Hoi Gynnadvis!
Dank je, we doen ons best ;)

De diamant halfsnavelbek heeft gisteren overigens het loodje gelegd.
Er was net zoals in de film weer een flinke vechtpartij met de 'gold' en die heeft ie niet overleefd helaas.

Het valt me wel op dat het binnen de groep halfsnavelbekjes het nu lekker rustig is. :thumbs:
 
Erg mooi riparium :thumbs:
 
De diamant halfsnavelbek heeft gisteren overigens het loodje gelegd.
Er was net zoals in de film weer een flinke vechtpartij met de 'gold' en die heeft ie niet overleefd helaas.

Het valt me wel op dat het binnen de groep halfsnavelbekjes het nu lekker rustig is.
Soms heb je dat met mannen van allerlei soorten. Ze kunnen elkaar niet uit de weg zoals in het wild. Nu is de rangorde blijkbaar weer hersteld.
 
Erg mooi riparium :thumbs:
Dank je wel FRMB :giggle:
Soms heb je dat met mannen van allerlei soorten. Ze kunnen elkaar niet uit de weg zoals in het wild. Nu is de rangorde blijkbaar weer hersteld.
Ja precies. Nou was die diamant wel onbetwist de baas van de halfsnavelbekjes ondanks dat hij de enige diamant was.

Blijkbaar vond iemand anders dat het tijd was voor een nieuwe chef ?
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
PHOTO_20200522_230315.jpg

Bijna nacht...
 
Zeer mooie bak Walter, echt een sierraad in je huis. Zit zelf ook te genieten van de foto's. Mooie diepte werking en neemt je echt mee in deze wonderlijke wereld ?.

Gr. Ed
 
Zeer mooie bak Walter, echt een sierraad in je huis. Zit zelf ook te genieten van de foto's. Mooie diepte werking en neemt je echt mee in deze wonderlijke wereld ?.

Gr. Ed
Hoi Ed.
Wow wat een compliment! :giggle:
Mooi om te horen. Ja idd de uitdaging in deze bak is voor mij om zoveel mogelijk diepte te creëren op een 30cm diepte.
En het zal heus niet allemaal volgens de 'aquascape wetten' zijn maar zo vanaf de bank is het idd genieten :D
 
Ugh... vandaag wat minder nieuws met het bakkie...

Ik word vanochtend wakker en sta met een dampend bakkie prut naar de kamerjungle te kijken en ik zie dat er een varen helemaal verdroogt is...
PHOTO_20200531_163843.jpg

Blijkt dat er in mn meest rechtse sproeikopje een vuiltje te zitten en dattie daardoor net die hoek niet kon pakken om 'water te geven'...

Ok, jammer en zonde maar geen ramp... kijk ik naar links zie ik mn grootste vijand. Nog meer dan alg...

Trips.

Trips zijn kleine beestjes van een mm groot die in bladeren prikken om zo de suikers te eten.

Gevolg is dat de bladeren kapot gaan en afsterven. En los daarvan, het kan een dusdanige plaag worden dat ik heel mn plantenspul boven water in de kliko kan gooien binnen een maand of twee...

Foto van het blad wat ik zag. Gelukkig is de rest van de bak nog niet aangetast... Maar goed, dan zijn ze wel op pad...
PHOTO_20200531_163715.jpg

Uiteindelijk wordt de boel grijs en daarna krult alles op en wordt bruin.

Heb dit vorig jaar al eens meegemaakt.

Ik ga morgen gelijk roofwants bestellen om de boel biologisch te bestrijden.

Tuurlijk je heb ook allerlei sprays etc die biologisch zijn enzo maar goed, ik heb ook een ander biotoop eronder waar ik geen druppels melk of whatever in wil hebben.

Wordt vervolgt :oops:

En komt goed (y)
 
Oei.... Hopen dat het eenvoudig op te lossen is. Succes!
 
Ik hoop dat je er op tijd bij bent en het lukt om de trips te bestrijden. Succes!
 
Spannend...ik zag trouwens in het tuincentrum dat er steeds meer biologisch bestreden wordt, vind ik een gunstige ontwikkeling. Succes met je roofwantsen...(heb je meteen bewoners erbij :) )
 
Oei.... Hopen dat het eenvoudig op te lossen is. Succes!
Nah eenvoudig is het niet maar ik heb dit wel eens eerder meegemaakt. De laatste keer, anderhalf jaar geleden, met een biologische spray zag mn bak er zo uit toen ik dat probeerde:
20190413_101541.jpg

Dus we proberen het nu op de 'natuurlijke' manier:
Roofmijt-wietplant.jpg

(y)
Ik hoop dat je er op tijd bij bent en het lukt om de trips te bestrijden. Succes!
Hoop het ook, tis denk net 50/50. Bedankt voor de support ;)
Spannend...ik zag trouwens in het tuincentrum dat er steeds meer biologisch bestreden wordt, vind ik een gunstige ontwikkeling. Succes met je roofwantsen...(heb je meteen bewoners erbij :) )
Lol ja das waar... gebeurt er nou...
Uurtje later zie ik deze op het plafond:
PHOTO_20200531_165956.jpg

Ff later:
PHOTO_20200531_170121.jpg

Dus duizendpoot nr 2 zit erin...

Enfin, tis ook net echt allemaal hier...

Maar wat betreft dat biologische waar je het over had. Heb hier 'het' bio anti trips spul staan in een fles. Maar als je dat op je vingers krijgt prikt het als de hel.

Tis wel de hoofdprijs maar goed, gooien we er niet meer in.

Ik had er geen uitval van vorig jaar maar als de vissen dan plat op de grond gaan liggen is het tijd voor een 80% waterverversing.

Dus roofwantsen dit jaar ??
 
Als de avond valt...
PHOTO_20200531_225947.jpg


Morgen gaat de lichtbak eraf voor een kleinigheidje. Zal dan gelijk wat fotos maken hoe het onder de kap eruit ziet.

Ondertussen... the freaks come out at night..
PHOTO_20200531_225847.jpg

PHOTO_20200531_225654.jpg
 
Vandaag weer lekker geknutseld in de bak.

Eerst 4 nieuwe plantjes gehaald, varens, die ik nog niet had.
Ik ben echt gek op varens, zowel boven als onder water.

2x Pteris quad tricolour voor hopelijk wat bruin/rood tinten.
2x Microsorum Crocodyllus, althans dat denk ik...
PHOTO_20200531_163939.jpg


De lege plek waar mn uitgedroogde varen stond heb ik gevuld met enkele mexicaanse bergpalmpjes uit de bak. En dan weer op hun oude plek de nieuwe plantjes bijgezet...
PHOTO_20200531_172126.jpg

Beetje camoufleren...
PHOTO_20200531_173302.jpg

PHOTO_20200531_184619.jpg

De linkerkant voor vond ik altijd net ff te kaal...
PHOTO_20200531_181924.jpg

Hopelijk slaat die aan... staat met zn tenen net in het water en geeft het net weer wat meer diepte...
PHOTO_20200531_182447.jpg


Wat extra liaantjes links en rechts en de bovenkant is weer bijgewerkt. Hopelijk slaan de nieuwelingen een beetje aan...

Morgen roofwants bestellen.
PHOTO_20200531_184619.jpg

PHOTO_20200531_184633.jpg

PHOTO_20200531_184614.jpg

PHOTO_20200531_184554.jpg
 
Vandaag weer lekker geknutseld in de bak.

Eerst 4 nieuwe plantjes gehaald, varens, die ik nog niet had.
Ik ben echt gek op varens, zowel boven als onder water.

2x Pteris quad tricolour voor hopelijk wat bruin/rood tinten.
2x Microsorum Crocodyllus, althans dat denk ik...
Bekijk bijlage 300122

De lege plek waar mn uitgedroogde varen stond heb ik gevuld met enkele mexicaanse bergpalmpjes uit de bak. En dan weer op hun oude plek de nieuwe plantjes bijgezet...
Bekijk bijlage 300124
Beetje camoufleren...
Bekijk bijlage 300125
Bekijk bijlage 300127
De linkerkant voor vond ik altijd net ff te kaal...
Bekijk bijlage 300129
Hopelijk slaat die aan... staat met zn tenen net in het water en geeft het net weer wat meer diepte...
Bekijk bijlage 300130

Wat extra liaantjes links en rechts en de bovenkant is weer bijgewerkt. Hopelijk slaan de nieuwelingen een beetje aan...

Morgen roofwants bestellen.
Bekijk bijlage 300131
Bekijk bijlage 300132
Bekijk bijlage 300133
Bekijk bijlage 300134

Gadverdamme, laat hij weer foto's zien van die prachtige bak! Hij doet het expres, hij wil ons jaloers maken. Nou, dat is dan gelukt!!! :):);)
 
Klein stromingspompje wat rechtsboven in de bak hing heb ik eruit gehaald.

Deze draaide overdags elk uur 10 minuten want ik heb rechts beetje een 'dead spot' qua stroming.

Had niet het idee dat het enig nut had na een maandje en mn planten groeien nog steeds flink daar in de hoek...

Mn lichtkap moest er dan wel af maar met behulp van de chef lukt dat wel makkelijk.

Gelijk wat fotos gemaakt van de bovenkant van het bakkie...

PHOTO_20200531_161055.jpg


PHOTO_20200531_161123.jpg


PHOTO_20200531_161831.jpg


PHOTO_20200531_161846.jpg


PHOTO_20200531_161851.jpg


PHOTO_20200531_162006.jpg


Inmiddels heb ik ook al roofwants en roofmijt besteld voor de trips in de bak. Dat zou die uitbraak wel moeten regelen :devilish:
 
PHOTO_20200604_190509.jpg

De hulptroepen zijn gisteren binnengekomen en in de avond gelijk uitgezet.

De roofwantsen zullen de volwassen trips aanpakken en de roofmijt de jongere trips en poppen.

Hopelijk blijft de schade zo beperkt boven water :thumbs:
 
Ik had veel grotere beestjes verwacht eigenlijk. Weet niet waarom :juggle:
 
Lolz, voor de sier in de jungle of echt om die trips te bestrijden?
 
Ik had veel grotere beestjes verwacht eigenlijk. Weet niet waarom :juggle:
Lolz, voor de sier in de jungle of echt om die trips te bestrijden?

Ik denk dat Mike ze al tarzansgewijs en zwaarbewapend aan de lianen zag bengelen tijdens wilde achtervolgingen doorheen je jungle!
:DD
 
Heel erg mooie bak!!

Hiermee moet je zeker meedoen aan de fotowedstrijd, kun je paar extra plantentjes kopen met de prijs:DD
 
Ik denk dat Mike ze al tarzansgewijs en zwaarbewapend aan de lianen zag bengelen tijdens wilde achtervolgingen doorheen je jungle!
:DD
? was het maar zo'n feest hehehe...
Heel erg mooie bak!!

Hiermee moet je zeker meedoen aan de fotowedstrijd, kun je paar extra plantentjes kopen met de prijs:DD
Dank Ruben! Misschien wel ??
Zit er wel aan te denken om bij andere internationale contests mee te doen...
 
PHOTO_20200611_192721.jpg

Kleine update van deze kant :giggle:

Ik heb sterk het vermoeden dat de uitgezette rovertjes in de jungle boven het water wel hun werk doen/hebben gedaan.

Nergens zie ik meer nieuwe plekken op de bladeren dus ik ga dr vanuit dat de trips voorlopig 'nat gaan'.

Zegt nog niet alles dus ik denk dat ik volgende week een nieuw legertje roofmijt ga uitzetten.

Onder water gaat het ook goed. Ik ben langzamerhand, elke week een beetje, de kno3 en de po4 aan het afbouwen.

Ik wil richting de 20/2 daar ik toch denk dat ik daarmee de laatste baardalg probleempjes mee kan tackelen.

Nu zit ik op 30/5 daar met de extra po4 mn varens onder water terugkwamen van een flinke verslijmingsperiode.

De extra stikstof die ik nu ga missen ben ik nu aan het toedienen via urea wat in de mikro spezial n zit van aqua rebell. Daar reageerd alles toch beter op bij mij.

Vorig jaar draaide ik een half jaar op alles van aqua rebell maar afgezien van de prijs, verslijmde mn crypto balansae woud totaal.

De rest groeide als een gek maar die balansaes in mn bak gingen allemaal kapot.

In de tussentijd zijn die bijna allemaal weer zoals ze waren dus het gaat weer goed allemaal, behalve wat kleine zwarte randjes op mn lileanopsis new zealandia in het midden....

Het weekend komen er een paar filmpjes aan :thumbs:
 
Helemaal geweldig en uniek!

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar op je bak heb je een wit rooster liggen.. waar is dat voor?
 
Helemaal geweldig en uniek!

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar op je bak heb je een wit rooster liggen.. waar is dat voor?
Hoi RichD1011. Dank je (y)

Klopt vwb dat rooster. Dat is ervoor dat je dan niet recht in je lampen zit te kijken als je voor voor je bak zit.

Ipv 3 rijen strips of tl buizen waarbij je dan met je ogen moete knijpen heb je dan nu een 'egale' bak licht.

Het licht zelf gaat natuurlijk door de vakken zelf naar beneden.

Je hebt wel iets verlies, maar ja... :giggle:

Nooit zo begrepen waarom dat in de aquariumwereld niet echt een standaard is geworden.
 
Goed om te lezen dat jij de strijd lijkt te winnen!
 
Goed om te lezen dat jij de strijd lijkt te winnen!
Hey FRMB, ja thanks.

Ja we gaan het zien. Hoop het wel want hoe rijper hoe mooier natuurlijk.
Wortels die hun weg zoeken, planten die vermeerderen, mossen die aanslaan....

Dat is ook het mooie van deze bak. Boven en onderwater zijn 2 verschillende werelden maar toch vloeien ze mooi in elkaar over.

Mn hart ligt bij de visjes enzo maar ik kan waanzinnig genieten als dr opeens ergens een paddestoeltje omhoogkomt of een orchidee gaat bloeien.

Voorbeeld.

Kom net thuis en geef de visjes te eten en zie opeens bij een mini bamboe een soort kleine 'aren' oid.

PHOTO_20200612_181243.jpg


Daar kan ik dus heel erg van genieten :giggle:
 
Hoi RichD1011. Dank je (y)

Klopt vwb dat rooster. Dat is ervoor dat je dan niet recht in je lampen zit te kijken als je voor voor je bak zit.

Ipv 3 rijen strips of tl buizen waarbij je dan met je ogen moete knijpen heb je dan nu een 'egale' bak licht.

Het licht zelf gaat natuurlijk door de vakken zelf naar beneden.

Je hebt wel iets verlies, maar ja... :giggle:

Nooit zo begrepen waarom dat in de aquariumwereld niet echt een standaard is geworden.
Die roosters beinvloeden je luchtcirculatie in dichte aquarium bakken en nemen licht weg waardoor je lampen doorgaans hoger afgesteld moeten worden wat weer meer warmte afgeeft.

Gr. Ed
 
Hey ed. Ja idd dat is ook zo maar ook met een dekplaat?
 
Mooi hoor Walter,zeker met de sproeiers,?beregening die ik zie,,,zie ik het goed.
Zelf jaren geleden een palludarium gehad,maar door het ontsnappen van steeds maar weer fruitvliegen er maar weer mee gestopt,ze zaten steeds in mijn bierglas,en in het wijnglas van de visite,:LOL:

Ik had "toen"een luchtbevochtiger opstaan die een mist creeerde met niet lang daarna een flinke ventilatie stroom.gaat dit ook bij jou zo.
Gr.bert
 
Hey Treb. Ja psies. En daarom gekozen voor een riparium ipv een paludarium toen ik een beslissing moest nemen jaren geleden.

Heb niet zoveel met kikkers ;)

Het hart ligt gewoon bij aquaria.

Tuurlijk savonds die kikkers met hun 'gezang' maar persoonlijk vind ik de terratoriumdrift van de visjes minimaal net zo, of meer, interesanter.

Wij hebben ook zo'n mist machine in de bak en das heel mooi. Maar de verbinding tussen de 12/16 slang en dat apparaat is niet top. Moet ik eens naar kijken...

Ik heb iig deze:
PHOTO_20200612_212301.jpg


Die stroom die jij bedoelt zegt mij niets iig...
 
Met de ventilatie (stroom) bedoelde ik dat wanneer de sproeiers s'morgens voor mist of regen zorgden de ventilatie stroom,luchtstroming via ventilator's de bak weer droog maken.
Maar mooi hoor zeker die rooster's.
Ik had er lang geleden PL verlichting boven.
 

Terug
Bovenaan