Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


@CVS
Voor het glas zie Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken
De kosten voor het glas t.b.v. van de sump bedragen € 300,00.

Tel daarbij op de kosten voor:
  • 1.000 bakstenen en 15 zakken cement
  • € 500,00 euro voor diverse houten balken, panelen, multiplex etc.
  • € 500,00 euro voor verf, kit, schroeven etc.
  • € 500,00 voor PVC leidingen, bochten, kranen etc
En verder natuurlijk de kosten van Skimmer, Kalk reactor, lampen, verwarming, UV verlichting, 200 kilo dood steen, 25 tot 50 kilo levend steen. Veelal 2de hands aangeschaft. Maar pompen van het formaat dat ik nodig heb worden 2de hands nauwelijks aangeboden dus dat is een kostenpost van € 1.750,00.

Daar komen dan ook nog bij de kosten van automatisering van het geheel. Daarover later meer.

En dan moet je natuurlijk nog je eigen uurtarief rekenen. Want in die tijd had ik ook betaalde klussen kunnen doen (ik ben gewoon loonslaaf maar zeker voor mensen met een eigen bedrijf is dit een belangrijke overweging).

Nee goedkoop is het niet :)
 
Het wordt een zoutwater bak. De sump moet nog gebouwd worden. Het glas wordt deze week besteld.
Hoera :D

Als je dat meubel nog niet hebt gemaakt dan zou ik alle planken die je gebruikt heb omzetten naar balkjes. Dan hou je meer ruimte over en is het nog steviger. Je mag best je sketchup tekening uploaden.. dan teken ik erin wat ik bedoel.
 
@World Citizen
De vloer op deze kamer is niet geschikt om het gewicht van de sump en quarantaine bakken etc te dragen die op de stellage komen (meer dan 1.000 kilo). De constructie van het meubel is door een architect voorgeschreven om het gewicht van de bak volledig over te dragen op de muur. De bak hangt dus daadwerkelijk aan de muur. Daarom dat deze forse balken (159x69) worden gebruikt. De balken die tegen de muur staan worden met keilbouten (om de 30 cm) aan de muur bevestigd. Vervolgens worden de samengestelde poten tegen de balken aan de muur geschroefd. Daarna worden de voorste draagbalken tegen de samengestelde poten bevestigd. Daarmee krijg je een stijve constructie die niet kan scharen en daarmee de vloer niet belast.

Het sketchup model is onderdeel van mijn volledige woning. Dat wil ik niet op het net hebben. Ik weet ff niet hoe ik de stellage zelf snel kan exporteren. Maar hierbij een opengewerkte versie van de stellage waarbij alleen die balken getoond worden die met keilbouten aan de binnenmuur bevestigd worden.
upload_2018-8-7_19-58-15.png
 
Jammer dat het kunststof zo broos is

Maar graag gedaan voor de link ;)
Was zelf op zoek naar richtlijnen hoeveel licht ik nodig had in mijn toekomstige bak, kwam het toevallig tegen
 
AUTOMATISERING VAN HET PROJECT:

Een volgend punt waar ik mij over heb gebogen betreft de wijze waarop ik alles ga aansturen. Zoals eerder aangegeven ga ik zelf iets in elkaar prutsen. Het verhaal hieronder is tamelijk technisch en heeft niet direct met Aquarium hobby te maken. Maar het is een manier om IT technieken dienstbaar te maken voor de Aquarium hobby. Ik begrijp dat velen hier liever voor kant en klare producten zullen kiezen en daar is helemaal niets mis mee. Het kan je veel tijd en ellende besparen. Maar als je, zoals ik, een achtergrond in de IT hebt en naast programmeur ook nog systeembeheerder bent dan komt het allemaal wel erg goed samen. Ik zal proberen het voor ieder leesbaar te houden maar enig vakjargon is niet te vermijden.
  • Eerder had ik aangegeven dat ik zou gaan werken met 2de hands APC powerswitches welke ook in de computerbranche gebruikt worden. Maar inmiddels zijn de switches die ik op het oog had niet meer beschikbaar, maar belangrijker, heb ik een betere oplossing gevonden.
Wat wil ik bereiken:
  1. Alle apparatuur wil ik op afstand kunnen in en uitschakelen
  2. Ik wil alle apparatuur de nabijheid van het aquarium, de sump of de bijvul-installatie fysiek kunnen in- en uitschakelen
  3. Ik wil het energie verbruik van het hele aquarium gedetailleerd kunnen meten. Zodat als een pomp droog zou lopen dit te zien is aan de wijziging van het stroomverbruik. Er dient dan een waarschuwing verzonden te worden per SMS/Email en eventuele afhankelijke apparatuur (zoals bijv. een UV lamp) dient uitgeschakeld te worden.
  4. Berichten ontvangen als basiswaarden (bijv. de temperatuur) buiten vooraf ingestelde waarden komen.
  5. Het moet nog een beetje betaalbaar blijven. Ik geef toe dat dit een rekbaar begrip is :).
Natuurlijk zijn er meer eisen maar bovenstaande 4 bepalen al een groot deel van de hieronder besproken uitwerking.

Ad 1
De gekozen oplossing dient dus met het internet overweg te kunnen, waar nodig of zinvol bekabeld en op andere plekken dient dit over wifi te verlopen.

Ad 2
Er dienen fysieke schakelaars en/of stekkerdozen aanwezig te zijn om de stroom van een apparaat uit te schakelen.

Ad 3 en 4.
Er dient een server te zijn die berichten kan ontvangen van de diverse apparatuur en daar vervolgens de juiste acties op kan verrichten.

Ad 5.
E.e.a. dient voor mij aanzienlijk goedkoper te zijn dan de aanschaf van een standaard aquarium computer zoals een Apex voor mijn systeem.

Doorlooptijd:

Het project om mijn Aquarium met alles er op en eraan te automatiseren wordt hieronder beschreven alsof het allemaal ineens zal worden uitgevoerd. Dat is niet het geval. Ik verwacht dat het meer dan een jaar zal duren voordat alles werkt zoals beschreven. En gaandeweg zal ik de nodige aanpassing of uitbreidingen maken op basis van de opgedane ervaringen.


Internet Of Things (IOT)

Als je de hier beschreven eisen bekijkt dan kom je al snel uit in de hoek van Internet Of Things.
  • Een voorgestelde ontwikkeling van het internet, waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het netwerk en gegevens kunnen uitwisselen.
Veel aquarium apparatuur is al voorzien van internet techniek. Kijk maar naar de diverse lampen of pompen (Maxspect) die via de telefoon te bedienen zijn. In dat geval betreft het echter meestal geen open systemen. Je kunt alleen werken met de applicaties die de leveranciers meeleveren. Om alles aan elkaar te knopen en met elkaar te laten praten is vaak nog niet mogelijk. Maar als je wat verder nadenkt is volledige controle van alle parameters van een lamp nog niet echt noodzakelijk. Wat je wilt is dat je apparatuur kunt in- en uitschakelen!

Gebruik van computers:

Voor automatiseren heb je computers nodig. En in het hieronder beschreven project worden verschillende computer systemen gebruikt:
  • Windows 10
    • Centraal bedienings station mede omdat Seneye enkel op een Windows PC draait
  • Mobiele telefoon (Iphone of Android)
    • Voor ontvangst van waarschuwingen en het op afstand monitoren/bedienen van het aquarium
  • Raspberry PI
    • Voor de aansturing van alle apparatuur en uitvoeren van de ingestelde regels
  • Arduino
    • Voor de aansturing van diverse meet appratuur zoals waterhoogte, temperatuur etc
Gebruik van standaarden:
Voor IOT zijn al een groot aantal standaarden en bijbehorende software componenten aanwezig. Deze hoef je dus niet meer zelf te maken (programmeren). Je dient alleen een zinnige keuze te maken uit de beschikbare standaarden en beschikbare software.

Bij IOT draait het om communiceren tussen apparaten. Daarvoor dient een transport medium gebruikt te worden waarover de berichten verzonden en ontvangen kunnen worden. Vanzelfsprekend kiezen wij hier voor Wifi en UTP bekabeling en daarover wordt het TCP protocol gebruikt. Tot nu toe niets nieuws voor ieder die thuis zijn computer aan de router van de internetprovider heeft gekoppeld.

Message Queuing Telemetry Transport
Maar nu een nieuwe term die bij het Internet der dingen hoort. Als een apparaat iets te melden heeft (ik ben net ingeschakeld), of iets moet doen (zichzelf uitschakelen) dan moet het dus berichten kunnen ontvangen en verzenden. Een van de protocollen die daarvoor gangbaar is betreft Message Queuing Telemetry Transport (MQTT). Bij dit protocol wordt een centrale server ingezet die alle berichten van de diverse apparaten ontvangt en deze in een wachtrij opslaat. Deze wachtrij wordt op volgorde van binnenkomst afgehandeld. Een apparaat of een stukje software stuurt deze berichten naar vooraf ingestelde 'onderwerpen'. Het mooie is dat een ander apparaat en/of software zich kan abonneren op een of meerdere topics. Zij ontvangen dan bericht zodra in het topic waarop men geabonneerd is een nieuw bericht binnenkomt. Vervolgens kan het apparaat of software de geprogrammeerde actie uitvoeren.

Een voorbeeld:​
  1. We hebben:
    1. Een Pomp1 die het stroomverbruik via MQTT berichten verstuurt naar een onderwerp met de naam Pomp1/stroomverbruik
    2. Een stuk software dat een regel heeft "als stroomverbruik van pomp1 lager is dan xx watt dan moet je de UV-lamp 1 uitschakelen"
    3. Een UV-lamp1 die zichzelf uitschakelt als het via MQTT een bericht ontvangt met onderwerp cmnd/UV-Lamp1/power off
  2. Pomp1 stuurt periodiek het gebruikte wattage naar het genoemde topic.
  3. Onze controller software heeft een abonnement op Pomp1/stroomverbruik en ontvangt dus het stroomverbruik. Op enig moment is het stroomverbruik lager dan xx watt.
    1. De software stuurt nu zelf een MQTT bericht naar de MQTT server voor het onderwerp cmnd/UV-Lamp1/power off
    2. De MQTT server ontvangt dat bericht en stuurt het vervolgens naar UV-Lamp1 want die is geabonneerd op dit topic.
    3. De UV-lamp1 ontvangt het MQTT bericht en schakelt zichzelf uit.
  4. Natuurlijk moeten er ook emails verzonden om de beheerder (ikke) op de hoogte te stellen van het probleem zodat de nodige actie ondernomen wordt om alles weer normaal te kunnen laten draaien.
SonOff
Nu denk je ongetwijfeld. Leuk en aardig maar ik ken geen aquarium apparatuur die met MQTT overweg kan. En daar heb je volkomen gelijk in. We moeten dus iets toevoegen om onze standaard aquarium apparatuur iets intelligenter te maken. Dat doen wij m.b.v. intelligente stroomschakelaars. De meeste mensen zijn inmiddels wellicht bekend met Klik-aan-Klik-Uit (KaKu) schakelingen waarmee je op afstand apparatuur kunt bedienen. Nu is Kaku schakel materiaal niet voorbereid voor het internet en daardoor niet bruikbaar maar er zijn andere apparaten die een vergelijkbare functie hebben en wel geschikt zijn voor communicatie via het internet. Het gaat dan om SonOff producten. Deze werken via WiFi. Er zijn diverse modellen beschikbaar. Het gaat mij vooral om de versie die in staat is om het stroomverbruik te meten en te rapporteren de SonOff Pow R2 deze kost ongeveer 12,00 per stuk.

Hindernissen:
Er is nog geen importeur die deze producten naar Nederland heeft gehaald. Je kunt het dus alleen via website van de leverancier Itead of sites zoals Banggood.com bestellen. Het wordt dan in een week of 4 tot 6 bij jou afgeleverd.
Het is een internet aankoop dus loop je het risico dat de douane extra kosten als BTW bij je in rekening brengt. Hetgeen je kunt vermijden door iedere bestelling onder de € 22,00 te houden zodat de douane er niet naar omkijkt. Maar daardoor duurt het nog langer voordat je alles wat je nodig hebt in huis hebt (zie verderop)

Nieuwe firmware flashen
Een ander punt is het feit dat de Sonoff apparaten voorzien zijn van firmware die nog niet geschikt is voor het gebruik met MQTT. Met de standaard Firmware kun je alleen via de eigen Itead software met de schakelaars werken en dat is niet wat ik wil. Nu is het zo dat de SonOff apparaten gebouwd zijn rondom een ESP8266 chip waarvoor al de nodige software beschikbaar is. In dit geval gaat het om het project Tasmota. Nadat de Sonoff apparaten van de firmware voorzien zijn die door dit project is gemaakt is de SonOff Pow R2 gereed om in mijn automatiserings project ingezet te worden.

Betrouwbaarheid
Hoewel de SonOff Pow voor 16A geschikt zou zijn moet je je ervan bewust zijn dat dit apparaat geproduceerd wordt door een Chinees bedrijf dat er alles aan doet om het apparaat zo goedkoop mogelijk te houden. Op het internet zijn genoeg gevallen te vinden waarbij de SonOff apparaten zijn doorgebrand. Maar dat is bijna allemaal indien de gebruiker een permanent zware last van bijv. 13A via de SonOff aan het schakelen is. Dat ga ik niet doen, de zwaarste last is een verwarming van 500 Watt. Ik maak mij dan ook niet zo'n zorgen over doorbranden.
Dus ieder apparaat in en om mijn aquarium, dat ik centraal wil beheren, wordt op het stroomnet aangesloten via een SonOff. Daarbij krijgt iedere SonOff een eigen MQTT topic zodat alles individueel is te monitoren en in of uit te schakelen.
  • Daarbij zal ik overigens de SonOff aansluiten op een standaard stekkerdoos. De elektriciteits kabel van het betreffende apparaat wordt dan op deze stekkerdoos aangesloten. Ik kan dat apparatuur individueel makkelijk blijven loskoppelen en vervangen mocht dat nodig zijn.
  • De Tasmota firmware maakt het ook mogelijk om iedere SonOff rechtstreeks via de browser te beheren op basis van IP-adres of eigen hostnaam.
Programmeren van de bedrijfsregels:

OK, wij hebben nu een keuze gemaakt voor het MQTT protocol in combinatie met SonOff schakel apparaten. Maar hoe bepalen wij nu wat er moet gebeuren als bijv. pomp1 daadwerkelijk uitvalt of andere op te stellen bedrijfsregels uitgevoerd moeten worden. Dat vereist programmeer werk. Daar ben ik niet vies van maar gelukkig gaan de ontwikkelingen op het gebied van Internet protocollen heel snel. Inmiddels is er een visuele manier om de acties te bepalen die op basis van MQTT berichten ondernomen moeten worden. Daarmee hoef je niet te programmeren op klassieke manier maar kun je visueel workflows aan elkaar koppelen. Het project dat je daarvoor gebruikt heet Node Red ik kan daar veel over zeggen maar dat is al eerder en beter gedaan door anderen en ik verwijs je graag naar deze video. Node red is software en daarvoor heb je dus een computer nodig.

Met Node Red zal ik ook een dashboard (bedieningsscherm) configureren waarmee ik via een browser de diverse apparatuur kan bedienen. Daarvoor de bediening computer (zie verderop) met een touchscreen uitgerust worden zodat alles van daaruit te bedienen is.

Raspberry PI:

Zoals uit het bovenstaande blijkt is het voor het MQTT protocol noodzakelijk dat er een MQTT server wordt ingericht. Ook Node Red vereist een computer. Verder dient deze computer in staat te zijn om de MQTT berichten van de verschillende SonOff schakelaars te ontvangen. Dit is nu precies een klus waarvoor de Raspberry PI uitermate geschikt is. Deze heeft weinig stroom nodig en zijn meer dan krachtig genoeg om de software te draaien die nodig is. Er zijn diverse software pakketten te verkrijgen die als MQTT server gebruikt kunnen worden. Maar een van de meest gangbare welke ook op een goedkope Raspberry PI kan draaien is Mosquitto. Ook de Node Red software gaat op de Raspberry PI draaien. Om zowel Mosquitto en Code Red op een Raspberry te installeren kan ik deze instructie video aanbevelen (de commentator stem zou die van Jeremy Clarkson kunnen zijn). De Raspberry PI wordt met UTP kabel aangesloten op het huisnetwerk.

Meerdere lokaties:
Ik heb 3 locaties waar ik de volgende apparatuur zal moeten schakelen:
  • Showbak
    • 8 lampen
    • 2 opvoerpompen
    • 2x Maxspect 280 pompen
    • 2x Maxspect duo 9 pompen
    • 1x webcam voor remote monitoring
  • Sump en Quarantaine ruimte
    • 1x afschuimer
    • 1x toevoerpomp voorafschuimer
    • 2x UV-lamp
    • 2x heater 500 watt
    • 2x Eheim 2224
    • 1x lamp refugium
    • 1x webcam voor remote monitoring
  • Water opslag (in de garage
    • Opslag zeewater IBC 600 liter
      • 1x Opvoerpomp
      • 1x verwarming
    • Opslag Osmose water IBC 600 liter
      • 1x Opvoerpomp
      • 1x verwarming
    • 1x Lucht pomp
Op iedere locatie zal een Arduino gebruikt gaan worden voor het monitoren van:
  • de waterstanden (hoogste niveau, laagste niveau)
  • De temperatuur (in de hoofdbak wordt dat door de Seneye gedaan

Arduino

Voor de hierboven genoemde metingen zal ik gebruik gaan maken van een Arduino-achtig bordje. Deze zal zodanig geconfigureerd worden dat ook deze MQTT berichten gaat verzenden met de gemeten waarden. Dit vereist allemaal geen krachtige processor dus Arduino's zijn daarvoor prima geschikt.

Wellicht dat ik in de toekomst nog extra sensors in de hoofdbak zal plaatsen bijv. om de geleidbaarheid van het water te meten. Maar dat is voor de toekomst.

Bedienings computer:
Nogal wat apparatuur die ik ga gebruiken is via een web browser te beheren:
  • Het Node Red user interface dat ik ga maken
  • De Maxspect pompen
  • De Seneye
  • De arduino's
  • De Raspberry PI
Daarom zal ik direct bij het Aquarium een kleine normale PC installeren. Deze PC krijgt een touch screen waarmee ik in principe alle apparatuur kan gaan sturen. Daarnaast zal op deze PC de Seneye software gaan draaien. De PC wordt van Windows 10 voorzien. Dit maakt het dan mogelijk om alles te integreren met Microsoft Cortana. Het idee daarvan is dat ik spraak commando's naar de PC kan roepen. Cortana zal dan de door mij aan het commando gekoppelde MQTT bericht(en) gaan versturen. Rond het aquarium loop je tijdens onderhoud namelijk altijd met natte handen rond. Dan is het bedienen van een touchscreen niet altijd even handig. Spraak commando's daarentegen blijven gewoon werken.

Noodstroom:
Automatisering die zonder stroom werkt is zeldzaam. Het is echter redelijk essentieel dat de basis elementen zoals de Arduino's, de Raspberry PI en de Windows bedienings pc blijven werken bij stroom uitval of onderhoud.

Zo, voor dit moment genoeg uitgeschreven. Laat de reacties maar komen.
 
Als enige reactie die ik hierop kan geven is dat ik letterlijk met de mond vol tanden sta bij het lezen van zoveel kennis dus ik ben benieuwd naar het verdere verloop hiervan. dikke chapeau kan ik je alvast zeggen.
 
Zag vannacht je reactie maar had even niet se energie om alles nog te lezen, net w el gedaan en klinkt als een heel mooi plan! Ben benieuwd in hoeverre deze theorie in de praktijk uit te voeren is/waar je wellicht tegenaan loopt. Wel nice dat je het zelf gaat proberen!
 
Zo gij bent nog een tijdje bezig lees ik :D:D:thumbs:
Wel leuk dat je het zelf gaat maken en wat kant en klaar betreft das vaak niet naar eigen inzicht te maken/bedienen en zit soms onlogisch in elkaar.
succes met maken en bouwen en laat ons de voort gang zien.
Komen anderen ook nog mischien op ideeën :engel::D
 
AUTOMATISERING VAN HET PROJECT:

Een volgend punt waar ik mij over heb gebogen betreft de wijze waarop ik alles ga aansturen. Zoals eerder aangegeven ga ik zelf iets in elkaar prutsen. Het verhaal hieronder is tamelijk technisch en heeft niet direct met Aquarium hobby te maken. Maar het is een manier om IT technieken dienstbaar te maken voor de Aquarium hobby. Ik begrijp dat velen hier liever voor kant en klare producten zullen kiezen en daar is helemaal niets mis mee. Het kan je veel tijd en ellende besparen. Maar als je, zoals ik, een achtergrond in de IT hebt en naast programmeur ook nog systeembeheerder bent dan komt het allemaal wel erg goed samen. Ik zal proberen het voor ieder leesbaar te houden maar enig vakjargon is niet te vermijden.
  • Eerder had ik aangegeven dat ik zou gaan werken met 2de hands APC powerswitches welke ook in de computerbranche gebruikt worden. Maar inmiddels zijn de switches die ik op het oog had niet meer beschikbaar, maar belangrijker, heb ik een betere oplossing gevonden.
Wat wil ik bereiken:
  1. Alle apparatuur wil ik op afstand kunnen in en uitschakelen
  2. Ik wil alle apparatuur de nabijheid van het aquarium, de sump of de bijvul-installatie fysiek kunnen in- en uitschakelen
  3. Ik wil het energie verbruik van het hele aquarium gedetailleerd kunnen meten. Zodat als een pomp droog zou lopen dit te zien is aan de wijziging van het stroomverbruik. Er dient dan een waarschuwing verzonden te worden per SMS/Email en eventuele afhankelijke apparatuur (zoals bijv. een UV lamp) dient uitgeschakeld te worden.
  4. Berichten ontvangen als basiswaarden (bijv. de temperatuur) buiten vooraf ingestelde waarden komen.
  5. Het moet nog een beetje betaalbaar blijven. Ik geef toe dat dit een rekbaar begrip is :).
Natuurlijk zijn er meer eisen maar bovenstaande 4 bepalen al een groot deel van de hieronder besproken uitwerking.

Ad 1
De gekozen oplossing dient dus met het internet overweg te kunnen, waar nodig of zinvol bekabeld en op andere plekken dient dit over wifi te verlopen.

Ad 2
Er dienen fysieke schakelaars en/of stekkerdozen aanwezig te zijn om de stroom van een apparaat uit te schakelen.

Ad 3 en 4.
Er dient een server te zijn die berichten kan ontvangen van de diverse apparatuur en daar vervolgens de juiste acties op kan verrichten.

Ad 5.
E.e.a. dient voor mij aanzienlijk goedkoper te zijn dan de aanschaf van een standaard aquarium computer zoals een Apex voor mijn systeem.

Doorlooptijd:

Het project om mijn Aquarium met alles er op en eraan te automatiseren wordt hieronder beschreven alsof het allemaal ineens zal worden uitgevoerd. Dat is niet het geval. Ik verwacht dat het meer dan een jaar zal duren voordat alles werkt zoals beschreven. En gaandeweg zal ik de nodige aanpassing of uitbreidingen maken op basis van de opgedane ervaringen.


Internet Of Things (IOT)

Als je de hier beschreven eisen bekijkt dan kom je al snel uit in de hoek van Internet Of Things.
  • Een voorgestelde ontwikkeling van het internet, waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het netwerk en gegevens kunnen uitwisselen.
Veel aquarium apparatuur is al voorzien van internet techniek. Kijk maar naar de diverse lampen of pompen (Maxspect) die via de telefoon te bedienen zijn. In dat geval betreft het echter meestal geen open systemen. Je kunt alleen werken met de applicaties die de leveranciers meeleveren. Om alles aan elkaar te knopen en met elkaar te laten praten is vaak nog niet mogelijk. Maar als je wat verder nadenkt is volledige controle van alle parameters van een lamp nog niet echt noodzakelijk. Wat je wilt is dat je apparatuur kunt in- en uitschakelen!

Gebruik van computers:

Voor automatiseren heb je computers nodig. En in het hieronder beschreven project worden verschillende computer systemen gebruikt:
  • Windows 10
    • Centraal bedienings station mede omdat Seneye enkel op een Windows PC draait
  • Mobiele telefoon (Iphone of Android)
    • Voor ontvangst van waarschuwingen en het op afstand monitoren/bedienen van het aquarium
  • Raspberry PI
    • Voor de aansturing van alle apparatuur en uitvoeren van de ingestelde regels
  • Arduino
    • Voor de aansturing van diverse meet appratuur zoals waterhoogte, temperatuur etc
Gebruik van standaarden:
Voor IOT zijn al een groot aantal standaarden en bijbehorende software componenten aanwezig. Deze hoef je dus niet meer zelf te maken (programmeren). Je dient alleen een zinnige keuze te maken uit de beschikbare standaarden en beschikbare software.

Bij IOT draait het om communiceren tussen apparaten. Daarvoor dient een transport medium gebruikt te worden waarover de berichten verzonden en ontvangen kunnen worden. Vanzelfsprekend kiezen wij hier voor Wifi en UTP bekabeling en daarover wordt het TCP protocol gebruikt. Tot nu toe niets nieuws voor ieder die thuis zijn computer aan de router van de internetprovider heeft gekoppeld.

Message Queuing Telemetry Transport
Maar nu een nieuwe term die bij het Internet der dingen hoort. Als een apparaat iets te melden heeft (ik ben net ingeschakeld), of iets moet doen (zichzelf uitschakelen) dan moet het dus berichten kunnen ontvangen en verzenden. Een van de protocollen die daarvoor gangbaar is betreft Message Queuing Telemetry Transport (MQTT). Bij dit protocol wordt een centrale server ingezet die alle berichten van de diverse apparaten ontvangt en deze in een wachtrij opslaat. Deze wachtrij wordt op volgorde van binnenkomst afgehandeld. Een apparaat of een stukje software stuurt deze berichten naar vooraf ingestelde 'onderwerpen'. Het mooie is dat een ander apparaat en/of software zich kan abonneren op een of meerdere topics. Zij ontvangen dan bericht zodra in het topic waarop men geabonneerd is een nieuw bericht binnenkomt. Vervolgens kan het apparaat of software de geprogrammeerde actie uitvoeren.

Een voorbeeld:​
  1. We hebben:
    1. Een Pomp1 die het stroomverbruik via MQTT berichten verstuurt naar een onderwerp met de naam Pomp1/stroomverbruik
    2. Een stuk software dat een regel heeft "als stroomverbruik van pomp1 lager is dan xx watt dan moet je de UV-lamp 1 uitschakelen"
    3. Een UV-lamp1 die zichzelf uitschakelt als het via MQTT een bericht ontvangt met onderwerp cmnd/UV-Lamp1/power off
  2. Pomp1 stuurt periodiek het gebruikte wattage naar het genoemde topic.
  3. Onze controller software heeft een abonnement op Pomp1/stroomverbruik en ontvangt dus het stroomverbruik. Op enig moment is het stroomverbruik lager dan xx watt.
    1. De software stuurt nu zelf een MQTT bericht naar de MQTT server voor het onderwerp cmnd/UV-Lamp1/power off
    2. De MQTT server ontvangt dat bericht en stuurt het vervolgens naar UV-Lamp1 want die is geabonneerd op dit topic.
    3. De UV-lamp1 ontvangt het MQTT bericht en schakelt zichzelf uit.
  4. Natuurlijk moeten er ook emails verzonden om de beheerder (ikke) op de hoogte te stellen van het probleem zodat de nodige actie ondernomen wordt om alles weer normaal te kunnen laten draaien.
SonOff
Nu denk je ongetwijfeld. Leuk en aardig maar ik ken geen aquarium apparatuur die met MQTT overweg kan. En daar heb je volkomen gelijk in. We moeten dus iets toevoegen om onze standaard aquarium apparatuur iets intelligenter te maken. Dat doen wij m.b.v. intelligente stroomschakelaars. De meeste mensen zijn inmiddels wellicht bekend met Klik-aan-Klik-Uit (KaKu) schakelingen waarmee je op afstand apparatuur kunt bedienen. Nu is Kaku schakel materiaal niet voorbereid voor het internet en daardoor niet bruikbaar maar er zijn andere apparaten die een vergelijkbare functie hebben en wel geschikt zijn voor communicatie via het internet. Het gaat dan om SonOff producten. Deze werken via WiFi. Er zijn diverse modellen beschikbaar. Het gaat mij vooral om de versie die in staat is om het stroomverbruik te meten en te rapporteren de SonOff Pow R2 deze kost ongeveer 12,00 per stuk.

Hindernissen:
Er is nog geen importeur die deze producten naar Nederland heeft gehaald. Je kunt het dus alleen via website van de leverancier Itead of sites zoals Banggood.com bestellen. Het wordt dan in een week of 4 tot 6 bij jou afgeleverd.
Het is een internet aankoop dus loop je het risico dat de douane extra kosten als BTW bij je in rekening brengt. Hetgeen je kunt vermijden door iedere bestelling onder de € 22,00 te houden zodat de douane er niet naar omkijkt. Maar daardoor duurt het nog langer voordat je alles wat je nodig hebt in huis hebt (zie verderop)

Nieuwe firmware flashen
Een ander punt is het feit dat de Sonoff apparaten voorzien zijn van firmware die nog niet geschikt is voor het gebruik met MQTT. Met de standaard Firmware kun je alleen via de eigen Itead software met de schakelaars werken en dat is niet wat ik wil. Nu is het zo dat de SonOff apparaten gebouwd zijn rondom een ESP8266 chip waarvoor al de nodige software beschikbaar is. In dit geval gaat het om het project Tasmota. Nadat de Sonoff apparaten van de firmware voorzien zijn die door dit project is gemaakt is de SonOff Pow R2 gereed om in mijn automatiserings project ingezet te worden.

Betrouwbaarheid
Hoewel de SonOff Pow voor 16A geschikt zou zijn moet je je ervan bewust zijn dat dit apparaat geproduceerd wordt door een Chinees bedrijf dat er alles aan doet om het apparaat zo goedkoop mogelijk te houden. Op het internet zijn genoeg gevallen te vinden waarbij de SonOff apparaten zijn doorgebrand. Maar dat is bijna allemaal indien de gebruiker een permanent zware last van bijv. 13A via de SonOff aan het schakelen is. Dat ga ik niet doen, de zwaarste last is een verwarming van 500 Watt. Ik maak mij dan ook niet zo'n zorgen over doorbranden.
Dus ieder apparaat in en om mijn aquarium, dat ik centraal wil beheren, wordt op het stroomnet aangesloten via een SonOff. Daarbij krijgt iedere SonOff een eigen MQTT topic zodat alles individueel is te monitoren en in of uit te schakelen.
  • Daarbij zal ik overigens de SonOff aansluiten op een standaard stekkerdoos. De elektriciteits kabel van het betreffende apparaat wordt dan op deze stekkerdoos aangesloten. Ik kan dat apparatuur individueel makkelijk blijven loskoppelen en vervangen mocht dat nodig zijn.
  • De Tasmota firmware maakt het ook mogelijk om iedere SonOff rechtstreeks via de browser te beheren op basis van IP-adres of eigen hostnaam.
Programmeren van de bedrijfsregels:

OK, wij hebben nu een keuze gemaakt voor het MQTT protocol in combinatie met SonOff schakel apparaten. Maar hoe bepalen wij nu wat er moet gebeuren als bijv. pomp1 daadwerkelijk uitvalt of andere op te stellen bedrijfsregels uitgevoerd moeten worden. Dat vereist programmeer werk. Daar ben ik niet vies van maar gelukkig gaan de ontwikkelingen op het gebied van Internet protocollen heel snel. Inmiddels is er een visuele manier om de acties te bepalen die op basis van MQTT berichten ondernomen moeten worden. Daarmee hoef je niet te programmeren op klassieke manier maar kun je visueel workflows aan elkaar koppelen. Het project dat je daarvoor gebruikt heet Node Red ik kan daar veel over zeggen maar dat is al eerder en beter gedaan door anderen en ik verwijs je graag naar deze video. Node red is software en daarvoor heb je dus een computer nodig.

Met Node Red zal ik ook een dashboard (bedieningsscherm) configureren waarmee ik via een browser de diverse apparatuur kan bedienen. Daarvoor de bediening computer (zie verderop) met een touchscreen uitgerust worden zodat alles van daaruit te bedienen is.

Raspberry PI:

Zoals uit het bovenstaande blijkt is het voor het MQTT protocol noodzakelijk dat er een MQTT server wordt ingericht. Ook Node Red vereist een computer. Verder dient deze computer in staat te zijn om de MQTT berichten van de verschillende SonOff schakelaars te ontvangen. Dit is nu precies een klus waarvoor de Raspberry PI uitermate geschikt is. Deze heeft weinig stroom nodig en zijn meer dan krachtig genoeg om de software te draaien die nodig is. Er zijn diverse software pakketten te verkrijgen die als MQTT server gebruikt kunnen worden. Maar een van de meest gangbare welke ook op een goedkope Raspberry PI kan draaien is Mosquitto. Ook de Node Red software gaat op de Raspberry PI draaien. Om zowel Mosquitto en Code Red op een Raspberry te installeren kan ik deze instructie video aanbevelen (de commentator stem zou die van Jeremy Clarkson kunnen zijn). De Raspberry PI wordt met UTP kabel aangesloten op het huisnetwerk.

Meerdere lokaties:
Ik heb 3 locaties waar ik de volgende apparatuur zal moeten schakelen:
  • Showbak
    • 8 lampen
    • 2 opvoerpompen
    • 2x Maxspect 280 pompen
    • 2x Maxspect duo 9 pompen
    • 1x webcam voor remote monitoring
  • Sump en Quarantaine ruimte
    • 1x afschuimer
    • 1x toevoerpomp voorafschuimer
    • 2x UV-lamp
    • 2x heater 500 watt
    • 2x Eheim 2224
    • 1x lamp refugium
    • 1x webcam voor remote monitoring
  • Water opslag (in de garage
    • Opslag zeewater IBC 600 liter
      • 1x Opvoerpomp
      • 1x verwarming
    • Opslag Osmose water IBC 600 liter
      • 1x Opvoerpomp
      • 1x verwarming
    • 1x Lucht pomp
Op iedere locatie zal een Arduino gebruikt gaan worden voor het monitoren van:
  • de waterstanden (hoogste niveau, laagste niveau)
  • De temperatuur (in de hoofdbak wordt dat door de Seneye gedaan

Arduino

Voor de hierboven genoemde metingen zal ik gebruik gaan maken van een Arduino-achtig bordje. Deze zal zodanig geconfigureerd worden dat ook deze MQTT berichten gaat verzenden met de gemeten waarden. Dit vereist allemaal geen krachtige processor dus Arduino's zijn daarvoor prima geschikt.

Wellicht dat ik in de toekomst nog extra sensors in de hoofdbak zal plaatsen bijv. om de geleidbaarheid van het water te meten. Maar dat is voor de toekomst.

Bedienings computer:
Nogal wat apparatuur die ik ga gebruiken is via een web browser te beheren:
  • Het Node Red user interface dat ik ga maken
  • De Maxspect pompen
  • De Seneye
  • De arduino's
  • De Raspberry PI
Daarom zal ik direct bij het Aquarium een kleine normale PC installeren. Deze PC krijgt een touch screen waarmee ik in principe alle apparatuur kan gaan sturen. Daarnaast zal op deze PC de Seneye software gaan draaien. De PC wordt van Windows 10 voorzien. Dit maakt het dan mogelijk om alles te integreren met Microsoft Cortana. Het idee daarvan is dat ik spraak commando's naar de PC kan roepen. Cortana zal dan de door mij aan het commando gekoppelde MQTT bericht(en) gaan versturen. Rond het aquarium loop je tijdens onderhoud namelijk altijd met natte handen rond. Dan is het bedienen van een touchscreen niet altijd even handig. Spraak commando's daarentegen blijven gewoon werken.

Noodstroom:
Automatisering die zonder stroom werkt is zeldzaam. Het is echter redelijk essentieel dat de basis elementen zoals de Arduino's, de Raspberry PI en de Windows bedienings pc blijven werken bij stroom uitval of onderhoud.

Zo, voor dit moment genoeg uitgeschreven. Laat de reacties maar komen.

Sonoff is, zo lijkt me een goede keuze. Bovendien kun je die dingen ook prima her-flashen en ze middels C her-programmeren. Ze zijn gebaseerd op ESP. Omdat die dingen, de ESP's 8266 bijvoorbeeld of Node MCU's dus, ook allemaal werken met de Arduino C versies zouden deze wellicht nog meer geschikt zijn dan de Arduino bordjes die ik overigens wel gebruik in mijn aquarium controller. Verder is er ook veel mogelijk met de schermen van dezelfde producent, de Nextion. Op de Itead site is er veel over te lezen. De laatste zijn overigens niet open source maar wel uitstekend te koppelen aan Arduino achtige MCU's.
 
Ik heb mijn verhaal over de Automatisering van de bak ook uitgetekend in Visio.

In deze tekening kom je ook een module voor Node Red tegen waarmee het mogelijk wordt om de metingen die SenEye verricht te verwerken in de diverse workflows die ik ga maken. De SenEye is verantwoordelijk voor de meting van de Ph en de watertemperatuur en als deze buiten bepaalde drempel waarden komt dan moet er ook het nodige worden gedaan.

Op deze afbeeld is te zien hoe de Windows PC en de Raspberry PI geconfigureerd zijn en verbonden zijn met het netwerk en via de router met het internet
upload_2018-8-9_21-46-43.png


Dan komt hier het schema van aansluiting van de apparatuur in en om de showbak. Daarbij zie je dat ik 2 elektra groepen van 16 ampère tot mijn beschikking heb. De lampen en pompen worden over deze 2 groepen verdeeld. Enerzijds om te voorkomen dat één groep te zwaar belast wordt en de stop zou doorbranden. Anderzijds om een beetje redundantie te creëren.

upload_2018-8-9_21-53-14.png


Vervolgens heb ik nog de locatie waar de Sump staat.
upload_2018-8-9_21-57-37.png


Verder heb ik dan nog de garage waar de Osmose- en Zeewater voorraad staat. Deze garage is niet verwarmd dus daarom dat er voor de winterdagen ook een verwarming in de IBC vaten geplaatst wordt om te voorkomen dat e.e.a. bevriest.
upload_2018-8-9_22-1-49.png
 
Zo, de vakantie 'helaas' weer voorbij dus het normale leven (en normale temperaturen) begint weer. Dus is het ook weer tijd om wat te klussen.

Inmiddels heb ik het glas voor de beide sumps binnen gekregen. 18 platen glas.
Hoewel de bakmaten met 100 cm lang 70 cm breed en 50 cm hoog door sommigen, voor een sump met tussenschotten, met glas van 6 mm wordt uitgevoerd heb ik geen risico willen lopen:
  • bodem (zwevend) 10 mm
  • zijkanten 8 mm
  • tussenschotten 6 mm
Sump-02.jpg


Verstevigings strippen van 7 cm breed worden door de normale glas handelaren niet gesneden (te grote kans op breuk tijdens het snijden en het vervoer) dus heb ik deze zojuist zelf gesneden. Ik kan je zeggen dat het met 8 mm dik glas een stuk makkelijker is om deze strippen te snijden. Bij de strips voor het snow aquarium gebruikte is 12 mm glas en daar heb behoorlijk wat glas breuk gehad op plaatsen waar dat niet de bedoeling was.

De breuklijn is wellicht niet helemaal strak maar dat zie je na het slijpen niet of nauwelijks meer.
Sump-01.jpg


Nu moet ik alle platen nog gaan schuren om de scherpte van het glas af te krijgen. Dat kost nog wel wat uurtjes. Maar daarna kan ik gaan plakken.
 
Ik ben nog bezig met de sump en de stellage daarvoor. Maar ondertussen is mijn bestelling, voor de diverse pompen die ik nodig ga hebben, binnengekomen.

2x Jebao DCP 15.000
2x Maxspect Gyre 280
2x Maxspect Turbine Duo 9
1x. Maxspect Wifi controller
PompenOfVerzuipen.jpg
 
De breuklijn is wellicht niet helemaal strak maar dat zie je na het slijpen niet of nauwelijks meer

Hoe breek je het glas na het snijden ?
Dit zijn toch vrij brede stroken voor 8mm , kan een stuk smaller .
Goeie olieglassnijder en breken op een rond punt op paar cm van de glasrand .
Beide zijden glas gelijkmatig doordrukken , breekrand altijd haaks .
Het is makkelijker om steeds in evenwicht te snijden . Dus eerst de ruit in 2 , dan die 2 stukken weer in 2 , enz.

Ik moet wel zeggen dat je met een mooi en groot project bezig bent . Petje af hoor dat je alles zelf doet .
 
@erwin2
Ik heb niet veel ervaring met glas snijden en breken. Ik tik eerst onder de snijlijn om de breuk te openen pas daarna breek ik het glas. En door dat tikken krijg je die ongelijke breuklijn.
Zoals jij het aangeeft is ongetwijfeld zoals het moet, maar ik heb dat in verleden geprobeerd en dat mislukte hopeloos. Diverse glasplaten daardoor kunnen weggooien en sindsdien tik ik tegen de snijlijn zodat ik in ieder geval de afmetingen krijg die ik wilde hebben. Ik ben gewoon niet handig genoeg met glas :).
 
Ik ben inmiddels al een stukje opgeschoten met de bouw van de stellage voor de sump en quarantaine bakken. Ter herinnering, de sump komt op de 1ste verdieping waar een vloer ligt die niet sterk genoeg is voor het dragen van het gewicht van de sump. De constructie is zodanig dat het gewicht van de sump volledig op de binnenmuren wordt overgedragen.

bouwtekening:
Sump.png


Ik heb eerst de vloer vrij gemaakt en gecontroleerd dat deze waterpas is en direct zonder speling rust op de draagbalken.
Vervolgens heb ik een vuren balk 60x159x 3 meter op de vloer gelegd en deze met keilbouten gezekerd tegen de muur zodanig dat deze balk dus niet kan kantelen.
Vervolgens heb ik links een "samengestelde" poot met 8 keilbouten tegen de zijmuur vast gezet. Dit zorgt er voor dat de constructie niet naar voeren kan kantelen (waardoor de balklaag te veel in beweging zou komen.
Daarna aan de rechterkant ook een samengesteld poot met keilbouten tegen de achtermuur bevestig. Hier kan ik het niet tegen de zijmuur aanschroeven. Dat is namelijk een gipsen wandje met leidingwerk voor de douche die aan de andere kant zit.
StellageSump02.jpg
StellageSump01.jpg


Nu is de bovenste vuren balk met keilbouten tegen de achtermuur vastgezet.
Tevens is een 3de poot geplaatst.
StellageSump03.jpg


En nu zijn de boven en onderbalk aan de voorkant bevestigd.
De onderbalk wordt met forse schroeven vastgemaakt aan de poten en wel zodanig dat het gewicht niet op de vloer komt.
Het losse blokje hout dat je ziet zal op maat worden gezaagd en wordt vastgezet tussen de deurstijl en de voorste draagbalken (onder en boven). Dat voorkomt dat de stellage aan deze kant naar voren kan kantelen.
StellageSump05.jpg


Er moet nog wel het nodige afgewerkt worden maar dit is wel het belangrijkste deel van de constructie.

Dan blijven nog de volgende klussen over:
  1. In de komende week de glasplaten zodanig aan elkaar plakken dat er een sump ontstaat.
  2. Daarna het laatste deel van het leidingwerk.
  3. De aquascape van de bak maken.
  4. Vervolgens de nieuwe pompen aansluiten en de stroming inregelen.
  5. Indraaien met zoet water
  6. Zeewater halen
  7. Opstarten
Kortom het doel komt beetje bij beetje dichter bij :)

StellageSump05.jpg
 
Ik moest nog UV licht regelen voor mijn project. Ik was vandaag bij Cranenbroek. Daar zag ik dat er nieuwe voorraad was van UV verlichting voor vijvers. Dit zijn Jecod UV-c armaturen. De prijs was zodanig dat ik het gewoon met deze lampen ga proberen. Gaat het mis dan ach, € 67,50 voor een 55 watt exemplaar en € 12,50 voor een reservelamp. Ik heb 2 exemplaren meegenomen.


Uv_Waterland.jpg
 
Lekker bezig :petjeaf:bij mij kriebelt het al zo nieuwschierig naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen hoe het bij jou voelt.
 
Echt top dit! Een droom die uitkomt lijkt me.

Heb je overwogen (of de architect) om hier een flinke ring/ plaatje achter te doen?


upload_2018-8-26_13-45-35.png
 
Echt brilliant dit project! Respect ook voor het geduld, ik had het allang afgeraffelt.

Ik ga volgende week beginnen met een deeltijd mechatronica opleiding (ben werktuigbouwkundig opgeleid), dus ga dit met veel plezier volgen!
 
Ik heb dus voor het merk Jebao gekozen t.b.v. de opvoerpompen. Jebao is stukken goedkoper dan Red dragon pompen (die aan het andere eind van het spectrum zitten). Een van de redenen dat Jebao goedkoper is weet ik nu. De kwaliteits controle laat het afweten. Bij een van de pompen werken de touch buttons op de controller niet. En dat is niet handig want dan heb je geen feed modus en kun je de kracht van de pomp niet instellen.

Kortom deze pomp mag terug naar de importeur :-(
 
Ik heb dus voor het merk Jebao gekozen t.b.v. de opvoerpompen. Jebao is stukken goedkoper dan Red dragon pompen (die aan het andere eind van het spectrum zitten). Een van de redenen dat Jebao goedkoper is weet ik nu. De kwaliteits controle laat het afweten. Bij een van de pompen werken de touch buttons op de controller niet. En dat is niet handig want dan heb je geen feed modus en kun je de kracht van de pomp niet instellen.

Kortom deze pomp mag terug naar de importeur :-(

Kwaliteit controle is inderdaad heel belangrijk, en normaal gesproken hebben premium merken dit goed voor elkaar. Het gaat dan vaak vooral om de inkoop van de onderdelen en het toezicht daarop.

Je kunt in China voor een fabriek kiezen die 10 cent duurder is omdat deze een betere controle doet. Maar zolang jij niet iemand letterlijk in die fabriek hebt rondlopen weet je helemaal niks. Daarom word premium snel duur. Het kost heel wat geld om dingen met lage uitval te produceren.

Daarnaast vind ik bij pompen het geluid heel belangrijk. Premium merken zouden normaal gesproken echt onderzoek doen naar resonanties. 1 mm aan materiaal ergens kan de helft van de trillingen weg nemen. Het gaat hier over hele kleine verschillen. Een Chinese kloon maakt een mal en een kopie die vaak niet 100% nauwkeurig zijn. Het ziet er dus exact hetzelfde uit, maar juist die kleine verschillen die bij een pomp zo belangrijk zijn zitten er niet in.

Soms.. is Premium echt de enige weg.
 
Kwaliteit controle is inderdaad heel belangrijk, en normaal gesproken hebben premium merken dit goed voor elkaar. Het gaat dan vaak vooral om de inkoop van de onderdelen en het toezicht daarop.

Je kunt in China voor een fabriek kiezen die 10 cent duurder is omdat deze een betere controle doet. Maar zolang jij niet iemand letterlijk in die fabriek hebt rondlopen weet je helemaal niks. Daarom word premium snel duur. Het kost heel wat geld om dingen met lage uitval te produceren.

Daarnaast vind ik bij pompen het geluid heel belangrijk. Premium merken zouden normaal gesproken echt onderzoek doen naar resonanties. 1 mm aan materiaal ergens kan de helft van de trillingen weg nemen. Het gaat hier over hele kleine verschillen. Een Chinese kloon maakt een mal en een kopie die vaak niet 100% nauwkeurig zijn. Het ziet er dus exact hetzelfde uit, maar juist die kleine verschillen die bij een pomp zo belangrijk zijn zitten er niet in.

Soms.. is Premium echt de enige weg.
Ook premium krijgt geen 100% controle hoor..
Alles word getest op veiligheid en werking, maar een echte controle is slechts op steekproef basis.
 
Ik kan de red dragon pompen ten zeerste aanbevelen. Nu is het natuurlijk zo dat deze iets duurder zijn als de pompen die je hebt maar kijk eens naar het aquarium wat je straks hebt draaien, daarbij zou ik toch echt voor kwaliteit en degelijkheid gaan en dan zit je bij RE toch aan het juiste adres. Wellicht zou de Neptune Apex aquarium controller een mooie toevoeging zijn maar ook daarbij moet je wat dieper in de buidel tasten maar je gaat er zeer zeker profijt van hebben! Succes!
 
Soms.. is Premium echt de enige weg.
Er zijn zeker momenten dat je voor premium spul moet kiezen. Bijv. als je geen risico kunt of wilt lopen.

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik niet het budget heb om voor premium spul te kiezen. Ik los het op met redundancy en slimme waarschuwing systemen.

Nu is het natuurlijk zo dat deze iets duurder zijn als de pompen die je hebt
Hoi Roel, een qua capaciteit vergelijkbare Red Dragon kost € 830,00
Ik heb voor de Jebao iets van € 200,00 betaald in mijn woordenboek is dat iets meer dan een beetje :engel:.
Daarbij is de Jebao een stuk zuiniger en heeft een hogere opvoer (max 7 meter). Maar goed het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken dat snap ik ook wel en gelukkig kan en mag ieder zijn eigen afwegingen maken.

Wellicht zou de Neptune Apex aquarium controller een mooie toevoeging zijn maar ook daarbij moet je wat dieper in de buidel tasten maar je gaat er zeer zeker profijt van hebben!
Ook hier ga ik voor een iets andere benadering. Er is niets mis met Apex maar het leuker om zelf iets in elkaar te knutselen zoals een pagina eerder in dit blog is te lezen
 
Ondertussen ben ik begonnen met het plakken van het eerste deel van de sump (100x70x50 - l-b-h)
Dit moet nu een dag drogen en dan ik nog twee 'zwevende' tussenschotten plaatsen.

En dan komt natuurlijk nog het 2de deel van de sump. Met een beetje geluk kan deze klus dit weekend afronden.
Om dan begin volgende week te kunnen testen of e.e.a. waterdicht is.

Sump-04.jpg
 
Goed bezig! Bewust voor de clear kit gekozen?
Jazeker, Den Braven Aqua-silicone is voor zover ik heb kunnen vinden de kit met de beste eigenschappen voor de aquariumbouw. Als je specificaties van de kitten van bijv. Bison en Soudal bekijkt dan geeft men steeds aan alleen geschikt voor aquaria tot ~600 liter.

Er zal echt nog wel andere kit zijn maar deze is dan voor een consument minder makkelijk te verkrijgen.

En men heeft deze kit is alle kleuren zolang het maar doorzichtig is :)
 
Ik vraag mij inderdaad wel eens af wat voor kit de specialisten gebruiken :deal:

persoonlijk zie ik liever zwarte kit, je ziet er iig een stuk minder op (alg ect)
 
Doet me denken aan de T-ford..
In alle kleuren leverbaar, zolang het maar zwart is
Dat was dan ook precies de referentie die ik wilde maken:D
Ik vraag mij inderdaad wel eens af wat voor kit de specialisten gebruiken :deal:
Ik weet van in ieder geval één aquariumbouwer dat deze Den Braven Aqua gebruikt (maar als de klant zwarte kit wil dan gebruikt deze een ander merk :).
 

Terug
Bovenaan