waarbij ik overdag meer toevoeg dan snachts. Als het licht uit is verbruiken de koralen ook minder.
Overige toevoegingen doseer ik minder vaak omdat deze ook minder verbruikt worden.
Zorg je er dan ook nog voor dat Ca en KH een bepaalde tijd na elkaar gedoseerd worden of maakt het niet uit als dat tegelijk gaat als het maar kleine hoeveelheden KH per keer zijn? Las iets over neerslaan als je het te snel na elkaar toevoegt.

Hoe het zit met zo snel zakken weet ik ook niet... Misschien dat het na verloop van tijd minder wordt als de KH stabiel is? Er zitten wel een dikke 20 koppen euphylia in en 50 koppen Duncan welke ook aan alle kanten aan het delen is, misschien dat die veel KH opslurpen, of is dat echt meer iets voor SPS?
 
Hier was het voor de verhuizing 1,7 dkh per dag maar ik heb best veel snelgroeiende sps koralen.

Ik ben het met je eens dat bijna 1 best veel lijkt voor het soort koralen in het bakje.
Ik denk dat jij ook een veelvoud aan koralen in je bak hebt in vergelijking met mij en al helemaal in vergelijking met Niels. Maar goed ik heb nooit meer verbruik gehad dan 2 kh per week en heb er dan ook verder geen ervaring mee.
 
Dank voor jullie reacties!:))

Zorg je er dan ook nog voor dat Ca en KH een bepaalde tijd na elkaar gedoseerd worden of maakt het niet uit als dat tegelijk gaat als het maar kleine hoeveelheden KH per keer zijn? Las iets over neerslaan als je het te snel na elkaar toevoegt.

Hoe het zit met zo snel zakken weet ik ook niet... Misschien dat het na verloop van tijd minder wordt als de KH stabiel is? Er zitten wel een dikke 20 koppen euphylia in en 50 koppen Duncan welke ook aan alle kanten aan het delen is, misschien dat die veel KH opslurpen, of is dat echt meer iets voor SPS?

Kh, ca en mg moet je zeker niet op hetzelfde moment toevoegen maar zoals op jouw vraag op het andere forum gereageerd werd door iemand dat je er 4 uur tussen moet laten is zwaar overdreven. Een kwartier ertussen is echt voldoende.
 
Als je de dagelijkse dosis verdeel over meerdere momenten op de dag (bijvoorbeeld elk uur of om het uur) dan is de hoeveelheid te doseren vloeistof ook kleiner waardoor je minder snel last krijg van neerslag.
Ik doseer elk uur KH en de rest doe ik verdeeld over de dag op het halve uur, zo zit er altijd een half uur tussen en heb je nergens last van.
Het scheelt ook al enorm als je doseer op een plek in het aquarium/sump waar veel stroming is, dan verdunt de toevoeging snel waardoor het probleem ook opgelost is.
 
ik ben nu enkele weken bezig met het doseren van KH, Ca en Mg. KH loopt via de doseerpomp, de andere 2 doe ik nog handmatig. Waarom? omdat ik niet echt uit het verbruik kom... Hier een schets van wat ik de afgelopen weken heb gemeten:

KH:
KH gaat via de doseerpomp en verbruikt iedere keer precies 0.8punt/dag. Veel zeiden jullie al, maar dat is wat ik meerdere keren meet over een interval van 2 tot 5 dagen. Nu doseerde ik 0.6 omdat ik toch bang was dat hij op zou lopen als ik een lang weekend van huis zou zijn. Na een waterwissel en een lang weekend was de KH gezakt naar 7,5. Nu had ik uitgerekend dat als ik dagelijks 1,55punt doseer dat ik dan na 3 dagen de kh weer op 9.0 heb, uitgaande van een verbruik van 0.8 per dag. Na 3 dagen de KH eens gemeten om te checken en toen was de KH 10.35... Dat zou dus een verbruik van 0.6 per dag betekenen. Volgens de berekening dan. Nu is het aquarium iets minder vol dan voor de waterwissel (om zo betere oppervlakte afvoer te krijgen naar de 'sump', maar dat lijkt me niet zo'n groot effect kunnen hebben.
Toen heb ik de doseerpomp uitgezet met het idee vandaag (3 dagen zonder KH toevoegen) te meten hoeveel het gezakt is. Nu is de kh zo'n 6.85, een daling van 1.15 per dag. Nu kan uitgaande van dat die 10.35 een foute meting was en dat de KH toen ±9.0 was zou dit kunnen verklaren (9.0-6.85)/3= een verbruik van 0.72/dag: dichter bij de 0.8 die ik verwachtte.

Ca:
Calcium corrigeer ik nu nog handmatig zo'n 2x per week. Na de waterwissel stond de Ca op 410, 3 dagen later op 395; een verbruik van 5/dag. Toen volgens de DSR calculator (waarbij ik mijn watervolume schat op 45L) gedurende 3 dagen Ca+ toegevoegd om te verhogen naar 440. Ca bleek toen op 405 te zitten. dat zou dan dus betekenen dat het verbruik tijdens het doseren (440-405)/3=±11.5/dag was. Een groot verschil met de 5/dag van de week daarvoor. Ca is ook toegenomen de afgelopen 3 dagen (zonder doseren), van 405 naar 420. Bijzonder.

Mg:
Magnesium corrigeer ik ook handmatig, zo'n 2x per week. Na de waterwissel stond de Mg op 1275, 3 dagen later op 1275; een verbruik van 0/dag. Nu had ik iets gelezen (volgens mij op het DSR forum) dat veel steenkoraal en weinig paarse coralline algae vaak samengaan met een laag magnesium verbruik. Die link kan ik nu even niet terug vinden. Toen besloten Mg te doseren (weer met de DSR calculator) met als target 1350. Na 2 dagen doseren bleek de Mg 1390.


Uiteindelijk allemaal geen ramp lijkt mij, maar ik zou het graag zo stabiel mogelijk houden en in de vakantie met een gerust hart de bak achterlaten wetende wat de koralen verbruiken. De koralen groeien erg goed. Mooie groeipunten aan de montipora's. 1 van de monti's groeit tegen/boven het wateroppervlak. Ik denk dat de beste strategie nu is om alle waardes tegelijk op hun target waarde te zetten (kh 9.0, ca 440, mg 1350). Dan door dagelijks meten en misschien 2 dagelijks(?) bijsturen kijken wat dan het verbruik is. Ik kan mij voorstellen dat er minder Ca en Mg wordt verbruikt bij een kh van 7 dan bij een kh van 9. Met de DSR calculator en stamoplossingen zie ik ook dat Ca minder stijgt dan dat je voorspelt terwijl de Mg minder stijgt dan wordt voorspeld. Ik denk dat ik vanavond ga doseren en dan morgenochtend weer meten, dan weet ik ook exact hoeveel stijging er is per ml stamoplossing.

Een lange lap tekst uiteindelijk, hopelijk hebben jullie nog wat tips of andere verklaringen. Of andere ideeen over hoe ik dit het beste aan kan pakken. Voor nu lijkt het dagelijks meten mij dus een goede manier.
 
De ca en mg is hier qua verbruik ongeveer gelijk maar ik blijf de kh hoog vinden gelet op je koralen. Ik kom niet verder dan 0,3 per dag maar goed geen bak is gelijk en je watertest zal niet liegen.
 
Sinds de vorige update is er niet zo veel gebeurd in de bak. Wel zijn er enkele zaken voorbij gekomen rondom de vakantie. Ik had ‘haast’ om goed in kaart te brengen hoeveel er exact verbruikt werd en dat leek mij redelijk gelukt. Toen ik na 3 weken vakantie terugkwam bleek de Kh+ oplossing op te zijn (iets wat volgens mijn berekening niet had moeten kunnen, maargoed). De Kh was gezakt naar onder de 4 en de Ca en Mg waren gestegen tot boven de 500 en 1500. Ondanks dat stonden de koralen er erg goed bij. Inmiddels heb ik de Kh weer stabiel op de 9. Het is duidelijk te zien dat het duncan koraal erg is opgeknapt sinds ik doseer; er zit weer echt fluo groen in de tippen van de tentakels. De euphyllia wil nog niet echt weer groen worden, ik heb een vermoeden dat dit met mijn extreem lage nitraat te maken heeft. Dit is iets wat ik voor lief zal nemen tot ik een grotere bak heb en alle waardes wil gaan kunnen sturen.



Verder is de paddenstoel gegroeid en inmiddels het huis van beide anemoonvisjes. Mijn heremietkreeft heeft de vakantie helaas niet overleefd. Ik zou zo niet weten waardoor dat is gekomen maar mijn vermoeden is de hoge temperatuur. Ik vond zijn helaas lege huisje op zijn favoriete plek, hoog bovenin bij de vertakte montipora. De xenia heeft een flinke bloei meegemaakt en heb ik inmiddels ook weer terug gesnoeid. De clavularia groeit ook rap maar die heeft toch wat meer kleur en een minder rap groeitempo. Voorlopig mag de xenia dit gebied op de steen houden, zodra ik weet wel koraal daar nog zou passen zal ik de xenia verder terugsnoeien.

Verder heb ik ook de eerste lekkage meegemaakt, de dag van vertrek… Ik heb terugslag ventielen tussen de doseerpomp en het aquarium maar toch is het via daar langzaam gaan stromen. Ik schat dat er zo’n 5L zoutwater over het meubel, de stekkerblokken en m’n vloer(kleed) lag. Na een test (lees: gewoon blazen) kwam ik erachter dat 1 van de ventielen (de Kh+) ook via de gesloten kan een klein beetje lucht doorliet. Nu staat de doseerpomp bovenop een kast met een lelijke slangen en kabel constructie tot gevolg. Ik heb inmiddels een doseerslang houder besteld om zo te voorkomen dat het uiteinde van de doseerslang in het aquarium ligt en daarmee kan er dus geen zuiging meer ontstaan.
IMG-6479.jpg
IMG-6480.jpg
IMG-6484.jpg
 
Dit bakje draait ondertussen rustig verder, sinds een aantal weken met een AI Prime 16HD. Een (voor wat ik gewend ben) een over de top luxe lamp welke met wifi bediend en ingesteld kan worden, allemaal leuk en grappig om mee te spelen maar een hoop geld voor een stukje lamp. Of de prijs/kwaliteit in verhouding staat durf ik niet te zeggen, persoonlijk vind ik de kleuren wel 10x mooier uitkomen en een stuk natuurlijker ogen dus al met al ben ik erg tevreden met deze aankoop:DD

Aan koralen zijn er een vrij grote rode montipora digitata bijgekomen, ik wilde meer rood en meer tak dus dat is zo in 1 klap gelukt:cool:. De montipora groeit zoals al mijn monti's erg goed en voelde zich ook bliksemsnel thuis. Wel zie ik wat dood koraal aan de stam, dit was al zo toen ik hem kreeg en lijkt niet erger te worden, ik houd het goed in de gaten;).
Zoals op het filmpje te zien heb ik ook flink de xenia gesnoeid. Erg veel weggegeven en 1x geruild tegen een fel groene leder. Ik denk een soort van kenia boompje maar welke soort exact durf ik niet te zeggen, hij is in ieder geval een stuk groener dan de sinularia leder waar hij naast/onder staat. Op het filmpje zie je ook veel bruine aanslag. Sinds een week of 2 kamp ik met (ik denk) dinoflaggelaten nadat ik door drukte op werk helaas het onderhoud een paar keer niet of minder heb kunnen doen. Ook de Ca waarde was flink terug gelopen. Eerst dacht ik dat ik te veel voer maar ergens las ik ook dat het kan komen door nitraat tekort en dat meer voeren wel eens kan helpen... Het vervelende is dat het ook de koraaltjes her en der verstikt/overgroeit en dat overal een bruine, slijmige waas met belletjes over zit. Ik heb het gevoel dat het de afgelopen dagen wel stabiliseert en een beetje wegtrekt maar ik heb net ook nog een 10L waterwissel gedaan. Ik kwam erachter dat mijn werk voor ons laboratorium over een gigantische osmose installatie beschikt (echt osmose, geen demi water) dus dat is handig om te weten, scheelt weer gedoe met naar de LFS gaan zolang ik geen eigen apparaatje kan aansluiten.
Ook het groene pigment in mijn hamertjes koraal lijkt langzaam terug te komen, ook fijn om te zien:)

Wie weet scoor ik morgen op de vivariumbeurs nog iets leuks;) ik zoek in ieder geval nog een heremietkreeftje:))



 
Staat er leuk bij Niels. Ik heb de oudere AI led 26 en die bevalt ook prima al doe ik verder niks met de instellingen want daar snap ik niks van. Vriend Lauwrensz heeft dat voor mij geregeld:)
 
Even een kleine update:
Vandaag op de vivariumbeurs een leuke redelijk grote heremietkreeft gescoord, foto volgt later:))

Slechte nieuws is dat ik toch nog eens naar de rode montipora digitata heb gekeken en gekke bolletjes in het witte gedeelte zag. Nadat ik toevallig op het zeewaterforum een recente post over montipora etende slakjes zag ben ik het koraaltje eens nader gaan bestuderen en besloten hem in zoetwater te dippen (beste wat ik nu voor handen heb) en met een tandenborsteltje te schrobben. Ik heb sowieso 2 van die slakjes er afgespoeld en ik denk dat die bolletjes de eitjes waren. Hopelijk ben ik er op tijd bij geweest maar wel ontzettend balen, heb een aantal leuke montipora's staan:(( ik heb inmiddels gevonden dat 2 a 3 keer in de week iedere slak die je tegenkomt verwijderen en de koralen borstelen zou moeten helpen, wordt vervolgd... ik hoop dat het hier bij blijft en dat het witte weer bijkleurt....
 
Ik heb ze ook eens in de bak op 1 koraal gehad en ze diverse malen gedipt en daar waren heel wat malen voor nodig. Ik vindt het lastige troep.
 
Dat is wel balen zeg, hopelijk blijft de schade beperkt.

Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee en kan dus ook geen tips geven.
 
Gisteravond even bij het avondlicht wat filmpjes gemaakt en net ook nog een aantal waarbij de duncan weer open gaat. Onder sommige stukjes zit wel nog geluid van de pompen enzo, onder sommige niet. Beetje matige kwaliteit maar dacht leuk om even wat bewegend beeld te delen :))

Fijn weekend allemaal!
 

Bijlagen

  • videoSharingFinalOutput.mov
    88.8 MB
Mindere kwaliteit zegt ie dan 😉. Schitterend gewoon. En dat voor zo'n klein bakje :petjeaf:
 
Mooi Niels en hoeveel aan stromingspompen heb je en op hoeveel liter? Ik zit op 30x de inhoudt maar heb minder beweging.
 
bedankt beide!!

@jessicapilon Er zit een 600l/u opvoerpompje in, een sicce voyager nano (ik denk 1000l/u, die zat erbij toen ik hem kocht), en een hydor koralia 900. Totaal 2500l/u dus, als je dan rekent met 60l inhoud dan is dat 42x de bak, maar ik vermoed dat er niet heel veel meer dan 40L water in dus dan is het wel heel veel meer dan 30x hahah
 
Om een of andere reden heeft dit bakje de afgelopen weken weinig aandacht gehad en heb ik ook de waardes 3 weken niet gemeten. Ik was blij verrast om afgelopen weekend te zien dat mijn Kh 9,8 was en de Ca 410. Niet helemaal perfect maar voor 3 weken niet meten en vertrouwen op de doseerpomp vind ik het een mooi resultaat. Dat betekent dus ook dat ik met een geruster hart 3 weken op vakantie kan :pp. Sinds vandaag draait ook de hydor stromingspomp weer. Afgelopen weekend viel mij op dat er wel erg weinig stroming in de bak was en toen bleek deze pomp niet te draaien. Na een weekend in de azijn draaide hij nog niet soepel. Aan de 'korf' zit een soort pinnetje waar hij tegenaan draait. Dat zorgt of voor geen draaing, of voor een ****** herrie. Na een korte operatie met een tang draait hij nu weer als een zonnetje hahah, bijzonder hoe hij daar vroeger dan geen last van had. Pompje is nog van mijn eerste nano en al 8,5jaar oud :DD. Vandaag heb ik zo'n 7,5L WW gedaan en een klein stekje duncan en duivelsklauw toegevoegd. Deze leder heeft een groenige tint over de basis, die is nu nog niet te zien maar was bij het moederdier welke hoger in de bak stond wel duidelijk zichtbaar, we zullen zien of deze ook mooi gaat kleuren. Verder valt er weinig te melden over deze bak; draait goed, koraaltjes gaan doet, visjes doen het goed: ik tevreden :cooll: !

Totaaltje en nog een paar extra fotootjes van zojuist

aqua.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-0662.jpg
    IMG-0662.jpg
    410.3 KB · Weergaven: 57
  • IMG-0666.jpg
    IMG-0666.jpg
    419.2 KB · Weergaven: 56
  • IMG-0665.jpg
    IMG-0665.jpg
    400.4 KB · Weergaven: 67
  • IMG-0674.jpg
    IMG-0674.jpg
    423.9 KB · Weergaven: 59
  • IMG-0679.jpg
    IMG-0679.jpg
    405.9 KB · Weergaven: 58
  • IMG-0680.jpg
    IMG-0680.jpg
    412 KB · Weergaven: 64
Met dit bakje ging het de afgelopen tijd eventjes iets minder lekker. Na de introductie van de rode montipora tak hebben de montipora etende slakjes bijna iedere monti aangetast of al volledig vernietigd. De rode tak doet het nog mwah en de hirsuta lijkt onaangetast, maar verder zijn er veel montipora's dood (zie foto van tussen de rode takken naar de aangevroten paarse montipora plaat). Een nieuwe Hydnopora brengt wel weer wat extra kleur in de bak maar netelde de paarse druif dusdanig dat ik de paarse druif iets heb opgeschoven. De groen/paarse Euphyllia paraancora heb ik verkocht, deze heeft nooit echt mooi uitgestaan en de kleur was ook niet zoals het zou moeten zijn. Overigens meet ik nog steeds een NO3 van 0,0. Ik denk dat het daar mee te maken heeft gehad maar nitraat en fosfaat meten én bijsturen heb ik persoonlijk geen zin in.

Omdat ik anderhalve week geen tijd had om de ramen even te poetsen waren die ook erg vies geworden. Dit in combinatie met de koraal etende slakken en vermeerderende glasanemonen deed mij even twijfelen over wat te doen met dit aquarium en een zeeaquarium in het algemeen. Ik verwacht over een aantal maanden te gaan samenwonen met mijn vriendin en de ruimtelimitaties van ouders of een studentenkamer zijn er dan niet meer; maar wil ik dan liever een groot zeeaquarium met koralen of toch iets anders? Gelukkig hoef ik de knoop nu nog niet door te hakken en de frustraties rondom de staat van dit bakje waren ook snel verdwenen toen de raampjes weer mooi schoon waren. Inmiddels geniet ik weer volop van deze bak :). De glasanemonen hoop ik snel onder controle te krijgen met aiptasiaX (dat spul is ook duur geworden voor wat het is...). Ik denk dat het verstandig is om de aangetaste montipora's te verwijderen en weg te gooien.
Mijn zeeaquarium vraagt van mij meer aandacht dan m'n Betta bakje, maar met dat extra werk komt ook een hoop meer uitdaging, frustratie en een boel extra lol, interesse en plezier. Voor nu zal ik dit bakje lekker door laten draaien en verder nadenken over een grotere bak in de, hopelijk nabije, toekomst. Ik denk dat het ook maar een beetje bij de hobby en bij mij hoort dat er altijd wel iets is in de bak waar je ontevreden over bent, dat houdt het enerzijds leuk maar anderzijds ook frustrerend:juggle:


Een aantal weken terug gaf iemand mij de tip om mijn magnesium te verhogen van 1350 naar 1400, dat zou mogelijk voor kleurrijkere koralen zorgen. Proberen kan geen kwaad dacht ik dus sinds enkele weken schommelt mijn Mg aanzienlijk hoger (van 1300-1350 nu naar 1400-1450). Ik heb wel eens iets gelezen over een correlatie tussen kalkalgen en een hoog Mg. Of dat correct is is vaak slecht onderbouwd, maar ik merk dat ik sinds enkele weken mijn ramen moeilijk schoonhoudt met een plastic krabbertje. Enkele paarse stippen beginnen op het glas te verschijnen op plekken waar ik met het metalen krabbertje niet bij kan. Of dat komt door het hogere Mg of dat de bak nu langere tijd aardig stabiel draait, wie zal het zeggen...


Hopelijk komen er later deze week een aantal Indonesische schijfanemonen en dan is zo goed als alle lege ruimte van de verkochte Euphyllia weer opgevuld:DD
Omdat het toch leuk is om wat foto's te plaatsen heb ik net nog een paar fotootjes geschoten. Leuk voor jullie én voor mij;) zo kan ik bijvoorbeeld terugzoeken en zien dat de groene vingerleder goed op kleur is gekomen. Wat wel minder goed nieuws is is dat ik de poetsgarnaal al een flinke tijd niet meer gezien heb. Ik vrees dat deze helaas het lootje heeft gelegd.

WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (1).jpeg
    141 KB · Weergaven: 59
  • WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (2).jpeg
    135.5 KB · Weergaven: 59
  • WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (3).jpeg
    105.1 KB · Weergaven: 50
  • WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-20 at 19.45.42 (4).jpeg
    107.3 KB · Weergaven: 56
Jammer van die Montiporaslakjes en ik heb ze ook een keer op een nieuw stuk gehad en zag het vrij snel en heb diverse keren gedipt en gelukkig waren ze weg. Daarbij was dat de enige montipora.
Beter kun je dat soort koraaltjes preventief dippen denk ik. Bakje staat er verder mooi bij vindt ik.
 
Het bakje staat er mooi bij!!
In je eigen aquarium is altijd wel iets wat beter kan, dit herken ik heel sterk, maar gelukkig overheerst het positieve gevoel dan weer als je weer verbetering zie (welke de mensen om je heen waarschijnlijk nooit zullen opmerken ;)).
 
bedankt beide! Enig idee of de slakjes afsterven als er lang genoeg geen eten (montipora's) voor ze zijn?

In je eigen aquarium is altijd wel iets wat beter kan, dit herken ik heel sterk, maar gelukkig overheerst het positieve gevoel dan weer als je weer verbetering zie (welke de mensen om je heen waarschijnlijk nooit zullen opmerken ;)).
Klopt inderdaad! Al moet ik wel zeggen dat toen iemand laatst een stekkie kwam halen en maar bleef herhalen dat de bak zo mooi is, er toch wel een soort van trots gevoel kwam:pp
 
Ik heb er geen ervaring mee en ben ze door dippen kwijtgeraakt maar het zijn speciefiek slakjes voor de montipora dus ik zou denken dat ze zonder montipora ook weer verdwijnen.
Misschien weet Lauwrensz dat wel.
 
Precies 2 maanden geleden sinds de laatste update!

Er is eigenlijk redelijk weinig veranderd in dit bakje. Ik heb een groot stuk steen via via overgenomen welke niet in de bak paste, de koraaltjes heb ik daar afgehaald en her en der geplaatst. Dit water 2 mini paddestoelen waarvan 1 nu goed groeit en de andere ik niet meer heb gezien, en 2 stukjes Anthelia koraal. Opzich leuke bewegende poliepen maar weinig bijzonders. Ook zijn er 2 indonesische schijfannemonen bijgekomen. Deze wilde ik al een tijdje en nu wilde iemand graag ruilen tegen wat Xenia, prima deal zeg ik:thumbs:

De rode montipora tak heb ik in stukken gehakt en alleen de echt mooie takjes overgehouden. Sindsdien heb ik geen afstervende montipora meer gezien en is zelfs de paarse plaat weer volledig hersteld. Ik hoop dan ook dat hiermee alle ellende met de slakjes voorbij is...

Over een week of 5 krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Ik ben nog een beetje in twijfel over hoe deze bak te verhuizen. Aan de ene kant zou ik wel een simpele 80cm bak willen neerzetten om het verhuizen makkelijker te maken. Alles zit in deze bak nu zo precies in elkaar met koralen en stenen en is zo vol dat ik bang ben dat ik nooit alles weer op een redelijke manier terug ga krijgen in een leuke scape na het verhuizen. In een 80cm bak heb ik dan wat meer ruimte is het idee... Ik zie nog wel even hoe ik dit aan wil gaan pakken, mocht iemand nog een idee hebben om alles makkelijk weer in dit 40x40x40 bakje te proppen dan hoor ik het natuurlijk ook graag:S

Vanochtend even snel wat filmpjes gemaakt om hier ook wat leuke beelden toe te voegen. De grote paddenstoel staat in, de ruiten zijn niet brandschoon, het zand is vuil én ik heb mijn telefoon verticaal gehouden:stom: maargoed, toch leuk om iets te laten zien:))

2D1BDC53-A008-4AD4-AEEF-2EA346B9F772.jpeg
 
Mooie video en succes met de verhuizing binnenkort Niels.
Ik heb ook ooit die Montiporaslakjes gehad maar die lieten raar genoeg de plaat met rust.
 
Als je met je bestaande techniek een 80 cm bak aan kan lijkt me dit een ideaal moment om door te groeien.
 
Dank John! Ben jij ook helemaal van die slakjes af dan?

Dat lijkt mij enerzijds ook @Erik C. , al moet ik zeggen dat ik sowieso wil doorgroeien naar een grotere bak maar dat het nog een beetje afhankelijk van de meubels enzo is wat een leuke en passende bak wordt. Opzich zou met de bestaande techniek een 80cm bakje met 2 nemo's wel moeten lukken. Daarvoor ben ik dan eigenlijk wel opzoek naar een Juwel Rio 125 (die ik vroeger ook had). Daar kan ik de lamp makkelijk op bevestigen en dan nog met plexiglas een afdekking creëren tegen springende vissen en verdamping. Kan ik ook direct een aantal extra stenen indraaien voor de volgende upgrade:DD
 
Ja die slakjes heb ik al tijden niet meer en het dippen heeft destijds geholpen denk ik.
Daar kan ik de lamp makkelijk op bevestigen en dan nog met plexiglas een afdekking creëren tegen springende vissen en verdamping
Tja de Reefer hier is ook open Niels maar ja tegen het springen is dan een net of iets dergelijks wel weer handig.
 

Terug
Bovenaan