Zeeaquaria van nilo1804


Ja klopt ik weet ook nog niet helemaal wat ik wil maar ik vind het wel mooi als er zo'n rand om de bovenkant van het glas zit zoals bij die juwel rio bakken... Ook met verdamping de woonkamer in als het een grote(re) bak is dan verdampt er toch al snel veel water vermoed ik
 
Even weer tijd voor een update!

Afgelopen week ben ik verhuisd naar de andere kant van het land en met de verhuizing en het gemak van een nieuwe bak als excuus is de BlueMarine60 nu leeg (en gratis af te halen) en staat er een 80cm bakje in de nieuwe woonkamer: we zijn weer terug bij de juwel rio 125:ROFLMAO:

Sinds we hoorden dat we konden verhuizen is er weinig aan het aquarium gebeurd. Wel ben ik druk bezig geweest met het inslaan van techniek om de verhuizing soepel te laten verlopen. De setup is nu als volgt:
2x AI Prime 16 verlichting (niet HD)
2x Sicce Voyager 2 incl wavesurfer (de wavesurfer vind ik een onhandig ding en de pompen vind ik veel te lomp voor de stroming die ze produceren dus hier komt nog wel een keer iets anders voor)
Tunze 9001 afschuimer
75W verwarminkje
2 nano stromingspompjes voor betere circulatie
Rio125
Glazen afdekplaat

De verhuizing zelf verliep redelijk soepeltjes. Alles in jerrycans, bakjes en grote emmers en bij thuiskomst linea recta de nieuwe bak in.

Alles leek erg soepel te gaan tot ik zaterdag per ongeluk het water aanraakte en voelde dat het veeeel te warm was. Alle randapparatuur (waaronder dus ook de thermometer) had ik nog niet aangesloten. Daar baalde ik natuurlijk ontzettend van want nu was het water een dikke 30 graden... Snel verwarming en lampen uit en wachten tot het water weer richting de 27graden ging. Of de verwarming verkeerd ingesteld staat of doorgebrand is weet ik niet maar voorlopig laat ik hem uit. Zo met deze warme dagen blijft het aquarium probleemloos op boven de 24graden.

Aan de meeste koralen merk ik gelukkig niets, alleen de SPS zien erg bleek tot zelfs afgestorven wit. Dit zijn 2 montipora en 1 stylopora dus al met al valt het mee.

De nemo's leken de verbinding met de paddenstoel kwijt te zijn en zwommen verloren in de hoeken van het aquarium. Erg jammer en ik was de hoop dat het stress zou zijn en wel goed zal komen al verloren. Tot mijn geluk zwemmen ze sinds vanmiddag weer in en om de paddenstoel :DD Ook zwemmen ze wel eens een stukje verder de bak in wat fijn is om te zien dat de vissen nu ook meer zwemruimte hebben

Later deze weken wil ik met extra doodsteen wat ik nog heb liggen een mooie scape bouwen en de overige techniek aansluiten. Ik ga over enkele weken op vakantie dus te veel rommelen in de bak durf ik niet aan. Met de ATO en voerautomaat moet het aquarium deze vakantie makkelijk kunnen doorstaan maar toch blijft het altijd een beetje spannend. Daarna zal ik hopelijk ook langzaamaan een visje bijplaatsen, zand toevoegen en de achterwand zwart maken.

Het plan voor de toekomst is eerst zorgen dat de woonkamer wordt ingericht en dan eens kijken hoeveel ruimte er is voor een grotere bak die helemaal aan mijn eisen voldoet. Stiekem hoop ik dat er een 120 of 150cm past, ik heb nu 3 AI prime 16 lampen en nog een grote interne afschuimer (Tunze9012) liggen dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Dit zal waarschijnlijk begin 2024 worden.

Tot slot nog een paar fotootjes:
WhatsApp Image 2023-06-06 at 20.01.21.jpeg
WhatsApp Image 2023-06-06 at 20.01.20.jpeg
WhatsApp Image 2023-06-06 at 20.01.19.jpeg
WhatsApp Image 2023-06-06 at 19.47.02.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Toch een heel ander gezicht die 80 cm, lijkt echt al veel groter 😉.
 
Mooie bak Niels maar denk je dat die 9001 genoeg is? Ik had hem ook maar dan op een 60 liter bak namelijk.
 
Mooie bak Niels maar denk je dat die 9001 genoeg is?
Ik heb goede hoop dat dit afschuimertje wel volstaat. Zitten 2 kleine nemootjes in nu dus relatief gezien is de bezetting gehalveerd t.o.v. de BlueMarine60. Na de vakantie wil ik er nog eens een visje bijplaatsen en dan even zien hoe de afschuimer het trekt, misschien moet ik hem wat vaker legen.

Op de vorige Rio125 een paar jaar terug draaide een Tunze 9002, die is wat sterker maargoed, wie weet een keer een 9004 voor dit bakje
 
Afgelopen 2 weken was ik op vakantie maar de bak heeft het bijzonder goed doorstaan. Koralen lijken allemaal nog vrolijk, en de vissen zwommen nog vrolijk rond. Het heremietkreeftje is helaas overleden, dat vermoeden had ik voor de vakantie al.

De waterwaardes waren overigens nog erg goed; Kh 8,7 ipv 9 en Ca 435 ipv 450. Voor 2 a 3 weken niet meten en corrigeren ben ik daar toch wel erg tevreden en gerust mee.

Ander "probleempje" wat ik wel merk is veel bruine slijmerige aanslag op de ruiten en stenen. Ik hoop dat het geen dinoflagelaten zijn, al ben ik er redelijk zeker van dat het chrysophytes zouden moeten zijn. Morgen neem ik wat alg mee naar het lab op werk en dan ga ik het onder de microscoop bekijken. Nu het kreeftje er niet is merk ik ook wat groene algplukjes ontstaan, ook is de alg tussen de takken van het druifjeskoraal erg toegenomen. Ik heb het vermoeden dat dit temaken heeft met de verhuizing en dat ik in een soort doorstart zit waarin algen en aanverwanten en bacteriën weer de balans moeten vinden. Ook zou het nog kunnen liggen aan mijn zeer lage NO3 waarde (0,00) en de verhouding van die t.o.v. PO4.

Voor de vakantie heb ik nog 2 leders toegevoegd, 1 groene paddestoel met witte poliepen (haast mooier als hij in staat ;P) en een vingerleder met felgroene poliepen, daar ben ik ook erg blij mee.

Voor nu hoop ik uit te kunnen vogelen wat het bruine slijm is en wat ik daar aan kan doen, ook hoop ik een leuk diertje te vinden om de groene algen onder controle te krijgen/houden. Voor een dokter of vossenkop vind ik dit bakje veel te klein, dus ik zal opzoek moeten naar een ander, kleiner algetend visje, of een stel lagere dieren!
WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.31.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.29.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.29.jpeg
    441.1 KB · Weergaven: 47
  • WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.30.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.30.jpeg
    447.9 KB · Weergaven: 44
  • WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.30 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-24 at 19.55.30 (1).jpeg
    455.5 KB · Weergaven: 45
Erg fraai zo Niels.
Dank John! Ik hoop in de komende weken ook eens iets te kunnen doen aan de stenen en er zo een mooi rif van te kunnen maken. Ook zou het fijn zijn als het bruine slijm weg is, dan kan de zwarte poster er achter. Als ik die er nu achter zet zie je wel heel duidelijk hoe smerig het glas is:madd:
 
Ik heb wat van de draden onder de microscoop gelegd. Het lijken mij Ostreopsis te zijn, al wacht ik de bevestiging van een ander forum en een facebook groep nog af. Op de eerste foto zouden de bolletjes deze Ostreopsis moeten zijn, de rode draad die verticaal loopt links in die foto is mogelijk cyano. De laatste foto zijn, denk ik hoor, diatomen.
Ostreopsis zijn dinoflagelaten, maar ik ben redelijk hoopvol dat dit met UV te behandelen is, online lees ik in ieder geval goede berichten.

Ook heb ik met de onderhouder van het osmoseapparaat gesproken, hij gaf aan dat het membraan al lang niet vervangen is. Er schijnt op een andere locatie van het werk nog een ander apparaat te staan welke scherp wordt onderhouden en waarvan de TDS <10microsiemens moet zijn.
Na een snelle meting blijkt de geleidbaarheid van het osmosewater 20uS te zijn. Als ik zo snel google zou het eigenlijk 0 of zo goed als 0 moeten zijn. Opzich past dit ook wel goed bij dat het probleem enkele maanden nadat ik water van mijn werk begon te gebruiken langzaamaan begon te ontstaan. Ergens baal ik dat ik ervan dat dit zo gebeurd is maar ook dit geeft mij weer wat meer hoop dat het een te overkomen plaag is.

Zoals ik er nu over denk ga ik in ieder geval een eigen osmoseapparaat met DI filter aanschaffen, dat lijkt mij sowieso een goed idee. Daarna twijfel ik nog of ik het UV filter wil proberen, ook die zal ik namelijk moeten aanschaffen. Aan de andere kant twijfel ik nog of ik misschien beter eerst een of een aantal grote waterwissels kan doen om zo de stoffen die ik al maanden toevoeg via het onzuivere osmosewater er weer uit te halen.
Als jullie nog advies en tips hebben hoor ik het ook graag!

1690278804970.png
1690278812641.png
1690278797597.png
 
Na een snelle meting blijkt de geleidbaarheid van het osmosewater 20uS te zijn.
Ik ben geen chemicus maar met mijn DI filter is het 0-1 uS en zonder dat filter rond de 25uS. Nu heb ik gehoord dat silicaten moeilijk te verwijderen zijn behalve met een DI filter dus zonder DI filter zal de geleidbaarheid wat hoger zijn en dan is dat vaak ook silicaten die meekomen.
 
Op het apparaat van werk zit inderdaad geen DI filter. Ik denk dat ik deze ga bestellen:
 


Deze heb ik samen en dan was ik rond de 70 euro kwijt. Ook heb ik er toen ik het nog voor zoet gebruikte een boosterpomp op gekocht maar ja voor de huisige 20 liter is dat niet nodig maar het gaat veel sneller en je hebt veel minder afvalwater. Vroeger op 1 liter osmose 4-5 afvalwater en nu 1 op 1 ongeveer.
 
Ja ik zit net te kijken, wat is het verschil tussen die ik stuurde (https://www.osmoseapparaat.nl/osmosetoestel-75-di.html)

en deze:

Enige is dat ze over 2 weken pas weer open gaan dus dan moet ik wel 2,5 week wachten op het apparaat, anders nog maar een keer water halen bij de LFS denk ik
 
Ik zie dat beide 285 liter zijn en met de losse DI erbij is de mijne ook zoals ze dat noemen 4 fasen. Dus ja ik zie het zo snel niet.
 
Dankjewel John! Weet je toevallig jouw TDS waarde? is die echt 0?
 
Nou 0-1 en als het osmosewater rond de 5-6 zit dan vernieuw ik het hars. Het is vaker 1 dan 0 maar ja zo n geleidbaarheids pen moet je ook af en toe calibreren dus ja een hele kleine afwijking heb je snel.
Volgens mij doe ik dat met een 250uS vloeistof en als ik hem op 249 of 251 heb dan vindt ik het wel best:DD
 
Ik heb wat van de draden onder de microscoop gelegd. Het lijken mij Ostreopsis te zijn, al wacht ik de bevestiging van een ander forum en een facebookgroep nog af. Op de eerste foto zouden de bolletjes deze Ostreopsis moeten zijn, de rode draad die verticaal loopt links in die foto is mogelijk cyano. De laatste foto zijn, denk ik hoor, diatomen.
Ostreopsis zijn dinoflagelaten, maar ik ben redelijk hoopvol dat dit met UV te behandelen is, online lees ik in ieder geval goede berichten.
Zojuist een reactie gehad in de facebookgroep, zeer waarschijnlijk zijn het Osteos én Prorocentrum, waarvan de laatste lastig te behandelen is. Dat is nogal een tegenvaller...

Maar eens even uitzoeken wat we gaan doen
 
Je bak is vrij nieuw nog dus is dat niet te wijten aan de opstart?
Ja daar zit ik dus ook een beetje mee, soort doorstart achtig. Maar die osteo dinos schijnen best giftig te zijn, ook voor lagere dieren, en mn heremietje is ook al overleden recent dus heb wel het gevoel dat ik er iets aan moet doen.

Lastige is ook dat alle mensen op zo'n facebookgroep vrij starre adviezen geven naar mijn gevoel. Beetje: je hebt Osteos dús je moet UV doen. Al weet ik er nu gewoon te weinig van om te zeggen of dat ook correct is, maar ik wil ook niet te veel afwachten en experimenteren met dit bakje.

Deze slijmerigheid had ik wel al in de BM60 dus ik denk wel dat er een diepere oorzaak is, de doorstart van het verhuizen zal vast niet meehelpen in de stabiliteit nee. Maargoed, ik weet ook niet of ik er ooit achter ga komen of dit aan het vervuilde osmosewater, No3 van 0,0 of de verhuizing ligt, misschien wel een combinatie van alles.

Inmiddels lijkt het erop dat ik een UV pomp kan overnemen, ik twjifel nog even tussen 18W en 36W, 36W is misschien overkill maar ik weet ook weer niet of dat nou een slecht iets is...
 
Ik heb weleens Dino s gehad jaren geleden maar dagelijks met een kwast weggepoetst en na verloop van tijd was het weg.
Wellicht kan @lbakker je hiermee nog helpen.
 
Dankjewel John! Weet je toevallig jouw TDS waarde? is die echt 0?
Hier onlangs ook weer begonnen met een zeeaquarium. Nieuw osmoseapparaat aangeschaft en deze uitgerust met een 4 liter DI filter. Tds staat netjes op 0. Doordat het DI filter enorm is verwacht ik dat die ook wel even op 0 blijft staan.

DI filter is van Arka (myaqua multifilter) uitgerust met een Arka inline tds meter.
Het hars is van microbe lift en deze is te koop in een 4 liter emmer dus dat pas er precies in.
 
Het hars is van microbe lift en deze is te koop in een 4 liter emmer dus dat pas er precies in.
Dat is niet duur voor 39,95 en volgens mij goedkoper dan de mijne want daar zit denk ik geen liter in al staat het er niet bij:

 
Dat is niet duur voor 39,95 en volgens mij goedkoper dan de mijne want daar zit denk ik geen liter in al staat het er niet bij:

Grotere porties zijn vaak goedkoper alleen is het aanbod voor DI hars daar niet zo groot in lijkt het
 
Dat klopt en de meeste zaken verkopen kleine verpakkingen voor veel geld. Ik las dat zo n harsfilter van mij 0,35 ltr is en ik kan die met 1 zakje net 2x vullen dus ik denk dat er in mijn zakjes rond de 700ml zit.
Dat zou voor 4 liter dan zo n 60 euro kosten terwijl jij er maar 39,95 voor betaald dus deze tip onthou ik maar.
 
Dat klopt en de meeste zaken verkopen kleine verpakkingen voor veel geld. Ik las dat zo n harsfilter van mij 0,35 ltr is en ik kan die met 1 zakje net 2x vullen dus ik denk dat er in mijn zakjes rond de 700ml zit.
Dat zou voor 4 liter dan zo n 60 euro kosten terwijl jij er maar 39,95 voor betaald dus deze tip onthou ik maar.
Je blijft het toch nodig hebben dus dan is zo’n emmertje van 4 liter niet verkeerd.
 
Ik heb vandaag de eerste koralen te koop gezet. We gaan er mee stoppen. Een erg verdrietige keuze maar ik merk dat met de verhuizing, aanstaande verbouwing en de dino's de lol compleet weg is en het meer voelt als een blok aan het been en een niet te winnen uitdaging. Sommige dagen vergeet ik de vissen te voeren of kijk ik de hele dag niet naar het aquarium. Het plan dat er een grotere moet komen na de verbouwing begint steeds meer tegen te staan in plaats van iets te zijn waar ik naar uitkijk. Vooral omdat je dan veel tijd, moeite en geld investeert in iets wat midden in de woonkamer staat met het risico op dat dit dinoflaggelaten en andere algen probleem niet weggaat. Daarbij komt dan ook dat de afgelopen weken de cyano steeds meer toeneemt en ik bij mezelf merk dat ik niet de drive kan vinden om het op te pakken en de strijd aan te gaan.

Plan voor nu is rustig aan afbouwen en een mooi huisje zoeken voor de koralen en de 2 nemo's. Daarna kan alle techniek en steen weg.
 
Ja klopt inderdaad, om het echt goed en mooi te doen moet je er ook veel tijd in kunnen steken. Weet nog niet wat er voor terugkomt dus mocht iemand leuke suggesties hebben voor een zoetwaterbak dan hoor ik het graag, zonder aquarium kan ik ook niet haha.

Overigens gaat dus alle techniek ook weg als de koralen weg zijn, mocht iemand geïnteresseerd zijn in 3 AI prime lampen en een Tunze 9001 en/of Tunze 9012 afschuimer én een kg of 30 doodsteen dan weten jullie mij te vinden. Of in wat kleurrijke leder koralen en enkele LPS, die zijn per direct af te halen.
 
jammer dat je stopt maar begrijp het wel zoals je het uitlegt. Als alles weer rustig is kan je altijd weer aan wat nieuws beginnen.
Zoet , brak , zout het blijft allemaal mooi.
 
Vandaag zijn de laatste koralen én de vissen opgehaald, heb begrepen dat zij een gigantische zwemruimte krijgen;)

Daarna de bak direct maar leeggehaald en alvast wat schoongemaakt.

Voor nu dus weer een einde in dit doorlopende foto album, al zou het mij niet verbazen als er ooit weer een nieuw beginnetje gemaakt wordt, ik heb nog ideeën en wensen zat:DD
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.36.jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.36.jpeg
    370.4 KB · Weergaven: 30
  • WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.37.jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.37.jpeg
    396.5 KB · Weergaven: 31
  • WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.38.jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.38.jpeg
    291.8 KB · Weergaven: 27
  • WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.37 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-19 at 20.29.37 (1).jpeg
    296.3 KB · Weergaven: 28
Verwacht binnen niet al te lange tijd wel weer een topic van je ☺️.
Soms zijn andere dingen net even belangrijker maar dat geeft je ook weer de tijd om na te denken over wat je weer zou kunnen houden in een aquarium 👌🏼
 

Terug
Bovenaan