Even weer tijd voor een update!
Afgelopen week ben ik verhuisd naar de andere kant van het land en met de verhuizing en het gemak van een nieuwe bak als excuus is de BlueMarine60 nu leeg (en gratis af te halen) en staat er een 80cm bakje in de nieuwe woonkamer: we zijn weer terug bij de juwel rio 125
🤣
Sinds we hoorden dat we konden verhuizen is er weinig aan het aquarium gebeurd. Wel ben ik druk bezig geweest met het inslaan van techniek om de verhuizing soepel te laten verlopen. De setup is nu als volgt:
2x AI Prime 16 verlichting (niet HD)
2x Sicce Voyager 2 incl wavesurfer (de wavesurfer vind ik een onhandig ding en de pompen vind ik veel te lomp voor de stroming die ze produceren dus hier komt nog wel een keer iets anders voor)
Tunze 9001 afschuimer
75W verwarminkje
2 nano stromingspompjes voor betere circulatie
Rio125
Glazen afdekplaat
De verhuizing zelf verliep redelijk soepeltjes. Alles in jerrycans, bakjes en grote emmers en bij thuiskomst linea recta de nieuwe bak in.
Alles leek erg soepel te gaan tot ik zaterdag per ongeluk het water aanraakte en voelde dat het veeeel te warm was. Alle randapparatuur (waaronder dus ook de thermometer) had ik nog niet aangesloten. Daar baalde ik natuurlijk ontzettend van want nu was het water een dikke 30 graden... Snel verwarming en lampen uit en wachten tot het water weer richting de 27graden ging. Of de verwarming verkeerd ingesteld staat of doorgebrand is weet ik niet maar voorlopig laat ik hem uit. Zo met deze warme dagen blijft het aquarium probleemloos op boven de 24graden.
Aan de meeste koralen merk ik gelukkig niets, alleen de SPS zien erg bleek tot zelfs afgestorven wit. Dit zijn 2 montipora en 1 stylopora dus al met al valt het mee.
De nemo's leken de verbinding met de paddenstoel kwijt te zijn en zwommen verloren in de hoeken van het aquarium. Erg jammer en ik was de hoop dat het stress zou zijn en wel goed zal komen al verloren. Tot mijn geluk zwemmen ze sinds vanmiddag weer in en om de paddenstoel
Ook zwemmen ze wel eens een stukje verder de bak in wat fijn is om te zien dat de vissen nu ook meer zwemruimte hebben
Later deze weken wil ik met extra doodsteen wat ik nog heb liggen een mooie scape bouwen en de overige techniek aansluiten. Ik ga over enkele weken op vakantie dus te veel rommelen in de bak durf ik niet aan. Met de ATO en voerautomaat moet het aquarium deze vakantie makkelijk kunnen doorstaan maar toch blijft het altijd een beetje spannend. Daarna zal ik hopelijk ook langzaamaan een visje bijplaatsen, zand toevoegen en de achterwand zwart maken.
Het plan voor de toekomst is eerst zorgen dat de woonkamer wordt ingericht en dan eens kijken hoeveel ruimte er is voor een grotere bak die helemaal aan mijn eisen voldoet. Stiekem hoop ik dat er een 120 of 150cm past, ik heb nu 3 AI prime 16 lampen en nog een grote interne afschuimer (Tunze9012) liggen dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Dit zal waarschijnlijk begin 2024 worden.
Tot slot nog een paar fotootjes: