Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Wow. Ik denk dat een andere verwoording niet volstaat. Wat een vakwerk, ontzettend knap!
 
Ik heb vanochtend een beetje geprobeerd om te aquascapen. Een van de redenen dat ik met dood steen werk is zodat ik rustig de tijd kan nemen voor het opbouwen van het rif.
Daarbij vind ik vooral belangrijk dat constructies die ik bouw niet zo maar in elkaar kunnen zakken. Ik wil daarom niet alleen op cement vertrouwen maar heb wat tubes Tec7 in verschillende kleuren in huis gehaald. Daarnaast heb ik een 25 mm gatenzaag voor glas/steen gescoord en dat blijkt de min of meer perfecte match te zijn voor druk PVC pijp diameter 25 mm.

De gatenzaag vermaalt het steen waardoor het in combinatie met water een mooie slurrie wordt.
AquaScape05.jpg
AquaScape08.jpg


Stap 1 je boort een gat in de voet van het bovenste deel van de te creëren "tafel".
Dit is een oud stuk koraal en in dit geval een massief stuk kalk. Duidelijk is te zien dat het binnenste deel niet verbrokkeld.
AquaScape03.jpg
AquaScape04.jpg


Stap 2 Je steekt een stukje PVC pijp in het gat (3 cm diep in dit geval)
AquaScape09.jpg


Stap 3 boor een gat in het onderste deel van de creatie. Deze steen is van een ander materiaal, minder massief en het verbrokkeld.
AquaScape06.jpg


Stap 4 plaats e.e.a. op elkaar.
AquaScape07.jpg


Stap 5
Nu moet er nog op diverse plaatsen een dot Tec7 geplaats worden. Daarbij moet niet vergeten worden om de plaatsen waarop de constructie op het glas rust te voorzien van een flinke dot Tec7 zodat er geen puntlast op het glas ontstaat waardoor mogelijk glasbreuk optreed.
upload_2018-11-10_13-11-17.png


Nu moet ik dit proces in verschillende variatie nog een groot aantal keren herhalen :).
Tot de volgende keer .

AquaScape01.jpg


AquaScape02.jpg
 
Nette oplossing, ziet er erg goed uit! Ik zou je wil adviseren om stonefix te gebruiken om de ruimtes op te vullen en drukpunten netjes vlak te maken.... top spul en het voordeel hiervan is dat dit cement netjes mee kleurt uiteindelijk! Succes, blijft een prachtig project!
 
Waarom eigenlijk pijp 25 en niet wat kleiners?
Nu heb je best grote gaten in je steen zitten
Over Misschien van de rest van het leiding systeem waarom weg gooien als je het nog kan gebruiken:thumbs::D:D
Over de voortgang kan ik maar 1 ding zeggen wauw :thumbs::D:D
 
Het leuke als je een tijdje niet geweest bent, is dat er dan veel bij te lezen is ;)
Ziet er echt heel gaaf uit, man! Topwerk!
 
Dit weekend naar Vivarium geweest ik wilde de lezing van Tanne Hoff bijwonen (11:30 uur) en was daarom vroeg vertrokken. Dat heb ik geweten. Blijkbaar wil meer dan de helft van de bezoekers van Vivarium om 10 uur voor de poort staan. Gevolg was dat de afrit op de snelweg volliep en daarmee ontstonden gevaarlijke situaties op de snelweg. De verkeersregelaars van Autotron maken dit vaker mee en sluiten daarbij de toegang tot de hoofd parkeerplaats af en sturen de auto's weer de snelweg op om naar een 2de parkeerplaats 3 km verderop geleid te worden. Daar zijn dan pendelbussen. Ik zag dat niet zitten en ben via een sluiproute toch bij de hoofd verkeerplaats terecht gekomen. Op dat moment (het was al 10:30 uur) waren daar nog parkeerplaatsen voldoende. Vervolgens stond er een rij van een klein half uur voor de kassa. Ik was dus om 11:00 uur binnen.

Moraal van dit verhaal voor Vivarium "Zorg dat bezoekers meer verspreid over de dag binnenkomen".

Goed na deze rant terug naar het onderwerp. Ben bezig met het maken van rotsformaties. Gebruik daarvan combinatie van Tec7 en Aquaforest Stonefix. Ik heb op Vivarium een kleine verpakking Stonefix meegenomen om te proberen. Ik moet zeggen dat ik het makkelijk te verwerken vind en lijkt de stenen stevig aan elkaar te verankeren. Voor mijn project is een kilo echter ruim te weinig en zal een grote verpakking van 6 kilo bestellen.

Ik wil even een klein ongelukje laten zien. Ik heb al weer enige tijd geleden een extra plaatje glas geplakt over een locatie waar ik een hele kleine lekkage had. Dat plaatje glas was 'slechts' 6 mm dik. Tijdens het werk is er een tank op gevallen. Ik heb dat gerepareerd met een paar rupsen kit. Maar zoals je ziet komt er toch een heel klein beetje vocht doorheen. Wat je ziet is de hoeveelheid vocht nadat er 3 weken water in de bak heeft gestaan.
Glasbreuk01.jpg
 
Laatst bewerkt:
3 stenen op "creatieve" manier aan elkaar "gefixt".

AquaScape14.jpg


Deze constructies wegen natuurlijk een aantal kilo's en dat wil je niet rechtstreeks op de glasbodem plaatsen. In de zeewaterwereld leg je geen piepschuim op de bodem en dus moet er een alternatief gevonden worden.
Tijdens Vivarium hoorde ik een standhouder vertellen dat hij gezien heeft dat men gewoon een aantal kitspuiten leegspuit en dat gelijkmatig over de bodem de bak verspreid. Daarom creëer je een soort silicone mat over de bodem. Zover wil ik niet gaan maar heb een paar stevig dotten silicone op de plaatsen waar de steen op de bodem komt aangebracht.
AquaScape12.jpg

En deze formatie ziet er dan zo uit als deze staat
AquaScape13.jpg


Dat was het weer voor nu. Ik ga mij nu wagen aan het maken van een "arch". Het begin is er....
Camoufleer-een-pijp-01.jpg
 
Je hoort ook vaak dat men een soort eierhouders op de bodem legt. Dus een grid van rechthoeken waardoor het gewicht evenredig verdeeld wordt.
 
Nou, het bouwen van een "arch" valt nog niet mee. Dan bedoel ik niet zo zeer het technische deel maar het artistieke deel. De eerste poging vond ik er niet uit zien en ik ben er mee gestopt
(ik was halverwege).
Arch01.jpg


Dus een tweede poging waarbij ik de buizenconstructie uit meerdere delen heb opgebouwd zodat er meer een bocht in zit. Dit ziet er al direct natuurlijker uit. De staande pijp(tevens een afvoer) is 40 mm en de pijp van de arch is 25 mm drukbuis. En voor de volledigheid de afmeting van deze contructie is 65 cm hoog en 90 cm breed. De stenen zijn tussen de 15 en 30 cm in omvang.
Arch02.jpg



En nu dan met de stenen waarin ik gaten heb geboord over de buis geschoven. Ik heb de stenen op gewicht geselecteerd ik heb daardoor alleen hele luchtige stenen geselecteerd. Dit geeft minder krachten op de buis, maar ook is het makkelijker om hier gaten in te boren. Je ziet op veel plaatsen de buis nog. Dat wordt opgelost door dit vol te smeren met stonefix. Maar dan moet eerst nieuwe voorraad binnenkomen :)
Arch03.jpg


Tot zover met deze update.
 
Heel eerlijk...
Ik zou 1 kant van de pvc buis afdoppen, de buis vullen met zand, de buis verwarmen, en dan buigen in een bevredigende A-symmetrische vorm
Dat is een goed tip. Deze "arch" heb ik inmiddels al voor een groot deel verlijmd. Ik heb nog meer plaatsen waar ik creatief met pijp moet zijn en zal dan jouw tip volgen.
 
Heb je eigenlijk voor jezelf een deadline gesteld?
It;s done when it's done.
Het is een hobby dus wil ik er geen druk op hebben, alles is een ontdekkingstocht waarvan ik vooraf niet weet wat ik tegenkom. Met een volgende bak van dit formaat bouwen zou ik slecht 1/3 de van de tijd bezig zijn. Maar ik kan je verklappen dat een volgende bak niet gaat komen. Zodra deze bak gereed is kun je mij bij elkaar rapen en dan moet het echter werk nog beginnen. Haha.
 
Dat is een goed tip. Deze "arch" heb ik inmiddels al voor een groot deel verlijmd. Ik heb nog meer plaatsen waar ik creatief met pijp moet zijn en zal dan jouw tip volgen.
Het idee is een beetje dat je dan geen symmetrie hebt, niks in de natuur staat zo mooi recht en uitgelijnd als een starre pvc pijp
 
Mijn project heeft al geruime tijd een aantal trouwe volgers en het is altijd leuk om aandacht te hebben.
Onlangs ontving ik een verzoek van het bestuur van A.Z.A.C. om volgend jaar een presentatie te geven op een van hun leden avonden. Na kort overleg met het bestuur van A.Z.A.C. hebben wij afgesproken dat ik op vrijdag 27 april 2019 een presentatie zal geven.

Ik kijk er nu al naar uit, maar eerst nog maar eens het project afronden :).
 
Mijn project heeft al geruime tijd een aantal trouwe volgers en het is altijd leuk om aandacht te hebben.
Onlangs ontving ik een verzoek van het bestuur van A.Z.A.C. om volgend jaar een presentatie te geven op een van hun leden avonden. Na kort overleg met het bestuur van A.Z.A.C. hebben wij afgesproken dat ik op vrijdag 27 april 2019 een presentatie zal geven.

Ik kijk er nu al naar uit, maar eerst nog maar eens het project afronden :).
Leuk, volle eer van je harde werk.
 
Ff iets anders. Ik had in V&A op diverse fora al een tijd gezocht maar rif keramiek achterwanden. Deze komen maar sporadisch beschikbaar en het duurde te lang. Maar weinig winkels hebben dit op voorraad en ik wilde de komende week meters maken met mijn aquascape. Dan blijkt dat Ocean store (zee-aquarium-winkel.nl en vreemd genoeg geen sponsor van dit forum) de door mij gewenste platen wel op voorraad heeft. Normaal leveren zij de volgende dag, in dit geval moest ik echter een bezorgafspraak maken omdat men het verzenden via normale pakketdienst te risicovol vind. Zojuist is het door een medewerker van dit bedrijf bezorgd, n.b. door de eigenaar op een zaterdag. Dit zal echt niet altijd gebeuren, het ging hier om meerdere platen rif-keramiek en ook nog wat andere zware dingen.

Hij heeft dus als een van de weinigen een blik kunnen werpen op mijn bouwsel.

upload_2018-12-1_10-33-24.gif
 
De platen rifkeramiek moeten nog op maat gemaakt worden. Daarvoor heb ik de haakse slijper uit de schuur gepakt en een diamantzaag blad bevestigd. Dat werkt prima in een paar minuten ben je door de plaat heen. De uitdaging is dat de rif keramiek platen meer dan 10 cm diep zijn. De maximale diepte met deze slijper is 6,5 cm. Je moet dus langs 2 kanten zagen. Het is daarbij onvermijdelijk dat er stukjes van het keramiek afbrokkelen.

Grof geweld op het broze keramiek!
RifKeramiek02.jpg
 
Netjes dat Ocean store het komt bezorgen en dat van de standaard pakketdienst kan ik me helemaal voorstellen:mad::oops::D:D
Bedrijf is goed:thumbs: bezig dus:thumbs:
Ben benieuwd hoe het wordt:foto: succes met slijpen :D
 
Nadat ik het rifkeramiek heb doorgezaagd heb ik een proefopstelling gemaakt met de pomp en het leidingwerk om een idee te krijgen. Zoals je ziet is de maatvastheid van rifkeramiek (leverancier Aqua Holland) niet heel groot. Nu kan dat ook niet want het is handwerk en het materiaal krimpt.

Maar goed voor wat het waard is filmpje!!!

De beeldkwaliteit is verschrikkelijk maar goed tis weer eens wat anders dan een foto :)
 
En nog maar eens een kleine impressie van een onderdeel van de scape die ik aan het bouwen ben.. Dit is deel is 100cm breed 60 cm diep en 55 cm hoog.

De kwaliteit van de opname is wederom niet geweldig. Mijn camera(telefoon) heeft moeite met de low-light situatie waardoor het onscherp wordt zodra ik de camera beweeg. Maar doordat ik even rondom het bouwwerk ga is goed de dieptewerking te zien.
 
Wat een feest om te lezen en doorheen te scrollen. Ik ben fan, succes nog en geniet ervan!! ;)
 
Er is maar een smiley die ik kan bedenken die hier van toepassing is:
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif


Echt ongelofelijk mooi dit, en wat een toewijding!
 
@OrionPax en @Hoefsje
Dank voor de complimenten.

Nog 2 dagen en dit project gaat zijn 3de boekjaar in. Het goede nieuws is dat het ernaar uit ziet dat de Aquascape zijn voltooiing nadert. Het wordt geen masterpiece van een of andere Japanse meester maar ik zal het ermee moeten doen. En nee ik laat nog geen foto's zien, ik laat jullie nog even in suspense.

Alvast prettige jaarwiseling.
 
Ik heb mijn aquarium in eerste instantie gebouwd en ontworpen voor zoetwater en dan met name Tanganyika. Nadat ik heb besloten om over te stappen naar zout water was er een ding waar ik mij enigszins zorgen over maakte. En dat was de bestendigheid van de staande siliconennaden tussen de kleine bakken. In de loop van de tijd gaan algen zich hechten aan de silicone. Dat is het moment dat ook slakken, vissen en met name zee-egels gaan grazen op de silicone. De staande voegen bevatten nogal wat kleine en grotere luchtbellen. Als in de loop van de tijd de silicone voeg beschadigd wordt door het grazen van de levende have is een lek niet ondenkbaar. Ik had daar geen goed gevoel bij. Ik heb daarom de voegen aan de binnenkant van het aquarium tot op het glas afgesneden. Vervolgens heb ik het glas volledig schoongemaakt en een glazen strip van 1,5 cm breed en 3 mm dik eroverheen geplakt.

Zo was het bovenaanzicht. (grijs - silicone kit)
upload_2019-1-11_16-33-30.png


Dit geeft geen extra sterkte maar wel een betere afdichting. Hierbij was belangrijk dat de glazen strip breder was dan de kitvoeg zelf. De nieuwe voeg moest namelijk glas met glas verbinden. Het bruine deel in de tekening hieronder betreft een verbinding tussen een oude en nieuwe silicone voeg en die verbinding is onbetrouwbaar.
En zo is het geworden.
upload_2019-1-11_16-44-52.png


En hoe ziet dit er in de praktijk uit? Natuurlijk het maakt het er niet mooier op. Maar het is ook niet zo dat het heel erg opvalt. Het gaat om 7 mm links en rechts van iedere ruit en die ruit is 1 meter aan de buitenzijde en 74 cm aan de binnenzijde. Als je onderstaande foto vergelijkt met eerdere foto's in dit topic dan zie je dat de naad breder is maar het is niet alles overheersend.
Aquascape20.jpg


Oh en dit is inderdaad de aquascape van dit deel van de bak :).

upload_2019-1-11_16-42-27.png
 

Terug
Bovenaan