Zeewateravontuur van erwin2

DSC02684.JPG
 
Flink wat liter en daar ben je wel even mee bezig denk ik.
 
traag , maar gestaag komt er zoutwater in de bak ...pff

DSC02700.JPG


250 liter noordzeewater en een volle emmer tropic marine .
Ik zit nog niet op de helft .
Maar heb hulp ingeroepen 😉

Oude bij-hobby ook al terug opgepakt , om er alvast wat in te komen . Blauwalg groen en bruin = kiezelalg
DSC02701.JPG
 
Goed nieuws (denk ik toch 😊)

De sump is na 3 weken denk ik aardig ingedraaid .
Ik had best lage redoxwaarden (van 150-200) , maar nu staat ie rond de 270 .
Tis wel een oude pen waar ik mee meet , maarja , er is verschil 😃
 
Mooi erwin en dat zijn waarden die ik nooit eet. Ik meet alleen de kh, ca en mg. En af en toe de no3/po4.
 
Mooi erwin en dat zijn waarden die ik nooit eet. Ik meet alleen de kh, ca en mg. En af en toe de no3/po4.
ik meet die ook nooit , lees gewoon af 😜
net nog wel iets opgemerkt , als ik plankton toevoeg , gaat de waarde omhoog !
 
270 is netjes hoor! Verbaasd me wel dat plankton het omhoog brengt, meeste toevoeging doen het enorm crashen (wissels trouwens ook)
Overdag dip k naar 270 ook. Snacht pieken rond 295/300
 
270 is netjes hoor! Verbaasd me wel dat plankton het omhoog brengt, meeste toevoeging doen het enorm crashen (wissels trouwens ook)
Overdag dip k naar 270 ook. Snacht pieken rond 295/300
Net weer gedaan (toegevoegd en nu ging het iets omlaag 😊)
Dat zijn goede waardes denk ik ook (als je niks bijzonders extra's doet)
Denk als ik straks meer ga belichten dat het zowieso gaat stijgen , want tis nu maar donker sumpje met 2 T5 .
Er is wel heel weinig leven te bespeuren (bijna niks) in de sump , das wel spijtig .
Paar slakken zitten er nu in en dat is dan dan ook .
 
Net weer gedaan (toegevoegd en nu ging het iets omlaag 😊)
Dat zijn goede waardes denk ik ook (als je niks bijzonders extra's doet)
Denk als ik straks meer ga belichten dat het zowieso gaat stijgen , want tis nu maar donker sumpje met 2 T5 .
Er is wel heel weinig leven te bespeuren (bijna niks) in de sump , das wel spijtig .
Paar slakken zitten er nu in en dat is dan dan ook .
Kan je niet ergens wat steen met stomatella s en pods krijgen?
Ed was hier toen k de zak spheres open trok, enorme hoeveelheid pods op de grond enzo.. armen kriebelde er helemaal van
 
Kan je niet ergens wat steen met stomatella s en pods krijgen?
Ed was hier toen k de zak spheres open trok, enorme hoeveelheid pods op de grond enzo.. armen kriebelde er helemaal van
Klopt , moet ik eens werk van maken .
Die laatste zin snap ik niet goed , wat is een "zak spheres "??
 

Volgens mij zag ik die dingen ook op de foto s van Ed of ik moet me vergissen:)
 

Volgens mij zag ik die dingen ook op de foto s van Ed of ik moet me vergissen:)
Uhmm, kende ik nog niet .
 

Volgens mij zag ik die dingen ook op de foto s van Ed of ik moet me vergissen:)
Ja dat zijn ze. Die dingen zitten vol goeds uit een ingedraaid systeem. Ze gaan vandaag uit de 2.40 de Trofis in.
 
Is gewoon keramische bio media..
Wordt veel gebruikt als vervanger voor steen, in stekkenbakken e.d. omdat deze in een vrij grote zak in de sump zitten en veel bacterie bevatten (en dus voedsel voor pods) zit die zak echt vol goede dingen.. bacterien en micro kreeftjes e.d.
 
Vandaag tegenvallerke , zand binnen , helaas heel ander zand tegenwoordig als jaren terug 😢
 
Vandaag tegenvallerke , zand binnen , helaas heel ander zand tegenwoordig als jaren terug 😢
Dat mooie spul van vroeger … echte koraalbreuk en echt levend zand (net als vers levend steen) bestaat helaas niet meer
 
Dat mooie spul van vroeger … echte koraalbreuk en echt levend zand (net als vers levend steen) bestaat helaas niet meer
Ja echt hé , ik wist niet wat ik zag , lijkt net gewoon zand van 't strand aan de belgische kust .....
Nee dat gaat er niet in !
 
Vanavond wordt de bak verder afgevuld 😃 700 liter vers water .
Dan kunnen we morgen alles in gang steken en afstellen , zout aanvullen en al van die dingen .

Had een 10m3 pomp aangesloten , echter geven ze aan niet voor zeewater geschikt .....dus er weer tussenuit .
Nu maar een 3 m3 erop gezet .
 
Zo, vanmorgen de bak in gang gezet .
Water loopt ook geheel stil , toch weer mooi dat er nergens een kraan in hoeft en toch volle buizen zonder lucht .
Ik moet alleen nog eens goed kijken of ik een gaatje moet boren , want het loopt wel stil , enkel de "herstarten" duren veel te lang na stilleggen pomp .
Denk net boven het wateroppervlak van de sump een gaatje moet boren (dat de opgesloten lucht weg kan en zo ook de "vacuum " kan herstarten.
1 buis gebruik ik nu .
En de 2 zonnen stralen ook weer mooi in de bak (heb ik vroeger trouwens nooit gezien/opgemerkt) , nu hangen ze hoger .
Water is ook al lekker 22,5 graden .
DSC02718.JPG


eerste test :

sg:1023
NO2 : 0.24
NO3 : tussen 5 en 10
PO4 : 0.85

Nog wel wat werk aan 🤔

Sump ook terug wat kaler gemaakt .

DSC02723.JPG
 
Gisterenavond een testje gedaan 😊
Klein beetje compost uit mijn eigen "compostfabriek" eens op kweek gezet in "zeewater" aangemaakt tot sg 1025.
Compost in panty en maar laten borrelen (max. 15-20 uur!)
DSC02727.JPG


DSC02728.JPG


Ik weet het resultaat al 😃😉
 
Van deze oplossing net 1 liter in de bak toegevoegd , afschuimer afgezet .

Filmke van slechts een gedeelte van 1 klein druppeltje ervan (van 1 minuut heb je een beter contrast)

 
Terug
Bovenaan