Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Jammer dat de tekst in engels is dan hebben mensen meer moeite het te lezen en wat ook jammer is, is de kleur van de tekst wat het erg moeilijk lezen maakt.
 
Prachtig vind ik het allemaal. De video brengt me trouwens wel op een gedachte; hoe staat het met het geluid? Geeft het klotsen van het water of het eventuele geluid van de aanwezige apparatuur geen overlast?
 
@Nicolientje-W
Je gelijk dat de leesbaarheid van de tekst beter zou kunnen. Dat is iets voor een volgende keer. Wat betreft het gebruik van Engels. Tja, ik verwacht dit filmpje in de toekomst ook op Engelstalige fora en ik heb ook buitenlandse vrienden. Dan is het gebruik van Nederlands minder handig.

@tuinkabouter
Tegen de tijd dat ik echt geen andere werkzaamheden heb dan zal ik een gaan nadenken of het afknippen van tiewraps (nu is dat niet handig want dat laat altijd scherpe randen achter waaraan je je handen kunt openhalen). En het opknopen van kabels heeft nog geen zin omdat de bevestiging en aansluiting van elektra nog flink zal wijzigen.:D

@benvo
Mijn telefoon geeft aan dat het op dit moment 55 db is. Dat is veel te veel en wordt vooral veroorzaakt door klotsen van het water dat zich boven kan vermengen met lucht - het is boven nog een open verbinding. Maar helemaal geluidloos wordt het natuurlijk nooit.
 
Flinke bak hoor! niet geheel mijn smaak in ombouw maar goed dat is een persoonlijke keuze.

Zou zelf er niet voor kiezen om er 2 jaar mee bezig te zijn :)

Wanneer komt de inrichting?
 
@Nicolientje-W
Je gelijk dat de leesbaarheid van de tekst beter zou kunnen. Dat is iets voor een volgende keer. Wat betreft het gebruik van Engels. Tja, ik verwacht dit filmpje in de toekomst ook op Engelstalige fora en ik heb ook buitenlandse vrienden. Dan is het gebruik van Nederlands minder handig.

@tuinkabouter
Tegen de tijd dat ik echt geen andere werkzaamheden heb dan zal ik een gaan nadenken of het afknippen van tiewraps (nu is dat niet handig want dat laat altijd scherpe randen achter waaraan je je handen kunt openhalen). En het opknopen van kabels heeft nog geen zin omdat de bevestiging en aansluiting van elektra nog flink zal wijzigen.:D

@benvo
Mijn telefoon geeft aan dat het op dit moment 55 db is. Dat is veel te veel en wordt vooral veroorzaakt door klotsen van het water dat zich boven kan vermengen met lucht - het is boven nog een open verbinding. Maar helemaal geluidloos wordt het natuurlijk nooit.


Bij tiewraps na het afknippen even met de aansteker erlangs, voorkomt de scherpe randjes ;)

Verder erg mooi :)
 
Wow kerel, dat is een gaaf gezicht ! Vind het enorm mooi om te zien. Ook valt de hoeveelheid water wat van de pompen terugkomt, me erg mee. Ziet er erg strak uit hoor !
Volgens mij willen we zéker 2 keer per maand dit soort filmpjes . . . Groet, Erik
 
Ik ben bezig geweest om Photosynthetic Active Radiation (PAR) metingen uit te voeren in delen van mijn aquarium. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een Seneye Reef. Ik heb de sensor vast gemaakt aan een stok die ik makkelijk door de bak kon verplaatsen. Daarnaast heb ik enkele afstandhouders in elkaar geknutseld waardoor ik de sensor op de juiste waterhoogte kon houden. De Seneye reef heb ik vervolgens met een USB verlengkabel op mijn notebook aangesloten en meten maar Bekijk bijlage 254311.

Over de metingen (disclaimer):
Het klinkt zo makkelijk en in principe is het dat ook. Je plaatst de sensor op de gewenste plek in het aquarium en leest de par-waarde af die in de Seneye applicatie wordt weergegeven. Een kind kan de was doen. Echter dan blijkt dat de sensor erg gevoelig is voor de hellingshoek tijdens het meten. Ook heeft de richting waarin je de sensor houdt gevolgen voor de gemeten waarde. Nu ik mijn sensor met de hand vasthield en zowel de hellingshoek als de richting van de sensor niet bij elke meting gelijk was wijken de metingen erg veel van elkaar af. Het ene moment zag ik 80 PAR om een halve seconde later 200 PAR te zien en omgekeerd. De metingen hieronder zijn dan ook niet wetenschappelijk verantwoord en dienen enkel om een indruk te geven van de in mijn bak onder de huidige omstandigheden te bereiken PAR waarden.

Ook zijn deze metingen op geen enkele manier representatief voor Orphek Atlantik V1 armaturen. Ik heb 2de hands armaturen welke zeker 5 jaar intensief zijn gebruikt boven de 6 meter bak van Pieter.

Instellingen van de Orphek Atlantik V1:

Ik heb boven de grote bak van mijn Aquarium 4x Orphek Atlantik V1 hangen op 30 cm boven het water oppervlak (zie afbeelding 1). Voor deze PAR meting heb ik alle 4 de kanalen op 100% gezet. Dit gaf volgens Seneye over de hele bak en op de verschillende hoogte een Photosynthetic Useable Radiation (PUR) waarde die tussen de 68% en de 72% schommelde. Ik moet nog spelen met het terugdraaien van het witte kanaal om de PUR omhoog te krijgen. Dat zal natuurlijk wel ten koste van de PAR metingen gaan, maar kan belangrijk zijn bij het onder controle houden van algen etc.

Ik heb in mijn Aqaurium een waterhoogte van 69 centimeter. Ik heb metingen verricht op:
  1. Bodem (69 cm waterdiepte)
  2. 49 cm waterdiepte
  3. 24 cm waterdiepte
  4. 13 cm waterdiepte
Conclusies ?
Voor mij is duidelijk dat bij deze plaatsing van de lamp de spreiding van het licht niet optimaal is. Aan de zijkanten en in het midden is het verval naar mijn mening te groot. Dit zijn de oranje banden in afbeelding 1.
Ik ga nog eens kijken wat de metingen zijn als ik de armaturen ophang conform afbeelding 5. Als ook dat niet het gewenste effect heeft dan zal er een 5de armatuur bij moeten komen zoals op afbeelding 6 te zien is.

Wat is jullie mening ?

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Wat denken jullie ervan ??

…….
(De screenshots met de par-waarden zijn niet goed overgekomen. Dit corrigeer ik later)

Afbeelding 1 (bovenaanzicht en plaatsing van de lampen op 30 centimeter boven wateroppervlak)

1532128321262-png.492097


Afbeelding 2 Meting op de bodem 69 cm waterdiepte
1532127656470-png.492095



Afbeelding 3 Meting op 49 cm waterdiepte
1532128071799-png.492096



Afbeelding 4 Meting op 24 cm waterdiepte
1532125685230-png.492090



Afbeelding 4 Meting op 13 cm waterdiepte (beperkte metingen direct onder de lampen)
1532125710803-png.492091




Afbeelding 5 andere plaatsing van de 4 armaturen
1532127105774-png.492094




Afbeelding 6 plaatsing lampen met 5de armatuur

1532127037137-png.492093
 
Laatst bewerkt:
Weet niet wat er fout gaat maar de afbeeldingen zijn niet zichtbaar hier krijg dit
1532127037137-png.492093
 
Er wordt verwezen naar het Zeewaterforum. Om daarvan de bijlagen te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Beter is om de foto's hier te uploaden. Zet deze even op volgorde in 1 bericht hier in je topic, dan kan ik ze later in je reeds geplaatste bericht verwerken. :)
 
Even op reply klikken , dan zie je de grafieken wel :!
Edit , blijkbaar maar ook 1 keer , 2de keer enkel tekst
 
Laatst bewerkt:
Knap dat je dat op die manier kan uitdokteren . . . maar zegt mij niet zo veel. Had ook nog nooit gehoord van Par en PUR waarden . . .
Maar als ik het goed begrijp meet je de lichtintensiteit op verschillende waterhoogtes. . .
 
Had ik ook nog nooit van gehoord en inderdaad zeer sterk dat je dat op zo'n manier kan ontcijferen.
 
je afbeeldingen komen denk ik niet overeen met het verhaal...

ondanks dat denk ik dat je een betere spreiding kan behalen als je eventuele lenzen uit de lampen haalt.
je lampen zijn krachtig genoeg om alsnog voldoende licht op de bodem te krijgen verwacht ik, gok niet dat je iets als een acropora op de substraat wilt gaan laten groeien...
http://www.bluemoonaquatics.com/BMA_PAR_Values.php
 
Bij het uploaden van mijn laatste bericht inzake de PAR metingen had ik inderdaad niet in de gaten dat ik de afbeeldingen niet direct vanaf zeewaterforum.info kon knippen en plakken. Tijdens het bewerken van het bericht zag het er prachtig uit maar alleen omdat ik zelf direct ingelogd was bij Zeewaterforum.info. Ik heb deze fout later wel gezien maar ik had ff geen zin om het te herstellen. het was veel te heet :sorry:.

@World Citizen
Kudo's voor het inventieve werk en het kopiëren van de afbeeldingen.:r

@tuinkabouter
Lenzen verwisselen gaat hem niet worden. Ik zou niet weten waar ik passende lenzen vandaan moet halen. Daarnaast is het plastic van de lenshouders dusdanig broos dat het spontaan uit elkaar klapt als je het aanraakt. De link die je opgeeft kende ik nog niet dus dank daarvoor.
 
Bij het uploaden van mijn laatste bericht inzake de PAR metingen had ik inderdaad niet in de gaten dat ik de afbeeldingen niet direct vanaf zeewaterforum.info kon knippen en plakken. Tijdens het bewerken van het bericht zag het er prachtig uit maar alleen omdat ik zelf direct ingelogd was bij Zeewaterforum.info. Ik heb deze fout later wel gezien maar ik had ff geen zin om het te herstellen. het was veel te heet :sorry:.

@World Citizen
Kudo's voor het inventieve werk en het kopiëren van de afbeeldingen.:r

Geen probleem.

@tuinkabouter
Lenzen verwisselen gaat hem niet worden. Ik zou niet weten waar ik passende lenzen vandaan moet halen. Daarnaast is het plastic van de lenshouders dusdanig broos dat het spontaan uit elkaar klapt als je het aanraakt. De link die je opgeeft kende ik nog niet dus dank daarvoor.


Lenzen kun je los bestellen. Als je het googled kom je al bergen soorten tegen.
https://www.google.nl/search?q=buy+...q9ncAhUM-6QKHavGCjUQ_AUICigB&biw=1920&bih=943

Je zitten ook in LED TV's. Daar schroef ik ze altijd uit. Maar op Ali en soorten vind je talloze varianten en verhoudelijk kost het niet gek veel.
 
Ik ben op dit moment op vakantie en ben druk bezig om de laatste zaken uit te werken zodat ik daar na mijn vakantie aan kan beginnen. Op de eerste plaats betreft dat de sump. In eerste instantie dacht ik een sump van 190 cm lang x 70 cm breed x 50 cm hoog te plaatsen. Bij het passen en meten blijkt dat ik dat nooit op de gewenste plaats kan schuiven. Een deel van de constructie zit namelijk in een kast welke slecht 75 cm breed is. Ik heb de sump daarom moeten opdelen in 2 afzonderlijke bakken die naast elkaar komen te staan.
Linkerdeel: 100x70x50
Rechterdeel: 80x70x50
Beide bakken zijn door een overloop met elkaar verbonden.

Vak 1: aanvoer van water vanuit de showbak
Vak 2: plaats voor aanvoer van water naar de skimmer en eventuele reactoren (in ieder geval voor kool)
Vak 3: refugium
Vak 4: levend steen
Vak 5: afvoer van water naar de showbak
De waterhoogte is in ieder vak van de sump 1 cm lager.

De sump wordt gebouwd met een combinatie van 10 mm, 8 mm en 6 mm glas. Zodanig dat ik de sump deels rimless kan houden.

Ik heb een externe BBK300. Deze staat in de tekening te hoog ingetekend. Ik moet straks kijken welke hoogte het beste gaat werken.
upload_2018-8-6_23-7-51.png
 
Hoe moet ik dit zien Hensie? is het meubel wat je teken al klaar en staat er dat al? Of kun je bovenstaande tekening nog maken zoals je wilt?

(en het gaat toch over zoetwater of niet?)
Het wordt een zoutwater bak. De sump moet nog gebouwd worden. Het glas wordt deze week besteld.
 
Zou je ook eens een kosten plaatje en tijds plaatje kunnen posten?

Ben wel benieuwd wat dit allemaal gaat kosten
 

Terug
Bovenaan